Zelfs bij een dichte gfk vleugel worden de kleppen omhoog gezogen. En een vleugel is nooit helemaal luchtdicht. GJ
Klopt, Florian Schwambeck geeft ook een maximum vliegsnelheid aan waarmee met de kleppen dicht gevlogen kan worden of waarbij de spoiler open getrokken kan worden: https://www.schambeck-luftsporttechnik.de/mediafiles/Sonstiges/Betriebsanleitung_Stoerklappen.pdf Pagina 5 van 6 in bovenstaand document.
...dit gaat volgens mij over de maximale vliegsnelheid waarbij je de kleppen kunt opentrekken. Ga je harder dan heb je kans dat ze naar achteren worden weggedrukt... Ik vraag me dus nog steeds af, welke kracht de kleppen open zouden kunnen 'zuigen' als er geen luchtstroom is (van onder- naar bovenkant van de vleugel). Nu is natuurlijk zo'n EON ook geen model waarmee extreem gevlogen wordt... .
Er ontstaat onderdruk. dat zei ik al. Er hoeft geen luchtstroom van onderen te komen, dat zou de luchtstroom over de vleugel alleen maar verstoren. Uit ervaring weet ik dat remkleppen omhoog gezogen worden, ik heb het bij een volgfk ASG 29 gehad, elke keer was er 1 klep na landing wat hoger dan de ander. Mijn fout, speling in de aansturing. Maar wel door de luchtstroom over de vleugel, de onderdruk. Neem maar eens een stofzuiger, die creert ook onderdruk. Zet die op een oppervlak waar geen gaten inzitten, velletje papier of zo. Dat wordt ook opgezogen, en daar stroomt ook geen lucht vanaf de onderkant in. Ik denk dat @Rick NL wel een gefundamenteerde verklaring kan geven, ik praat alleen uit de praktijk. GJ
Aan de bovenzijde van een vleugel heerst een onderdruk, daardoor wordt er aan de bovenzijde van de klep getrokken. Aan de onderzijde is er meestal een volume in de vleugel waar dan vrijwel die zelfde onderdruk heerst, die zullen elkaar opheffen zolang de klep echt flush blijft liggen. Wanneer de klep maar een beetje uitsteekt zal de lucht daarboven weer wat versnellen en de onderdruk wordt nog groter. De spleet tussen de klep en de vleugel ligt nog altijd in de grenslaag waar de druk nog de oorspronkelijke is. Aan de voorrand van de klep zal een soort stuwpunt ontstaan waardoor de druk in de spleet toe zal nemen met als gevolg dat het drukverschil over de klep groter wordt ende klep er verder wordt uitgezogen.
Er zijn mini magneetjes te koop met een gaatje erin, ik heb er een paar, iets van 6mm diameter en een 1mm gaatje waar je een speldje door kan prikken. Maar ik denk dat elastiekje handiger is. Dan trekt hij zichzelf dicht als je hem in de vlucht geopend hebt. Beste is beide, dat ie borgt door het magneetje en dichtgetrokken wordt door elastiekje. GJ
Ik lees net je prachtige verslag Norbert en ik wil je graag een vraag stellen over het ontwerp van de romp, helemaal aan het begin. Mijn vraag is: Wat zijn de hoeken tussen de centerlijn van de staartboom en de instelhoeken van het stabilo en vleugel? Ik vraag dat omdat ik de romp van mijn Marabu (pendelroer) bemeten heb en mij afvroeg wat ik als referentie zou kunnen nemen voor de bepaling van de instelhoek van de vleugel, en de motordomping.
Ik weet het niet precies meer, dan zou ik het moeten nakijken, maar ik heb niets veranderd aan het originele ontwerp. Zo uit mijn hoofd zou de instelhoek 1.5° moeten zijn.