Bouwverslag F-16 schaal 1:8

nu de KJ 66 turbine bijna klaar is heb ik de F-16 die ik dit voorjaar via marktplaats op de kop heb kunnen tikken maar is van de zolder gehaald.
gisteren heb ik voor deze kist eerst maar is een standaard gebouwd zodat er rustig aan de F-16 gesleuteld kan worden.
21724926e31d1906f.jpg

wel wil ik vast opmerken dat dit nogwel is een langdurig draadje kan worden omdat ik nog meerdere projecten heb lopen.(zoals de wren 54) en ik wil zoveel mogelijk zelf bouwen. zoals wel meer bouwers in het turbine forum vind ik het prachtig op alles zelf uit te vogelen en te bouwen, en het scheeld ook nog eens een hoop geld (maar kost vreselijk veel tijd:yes:)
zo ben ik al een poos bezig met het (schaal)onderstel voor deze kist, maar dat ligt ook even stil omdat de pc waarmee ik de draai/freesbank aanstuur naar zn grootje is.
hier eerst een paar fototjes hoe de kist er nu bij staat.
21724926e3013240a.jpg

21724926e30161e28.jpg

de kist is opgebouwd uit 2 losse helften, een voor en een achterkant, dit lijkt me een zeer onpraktische oplossing wat ook niet echt mooi af te werken is, daarom heb ik besloten om de kist definitief aan één stuk te verlijmen en de turbine via en luik toegankelijk te maken.
maar voordat ik de 2 delen aan elkaar lamineer , wil ik eerst de spanten inlijmen, nu kan ik er nog relatief makkelijk bij.
hieronder een foto van de kit zoals geleverd.

kit.gif

vandaag heb ik het luik in de romp gesneden, en de 2 spanten en tussen spant gemaakt waaraan het onderstel gemonteerd word.
na veel passen en meten met stukjes karton is het uiteindelijk gelukt.

21724926e31d81b34.jpg

de spant waarmee de vleugelpennen aan elkaar bevestigd worden heb ik deelbaar gemaakt om makkelijker bij de turbine te kunnen komen.

21724926e3351f0ab.jpg

ook heb ik zoonlief nog even aan de (kinder)arbeid gezet,:) want waarschijlijk heeft deze kist bij de vorige eigenaar heel lang op de zolder oid gelegen, want de schildersplakband resten zaten muurvast op de vleugeldelen ed.
maar hij heeft ze keurig schoon gekregen.
21724926e30102a56.jpg

word vervolgd

groeten Gertjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Heee Gertjan,

krijg het wel druk zo met al die mooie projectjes maar ga dit ook zeker bij houden, kan ik nog genoeg van opsteken denk ik zo :yes:

succes met de bouw.

Grt,
Berto.

zijn kinderen toch nog ergens handig voor.

maar uuuuuhhhhhhhhhhh al die tekentjes op dat flesje naast je zoon?????
volgens mij verboden voor kinderen onder de????:rolling:

maar jong geleerd is oud gedaan

succes met het project

gr maikel

Aha zie hier kinderarbeid doet al zijn intreden in nederland:rolling:

succes met de bouw

grt
michel

@Gertjan

Zo heee en wat je allemaal niet op de zolder hebt liggen he en je kunt wel merken dat het geen vliegweer is, iedereen begint weer lekker te knutselen.

Ziet er toppie uit Gertjan, daar kun je mooi je KJ in lepelen.

Ik heb gisteren een kerotanksetje gemaakt, dat zag ik bij PeterJan op een meeting en vond dat toch wel erg handig, ruitenwisserpompje een lipo een drukschakelaartje en 2 bananenstekker inbouw, en een kunststof bakje. Doormiddel van een alubuigel hang je hem zo aan je jerrykan en klaar is Japio.
Ik dacht ik plaats het even voor je hier, dan kun je de onderdelen bij elkaar sprokkelen.

414365121_6_Vku4.jpeg

Heel veel succes met de bouw en ik blijf je draadje volgen natuurlijk toppie man.

Vriendelijke groetjes Jaap

Laatst bewerkt:
dankje mannen,

@Berto, tja lijkt me een typisch gevalletje luxe probleem:p

maar uuuuuhhhhhhhhhhh al die tekentjes op dat flesje naast je zoon?????
volgens mij verboden voor kinderen onder de???? 6

ik heb er gewoon een beetje ranja in gedaan hoor;)

@Michel,

:yes: altijd makkelijk

@Jaap,

handige tip Jaap, ik moet inderdaad ook nog zoiets in elkaar sleutelen,
ik pomp mn brandstofkisten nu met zo,n handpompje met slinger, maar bij deze keroslurpers is een stukje automatisering geen overbodige luxe:p

groeten Gertjan

Hey Gertjan, dat gaan we volgen! Hoe is trouwens status met je wren? (wacht je om te kunnen balanceren...;))

Vandaag tijdens test mijn MW54 naar 7.1kg :D gekregen bij standaard 160.000rpm, laat nog wel weten in m'n draadje.

Groetjes,
Gerald

Hey Gertjan, dat gaan we volgen! Hoe is trouwens status met je wren? (wacht je om te kunnen balanceren...;))
hoe raad je het zo;) ik wil ook nog een paar dingetjes aanpassen
(inlet, brandstofring, astunnel)

Vandaag tijdens test mijn MW54 naar 7.1kg :D gekregen bij standaard 160.000rpm, laat nog wel weten in m'n draadje.

deksels, das niet verkeerd.:thumbsup:

vandaag de spanten verlijmd, en het toegangsluik verstevigd en passend gemaakt.

update

even weer een update,

de spanten zitten nu verlijmd in de romp, en de 2 rompdelen zijn ook aan elkaar gelammineerd.
ook heb ik de wieldeuren uitgesneden en de scharnieren gemaakt en ingelijmd
2172492c5f4cc9324.jpg

2172492c5f4d075ec.jpg

ook heb ik de neus geamputeerd en een spantje ingelijmd.
tevens de spant in de langs-as gemonteerd, op deze spant wil ik de ontvanger en de accu,s plaatsen
voorin het spantje heb ik een draadstangetje gemonteerd welke dwars door de neus steekt, hiermee kan ik de neus mee aan de romp trekken en tevens
kan ik op dit draadeindje een pitotbuis schroeven (moet nog gemaakt worden)

Groeten Gertjan

2172492c5f4d432f2.jpg

2172492c5fd109903.jpg

Prachtig Gertjan .

Ik heb weinig verstand van vliegtuigen , op het gene wat hem aandrijft na dan .

Prachtig hoe je alles laat zien .

Als je verder gaat met de mw54 , en je hebt motor problemen ,laat het dan maar even weten.

Mvg,

Martin.

@Viper

Is dat een serieuze vraag ???

Ma goed die rechte snede in de lengterichting van de neus, is de deelnaad van de negative mal, waar de epoxy neus in gemaakt is.

De makers hebben besloten om de negativeneusmal opgedeelt te maken in 2 delen, het is dan makkelijker als ze de neus in de mal hebben gesopt, deze te lossen en uit te nemen.

Men had ook kunnen kiezen voor 1 negative mal maar dan is er meer moeite voor nodig om het eindprodukt eruit te halen, het makkelijkste zou dan gaan, als men 1 klein gaatje in de neus maakt en dan binnenin even iets afplakken met tape voordat men gaat soppen.
Dan kan men luchtdruk op dat gaatje aan de buitenkant zetten en dan komt het eindprodukt er vanzelf uit.

Tis maar waar men voor kiest.

Vriendelijke groeten Jaap

p/s sorry GertJan dat ik even antwoorde, ma ja dat vindt jij niet erg, dat weet ik van je.

dankje voor de uitleg Jaap, ik had het niet beter kunnen beantwoorden;) overigens, ik moet de naad over de langsas natuulijk nog afwerken, dit is één van de eerstvolgende stappen in het bouwproces.
ook wil ik nog een mal maken van de neus en de inlaat, zodat ik bij eventuele schade snel "even" een nieuwe kan soppen, want als er een keer een buikschuiver is door een nietgoed gelockt neuswiel oid heb je vooral aan de inlet al snel een hoop schade. (ik denk dat Gerald hier als ervaringsdeskundige kan optreden:( ;))
maar het kan ook zijn dat Viper bedoeld de haakse snede, dus waar de neus doorgenomen is (net voor de cockpit)
die heb ik gewoon door gesneden met een scherp hobbymesje, ik geef toe dat het een pokkewerk is en je er minstens een half uur over doet, maar het voordeel van deze methode is dat je geen matriaal wegneemt.
want als je zaagt of slijpt dan ontstaat er natuurlijk een zaagsnede, als dan vervolgens de boel ook nog is recht geschuurd moet worden, ontstaat er al snel een grote kier.
Dit is vooral bij wieldeuren en luiken niet zo,n mooi gezicht.
op deze manier heb ik de wieldeuren ook open gesneden
na het afwerken is en het naadje net genoeg om niet te klemmen.
op de foto lijkt de naad mischien groter, ik heb de foto van zeer dichtbij genomen, het naadje is ongeveer 1 mm.
2172492d0c88062e3.jpg

hopelijk is er zo aan de vraag van Viper voldaan.
groeten Gertjan

ps: ik heb deze methode afgekeken van Frank Hartog, zie dit draadje -->http://www.modelbouwforum.nl/forums/vliegende-schaalmodellen/55309-er-belangstelling-voor-een-draadje-over-de-mig-15-van-composite-arf.html

ook wil ik nog een mal maken van de neus en de inlaat, zodat ik bij eventuele schade snel "even" een nieuwe kan soppen, want als er een keer een buikschuiver is door een nietgoed gelockt neuswiel oid heb je vooral aan de inlet al snel een hoop schade. (ik denk dat Gerald hier als ervaringsdeskundige kan optreden:( ;))

Ghe ghe.....:D...., s**t happens....

Reminder;
GroteFoto-7OUB8NYN.jpg

@Jaap

Natuurlijk was het een serieuze vraag.Alleen ik had het hier wel over de snede(zie mijn vraag)...en niet over de naad die over heel het model loopt natuurlijk.

@Gertjan

Bedankt voor de uitleg.Dacht al dat je zo'n fijne snede niet kon bereiken met een dremel of iets dergelijks.Heb het zelf ook ooit eens geprobeert uit te snijden,maar een foutje is snelgemaakt zo.(Het mes heeft soms een eigen willetje en gaat al eens rechtdoor waar het moet draaien:()

Daar ik ook aan het kijken ben om mij een 1e turbine kist aan te schaffen ben ik gisteren op E-bay Duitsland dezelde kist tegengekomen en deze stond wel heel goedkoop op dat moment.Daar ik weinig ervaring heb in het bouwen,en daar ze van Thailand moest komen heb ik maar gepast.

Heb het zelf ook ooit eens geprobeert uit te snijden,maar een foutje is snelgemaakt zo.(Het mes heeft soms een eigen willetje en gaat al eens rechtdoor waar het moet draaien:()

ja een klein beetje fingerspitsengefhúl en een heleboel geduld is wel noodzakelijk.;)

vandaag even weer wat gedaan, namelijkt de pnuematische cilindertjes gemaakt voor de wieldeurtjes.

ik heb de cilinders gemaakt van 10 mm aluminium buis met een binnendiameter van 8mm.
even een snelle berekening leert mij dat dit een (druk)kracht van 2N (200 gram) opleverd bij 4 bar.
morgen zal ik even een testje doen of dit voldoende is.(i hope so:|)

21724931be6724c05.jpg

21724931be76d96f6.jpg

word vervolgt
groeten Gertjan

Hallo Gertjan,
ik zit met bijzondere interesse je draadjes te lezen. Zou je iets meer kunnen toelichten over het maken van de cilinders? bv. hoe krijg je de binnenkant van de buizen zo glad dat de rubbers er goed doorheen glijden? en zijn de afdichtingen van een enkele rubber genoeg voor de luchtdruk?

hoi peter,

de binnenkant van de buisjes zijn af fabriek (gamma:D) al redelijk glad, alleen zijn er vaak nog wat treksporen te zien, door nu de binnenwand met een ruimer van bv 6,2 op te ruimen word deze al aardig glad van binnen.
vervolgens een een stukje linnen oid op een 5 mm asje draaien en deze is de boorkop van de draaibank de spannen (waar normaal het (meedraaiend)center zit), en vervolgens de cilinder in de 3klauw te spannen.
beetje polijstpasta op het linnen en deze heen en weer bewegen door de cilinder. zo word de cilinder aan de binnenzijde spiegelglad gepolijst
bij het in elkaar zetten van de cilinders een beetje vet op het rubbertje. werkt prima.
ik heb op deze manier ook wel eens cilindertjes gemaakt voor hydrauliek,
alleen heb ik deze van koperbuis en messing gemaakt, dit is makkelijker te solderen wat de sterkte vergroot. (hydrauliek werkt met veel hogere drukken)
deze aluminium cilindertjes heb ik met 2k metaalepoxy verlijmd en zit knoer vast.
ik heb ze inmiddels getest met 15 bar stikstof en bij 1 cilinder was een kleine lekkage langs de zuiger, dus deze moet nog weer even open.
hopelijk heb ik je geholpen bij je vraag
groeten Gertjan

Back