Bouwverslag EON2

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door TheNorb, 4 sep 2015.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Norb,

    Je kan dat multiplex vervangen door een sandwich te maken.
    Je neem een stukje blauw (of paars) schuim, Roofmate of Jackodur, te vinden op de plaatselijke bouwplaats.
    Je snijdt een dun plakje van ongeveer 5mm dik, of dikker, want het weegt toch niks.
    1 kant lamineer je tegen de rompkant, over de andere kant leg je een weefseltje van zo'n 80 gram,
    Voordeel is dat je de achterkant mooi rond naar de romp over kan laten lopen, je hebt dus minder gevulde epoxy nodig.
    En door de sandwich constructie wordt het ook vreselijk stijf.

    Succes weer!

    Gert-Jan
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zo'n sandwich lijkt me niet zo goed voor de opname van de vleugelpennen, of je moet er weer hardpoints in maken van epoxy/microballoons zoals b.v. bij DLG vleugels.

    Rick
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat meer te denken aan buisjes inlijmen in de sandwich waar de vleugelpennen dan invallen.
    Nadeel van epoxy en microballoons is dat het gaat brokkelen.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, klopt.
    Maar schuim (hoe hard ook) wordt gewoon in elkaar gedrukt. Tenzij je aan beide kanten weer flink met vezels (carbon, glas, aramide, ...) aan de slag gaat. Maar dan ben je je gewichtstvoordeel weer kwijt ...
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Naar ik Norb begrijp wordt het een gewoon floatertje, dus geen enorme G-krachten.
    Er zijn genoeg modellen die niet eens verstevingen hebben en alleen op de romp steunen.
    Zelfs hotliners, waar behoorlijke G krachten op komen te staan steunen wel eens alleen op weefsels van de romp.
    Dan is een sandwich al een enorme versterking.
    In mijn zelfbouw F5B kisten legde ik alleen een strookje aramide, daar kwamen alle krachten op te staan en dat heeft altijd gehouden.
    Dat heb ik naderhand ook bij de wedstrijdmodellen gedaan en ook dat hield.
    Ik heb al jaren het idee dat de krachten op modellen enorm overschat worden, als de romp met spullen licht is dan zijn de krachten op de verbinding tussen vleugel en romp ook minder.


    GJ
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Dank voor de mooie woorden J.B.! Over mijn hobbyhok: dat is erg klein! Netjes werken, en elke avond alles opruimen, dan heb je minder ruimte nodig! Tja, ons huis is (nog) vol, maar daar komt vanzelf verandering in! :bye: Dan zie ik andere mogelijkheden....

    GJ, Rick & Dick: bedankt voor het meedenken!

    Hmmm :rolleyes: ...

    Ik ga het wel overdenken, want het spreekt me wel aan dat de romp kant en klaar gemaakt wordt, zonder er weer later gaten in te hoeven boren. Nadeel van het hout is dat je er later twee gaten voor de pennen moet inboren, het voordeel hiervan is dat het eenvoudig te maken is.

    Over de andere oplossing: die busjes moeten dan wel exact gepositioneerd worden, ze mogen niet scheef zitten. Ach ja, weer iets over na te denken! Alles afwegen en keuzes maken... :bier:

    :beer:

    Norbert
     
    Theo P en J.B vinden dit leuk.
  7. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zo, het heeft weer even geduurd, maar tja, er moet ook nog gewerkt worden. De komende weken wordt dit qua modelbouwbouwtijd echter niet beter. :weetnie:

    Maar goed, de afgelopen weken niet stil gezeten in ieder geval. Na alles te hebben overwogen, blijf ik bij mij originele procedure. Ik ga dus geen poging doen om de gaten (of buisjes) er al van te voren in te zetten. Domweg omdat je ze er dan erg nauwkeurig moet inzetten, en daarvoor dus weer een mal nodig hebt, en ik daar even geen tijd voor heb (of wil maken).

    Dus we houden het zo; 4mm multiplex stukje er in, en dan opvullen met lichtgewicht microballoon-mengsel.

    Dus de serieproductie kan eindelijk beginnen! :)

    Echter had ik dus gistermorgen nog vier rompen, allemaal volgens een andere methode gebouwd, maar wel met allemaal dezelfde materiaal opbouw (2x160gr/m2, en aan de voorkant nog een stuk 80gr/m2 ter versteviging). Het is zonde om deze te laten verstoffen, en gelukkig wist ik er nog wel iemand voor, die ook wel handig is met epoxy. Het goede nieuws: ze gaan allemaal de lucht in!

    Goed, dan nu weer door met het bouwverslag.


    Voordat ik de epoxy meng, zet ik zoveel mogelijk klaar, zodat je zo min mogelijk met de vieze handschoenen aan hoeft te doen.

    [​IMG]

    Tevens heb ik even een 'oven' in elkaar geflanst, met bijbehorende temperatuurregeling. De oven gemaakt van 'wallmate' en de regeling met HongKong-onderdelen.

    [​IMG]

    Deze regeling is instelbaar op een temperatuur en zolang hij een lagere temperatuur meet, stuurt hij een verwarmingselement aan, die je hier ook weer op aansluit.

    Dus alles klaar gezet en de matten in de mallen gestopt.

    [​IMG]

    Droogdeppen en scheurweefsel er in:

    [​IMG]

    Dan absorberend spul weer er in:

    [​IMG]

    Dan de zak dichtvouwen en vacuüm er op. Ik heb nu dan één zak met twee mallen er in, die ik straks dubbelvouw, en in de 'oven' stop.

    [​IMG]

    het pakket in de oven stoppen:

    [​IMG]

    Hier de temperatuursensor er doorgevoerd:

    [​IMG]

    Hier komt straks het 'verwarmingselement' in te zitten:

    [​IMG]

    Deksel er op en temperatuur op 40ºC ingesteld.

    [​IMG]

    Ik doe eerst een uur op 40ºC, daarna nog een uur op 60ºC, dan is alles uitgehard. Nog niet volledig, maar dat duurt een paar weken heb ik mij laten vertellen. Terwijl ik dit nu aan het typen ben, draait de oven op 60ºC....

    [​IMG]

    De elastieken zijn ervoor om het deksel goed strak aan te trekken.

    Dus maar even afwachten. Hier nog even een sfeerplaatje:

    [​IMG]

    Volgende keer zie je het resultaat. Ik vrees echter dat dit wel even kan duren... Blijf dus geduldig wachten!

    :beer:

    Norbert
     
    Theo P, Berrie en J.B vinden dit leuk.
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    handige oven! Kun je kort beschrijven hoe je de warmteregeling hebt gemaakt?
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Warm geheel door laten harden is in het algemeen beter.
    Als een onderdeel uit laat harden blijft epoxy vormvast tot 20° boven de uithardingstemperatuur.
    Wanneer de eindharding op kamertemperatuur is blijft je product tot ~ 40° stevig. Wanneer je op 60° laat uitharden is dit dus tot 80° vormvast. Daarmee ook bestand tegen de zon (welke zon?).

    Dit houdt in dat je een product dat al uit de mal is ook kan temperen zonder vormverlies als je het langzaam aan doet. Je moet dan een paar uur beginnen op 40° en dan maximaal met 10° per uur de temperatuur verhogen en het dan op de eind temperatuur een paar uur laten doorharden.

    Met de bouwmethode waarbij je de 2 helften later aan elkaar zet is het misschien geen gek idee om de eindharding op het laatst te doen, volgens bovenstaand procedé.

    Rick
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Jaap, hier een snelle beschrijving. Moet zo wel lukken denk ik...

    [​IMG]

    Ik heb deze oven even snel in elkaar geflanst en alles in een elektra-doosje van de Gamma gestopt. Het voordeel van Arduino is dat er heel veel spullen te koop zijn, en dat het erg eenvoudig is, om zoiets dan te maken....

    Eerst even de volgende libraries installeren:
    <TM1637Display.h>
    <OneWire.h>
    <EEPROM.h>


    De volgende onderdelen zitten er in:

    matrix-keyboard
    led-4-digit-display
    nano-v3-0
    ac-dc-voltage-stabilizer
    5v-relay-module
    waterproof-digital-temperature-probe

    Aansluiten op de Arduino Nano:

    Temperatuursensor:
    - aarde
    - voeding 5V
    - Data op D4 van Arduino.
    - Weerstand R4k7 tussen voeding en Data

    Relais:
    - aarde
    - voeding 5V
    - Data op D5 van Arduino.

    4-Segment display:
    - aarde
    - voeding 5V
    - CLK - Clock, op D2 van Arduino.
    - DIO - Data I/O op D3 van Arduino.

    Toetsen:
    - KEY_1 op D10 van Arduino.
    - KEY_2 op D9 van Arduino.
    - KEY_3 op D12 van Arduino.
    - KEY_4 op D11 van Arduino.
    - Voeding van de toetsen aan voeding 5V
    - De uitgangen D9, D10, D11 en D12 met vier pulldown weerstanden 10k aan aarde leggen

    Ik had nog een mini trafootje liggen: van 220V naar 12V (AC), 5W. Op de ac-dc-voltage-stabilizer heb ik de 7805 vervangen voor een 7808, zodat de Arduino 8V krijgt.

    Dan dit stukje software in de Arduino stoppen:

    Code:
    #include <Arduino.h>
    #include <TM1637Display.h>
    #include <OneWire.h>
    #include <EEPROM.h>
    
    // Module connection pins (Digital Pins)
    #define CLK 2
    #define DIO 3
    #define TMPSENSOR 4
    #define RELAIS 5
    
    // Module connection pins (Analog Pins)
    #define KEY_1 10
    #define KEY_2 9
    #define KEY_3 12
    #define KEY_4 11
    
    // Min/max temps
    #define MINIMUM_TEMP      5
    #define MAXIMUM_TEMP     70
    #define ERROR_BASE    32768
    
    //   A
    // F   B
    //   G
    // E   C
    //   D
    
    const uint8_t SEG_PROG[] = {
      SEG_E | SEG_F | SEG_A | SEG_G | SEG_B,         // P
      SEG_E | SEG_G,                                 // r
      SEG_A | SEG_B | SEG_C | SEG_D | SEG_E | SEG_F, // O
      SEG_A | SEG_F | SEG_B | SEG_G | SEG_C | SEG_D, // g
      };
    
    const uint8_t SEG_Stor[] = {
      SEG_A | SEG_G | SEG_D | SEG_F | SEG_C,         // S
      SEG_F | SEG_E | SEG_D | SEG_G,                 // t
      SEG_A | SEG_B | SEG_C | SEG_D | SEG_E | SEG_F, // O
      SEG_E | SEG_G,                                 // r
      };
    
    TM1637Display display(CLK, DIO);
    OneWire myOneWire(TMPSENSOR);
    int targetTemp, addressTemp = 0;
    uint8_t brightness = 15;
    
    void displayTEqualsVal (int val)
    {
      uint8_t data[] = {0, 0, 0, 0};
    
      val = val%100; // display only lower part of 100
      data[0] = SEG_E | SEG_F | SEG_G | SEG_D; // t
      data[1] = SEG_D | SEG_G; // =
      data[2] = display.encodeDigit(val/10);
      data[3] = display.encodeDigit(val%10);
      display.setSegments(data, 4, 0);
    }
    void displayErr (int val)
    {
      uint8_t data[] = {0, 0, 0, 0};
    
      data[0] = SEG_A | SEG_G | SEG_D | SEG_F | SEG_E; // E
      data[1] = SEG_E | SEG_G; // r
      data[2] = SEG_E | SEG_G; // r
      data[3] = display.encodeDigit(val%10); // display only 0 - 9
      display.setSegments(data, 4, 0);
    }
    
    void setup()
    {
      uint8_t allSegsOn[] = {0xff, 0xff, 0xff, 0xff}; // All segments on
      byte temp;
      int result;
    
      display.setBrightness(brightness);
      display.setSegments(allSegsOn);
      delay(1000);
    
      pinMode(KEY_1, INPUT);
      pinMode(KEY_2, INPUT);
      pinMode(KEY_3, INPUT);
      pinMode(KEY_4, INPUT);
    
      pinMode(RELAIS, OUTPUT);
      pinMode(TMPSENSOR, INPUT);
    
      targetTemp = EEPROM.read(addressTemp);
      if ((targetTemp < MINIMUM_TEMP)||(targetTemp > MAXIMUM_TEMP))
        targetTemp = MINIMUM_TEMP;
      EEPROM.update(addressTemp, targetTemp);
      displayTEqualsVal (targetTemp);
      targetTemp *= 100;
    
      do
      {
         result = getTemp();
         if (result > ERROR_BASE) {
            displayErr (result - ERROR_BASE);
            delay(1000);
         }
      } while (result > ERROR_BASE);
    
      delay(1000);
    }
    
    void loop()
    {
      int temp, pause, newTemp, heaterOnOff, prevHeaterOnOff;
      enum progState_type {
        STATE_MEASURING,
        STATE_STARTPROG,
        STATE_PROGRAMMING,
        STATE_STORE_NEW_TEMP,
        STATE_BLANK_SCREEN
      };
    
      progState_type progState = STATE_BLANK_SCREEN;
      prevHeaterOnOff = LOW;
    
      while (1) {
         switch (progState) {
            case STATE_MEASURING:
               temp = getTemp();
    
               if (temp > ERROR_BASE) {
                  displayErr (temp - ERROR_BASE);
                  pause = 1000;
               } else {
                  pause = 1;
    
                  // normalize temp for display
                  if (temp < 0) temp = 0;
                  if (temp > 9950) temp = 9950;
    
                  // calculate heater on or off
                  heaterOnOff = LOW;
                  if (temp < targetTemp)
                  {
                    heaterOnOff = HIGH;
                    if ((prevHeaterOnOff == LOW) && ((temp+50)>=targetTemp))
                      heaterOnOff = LOW;
                  }
            
                  digitalWrite (RELAIS, heaterOnOff);
                  prevHeaterOnOff = heaterOnOff;
    
                  display.showNumberDec(temp);
                  if (digitalRead(KEY_1)) {
                     progState = STATE_STARTPROG;
                  }
                  if (digitalRead(KEY_2)) {
                     brightness = brightness^15;
                     display.setBrightness(brightness);
                     display.showNumberDec(temp);
                     while(digitalRead(KEY_2));
                  }
               }
               break;
    
            case STATE_STARTPROG:
               digitalWrite (RELAIS, LOW);
               display.setSegments(SEG_PROG);
               if (digitalRead(KEY_1)) {
                  progState = STATE_PROGRAMMING;
                  newTemp = EEPROM.read(addressTemp);
               }
               else
                  progState = STATE_MEASURING;
               pause = 1000;
               break;
    
            case STATE_PROGRAMMING:
               displayTEqualsVal (newTemp);
               if (digitalRead(KEY_1)) {
                  if (digitalRead(KEY_3)) {
                     if (newTemp < MAXIMUM_TEMP)
                       newTemp++;
                     pause = ((pause>80)?(pause-100):pause);
                  }
                  else if (digitalRead(KEY_4)) {
                     if (newTemp > MINIMUM_TEMP)
                       newTemp--;
                     pause = ((pause>80)?(pause-100):pause);
                  }
                  displayTEqualsVal (newTemp);
               }
               else {
                  progState = STATE_STORE_NEW_TEMP;
                  pause = 1000;
               }
               break;
    
            case STATE_STORE_NEW_TEMP:
               display.setSegments(SEG_Stor);
               EEPROM.update(addressTemp, newTemp);
               targetTemp = newTemp * 100;
               progState = STATE_BLANK_SCREEN;
               pause = 1600;
               break;
    
            case STATE_BLANK_SCREEN:
               {
                  uint8_t allSegsOff[] = {0, 0, 0, 0}; // All segments off
                  display.setSegments(allSegsOff);
                  progState = STATE_MEASURING;
                  pause = 1000;
               }
               break;
    
            default:
               break; 
         }
         delay (pause);
      }
    }
    
    int getTemp(void) {
      byte i;
      byte type_s;
      byte data[12];
      byte addr[8];
      float celsius;
    
      myOneWire.reset_search();
    
      if (!myOneWire.search(addr)) {
        myOneWire.reset_search();
        //Serial.println("ERROR1");
        return (ERROR_BASE + 1); // error: No more addresses
      }
    
      if (OneWire::crc8(addr, 7) != addr[7]) {
          //Serial.println("ERROR2");
          return (ERROR_BASE + 2); // error: CRC is not valid!
      }
    
      // first byte from ROM byte is should be 0x28 (temp sensor)
      if (addr[0] != 0x28) {
         //Serial.println("ERROR3");
         return (ERROR_BASE + 3); // error: Wrong chip (not DS18B20)
      }
    
      myOneWire.reset();
      myOneWire.select(addr);
      myOneWire.write(0x44); // start conversion, use ds.write(0x44,1) with parasite power on at the end
    
      delay (1000);
    
      myOneWire.reset();
      myOneWire.select(addr);
      myOneWire.write(0xBE);         // Read Scratchpad
    
      for ( i = 0; i < 9; i++) {     // we need 9 bytes
        data = myOneWire.read();
      }
    
      int16_t raw = (data[1] << 8) | data[0];
      byte cfg = (data[4] & 0x60);
      if (cfg == 0x00) raw = raw & ~7;
      else if (cfg == 0x20) raw = raw & ~3;
      else if (cfg == 0x40) raw = raw & ~1;
    
      celsius = (float)raw / 16.0;
    
      return (int)(celsius*100);
    }
    
    
    Hij meet de temperatuur één keer per seconde. Scherm uitschakelen: 2-toets indrukken en vasthouden, net zolang het scherm uitgaat, dit spaart stroom......... Nogmaals 2-toets indrukken en vasthouden, dan gaat het scherm weer aan.

    Temperatuur instellen: de 1-toets blijven vasthouden: dan verschijnt "t=xx", waar xx de ingestelde temperatuur is. De 1-toets blijven vasthouden en dan met de 3- en 4-toets temperatuur hoger en lager instellen. Als de 1-toets los gelaten wordt, dan verschijnt "Stor" in beeld. De nieuwe waarde is dan opgeslagen.

    Succes met de bouw!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2016
    Japie.G en Theo P vinden dit leuk.
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zo, daar ben ik weer.

    De laatste tijd heeeeel weinig bezig met de EON2-rompen, eigenlijk niet, door drukte op het werk.

    Wat wel lukte was nog even bezig kunnen zijn met het uitdenken van een nieuwe procedure voor productie van de romp. Dit omdat het niet steeds op dezelfde manier ging en zoals ik dat wilde. Het had ook te maken met de nauwe romp aan het einde: bij de staart past mijn pink er net in.

    Het lastigste was het samenvoegen van de helften, wat ik doe met een strookje glasweefsel, 2cm breed. Als het band dan op de plaats was gebracht (ook een lasting klusje), kon er zo'n lange goochelballon in.

    Wat bleek nu, na opblazen van de ballon en uitharden bleek de strook soms te zijn verschoven. Dat is onacceptabel als je ziet wat een tijd het kost om twee romphelften te maken.

    Tevens bleek, zoals als eerder gezegd, de nat-in-nat-methode ook niet feilloos, simpel om het feit dat je alles niet goed genoeg kon aanrollen (oorzaak: kleine diameter van de de staartboom).

    De oplossing bleek heel simpel: eerst twee helften maken (lukt altijd), en dan na harding de strook glasweefsel er aan te lijmen, met CA-lijm:

    [​IMG]

    Als de stroken zijn bevestigd, dan deze stroken helemaal met dunne epoxy verzadigen, en laten drogen. Als ook dit net droog is, de twee malhelften samenvoegen, en door de mal en over het band, hele dunne epoxy gieten. Gewoon doorgieten totdat het er achter weer uitkomt. Ook dit weer laten drogen en dan heb je een goede romp, die tenminste altijd lukt!

    Goed, en dan verder alles blijven notuleren, dan weet je hoeveel materiaal je moet gebruiken, zodat er weinig material verloren gaat....

    [​IMG]

    Sommigen vonden het bijzonder hoe ik zonder de pomp, alles op vacuum hield. Hoe ze het bij DE ook doen, maar dan met koffie. Mijn methode kost meer tijd, en het smeert wel een beetje, toch maar eens kijken hoe ze het daar doen....

    Maar goed, ik doe het zo:

    Eerst het werkstuk inkitten, en bij de slang twee extra lijnen zetten:

    [​IMG]

    Dan vacuum zuigen...

    [​IMG]

    ...en dan de twee lijnen samen 'kleien'. De slang blijft dan schoon, en er komt geen kit naar binnen.

    [​IMG]

    Dan kan de slang 'eruit geknipt' worden, en kan het in de oven. Het vacuum blijft....

    [​IMG]

    Dit was het voor nu weer even, er volgt binnenkort meer!

    :beer:
     
    Theo P vindt dit leuk.
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooie uitleg Norbert!
    Hoe krijg jij het voor elkaar dat de romphelften precies gelijk met het deelvlak van de mal eindigen?
     
  13. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey Norbert,

    prachtige uitleg,zeer leerzaam:worship:. Vraagje: De stukken weefsel zijn bij jouw bijna niet rafelig,behandel jij de glasmat alvorens te snijden/knippen met spuitlijm oid,grtz Bel10:bye:
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Eerste foto is glasband, dat wordt zo geweven afgeleverd.
    Tweede foto is geknipt, en dat is zeker wel gerafeld.
     
  15. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    :hammer:Ja duidelijk niet goed gekeken,hoop binnenkort ook zo iets dergelijks uit te proberen,de mal is 99% klaar,temperatuur in schuur werkt even niet mee nu,grtz Bel10:bye:
     
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Eerst het weefsel er ruim in leggen, en als alles droog is, dan recht afsnijden. Lukt altijd!

    Wat Dirk typte klopt. Ik zet dat band dan met dotjes CA-lijm vast, waarna ik het daarna helemaal met epoxy verzadigd. Succes met jouw project!
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Om even in herhaling te vallen:

    "Zo, daar ben ik weer" en "De laatste tijd heeeeel weinig bezig met de EON2-rompen, eigenlijk niet, door drukte op het werk"

    Maar goed, de rompen zijn nu bijna klaar! Motorschotjes zijn gemaakt uit 2mm dik epoxyplaat, en die moeten dan recht in de romp gezet worden. Wat ik dan doe, om het uitlijnen makkelijker te maken, is een stuk bezemsteel pakken, en die precies haaks af schuren en daar het motorspantje tijdelijk op te schroeven.

    Aan motordomping doe ik niet, dat wordt er later wel eventueel uitgemixed.

    Onder aanname dat nu het motorschotje precies haaks op het verlengde van de bezemsteel zit, kun je zeer eenvoudig het spant uitlijnen.

    [​IMG]

    Nadat de bezemsteel met een malletje is vastgeklemt, kan het motorschot met een beetje CA-lijm worden gefixeerd.

    [​IMG]

    Het motorschot zit nu altijd recht, en na drogen van de CA-lijm, kan de bezemsteel verwijderd worden.

    [​IMG]

    Nu wordt een begin gemaakt met de scharnieren voor richtings- en hoogtroer. Hiervoor kijk ik af bij de BubbleDancer: er worden dus stroken aramide gebruikt. Je krijgt dan spelingsvrije scharnieren, die zeer licht scharnieren!

    [​IMG]

    Hier alles verzadigd met een beetje epoxy:

    [​IMG]

    Eindelijk mag ik weer werken met balsahout! Blijkbaar ben ik verslaafd :bier: aan die geur... Even de hoogteroer helften netjes afschuinen:

    [​IMG]

    De tafel is weer gevuld met:banana:hout!

    [​IMG]

    Tot zover deze keer.

    :beer:

    Norbert
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2016
    Theo P, Lyckele en A B vinden dit leuk.
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zo, de vaart komt er weer een beetje in. De rompen zijn voor de eerste keer geplamuurd en worden binnenkort afgewerkt.

    Nu wordt eerst het stabilo en het richtingroer gemaakt. Zoals al eerder gezegd worden aramide scharnieren gebruikt; zeer soepel en spelingsvrij! Er worden vier hoogteroeren in één keer gemaakt (voor twee stabilo's) en in de achterlijst stop ik een glasbandje, omdat je het dan mooi strak schuren kunt.

    [​IMG]

    Zo gaat het dan de oven in:

    [​IMG]

    Hier worden de roeren samengevoegd, door het verlijmen van de achterlijst:

    [​IMG]

    Nu wordt het stabilo verder klaargemaakt. Dit is vrij simpel, gewoon een platte plaat, met taps aflopende roeren.

    [​IMG]

    Het resultaat: wel een beetje anders :weetnie: maar het lijkt wel op een originele EON600. Ik heb het eenvoudiger gemaakt, zonder de puntige flap aan de uiteinden...

    [​IMG]

    Omdat twee modellen volledig demontabel worden, heb ik hoeklijstjes nodig. Die maak ik uit vier lagen carbonweefsel van 160 gr/m2. De ervaring leert dat dit ontzettend stijf is, en (bijna) niets weegt!

    Hier is de mal:

    [​IMG]

    Hier de twee pakketjes koolstof, de vezels ongeveer 30° ten opzichte van horizontaal anders worden de vezels te sterk gebogen, waardoor de interne spanning te hoog wordt en de hoeklijst dus minder sterk wordt.

    [​IMG]

    Zo is alles samengevoegd:

    [​IMG]

    Het driehoeklijstje is voor de lijmtangen, dan zit het beter. Dan kan alles weer de oven in.

    [​IMG]

    Volgende keer kun je zien wat het geworden is!

    :beer:
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
    A B, vissermax en renetl50 vinden dit leuk.
  19. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Ziet er goed uit Norbert.:thumbsup:
     
  20. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Dank je Theo, jouw romp hangt er ook bij....

    [​IMG]


    :beer:
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2016
    wimpie en Theo P vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina