Afgelopen weekend was het weer gunstig (..... ) , dus de hoogste tijd voor de bovenbeplanking. Eerst even een weegmomentje: daar kun je veel winst halen! Voor de tippen het allerlichtste hout (van ongeveer 18 gram genomen) en voor de middenstukken, iets zwaarder en steviger hout (van ongeveer 28 gram). Je moet wel een poging doen om beide vleugelhelften ongeveer even zwaar te krijgen, daarom even goed uitzoeken. Na al dat wegen kan begonnen worden. Een paar weken eerder had ik al allemaal haakjes in de bouwplank gedraaid... Vleugel kan nu op de bouwplank, en tevens worden er twee houtjes geplaatst, zodat de vleugel niet meer naar achteren kan schuiven. Dan de beplanking ruw op maat maken, lijm aanbrengen en plaatsen maar! Ik gebruik gewone witte houtlijm... De elastieken werken verbluffend goed: de beplanking wordt over de hele breedte netjes aangedrukt, en de elastieken kun je heel snel plaatsen... Nu goed laten drogen, en dan kunnen de remkleppen gemaakt worden. Ik maak ze ongeveer op dezelfde manier als bij de oude EON600: uit één stuk hard balsa, dikte 5mm. Nu even op maat schaven en schuren: Hier het scharnier uit 1mm verenstaaldraad en kunststof buisjes: In de beplanking een sleufje gemaakt, waar het scharnier komt: Dan scharnier plaatsen, en met heel weinig CA-lijm vastzetten. Zelf doe ik het zo: een druppel CA-lijm op een hard kunststof plaatje aanbrengen, dan een naald er in dopen, zodat er een heel klein druppeltje aan blijft hangen. Dit druppeltje kan dan op het scharnier aangebracht worden. Als het droog is, de scharnierpennen er uit halen en even goed lijm aanbrengen, zodat de buisjes goed vast zitten... Volgende keer de servo's er in!
Oké, de servo's moeten erin, dat is dus de volgende klus. Deze twee had ik nog liggen, ze passen mooi, dus die gaan er in! Eerst blokjes gemaakt, waar ze in de vleugel tegenaan komen te zitten: Zo dus: Verder met het servohuis: Als laatste in de vleugel nog een driehoeklijstje lijmen, waar het huis tegen aan komt: Met één M2 boutje (M2x12) wordt het geheel dan bevestigd: Dan het mechaniek, gemaakt van verenstaal 1mm en bijpassende messingbuis: Draadje verder gebogen en een afdruk gemaakt door de remklep zachtjes dicht te drukken: Zo komt het dan te zitten, nadat een klein sleufje in de remklep gemaakt is: Hier het bewijs dat alles werkt.... Volgende keer de beplanking van de vleugels afmaken. Blijf er dus bij!
Zo. Daar was ik weer. Je zou bijna vergeten te bouwen met zulk mooi weer. Dan maar snel door met de EON2! Even een plakrand om het servohuis maken (er komen geen luikjes in, want die heb je toch nooit nodig). Dan de tippen eraan, eerst strak schuren: en dan schuren: (Inspiratie voor deze mooie "anti-vortex" tipjes had ik hier opgedaan...) Dan de beplanking verder afwerken: Vleugels mooi afwerken met 1mm triplex: en nog de rompaansluiting: Plakrandje: en dan.... ....zijn ze klaar! Hier de 270cm spanwijdte versie naast de "oude" 230cm span versie... En nu vliegen maar... Volgende keer nog één keer een paar filmpjes en dan moeten jullie het ermee doen! Norbert
Ziet er goed uit Norbert, hier is weer een vak(model)man bezig geweest. Ook nu weer mijn grote complimenten voor dit prachtige model !! We zien je graag, met model, op 11 september op de Funrise Cup 2016 te Goirle. Voor iedereen die hierover meer info wil, zie onze website www.emvcnieuwkerk.nl Er zijn nog enkele plaatjes vrij. Groetjes, Piet G
Piet bedankt! Zo lagen ze er gisteravond bij: De rode is de grootste (270cm) en de paarsblauwe, die jullie nog niet hadden gezien, meet 250cm spanwijdte. Gisterenavond op het veld nog één vlucht gemaakt.... Gestart tegen de lage zon in. Handstart, vloog mooi recht, dus dan maar motor aan om verder te stijgen. Dat laatste had ik beter niet kunnen doen, want opeens zag ik niets meer..... Even later zat de neus in de grond... Wat blijkt nu: - de nylonvleugelbouten doen precies wat ze moeten doen: afknappen bij een crash. - de vleugels zijn sterk genoeg: geen schade. - 8mm carbon vleugelverbinder bleek gebarsten... - romp is sterk genoeg.... Dus: alles komt weer goed.... Filmpjes volgen nog.
Wat is dit toch een heerlijke zwever! Inmiddels heel veel vlieguren-, en weinig LiPo's (op)gemaakt. Hier een klein overzicht: Binnenkort gaat het bouwen hier verder. Ik ga het dan anders doen; niet zo zeer omdat het moet, maar omdat het nu kan! Norbert
Mooi man! Fijn om te lezen dat je al vele heerlijke vluchten met je zwever gemaakt hebt. Dat geeft enorm veel voldoening en is de beloning voor de vele denk- en bouwuren. Bedankt voor je prachtige bouwverslag! Uiteraard ben ik erg benieuwd wat je nieuwe project wordt! Johannes
Zo, alle foto's uit dit verslag doen het weer..... De provider had het oude deel hernoemd en ik vind al die ontbrekende foto's erg jammer. In het vervolg ga ik de foto's uploaden naar MBF, zodat dat probleem zich niet meer kan voordoen... Binnenkort volg hier nog een deel EON2. Want een oplettende lezer kan gemerkt hebben dat er nog een stuk ontbreekt..... .
....Binnenkort heeft iets langer geduurd, maar nu dan toch eigenlijk het 'vakantie model' klaar... Vandaag aan het werk geweest met de remkleppen, deze heb ik er met een siliconen scharnier in gezet. Nu sluiten ze mooi aan, maar opeens bedacht ik mij dat deze tijdens de vlucht kunnen worden opgezogen, maar is dit wel zo? Er kan geen lucht van de onderkant naar de remkleppen stromen, dus hoe zouden deze dan kunnen worden opgezogen, vroeg ik mij af...
Aan de bovenkant van de vleugel ontstaat onderdruk, dus worden ze omhoog gezogen. Misschien kan je met een elastiekje de kleppen dicht houden? GJ
Ja, dat is het juist, dan heb je een drukverschil nodig en die is er niet (omdat het remklephuis redelijk luchtdicht is) Klopt, dat kan wel, maar ik vroeg mij af of dat wel nodig is...