Bouwverslag EON2

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door TheNorb, 4 sep 2015.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zoals vorige keer beloofd, hier het resultaat, wat er uit de hoeklijstjes gekomen is, dit dus:

    [​IMG]

    Ze moeten nog verder afgewerkt worden, dat komt nog! Toen verder met het richtingsroer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit carbonstaafje wordt straks in het gaatje in de romp geschoven, om zodoende het stabilo en richtingsroer demontabel te maken. Het richtingsroer wordt hier mee verbonden. Lastig uit te leggen, maar als het klaar is, volgt een overzichtsfoto.

    [​IMG]

    De halve maan wordt ingelijmd op het onderste vuren latje van het richtingsroer

    [​IMG]

    Even alles voor de eerste keer gemonteerd:

    [​IMG]

    Nu bezig met inbouwen van servo's en stuurstangen en dan de rompen nog afwerken, maar dat komt volgende keer!

    :beer:
     
    Berrie, Theo P, J.B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    De volgende keer waar ik het afgelopen dinsdag over had is nu al gekomen!

    Eerst even het carbon bewerken, een karweitje waar ik een hekel aan heb, omdat de handen na afloop zwart zijn. Eerst nog even een weegmoment voor...

    [​IMG]

    .....en na, scheelt ruim de helft:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de volgende foto is te zien hoe de onderkant van het stabilo is geworden. Op de onderkant is 0,4mm tripex gelijmd, met daarin een 4mm beuken nokje geboord. Het nokje komt in de uitsparing in de romp te zitten:

    [​IMG]

    Zo ziet de ongeschuurde rest er nog uit:

    [​IMG]

    ...en zo is alles gemonteerd met één verzonken M4 boutje (nylon):

    [​IMG]

    De carbon hoekjes zijn nog niet verlijmd. Aan de stevigheid van het geheel nu al op het moment, merk ik dat ze eigenlijk niet heel veel hoeven doen.

    Dan heb je natuurlijk roerhoorntjes nodig. Die worden gemaakt uit een mooi stukje aluminium hoekprofiel:

    [​IMG]

    Dat vind ik altijd mooi: uit zo'n meterstuk aluminium zoiets maken. Wel even werk, maar wat moet je dan? :weetnie: Deze kun je nergens kopen....

    [​IMG]

    Dan de servo's. De keuze is wederom gevallen op de DES428MG mini's van Graupner, omdat ik hier hele goede ervaringen mee heb.

    [​IMG]

    De volgende keer de stuurstangen inbouwen, dat beloofd spannend te worden!

    :beer:

    Norbert
     
    Berrie, Theo P, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ik heb beloofd dat het deze keer spannend zou worden, nou dat valt nog wel :( tegen...

    Alles verliep gladjes, dit komt ook omdat ik de geleiding voor de stuurstangen nog niet heb ingebouwd. Over hoe ik dit nog (achteraf) ga doen, moet ik nog even :hammer:nadenken...

    Omdat het roerhoorntje van de aansturing van het richtingsroer iets meer ruimte nodig had, moet er een nog 'even' een sleuf in de staart van de romp gemaakt worden:

    [​IMG]

    Daar moet weer een mooie ronding gemaakt worden, en een dikke stift blijkt de juiste diameter te hebben...

    [​IMG]

    Hier is de stift ingepakt...

    [​IMG]

    ...en dit is het resultaat (door midden gesneden)... Twee dunne glasvezel helften:

    [​IMG]

    Zo komt het te zitten (het 5x5 stukje balsa is een tijdelijke handgreep):

    [​IMG]

    Afgewerkt:

    [​IMG]

    De rompen zijn nu gespoten en dus klaar!

    [​IMG]

    Ook de aansturing is klaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgende keer dan het laatste klusje aan de romp: geleiding van de stuurstangen inbouwen, dat beloofd weer spannend te worden!

    :beer:

    Groeten Norbert
     
    Berrie, Lyckele, A B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Goirle
    Prachtig Norbert !!
    Fijn weekend.
    Groet,
    Piet
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Ziet er strak uit Norbert. :koud:
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig :thumbsup:
    Als ik goed begrijp gebruik je harde balsa, wat is het S.G. van deze balsa ?
     
  7. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Dank je! Ik gebruik alleen hard balsa aan de voorkanten, en voor stukken die sterker moeten zijn (bijvoorbeeld waar dat halve maantje in zit), de rest is 'gewoon' balsa. Ook heb ik vuren latjes gebruikt, om bepaalde constructies sterker te maken, zoals je op de foto's kunt zien.

    Ik weet het s.g. van mijn balsa niet, ik heb het nooit :hammer:gewogen. Als het hard voelt, dan vind ik het hard, en als ik het makkelijk kan indrukken, dan vind ik het zacht......

    Het enige balsa wat ik straks wel ga wegen, zijn de indekkingen voor de vleugels, om zodoende tevens niet teveel verschil in gewicht te krijgen.

    :beer:
     
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Plaatsen van geleider voor stuurstangen, deel 1

    Nu het spannende (nou ja, voor mij dan....:hammer:), omdat ik niet wist hoe ik de geleiders er in zou moeten krijgen en ook nog lijmen! Hoe dit afloopt, kun je hieronder lezen.

    Omdat de stuurstangen aan de achterkant in de romp elkaar kruizen en over elkaar 'schuren', moet er een geleidertje worden ingebouwd. Nu ben ik wel benieuwd naar hoe anderen dit doen, maar ik heb het op de volgende manier gedaan. Voor nu eerst deel 1, deel 2 (nog een geleider inbouwen, maar dan richting servo's) volgt binnenkort.

    Hier de dubbele geleider zoals hij wordt ingebouwd. Gemaakt van hard balsa 3mm en boven en onder een stukje 0,4mm triplex. Eerst had ik een busjes ingelijmd daar waar de stangen erdoor kwamen, maar dat liep veel te zwaar. Dit omdat de stuurstangen natuurlijk onder een hoek door de geleider lopen. De busjes toen verwijderd, en zo werkt het ook. Stuurstangen lopen erg licht en speling vrij.

    [​IMG]

    Hier op een rondhout geplakt, zo kan ik de geleider naar de achterkant van de romp drukken. Na positionering van de geleider zal de ronde stok er 'af worden gedraaid'.

    [​IMG]

    Stuurstangen erdoor gehaald, nu naar binnen naar achteren drukken.

    [​IMG]

    Hier kun je de geleider op de juiste plek zien zitten. Mooi onder een hoek van 45°, zoals het bedoeld was. De ronde stok is er hier al weer voorzichtig 'afgedraaid'.

    [​IMG]

    Dan het vastlijmen....

    Ik prik een dun staaldraadje op de plek binnenin de romp, waar de CA-lijm moet komen. Dan draadje doodstil houden, en hierlangs de CA-lijm naar binnen laten lopen. De lijm komt dan precies op de plek waar het hoort.

    [​IMG]

    Hier het eind resultaat: beetje moeilijk te zien, maar de stuurstangen lopen lekker licht, zonder elkaar te raken.

    [​IMG]

    Volgende keer deel 2!

    :beer:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  9. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Plaatsen van geleider voor stuurstangen, deel 2

    Nog even voor een korte update, van de huidige stand van zaken...

    In de rompopening, aan de achterkant, worden nog 4mm dikke multiplex plaatjes gelijmd, waar straks de vleugelbouten doorheen gaan. Ze worden schuin afgeschuurd, zodat ze mooi in de romp passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Plaats waar de gaten komen aftekenen en boren, en draad tappen.

    [​IMG]

    M4 draad er in getapt:

    [​IMG]

    Volgende keer wordt een begin gemaakt met de vleugels!

    :beer:
     
    Berrie, P.L. en Theo P vinden dit leuk.
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    ...bijna vergeten; de foto te laten zien, waar ook nog twee geleiders zijn ingelijmd. Zo kunnen de vleugelbouten nooit de stuurstangen raken.

    [​IMG]

    En dan nu de

    Vleugel voorbereidingen.

    1. Het balsa weegmoment.

    Te zien is dat je hier veel voordeel kunt halen. Verschil in gewicht van 2mm balsa plankjes. Van krap 19 tot ruim 51 gram...

    [​IMG]

    2. Ribben mallen.

    Eerst de mallen voor de ribben gemaakt:

    [​IMG]

    Ik heb de opbouw van de vleugel iets anders gemaakt, als bij de originele EON600;
    1. De onderligger 2mm omhoog gedaan, zodat de onderbeplanking kan doorlopen. Ik heb dit gedaan omdat de bouwwijze (voor mij) dan iets makkelijker wordt.
    2. De bovenbeplanking heb ik langer laten doorlopen, tot na de bolling. Het profiel, zo het in werkelijkheid er uit komt te zien, zou dan beter moeten worden, omdat het folie dan alleen maar over rechte vlakken zit gespannen. Dit heb ik afgekeken van de BubbleDancer vleugel bouwwijze, waar dat ook het geval is. Tevens kan in deze lang doorlopende beplanking, mooi de remkleppen worden gebouwd.

    Ik heb wel ergens gelezen dat het E205-profiel bouwtechnisch niet zo :hammer: kritisch is, en daarom erg geschikt voor ribbenbouwwijze...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    3. Schuurhulpje.

    Hiermee is het heel makkelijk om de inkepingen te maken voor de ribben in de achterlijst.
    Je hebt dan altijd exact 2mm breedte en diepte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    4. De bouwplank.

    Ik heb drie latjes aan elkaar geplakt, de ene onder een hoek van 13° (voor de tippen), en de andere onder een hoek van 6°(voor het middendeel). De instelbare bouwplank van de BubbleDancer stond er nog en die kun je mooi instellen, dus die gaat in de herbruik. Op de foto staan nu de twee bouwplanken onder een hoek van 13°.

    [​IMG]

    5. Oppervlak carbonstaaf.

    Als je gepultreerde carbonstaven koopt, dan is het oppervlak nog 'open' en krijg je een soort splintertjes in
    je vinger als je er overheen wrijft. Daarom heb ik die eerst even met epoxy ingesmeerd, toen met keukenrol
    goed afgeveegd en toen laten drogen. Na droging heb je dan een mooie 'splinter vrije' en gladde staaf.

    6. Vleugelverbinderbuizen.

    Als je carbonstaven wilt gebruiken, kun je geen messingbuizen gebruiken, omdat dan de staven langzaam worden afgeschuurd, bij het monteren en demonteren van de vleugel. Van Piet heb ik geleerd hoe je de papieren lichtgewicht variant kunt maken.

    Het proces: eerst de staaf insmeren met vaseline, en dan een boterhamzakje er omheen winden (twee lagen). Dit moet natuurlijk vouw- en kreukelvrij gebeuren! Door de vaseline blijft dat allemaal zitten.

    [​IMG]

    Papier alvast voorrollen:

    [​IMG]

    Dan blijven rollen, en dan zorgen dat er op de naad steeds genoeg CA-lijm zit...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de ruwe buisjes, waar nog iets gewicht afgaat...

    [​IMG]

    Als dat allemaal klaar is, dan kan het echte werk beginnen; het vuren latje 8x2mm op de balsa onderbeplanking gelijmd:

    [​IMG]

    De eerste rib moet natuurlijk mooi haaks zitten (maar de rest natuurlijk ook :))... De hoeksjablonen had ik nog over van de vorige EON-bouw...

    [​IMG]

    Tja, en dan word je enthousiast en dan gaat het hard:

    [​IMG]

    Volgende keer de eerste handstart... :hammer:

    Nee hoor, zo snel gaat het nu ook weer niet. Volgende keer gewoon weer meer!

    :beer:
     
    Japie.G, Berrie, P.L. en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ziet er goed uit Norbert
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  12. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Mooi man, de eerste rib is zo te zien van balsa, kun je deze niet beter van multiplex maken? Of komt er nog een eindrib tegenaan.
     
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ha ha ;) Theo, ik dacht dat jij mij wel kende.... Elke vleugel die ik bouw, krijgt een multiplex eindrib :D
     
    Theo P vindt dit leuk.
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    :thumbsup:
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  15. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zo, de afgelopen tijd een beetje bezig geweest met het verder bouwen aan de vleugels.

    Eerst dan maar even de verbinders maken uit 3mm multiplex:

    [​IMG]

    Hier ingebouwd:

    [​IMG]

    En dan een tijdrovend klusje: het inbouwen van de webbings. Niets overhaasten, gewoon aan beginnen en netjes blijven werken. Dan krijg je dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu het huwelijk van de vleugels (of noemen ze dat niet zo?), dus eerst de bouwplank ingesteld op 6°...

    [​IMG]

    Wat je zegt dat moet je doen (en ik was het toch al van plan): de voorbereidingen voor de eindribben uit 1mm triplex:

    [​IMG]

    De papieren buisjes om de carbonverbinder geschoven en toen de twee vleugelhelften tegen elkaar aan geklampt met 2mm tussenblokjes, voor de juist afstand.

    [​IMG]

    Toen nog even aan de achterkant webbings gemaakt en alles verlijmd met CA-lijm. Later ga ik de buisjes ingieten met een (licht) glasbubble-epoxy mengsel.

    [​IMG]

    Op het laatst nog even kijken of de ligger er nog in past...

    [​IMG]

    Gelukkig wel!

    :beer:
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016
    A B vindt dit leuk.
  16. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    Ziet er goed uit Norbert :thumbsup:
    Van welk soort papier maak je de vleugelverbinderbuizen?
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Gewoon goed absorberend papier. De sterkte komt straks uit het epoxy-glasbubble mengsel vulling...
     
    Theo P vindt dit leuk.
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, we gaan door, omdat de liggers er nu in moeten.

    [​IMG]

    Lijmen dan maar, en dan komen die houtjes van de BubbleDancer-bouw weer goed van pas...

    [​IMG]

    Zo kun je het ook klemmen:

    [​IMG]

    Ook nog even de vleugelbuisjes ingegoten, met een epoxy-glasbubble mengsel:

    [​IMG]

    Dan een boormal gemaakt, om straks de vleugel-bevestigingsgaten in de romp netjes te kunnen boren. In deze gaten komen straks dan de pinnen te zitten, die in de vleugel zijn gelijmd. De messing buisjes zijn de geleiders. Door deze buisjes wordt straks geboord. Later hier over meer.

    Hier de mal:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugels worden met twee M4-bouten straks op de romp geschroefd. Daar waar deze bouten door de vleugel gaan, moet de vleugel versterkt worden. Hier zijn de onderdelen, uit 2mm multiplex

    [​IMG]

    Zo worden ze aan de vleugels gelijmd (aan de onderkant):

    [​IMG]

    Het lange stuk komt aan de binnenkant van de vleugel te zitten, strak tegen de eindrib aan. Hier zie je nog hoe het verlijmd wordt, van het eindresultaat ben ik vergeten :weetnie: een foto te maken... Misschien komt dat nog wel...

    [​IMG]

    Toen even gevraagd of de oude EON nog een keer op bezoek wilde komen, en dan heb je dit!

    [​IMG]

    De oude EON600 heeft een spanwijdte van 230cm. De twee nieuwe hebben 250cm en 270cm spanwijdte... Waarom :weetnie:?

    En dan kun je goed de wijzigingen zien die ik heb doorgevoerd in de nieuwe EON:

    De vleugeleinden aan voor- en achterzijde taps toelopend (de oude heeft dit alleen aan de voorzijde), en die (rare, trouwens wel kenmerkende) flappen komen er ook niet meer aan. Waarom:weetnie:?

    [​IMG]

    Richtingsroer onder een minder schuine hoek geplaatst. Waarom:weetnie:?

    [​IMG]

    De (rare, trouwens wel kenmerkende) flappen van het stabilo afgehaald :weetnie:

    [​IMG]

    Tja en dan vraag je je af :hammer:waarom? Waarom zou je zo'n goed ontwerp veranderen? Nou, gewoon omdat ik dat dan mooier vind... En bovendien: het is natuurlijk de EON2, die moet natuurlijk wel veranderingen hebben ten opzichte van de vorige versie.

    Maar goed, volgende keer de remkleppen en de bovenbeplanking!

    :beer:

    Norbert
     
    Berrie, A B, Ruud007 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Weer even een laatste stand van zaken.

    De foto die ik vorige keer was vergeten te maken, is er nu, en is nu te zien:

    [​IMG]

    Door dit lange stuk 2mm multiplex wordt het geheel mooi stevig, en kan straks mooi een gat worden geboord voor de vleugelbevestigingsbouten.

    Toen verder met de uitsparingen voor de remklepppen:

    [​IMG]

    Hier ingebouwd...

    [​IMG]

    ...en hier afgeschuurd tot op juiste hoogte:

    [​IMG]

    Toen de neuslijsten er aanlijmen. Eerst de onderbeplanking (ruw) afsnijden:

    [​IMG]

    dan netjes afschuren met een lange schuurlat:

    [​IMG]

    Neuslijst richting tip onder ruim 6° afschuren

    [​IMG]

    [​IMG]

    dan past het netjes:

    [​IMG]

    Dan de twee gaten in de romp boren, voor de vleugelpennen. Eens kijken hoe die mal nu werkt o_O

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan even in het zojuist geboorde gat een boortje stoppen, en dan het volgende gat boren:

    [​IMG]

    Zo past het dan precies:

    [​IMG]

    Dit is dan het eindresultaat. Gaten zitten helemaal goed en onder de juiste hoek in de romp!

    [​IMG]

    Volgende keer uitlijnen vleugels, blijf erbij!

    :beer:
     
    Ruud007, Theo P en A B vinden dit leuk.
  20. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zoals ik vorige keer al zei: nu wordt het tijd om de vleugelpennen te verlijmen en de vleugels uit te lijnen op de romp. Oké, om dat te doen, moet eerst een klein stukje van de (tijdelijke) ondersteuning van de vleugel aan de onderkant geschuurd worden.

    Zie hier:

    [​IMG]

    Ook moet nog materiaal van de achterlijsten gehaald worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan even ruimte maken voor de vleugelpennen:

    [​IMG]

    Dan is het de hoogste tijd voor de gaten, waar straks de vleugelbevestigingsbouten doorheen komen.

    Maar hoe krijg je die exact op de juiste plek te zitten :hammer:?

    Nou, ik heb het zo gedaan: eerst plakband omgekeerd om de romp plakken (de plakkant zit nu dus boven). Daarna dit plakband aan de zijkanten goed vastzetten (want het mag niet meer verschuiven). Dan de twee gaten met een stift er op tekenen:

    [​IMG]

    Dan de vleugels op de romp, op de juiste plek drukken. Het plakband plakt nu aan de vleugels vast, maar zit nog wel aan de romp geplakt. Snij nu het plakband voorzichtig van de romp los, en kijk aan de onderkant van de vleugel. Dan zie je dit:

    [​IMG]

    Dan de gaten boren (4mmØ) en dan heb je dit:

    [​IMG]

    Dan kunnen eindelijk de vleugels met twee M4 boutjes worden bevestigd (vleugels zijn nu nog aan elkaar geschoven met twee stukjes balsa, dikte 2mm, omdat er nog 1mm dik triplex per vleugelhelft afwerking op komt):

    [​IMG]

    Dan kan nu het uitlijnen beginnen. Daarvoor heb ik twee lange latjes genomen, die ik aan de achterkant met een stukje balsa aan de romp met plakband plak:

    [​IMG]

    Aan het andere uiteinde van de latjes heb ik een soort maatverdeling gemaakt, zodat je kunt zien hoe de vleugel ligt:

    [​IMG]

    Gaatje nummer 9 links zit nu op de zelfde plek als gaatje nummer 9 rechts.... :yes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan nu snel (voor dat het weer verschuift) de vleugelpennen met een beetje CA-lijm vastzetten en goed laten drogen:

    [​IMG]

    Dan ter plaatse nog een versteviging maken uit 1mm triplex:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er in lijmen:

    [​IMG]

    Zo is het resultaat:

    [​IMG]

    Volgende keer komt de bovenbeplanking er op, dus blijf het volgen!

    :beer:
     
    Berrie, J.B en Theo P vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina