Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. Cindy

    Cindy Guest

    bijna goed , het is 13 jaar :D

    de gedachte blijft het zelfde hahahha

    mvg Er......uhh Cindy
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG][​IMG]
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Gebeuren niet veel spannende dingen.... 't zijn de laatste loodjes , maar dan gelukkig zonder lood.

    Gisteren veel werk gehad om alle verlengkabels / verloopkabels te maken.

    Zekering van de vleugel heb ik gedaan met 2 nylon bouten door de vleugel , die aan de binnenkant van de romp worden vastgemaakt met 2 metalen moeren en weer gezekerd worden met een stukje brandstofslag.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De witte servo hevel is vervangen door een zwarte , ook heb ik de coating van de staaldraden verhit, ik heb ze alleen niet dubbel door de metalen bus kunnen doen. Dit zou beteken dat ik een flinke operatie moet ondernemen om nieuwe draden door de romp te moeten trekken. Ik ga er vanuit dat het niet los ga komen.
    Ook is de ontvanger geplaatst en alle bekabeling weggewerkt.
    [​IMG]


    Als laatste heb ik zojuist nog een gat in de romp gemaakt voor de aanzuiging voor de carburateur.
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. razor

    razor Guest

    die nylon bouten kun je niet gebruiken, dan vliegt je vleugel er geheid vanaf.


    beter lijm je een stuk hout in je vleugel met een inslag moer of je vervangt de nylon 9breek) bouten voor stalen draad eind.

    en zorg er voor dat ze goed vast in je vleugel zitten,

    aan de binnenkant kun je een extra stuk triplex lamineren /lijmen als versteviging.

    zal ik een foto van het systeem in mijn extra plaatsen?
    plaatsen?
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Razor: maar ze hebben niets te houden, juist het eraf schuiven van de vleugel, er komen geen krachten op, Als er al krachten opkomen is dat in de lengte-richting van de bout. Ik heb zelfs per ongeluk eens met mijn extra 60 zonder de vleugelzekeringen gevlogen .. de vleugel zat er nog op hoe ik hem er op geschoven had.
    Welke krachten komen erop zodat de bouten kunnen breken?

    Cor
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    M6 breekbouten gaan in dit geval niet breken hoor, de krachten die erop staan zijn minimaal....
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    M5 heb ik gebruikt.

    Cor
     
  8. razor

    razor Guest

    als je flink rolt, dan komen er wel degelijk krachten op te staan, zeker als de vleugel een beetje soepel over de pijp schuift.

    ze zijn er bij nog nooit afgeschoven, maar ik gebruik dan ook geen breek bouten..

    mischien valt het allemaal mee, maar toch:

    ZaXMrFh3n7M[/media] hempel flies with one wing! - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    En zou je niet beter vleugel moeren kunnen gebruiken die kun je net een tandje beter vastzetten denk ik.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Razor: als je flink rolt dan komen er toch geen krachten op het toestel te staan waar je de breekbout in de lengterichting kan afbreken.? Heb zojuist ff een testje gedaan met een breekbout en een moer erop, ene kant in de bankschroef en de andere kant vast met een tang .... heb met al m'n kracht eraan getrokken ... niet kapot te krijgen , zelfs het schroefdraad begon niet te strippen. Nee hier maak ik me totaal geen zorgen om.

    Voor alle duidelijkheid; er zitten per vleugel nog 3 hardhouten pennen in om het draaien rond de vleugelbuis tegen te gaan, dus in de dwarsrichting zal de breekbout niets te verwerken krijgen.

    @ Wiert: Als het beter vast moet ja , maar dat is het hem nou juist ... het hoeft niet "goed" vast te zitten, de breekbout met moertje is er alleen maar voor dat de vleugel niet van de vleugelbuis kan afglijden. Handvast en zodat de moer niet los kan trillen een stukje brandstofslag erop .... dat is meer als voldoende.

    Vanmiddag alle randjes met transparante 2K lak van oracolor nagestreken zodat het niet meer los kan komen.

    Morgen de zender instellen en eindelijk het toestel definitief wegen.

    Cor
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De vleugel kan er zo nooit af.
    Ik zou zelf kunstofmoeren gebruiken, die zijn lichter en zullen minder snel los trillen.
    Al zou dat laatste met de brandstofslang ook niet gebeuren.
    Waar zit als dat schuim er trouwens voor in?
    En je zegt dat je de coating verhit heb van de stuurkabels, heb je ze ook om elkaar gewikkeld?
    Het lijkt op de foto dat ze gewoon paralel lopen in de bus.
    De bus is trouwens overbodig als je ze even gedraaid zou hebben.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Bertus: Geen kunstofmoeren bij de hand vandaar ... staat op de bestellijst voor een volgende keer ...
    Al dat schuim: hopelijk wat geluidsdemping , meer voor de afwerking en om bekabeling, accu's e.d. te ondersteunen.
    De draden van het rudder lopen idd parallel .... dat is een goede tip voor de volgende keer.


    Oh ja , nog een vraagje ivm de antenne (35 Mhz), normaal loopt deze altijd van de cockpit naar het kielvlak bij m'n andere vliegtuigen , maar omdat dit model toch een ietsiepietsie groter is , kan deze in de romp weggewerkt worden ... parallel aan de staaldraden van het rudder en servo-draden van de 2 stabilo servo's ... wat is wijsheid?

    Cor
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb hem bij mijn benzine vliegtuigen altijd in een buisje in de romp gehad.
    Nooit ergens last van gehad hij bleef er ook altijd netjes inzitten.
    De eerste keer was ik bang dat de antenne naar voren er uit zou trillen maar dat is nooit gebeurd.

    Hier een paar foto's hoe ik altijd de draden vast maakt.
    Voor een volgende keer zeg maar.;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Enige waar ik nu m'n bedenkingen bij heb is dat de antenne parallel zal lopen met de 2 stalen kabels van het rudder en de 2 servo kabels, dit ivm storing. Of hoef ik me geen zorgen hiervoor te maken ... en nee 2,4gh komt er nog niet in bij mij :)

    Cor
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb ze langs 6 stuurkabels gehad en ook langs servo kabels.
    Ik had er zelf wel pcm in maar mijn eerste storing moeten wij nog krijgen (we vliegen met drie broers benzine;))
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dan ga ik me ook geen zorgen maken ... antenne komt inde romp te liggen in een dunne plastic buis. Dank voor de foto's ... zal van pas komen bij een volgend project.

    Cor
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    En daar hangt tie dan:
    [​IMG]

    Helemaal klaar , nou ja ..... bijna helemaal dan. Ik ben alleen nog aan het wachten op de wielkappen tussen romp en landingsgestel , maar volgens "RC-planes" liggen die onderdelen nog steeds in china :-/ achteraf toch beter zelf getekend , gefreesd en in glasmat gemaakt ....

    Het gewicht:
    [​IMG]

    10,38 kg , - 100 gram voor de spanbanden komt tie op 10,280 kg ... toch een heel pak zwaarder als ik had verwacht, de personenweegschaal waar ik hem eerst op had gewogen klopt dus niet :rolleyes: tijd om die bij het oud vuil te steken.

    Vleugel opp. is 100 dm2 vleugelbelasting komt dan op 103gr/dm2 veel? weinig? acceptabel? ik weet het niet. :confused:

    Morgen bescherminghoezen maken en dan kan die opgeborgen worden , wachtend op zijn maiden ( of het afwerken van die landingsgestel covers)

    Note aan mezelf:
    -Nog te halen/bestellen:
    -zware las handschoen voor het starten
    -pomp/filter voor tank te vullen.

    Uiteraard probeer ik een filmpje van z,n maiden te maken... als het zover is.

    Iedereen heel erg bedankt voor de hulp,

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Cor, een mooi stuk werk geleverd :yes::thumbsup:
    over formules kan ik je niks vertellen , daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
    Bij deze alvast succes toegewenst met de testvlucht :thumbsup:
     
  20. razor

    razor Guest

    dat gewicht is super, is eigenlijk precies wat je wenst bij een 2.4 mtr kist.

    ik blijf de vleugel wel enorm dik vinden..

    eerlijk gezegd denk ik dat je waarschijnlijk nog wel een nieuw stel gaat maken die iets dunner zullen zijn.
     

Deel Deze Pagina