Thijmen: Allereerst.. Prachtige kist!! Dat wordt leuk vliegen op de hei straks!
Ik wil geen discussie over powerboxen starten. Ik zal hier alleen mijn ervaringen delen. Ik heb in mijn 2.2mtr kisten altijd zonder gevlogen. In mijn dubbeldekker heb ik een powerbox (nouja, emcotec, maar zelfde idee) omdat die ook servo's kan koppelen en ik te weinig kanalen in mijn ontvanger had om elke servo op een eigen kanaal te zetten. Niet omdat ik bang ben dat anders mijn ontvanger kapot gaat ofzo. Naar mijn mening is een moderne 8-kanaals ontvanger gewoon gemaakt om 8 moderne (dus digitale) servo's aan te sturen. En bijvoorbeeld een 12-kanaals ontvanger kan prima 12 servo's aansturen.
Een vliegmaatje van mij vliegt al jaren (en dan bedoel ik meer dan 10 jaar) met grote kisten (2,4mtr en 2.6mtr aerobatics, en tegenwoordig ook zo'n grote aerobatics dubbeldekker als die van mij) gewoon zonder powerbox. Gewoon alle servo's rechtstreeks in de ontvanger. In die kisten zitten meer servo's dan in jou kist en ze worden ook zwaarder belast (veel grotere roeren). Daar is nog nooit een servo uitgevallen of iets raars met de ontvanger gebeurd. En de servo's in die kisten krijgen flink op hun flikker qua figuren en vlieggedrag!
Voor stroomvoorziening gebruiken wij beide vaak de Jeti MaxBec. Heel simpel: Twee lipo's aan de ene kant en je plugt hem in de ontvanger aan de andere kant. Ik heb er twee in gebruik en die vliegmaat van mij heeft er ook twee in gebruik in zijn grote kisten. Werkt prima en kost nog niet de helft van een powerbox. Weegt ook minder!
Ik heb die Jeti Maxbec's bij Berto gekocht en ik geloof dat hij er zelf ook een in zijn jet heeft zitten.
Lang verhaal kort: Als je een powerbox op de plank hebt liggen, zou ik hem gewoon gebruiken. Kwaad kan het niet. Als je er nog eentje moet kopen, zou ik mezelf geld besparen en voor een goedkopere/lichtere oplossing kiezen. Bijvoorbeeld zo'n Jeti maxbec.
Uiteraard moet je doen wat je zelf prettig vindt. Je moet gewoon vertrouwen hebben in je spullen als je straks staat te vliegen. Anders sta je niet lekker ontspannen te vliegen. Als jij het een veilig idee vindt om met een powerbox te vliegen, koop je gewoon een powerbox en ga je lekker vliegen!
Koop alleen niet een standaard bec van hobbyking ofzo, want die zijn bedoeld voor kleine electrokistjes en calmato's enzo en leveren 1 Ampere of 5 Ampere en dat is niet helemaal voldoende voor jou kist. Plug daarnaast de bec met minstens 2 stekkertjes in je ontvanger (even een Y-kabeltje kopen of solderen). Want anders moet alle stroom door 1 stekkertje en dan is dat het zwakke punt.
Succes met het afbouwen en tot ziens op de hei!
Die oranje Pitts.. Geen powerbox. 8 digitale servo's op de roeren. Je ziet op de romp net voor/onder de cockpitkap, tussen de oranje en blauwe streep het schakelaartje/stekkertje voor de jeti maxbec (met dat rode vlaggetje eraan)