Bouwverslag ERES 3 meter Bubble Dancer

TheNorb

verslagschrijvers
Nu de winter weer voor de deur staat moet er weer gebouwd worden :rolleyes:.

Eerst was het plan om de Graupner LS6 te bouwen, maar na analyse bleek dit een redelijk snel vliegend iets te worden, wat ik nu nog niet zocht. Wat zocht ik dan wel? Een lichtgewicht eigenbouw thermieker en toen kwam ik uit bij de Bubble Dancer van Mark Drela. Ongeveer 900 gram, inclusief RC-apparatuur...

Nog iets specifieker: origineel is het een 3 meter RES (Rudder, Elevator, Spoiler) zwever. De hoofdligger is zo ontworpen, dat hij aan de lier kan (ligger is opgebouwd uit carbon met een balsakern, omwikkeld met aramide draad). Omdat het een RES zwever is (dus geen rolroeren heeft), zijn alle uiteinden (vleugels en staartboom) zo licht mogelijk gemaakt, om zo een zo groot mogelijk effect op het richtingsroer te krijgen.

Ik ben van plan om er een ERES (electromotor uitvoering) van te maken, maar dan wel met een zo licht mogelijke setup. Hij hoeft niet loodrecht de lucht in, als hij maar de lucht in komt!

Na downloaden van alle tekeningen (hier) stond ik versteld van het detail van dit ontwerp. Geen lijntje of stipje staat voor niets op de tekening en alles is doordacht: zelfs de net iets langer doorlopende bovenbeplanking van de vleugel: hierdoor trekt de bespanning geen deuk in het profiel. Omdat bespanning natuurlijk niet bol blijft staan, gaat deze dus alleen over rechte, vlakke stukken!

Dan rest nog de vraag: wel of geen bouwverslag? :confused: Dan moeten we ongeveer 4 jaar terug toen ik "per ongeluk" verzeild raakte op MBF. De modelbouwhobby stond toen op een zeer laag pitje. Maar toen heb ik het licht gezien: of eigenlijk een mooi bouwverslag met alles erop en eraan: balsahout, schuren, plakken, enzovoort. En dan gaat het weer kriebelen.... Dus.... Sindsdien ben ik weer redelijk actief aan het modelbouwen (en vliegen). Omdat ik zelf erg geniet van allerlei bouwverslagen met veeeeel foto's, zal ook ik hieraan een bijdrage leveren... Veel inspiratie kun je ook hier vinden!

Omdat dit model nauwkeurig gebouwd moet worden, wordt dit natuurlijk geen haastklus. Met een beetje geluk gaat het in 2015 de lucht in...

:proost:
Norbert

Laatst bewerkt:
Leuk!!:thumbsup:
Die tekeningen heb ik ook tot in detail bestudeerd.
De ontwerpen van Drela zijn echt fascinerend.
Ik ga het volgen, succes!!!

Patrick

Romp

Er wordt een begin gemaakt met de romp. Deze bestaat uit twee delen: de voorkant en de staartboom.

Dan moet er wel eerst een motor keuze gemaakt worden :rolleyes:. Ruwe schatting leert mij dat het model ongeveer:

1000 gram + motor + ESC + extra accu gaat wegen.

De keuze is op deze motor gevallen. Waarom? Omdat ik er geode ervaringen mee heb: hij zit ook in mijn EON (gewicht ongeveer 1300gram), die hij moeiteloos naar boven trekt. Ik heb er zelfs een 9 x 6 prop op zitten, dan blijft alles lekker koel. Tevens had ik deze motor nog liggen :rolleyes:.

Dan de staartboom.... :confused: Dan moet je goed zijn met carbon. Heel goed... Gelukkig zijn er filmpjes waar ze zo'n startboom maken, stap voor stap (hier vinden ;).... Dat ziet er perfect uit!

Nu de romp zelf. Daar moet een mal voor gemaakt worden. Omdat ik de vorm cylindrisch maak, kan er gedraaid worden. De neus heb ik zo gemaakt, dat deze de juiste diameter voor de motor heeft, die past daar in. De achterkant sluit aan op de staartboom.

Hieronder foto's van de voortgang. Volgende keer meer!

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Laatst bewerkt:
De rompplug begint er al een beetje op te lijken: veel schuren en dan weer plamuren... Die ligt te drogen dus eerst maar even iets anders: het richtingroer. Het scharnier is eigenlijk uit heel fijn aramideweefsel gemaakt, met de vezels niet haaks, maar 20 graden verdraaid op de scharnierlijn.

Eerst maar eens even een testje gemaakt, want dit soort scharnieren ken ik nog niet zo. Omdat ik dat fijne aramide weefsel niet op voorraad heb, moet er maar 25 gr/m2 glasweefsel aan geloven. Even 2,40 :lol: gram epoxy aangemaakt met een beetje bruine kleurstof: dan kun je beter zien waar al epoxy zit.

1k0.jpg

Epoxy verdelen en dan droogdeppen met keukenrol, daarna maar weer laten opdrogen...

1k0.jpg

Laatst bewerkt:
Wat wilde je nou precies testen? :confused:
- dat de epoxy nog uithard?
- dat glas en epoxy samengaan?
- dat je epoxy kunt kleuren?
- ...

Hallo Dirk,

Grappig dat je dit vraagt, want ik kom net uit mijn hobbyhok. Ik weet dat de epoxy hard wordt :cool: , maar wist niet of dat 25gr/m2 weefsel sterk genoeg was....

Ik heb het een paar keer bewogen en dit ging goed. Echter toen ik er kracht op zette, scheurde het erg makkelijk. Dus hier heb ik geen vertrouwen in. Inmiddels ligt er een 160gr/m2 stukje te drogen, kijken of dat sterker is en minder snel scheurt...

1k0.jpg

Laatst bewerkt:
Ga je het scharnier van glas maken? En niet van aramide?

En bovendien, correct me if i'm wrong.. Maar dit soort scharnieren 'scharnieren/buigen' puur op de vezels, dus de epoxy heeft hier niets mee te maken? Die breekt toch uit op de scharnierlijn. De sterke aramide of kevlar vezels zijn dan het scharnier. Dus net zoals Dirk begrijp ik niet exact wat je nu test hihi

OK, snap ik.
Wil je definitief glas gebruiken ipv. kevlar?
Dat kan wel, maar dan moet het scharnier minstens 5 mm vrij staan, dan kan het buigen. Dat gaat goed, weet ik uit ervaring.
Maar als je slechts over 1-2 mm wil buigen/scharnieren Zou ik glas niet gebruiken, dat gaat scheuren!

Dat is een goede tip! Ik kende dit soort scharnieren niet, dus ik wilde het testen. Als jij zegt dat dit gaat scheuren, dan kan Ik dat geloven. Want op de tekening staat een scharnier breedte van ongeveer 1mm getekend. Ik heb ook hier mijn bedenkingen...

Er kan volgende MarkD glas- of aramide weefsel gebruikt worden. En als Mark dat zegt, dan kun je dat aannemen. Maar als ik geen goed gevoel heb bij dit soort scharnieren, dan komen er gewoon de vertrouwde scharnieren in.... Ook al is dat iets zwaarder. Richtingsroer mag totaal 17gr wegen dacht ik....

Ik zou idd òf 36 grams kevlar gebruiken, òf gewone scharniertjes inbouwen.
Lijkt mij wel omslachtig om kevlar te gebruiken in zo'n houtconstructie...

Er kan volgende MarkD glas- of aramide weefsel gebruikt worden. En als Mark dat zegt, dan kun je dat aannemen. Maar als ik geen goed gevoel heb bij dit soort scharnieren, dan komen er gewoon de vertrouwde scharnieren in.... Ook al is dat iets zwaarder.
Ik zou Aramide-weefsel nemen. Dat scheurt zeker niet.
Naast een gewichtsvoordeel heeft dit type scharnier nog een voordeel: Het is dicht. Geen luchtlek als je richting geeft, daardoor effectiever.

Ik zou idd òf 36 grams kevlar gebruiken, òf gewone scharniertjes inbouwen.
Lijkt mij wel omslachtig om kevlar te gebruiken in zo'n houtconstructie...
Kevlar is de (Dupont) merknaam voor (Duponts) Aramide.

Omslachtig valt wel mee.
Kevlar nat van de epoxy maken.
Twee balsa latjes van ± halve roerdikte op 1mm van elkaar leggen.
Kevlar er op.
Weer twee latjes er op.
Stapeltje boeken er op (of iets anders zwaars).
Nachtje geduld ...

Omslachtig valt wel mee. Kevlar nat van de epoxy maken. Twee balsa latjes van ± halve roerdikte op 1mm van elkaar leggen. Kevlar er op. Weer twee latjes er op. Stapeltje boeken er op (of iets anders zwaars). Nachtje geduld ...

Ja, zo heb Ik deze ook gemaakt (zie foto). Resultaat is mooi, maar scharniert te zwaar :( Misschien moet ik maar eens een stukje aramide gaan kopen.......

1k0.jpg

1k0.jpg

:beer:

Laatst bewerkt:
180 graden buigen is niet nodig van +45 naar -45 graden buigen is genoeg. Dat moet misschien 50x maar dan wordt het vanzelf soepel(er).
Je moet er echt even een beetje aan rukken en trekken (kevlar kan dat ook makkelijk hebben. En als je beschikt over perslucht, dat er ook even opzetten van dichtbij, dan blaas je al die losgebroken stukjes epoxy weg ...

Verder met de romp

Ik zou idd òf 36 grams kevlar gebruiken, òf gewone scharniertjes inbouwen...

Toch maar het advies gevolgd en zo ga ik het nog een keer proberen...

Intussen het aramideweefsel besteld, dus maar even wachten... :sleeping:

Ondertussen nadert de rompplug zijn eind. Ik heb hem een keer roze :oops: geschilderd, want......

1k0.jpg

.....als je dan gaat schuren, kun je mooi zien waar er nog deukjes zitten. Tijdens het schuren ziet het er dan zo uit en kun je al aardig mooi zien waar de scherpe wit - roze overgangen zichtbaar worden: daar zitten nog onregelmatigheden....

1k0.jpg

Er worden eigenlijk twee mallen gemaakt: voor iedere romphelft eentje. Dus niet een "nat in nat"-mal, die je samenvoegt als aan beide kanten het weefsel erin zit, maar echt twee helften.

Dit wordt gedaan omdat er, nadat de twee helften klaar zijn, nog een paar spantjes moeten worden ingebouwd.

Norbert

Laatst bewerkt:
Stabilo

Zo, nu even bezig geweest met het stabilo.

Eerst een beetje snijden...

1k0.jpg

en plakken...

1k0.jpg

dan de tippen:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Dan de verstevigingen... Dat eerst maar even een proefstukje gemaakt met de juiste hoek. Dat maakt de rest wel erg makkelijk. Tevens even een schuurblokje gemaakt, daar kan straks eenvoudig de eindlijst mee bewerkt worden... :yes:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Dan dit geheel eerst passen en dan lijmen (de eindlijst is nog steeds niet vastgelijmd)

1k0.jpg

1k0.jpg

Volgende keer meer!

Laatst bewerkt:
Back