Bouwverslag EON2

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door TheNorb, 4 sep 2015.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Nu de winter weer voor de deur staat moet er weer gebouwd worden :rolleyes:.

    Nou, de winter is er nog niet, maar er kan wel gebouwd worden in ieder geval.

    De laatste tijd vlieg ik steeds meer in Borne, bij vliegclub 'de Veldkamp', een mooie club van enthousiaste vliegers, waar van alles wordt gevlogen. Het bestaat uit een mooi veld, alleen die hoogspanningsleidingen blijven lastig en sommigen hebben dan weer last van de snelweg, die te dichtbij ligt. Maar goed, hoogtebeperking kennen ze niet en de enige regel die er eigenlijk geldt is: geen herrie en rotzooi maken. Dat doen de meesten dan ook niet!

    Maar goed, nu alle gekheid op een stokje. Één van de vliegers wilde dolgraag mijn EON600 hebben, en toen hebben we de deal dan maar rondgemaakt, met een traan in mijn ogen. Want ik heb altijd gezegd: "als ik deze EON aan puin vlieg, bouw ik direct weer een nieuwe". Ook dit toestel is een thermiekbeest, en vliegt zeer eenvoudig en hoeft niet duur te zijn. Handig mee te nemen en vliegt heel goed bij rustig weer...

    Omdat er meer geïnteresseerden in de EON600 waren, werd besloten om met een aantal bouwers er meerdere te maken. Je kunt dan van elkaar leren, en het is natuurlijk gezellig. Omdat de meesten liever vliegen dan bouwen en sommigen weinig bouwervaring hebben, moet alles zo eenvoudig mogelijk mogelijk worden.

    De bouwdoos

    Wat ga ik doen? Een soort 'bouwdoos' samenstellen voor de geïnteresseerden. Bestaande uit een epoxy romp en ribben. De romp wordt nieuw gemaakt, vandaar dat ook de naam wordt veranderd in EON2. Voorlopig wordt er een begin gemaakt voor vier toestellen. Mocht er meer belangstelling zijn, dan kunnen we het altijd bekijken, hoe we het aanpakken!

    De bouw is verder erg simpel: stabilo en richtingroer, en de twee vleugel helften. Totale spanwijdte ongeveer 235 cm.

    Het plan is dan om hier dan een soort verslag bij te houden, waar iedereen kan meekijken!

    Norbert
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2015
    Ruud007 vindt dit leuk.
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oke, aan de slag dan maar!

    Eerst maar eens even weer stukken hout draaien. Ik lijm twee klossen op elkaar, omdat je dan mooi de hartlijn kunt blijven zien.

    [​IMG]

    De staartboom, die er wel inzit, maar nog niet tevoorschijn is gekomen...

    [​IMG]

    Nu wel:

    [​IMG]

    Hier de voorkant van de romp:

    [​IMG]

    Zo komt het er straks ongeveer uit te zien:

    [​IMG]

    Ach ja, je kent het wel:
    Volgende keer weer meer!

     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
    renetl50, A B, Theo P en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Leuk project! En het blijft een super kist om mee te vliegen ipv van al dat piepschuim ;)

    Succes en ben nu al benieuwd naar al het moois dat komen gaat.

    Gr Lyckele
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Leuk project wat we weer gaan volgen.
    Succes met de bouw.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Heren bedankt voor de aanmoedigingen!

    En ja, zo'n kist als dit vliegt veel mooier dan een schuimmodel. Maar ja, dat is dan mijn mening.

    Over het bouwverslag: eerst laat ik dan zien hoe de mal gemaakt wordt. Niet voor de bouwers van belang, maar wel weer leuk voor het bouwverslag lijkt me...

    Het plan is om twee versie's te bouwen:

    1) Het vakantiemodel: volledig demontabel: richtingroer, stabilo afneembaar, en een vleugel in vier delen (alhoewel dit nog even te bezien valt, hoe alles straks in de kist gaat passen).

    2) Het praktijkmodel: richtingroer en stabilo vast op de romp, vleugel gewoon in twee delen.

    Spinner wordt er ééntje van 40mm diameter, om alles niet al te krap te maken.

    Oké, dan weer door met de mal. Eerst de rompvorm maken, door de blokstukken er af te zagen.

    Zo komt er het straks ongeveer uit te zien:

    [​IMG]

    Hier de grove lijnen:

    [​IMG]

    Het uitlijnen van de twee stukken:

    [​IMG]

    Twee stukken aan elkaar lijmen:

    [​IMG]

    Hierna volgt het uitsnijden van het vleugelplateau. Dit karweitje is vreselijk mis gegaan... Met het lange stanleymes heb ik mij in mijn duim gesneden, dwars erdoor heen.... :mad:

    [​IMG]

    Goed, 11 hechtingen later heb je dit:

    [​IMG]

    Dus: altijd van je af snijden, of als het echt niet anders kan, even je Dyneema handschoenen aantrekken, dan kun je gerust met messen spelen.

    Dus, nu even pauze, en later weer verder!

     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Au, dat doet pijn, beterschap!

    Ja, een stanlymes is een gevaarlijk stuk gereedschap.
    Daarmee kan je enorm veel kracht zetten.

    Johannes
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Aiaiaiai veel beterschap. Leuk om de romp zo te zien ontstaan
     
  8. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ziet er niet zo mooi uit Norbert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Zullen wij dan maar voor je duimen?

    :(

    Rick
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Heren bedankt voor de opbeurende woorden, maar inmiddels zijn de hechtingen er weer uit en het gaat de goede kant weer op!

    Dus weer even bezig geweest met de mal...

    Eisen aan de nieuwe epoxy romp zijn:

    1) originele EON600 vleugels moeten hierop ook passen
    2) ruime rompbuik
    3) niet te dikke staartdiameter, zodat we niet in de problemen met het balanceren komen
    4) ...?

    Dit is het dan geworden:

    [​IMG]

    Heel veel schuren en plamuren, zoals hier nog is te zien:

    [​IMG]

    De dikke opstaande rand is al een stuk van de mal, daar heb ik straks gemak van.

    Om te beginnen met één malhelft, wordt eerst het zijaanzicht van de romp overgebracht op een hard MDF. Dit dikke, harde MDF kun je gratis afhalen bij bijvoorbeeld Carpetright in Hengelo, waar het gebruikt wordt als verpakkingsmateriaal. Ze zijn dan blij als je het komt afhalen, want dat scheelt weer afval. Dit soort afval haal ik wel op en zeg dan: "Dankuwel, graag gedaan!"

    Volgende keer zie je hoe dit...

    [​IMG]

    ...verder afloopt!

    Groeten Norbert
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
    Lyckele vindt dit leuk.
  11. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Ziet er goed uit Norbert
     
  12. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne

    Oké. Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook weer wat. Van al die stukjes MDF weer een kastje gebouwd, en de romp er precies tot de helft er in laten zakken. De rompvorm wordt aan de einden vastgezet met het lijmpistool:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De oplettende lezer zal opmerken dat de rompvorm nu een rare, iets bruinige kleur heeft. Met de vorm is verder niets gebeurd, alleen heb ik er een glasmatje overheen getrokken van 25gr/m2, om zodoende een gladder oppervlak te krijgen. De epoxy die ik gebruikt heb kleur ik dan bruin, omdat je dan goed kunt zien of alles geraakt is.

    Van het maken van de vorige mal heb ik weer iets geleerd; daarom wilde ik het deze keer weer beter doen. Allereerst dus het laagje glasmat over de vorm; je krijgt de rompvorm dan veel strakker. Ten tweede de gebruikte materialen om de mallen te maken; deze zijn nu van professionele kwaliteit!

    Nadat de rompvorm is vastgezet met het lijmpistool, kunnen de kiertjes met klei worden gedicht. Ondanks het feit dat mijn naam Norbert is en niet Shakespeare, voel je je dan toch een dichter!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna een hoekrand van kunststof er langs zetten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nog zes centreerpennen erop. Gaatje boren, M3 boutje erdoor en dan de punt erop schroeven. Jullie willen niet weten waar ik deze 'centreerpennen' heb gekocht... :D

    [​IMG]

    Goed, als dan alles zeer nauwkeurig is gewaxed, en nadat PVA is aangebracht, kan het grote smeren beginnen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kun je merken dat je met goed spul werkt. Eerst had ik die zwarte epoxy gel, maar je kunt het niet hiermee vergelijken! Dit goedje loopt heel mooi over het oppervlak, zonder dat het helemaal kaal trekt. Je kunt het na mengen nog een half uur verwerken, daarna wordt het te dik.

    Een uurtje later is het al vrij dik en 'pikt' het alleen nog maar, en dan moeten de volgende lagen aangebracht worden.

    [​IMG]

    Voor de vulling gebruik ik Poraverkorrels. Ze laten zich goed mengen met epoxy en je kunt ze makkelijk aanbrengen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nog twee lagen zeer dik glasdoek aanbrengen...

    [​IMG]

    ...en dan wachten maar...

    Volgende dag alles eraf gehaald, zodat alleen de eerste malhelft overblijft:

    [​IMG]

    Na schoonmaken heb je dan dit:

    [​IMG]

    Dat blauwe spul wordt kei- en keihard. Alle randen strak en geen luchtbellen. Nog een beetje schuren aan de buitenkant en dan heb je dit:

    [​IMG]

    Volgende keer de andere helft, dus blijf het volgen!
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
    Theo P vindt dit leuk.
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ????
    Waarom heb je de dummy romp uit de eerste mal-helft gehaald?
    Waarom niet die MDF-plaat van de dummy-romp en eerste mal-helft verwijderd, maar de dummy-romp en eerste mal-helft in elkaar laten zitten?

    Nu ga je heel veel moeite moeten doen om de andere helft precies op de goede plek te krijgen, de paspennen exact tegenover elkaar, etc. Terwijl je door alleen het verwijderen van het MDF, direct op de eerste mal-helft en dummy-romp, de andere helft van de mal had kunnen maken (na eerst opnieuw waxen etc. ).

    Of mis ik iets?
     
  14. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Op deze manier doe ik het altijd (nou ja, dit is de derde keer....).

    Hoe ga ik te werk? Na schoonmaken heb ik nu een schone mal en een schone rompvorm. De andere (tweede) malhelft wordt straks gemaakt door de rompvorm weer in de eerste malhelft te drukken, en hier tegenaan de tweede mal te maken. Het voordeel is dan dat de tweede helft exact op de eerste past. Ik heb de rompvorm uit de mal gehaald, omdat je dan alles heel makkelijk schoon kunt maken.

    Ik denk dat jij dacht dat ik weer met MDF aan het werk ga, maar dat is niet zo. Ik zet alleen straks nog een nieuwe (tijdelijk) rand langs de buitenkant, omdat je dan een strakke rand krijgt... De 'centreerpennen' zijn om straks de twee mallen exact op de juiste plaats te houden, als ik de romp eruit haal. De romp wordt er straks dan in één keer uitgehaald (niet meer twee helften).

    Ik denk dat het nu duidelijk is??
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik twijfelde idd. of je opnieuw met MDF aan de slag ging.
    Toch had ik de plug laten zitten in de eerste mal-helft, en alleen het MDF verwijderd.
    Dan loop je nul risico op 'niet exact op elkaar'.

    En ja, je hebt gelijk. De boel schoonmaken is dan iets lastiger.
     
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Daar heb je gelijk! Het risico is dat als je de vorm niet goed in de eerste mal drukt, je een slecht gevormde tweede mal krijgt.

    Dit risico neem ik echter...

    Als laatste redmiddel kan ook de vorm in de eerste mal 'gelijmd' worden met PVA. Dus PVA in de mal smeren, vorm er in drukken en zachtjes fixeren. Wachten tot alles droog is en dan heb je de vorm er ook strak inzitten, tenzij de afwijking niet te groot is. Als dat het geval zou zijn, dan kun je beter overnieuw beginnen....


     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne

    Oké, één helft klaar, dan nog een helft. Eerst maar eens even een lijst langs de eerste mal gemaakt.

    [​IMG]

    Tevens de moerhulzen erin gedaan en de centreerpennen geplaatst. Ook even alles netjes afkleien....

    [​IMG]

    Ach ja, en dan weer hetzelfde liedje: blauwe spul mengen:

    [​IMG]

    Wachten tot het pik-droog is en dan het doek aanbrengen:

    [​IMG]

    Na een paar lagen en opvullingen met Poraver, heb je dit:

    [​IMG]

    Dan weer een nachtje wachten en na afwerken heb je dit:

    [​IMG]

    De volgende keer maar eens even kijken of er ook een romp uit kan komen!
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
    DirkSchipper en vissermax vinden dit leuk.
  18. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    mooi bouwverslag!
    ipv van de klei kan je ook epoxy met microballons gebruiken, hiervoor moet je dan uiteraard wel 1 keer vaker met epoxy werken, maar je hoeft het oermodel niet uit de eerste malhelft te halen om alles fatsoenlijk schoon te krijgen! en de deellijn is dan echt super strak

    dus dan moet je de plug pva-en, de randen van de deelplaat voorzien van het epoxy + microballoons mengseltje, plug in de deelplaat en na het uitharden kan je dan de plug er uit halen en de microballoons vlak schuren/snijden met de deelplaat

    niet zelf verzonnen, maar t werkt perfect!;)

    groetjes joris
     
  19. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Deze week een paar proefjes gemaakt.

    Een beetje glasmat er in...

    [​IMG]

    ...en een beetje aramide...

    [​IMG]

    en een paarverdunnings proefjes:

    [​IMG]

    en toen was romp één klaar. Ik noem deze uitvoering de Leopard romp... Toen romp twee, met een andere aanpak:

    Eerst de hoeken rondgemaakt met een epoxy mengsel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Veel minder aramide er in:

    [​IMG]

    laatste laag glasweefsel:

    [​IMG]

    en nog een versteviging aan de voorkant:

    [​IMG]

    Wat heb je dan? Twee rompen die nog veel te zwaar zijn.

    De Leopard romp:

    Opgebouwd uit 3 lagen 280 gr/m2 glasdoek met 40 strengen aramide draden, totaal gewicht bijna 300 gram. Deze romp is sterk, heel sterk, veel te sterk en dus ook te zwaar voor het doel...

    De tweede romp:

    Opgebouwd uit 3 lagen 163 gr/m2 glasdoek met voorkant romp één laag 280 gr/m2, 10 aramide draden, totaal gewicht ongeveer 220 gram. Deze romp is ook nog te zwaar...

    [​IMG]

    Na overleg en een paar proefjes:

    [​IMG]

    Volgende week nog een nieuwe proef doen:

    Twee lagen 163 gr/m2 met koolstof / aramide verstevegingen.

    Blijf erbij om te zien hoe dit afloopt!
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2019
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat 1 laag 80 of 100 gram al genoeg is voor zo'n romp (max. 1 meter lang?).

    Begin met een zeer dunne glaslaag (maar wel een mooi dicht weefsel, dus waarschijnlijk 50 grams) dan nog zo'n laag, dan je rovings (belangrijk!: zo strak mogelijk recht leggen!), en tot slot nog een laag. Niet teveel epoxy, want dat weegt alleen maar en voegt geen sterkte toe. Het teveel aan epoxy eruit trekken met keukenrol o.i.d., maar niet teveel anders krijg je putjes in de huid (daar waar de weefdraden elkaar kruisen).
    Je zou het ook wat mooier (maar tijdrovender) kunnen doen:
    Doe precies hetzelfde als ik hiervoor beschrijf, maar na het aanbrengen van de epoxy op de eerste laag glas wacht je 1-2 uur (hangt van de temperatuur af) tot die eerste laag aardig gegeleerd is (dikker dan stevige jam). Het moet nog wel flink plakken. Pas dan ga je verder met de rest.
    Die eerste laag moet net glimmen van de epoxy (genoeg om 'geen gaatjes' te garanderen. De laatste lagen kunnen weer "zo droog mogelijk" worden gedept.
     
    wimpie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina