Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mark Oostveen, 3 jan 2005.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou,

    Daar ga ik dan. Voor ik het vergeet een Goed en Gezond nieuw jaar voor iedereen.

    Ik heb er wel even over getwijfeld maar nu moest het er toch maar eens van komen. Een bouwverslag :!: Oh oohhh wat doe ik mezelf aan ;)

    Mijn keuze is gevallen op een verslag van een Extra 330S die ik op dit moment aan het bouwen ben. Het doel van dit toestel is het vervangen van mijn Wigens Z250 voor de F3A-X wedstrijden (om er vervolgens achter te komen dat het allemaal toch aan de piloot ligt :) ). Maar nu even zonder gekkigheid. De Wigens vliegt prima maar is relatief snel in vergelijking met de toestellen die nu in de F3A-X meevliegen. Ikzelf vindt een langzamer vliegbeeld mooier. Tevens laat de lagere vleugelbelasting het toe om meer freestyle achtige manouvres uit te voeren. En ook daar wil ik wat meer mee expirimenteren.

    Maar ja wat doe je dan. Ik ben tijdens de bouw en het gebruik van de Wigens achter gekomen dat het knap lastig is om goed en degelijk te bouwen en repareren aan glasvezel rompen. Iets wat ik nu wel onder de knie heb maar wat ik echt heb moeten leren. Tevens is zo'n romp in de staart over het algemeen erg zwaar. Lage krachten en toch een volle romp. Het een en ander bracht mij er toe om eens naar houtbouw te kijken. In de TOC kon het ook dus waarom in de F3A-X niet :?: In Amerika hebben ze behoorlijk wat grote houtbouw modellen, maar de (vlieg)kwaliteit is een gok. Toen ik dan ook in Nederland een houtbouw Extra zag vliegen was de keus snel gemaakt: Die moest ik hebben.

    Het toestel bleek een eigen ontwerp en het zat net over de 10Kg. Het vlieggedrag was zeer neutraal en de resultaten met dit toestel in de F3A-X in 2004 zijn uitstekend.

    Tot zo ver mijn eerste bericht. Vanmiddag misschien meer over bouwen van het toestel

    Mark
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He dat lijken wel bluecor ribben ? Dat zou geinig zijn, ik heb enkele balsa vleugels gebouwd met depron ribben, geinige manier van bouwen.
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hoi franck.
    weet jij van wie die extra is op de foto?? die kalendekop komt mij bekent voor .
    bij ons op de club vliegen 2 man met deze extra .
    ook voledig houtbouw lachen als je in de romp kijkt en richting de staart kijkt , dan zie je alleen maar een paar balsa balkje,s .
    vliegt prima .
    groeten wiebe
     
  4. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hoi Mark,

    Dat word leuk!
    Ik wil ook nog wel een keer een extra gaan bouwen.. Ik vind zelf de composite arf 2.3 extra wel een mooi dingetje.

    Waar heb je deze kit eigenlijk gekocht? en van wat voor maker is hij.. ziet er allemaal goed verzorgt uit.. misschien moet ik toch maar over een 2.6 gaan denken.

    Wat voor motor ga je gebruiken?

    Cheers

    Peter
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Even kort:

    Van de bouwkit zijn er nu zo'n 10 a 15 bij verschillende mensen. Sommige vliegen andere nog in aanbouw. Er vliegen er 4 in de F3A-X nederland.

    Mochten jullie na aanleiding van mijn verslag ook voor zo'n toestel gaan laat het dan weten dat vind ik leuk.

    @peter
    Een clubgenoot heeft een 2.6m composite extra 330L heel mooi super sterk maar in verhouding zwaar. De houtbouw kan uit met een lichtere motor en doordaar wordt het totaalgewicht ongeveer 1.5 a 2 kg minder!!!!! en dat merk je. Ikzelf vind het vliegbeeld van de houtbouw mooier in een elevator bijvoorbeeld zie je overduidelijk dat de houtbouw minder snel zakt (toch die 1,5 a 2Kg).

    Mark
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou even verdere uitbreiding. Ik zal per onderdeel uitleggen wat de bouwwijze is. Duidelijkheid komt er natuurlijk met de foto's

    Romp
    De romp is houtbouw. Dat wil zeggen dat de vorm exclusief motorkap, stabilo en kielvlak volledig opgebouwd is uit hout. Het is een lichte constructie. Voorin bij landingsgestel, motor en vleugelbevestiging zitten een serie triplex spanten (breedterichting) verbonden door 2 triplex spanten (lengterichting). Vanaf daar lopen er langs een aantal spanten 4 grenen en een aantal balsa liggers naar de staart. Alleen bij de staart (stukje onder stabilo) en vanaf de neus tot achterzijde cockpit wordt de romp beplankt. De rest is open. Voor het turtledeck en de romprug is er een styro/balsa deel voorgevormd.
    Voor tegen de romp komt de motordome (??). Dit is een glasvezel "bult" die tegen het voorste spant geschroeft/gelijmt wordt. Deze steekt in de GFK motorkap en hier dient de hydromount op bevestigd te worden. Tegen de hydromount een motor. Ik denk een 3W75i of een ZDZ80R. Geen boxers voor mij i.v.m. gewicht en kosten.
    Het landingsgestel is aluminium. Dit lijkt verassend maar.... Een GFK landingsgestel was 40euro duurder en slechts 10gram lichter. Prijstechnisch is het kopen van b.v. een koolstof versie voorlopig nog niet interesant (voor mij) zeker niet omdat ik de gewichtswinst nog niet weet.

    Kielvlak/stabilo
    Deze zijn gemaakt uit styro/balsa sandwich. Het stabilo is afneembaar. De steekverbinding is reeds ingebouwd. Roeren dienen nog uitgezaagd te worden. Per hoogteroerdeel een servo, analoog of digitaal ben ik nog niet over uit. Op het richtingroer weet ik het nog niet. Ik zelf denk 1 grote analoge.

    Vleugels
    De vleugels is voor mij geheel nieuw. De spanten zijn van roofmate :!: dit had ik nog nooit gezien. Verder is het geheel beplant met 2mm balsa en heeft het 2 grenen en 2 balsa liggers. Per roer (90% van de vleugellengte beslaat) komen er twee servo's. De vleugelverbinding is een alu buis met GFK houders in romp en vleugels.
    Het profiel is volledig symetrisch. Zoals de huidige toestellen vliegen staan alle hoeken (Motor, vleugel, stabilo) onder 0 graden.

    Afwerking
    Dat wordt dus een flinke folieklus.

    Dit alles moet leiden tot een toestel met een gewicht van 10Kg. De ontwerpers zijn in staat geweest lichter hout te vinden. De huidig vliegende Extra's zitten tussen de 10.2Kg en de 10.7Kg o.a. afhankelijk van de motor. Met slimme keuze van motor en besturing samen met het lichtere hout zou het mogelijk moeten zijn om net onder de 10Kg te komen. Dit is dus een mooi streven maar ik weet uit alles wat ik gezien heb dat het lastig zal zijn een 2.6 extra onder de 10Kg te krijgen. Voor zover ik weet alleen Jack Jonk (met zijn eigen Extra 300S GFK romp en balsa styro vleugels) en Klaus Krumscheid (ja die van de dempers en pijpen) is dit gelukt. Ik ben benieuwd.

    Volgende keer een begin met de vleugels (incl. foto's)

    Mark
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Dit ziet er echt wel heel erg mooi uit Marc,

    Kostenplaatje van de kit?

    Stevo
     
  8. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    @Peter
    Geef ff aan dat je het van mij hebt. Dank

    @Stevo
    Kostentechnisch kun je hievoor vlg. mij (na goed zoeken) ook een goede GFK kit krijgen. Balsa/styro vleugels en gfk/styro romp. Maar deze houtbouw is vlg. mij lichter en ik kan het beter verwerken in mijn hobby ruimte en met de mij beschikbare middelen

    Mark
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Wat die GFK toestellen betreft, ik bouw ook nog het liefst met "good old balsa".


    Stevo
     
  10. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    ik dacht al michel te herkennen op de foto .
    hij vliegt de extra veel bij ons op de club in veendam
    en volgens mij heeft hij dit jaar voor het eerst een digitale servo op het hoogteroer zitten
    en ik weet het niet zeker een 60cc als motor .
    ik zal hem woensdag wel even vertellen van je voortgang
    groeten wiebe
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    60 cc dat lijkt me weinig.
    Of je moet er geen 3 d mee willen vliegen
     
  12. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Wat denk je dat het gewichts verschil is van deze houtbou, en een 2,6m voll gfk model.. zoals de composite arf extra 2.6?

    Even los hiervan.. weet iemand een goede tekening, en / of 3-view van een extra 330s??

    Dat roofmate als ribben vind ik eigenlijk niet eens zo'n gek idee.. ben heel benieuwd naar de bouw van de vleugel.
    Ik neem aan dat de roofmate ribben bedoeld zijn om grammetjes te besparen tov een volledige schuimvleugel. Wat word de dikte van de beplanking van de vleugel?

    De wigens van uwe.. had die volledig schuimvleugels?

    Ik moet maar eens een kijkje gaan nemen bij dat f3a-x.. lijkt me wel interessant om ook te gaan doen.. Heb nog een zenoah 62..

    Peter
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Schuim ribben scheel veel gewixht tov van conventioneel ingedekte schuimvleugel (relatief dan).
    Je moét wel indekken met deze ribben. Spanning van een krimpfolie is iets te veel voor schuim ribben.
     
  14. Didier

    Didier Guest

    Hey Mark.

    Gaaf zeg, ziet er mooi uit.
    Ik ben zelf een Composite-ARF Extra 2.6 aan het bouwen/assembleren (zie avatar).
    Ik denk dat ik inderdaad rond de 11.5 kilo ga wegen (DA100 met MTW cans).
    Ik heb al een Carbon spinner gekocht en ben van plan om op lipo's te vliegen met een Emcotec DPSI miniRV.
    Misschien kom ik dan zelf iets lichter uit.
    Zo'n 1 cilinder is natuurlijk lichter maar bedenk wel dat je een zware motorophanging nodig hebt terwijl zo'n 2 cilinder rechtstreeks op het motorschot gemonteerd kan worden.
    Wat voor servo's ga je gebruiken?
    Ik zelf zet er 8x JR8611 in, die op het moment in Amerika met die lage dollarkoers enorm "goedkoop" zijn!!!
    Scheelt meer dan de helft.
    Succes met bouwen.
     
  15. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Voor ik verder ga even de volgende veschillen met de composite 2.6 extra

    Motor
    Ik gebruik een single cilinder en geen boxer om drie redenen:
    1) Gewicht (ook al heb ik een hydromount nodig)
    2) Geluid de DA100 star op een composite kist maakt ongeveer 85dB met een 2 blad en 84 met een 3 blad. Gemeten bij een clubgenoot die al een hoop gewijzigd heeft om geluid te reduceren. Dit is onacceptabel veel, 83dB is bij ons de max maar meestal 80 en dat is mijn steven!!
    3) Heel eenvoudig, de kosten

    Gewicht
    Het totaalgewicht van de composite 2.6 extra is (als je goed je best doet) 11.5Kg. Gewichtsverschil komt als ik ook mijn best doe uit op 1.5Kg (misschien 2Kg) dit is 13% 8O iedere modelbouwer moet weten dat dit een groot effect heeft op eigenschappen van het toestel (En ik heb het verschil reeds gezien)

    Kosten
    Onafhankelijk van motorisering is 1400 euro en 500euro + folie een heel groot verschil. Voor mij te groot.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik heb samen met mijn clubgenoot heel wat afgesleuteld aan dei composite Extra. Het is prachtig spul. Voor 3D is hij denk ik sterker en daardoor beter geschikt (al heb ik al heel wat fratsen gezien met de houtbouw) maar voor kustvlucht is hij dit niet per definitie.
     
  16. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Gaat prima voor kustvlucht. Niet voor 3D inderdaad.
     
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Zoals beloofd een begin met de vleugel. Het is een volsymmetrisch profiel en hij wordt ondersteboven gebouwd.

    De mal
    Je moet beginnen met het bouwen van een mal voor de vleugel.
    De ribben worden aangeleverd met een half negatief
    [​IMG]

    Deze zijn in een keer gesneden
    [​IMG]

    Uit deze negatieven moet volgens tekening een bouwplank gemaakt worden die als mal dienst doet
    [​IMG]

    De mal die je hier ziet is dus de mal voor de linker vleugel.
    Wat je goed kunt zien is dat er op de plaats van de liggers getaped is. Dit is om te voorkomen dat er bij het plaatsen van de liggers en spanten de vleugel aan de mal gelijmt wordt.

    Aangezien deze vleugel al een heel eind gebouwd is. ga ik verder als ik de rechter vleugel begin. Anders missen jullie een hoop stappen.

    :offtopic: Leuk behangetje he 8)
     
  18. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    zou ik die kist ook kunnen vliegen met mijn 3W100 boxer? Ik dacht dat dit dan zwaar overpowered en te veel gewicht zou zijn, maar een vriend van mij zegt dat het wel moet lukken, een andere geeft me dan weer gelijk. :?
     
  19. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Das alleen al aan motor een Kg meer. Tuurlijk kan dat. Je moet je alleen afvragen of de constructie nog sterk genoeg is. Maak eens een snaprol met een 1kg meer gewicht aan de neus, wat vinden de spanten daarvan?? Je praat misschien wel over 20g das dus 20Kg meer belasting dan tot nu toe getest.

    Dan zit een boxer star dus die moet exact de beweging van de romp volgen. Een hydromount geeft nog een beetje flexibiliteit in het geheel.

    Tja, power en gewicht op het eerste oog geen probleem maar constructie technisch :?:

    Dan nog een 75 of 80 is zat ook voor 3D (in my humble opinion)

    Mark
     
  20. Doc. insane

    Doc. insane Guest

    Ik heb mij ook een Extra besteld. Ik heb wel een ARC versie besteld, want ik zie dat bouwen niet echt zitten en ik heb ook nogal weinig tijd. :oops:

    Ik ben eens benieuwd naar de sterkte van deze kist. Ik ben nogal een snaprol guy en ik ben van plan de superlichte zdz80 met tuned pipe te gebruiken :lol:

    IK ben van plan van 4* HS5945MG's te gebruiken op de rols en 1 of 2 DS8611 op richting en 1 DS8611 per hoogte.

    Didier, waar de USA heb jij de supergoedkope DS8611 gekocht?

    bedankt!

    Maarten De Moor aka Doc. insane

    www.ohiomodelplanes.com
    www.ipacs.com
    www.ikarus.net
    www.docinsane.tk
     

Deel Deze Pagina