Bouwverslag F1B model: "De Starter"

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door indoorflyer, 28 feb 2005.

  1. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo even een draadje alvast over mijn volgende bouwproject dat ik hoop te starten ergens rond september, oktober. De bedoeling is een F1B model of wel een Wakefield. Heb wat foto's hieronder geplaatst van enkele modellen om mensen te laten zien wat het inhoud.

    [​IMG]
    Het lanceren gaat met aardig wat geweld zo te zien.

    [​IMG]
    Het opwinden van de motor. De rubbermotor is een streng rubber van 30 gram. Ongeveer bestaand uit 28 strengen.

    Bij de junioren is nu een uitzondering gemaakt. Die mogen met 40 gram rubber vliegen en max. 360 toeren erin draaien. Dit zodat een rubber motor 1 vliegdag mee gaat en niet 1 vlucht.

    [​IMG]
    Dit is de Prima. Een Wakefield uit een bouwdoos. Alles zit er compleet in alleen de vleugel en stabilo moet gebouwd worden. Dit was ook eerst mijn model keus maar ben er gauw vanaf gestapt en ga nu een ander beginner model maken. De tekening ervan volgt nog.



    Bernard
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waar kun je die bouwdozen nu nog krijgen, en ook het reserve materiaal.

    Ik heb jammer genoeg nooit Wakefield of Coupe D'hiver gevlogen, maar heb wel regelmatig gekeken naar die mannen als ze hun model aan het voorbereiden waren. Volgens mij gingen die rubbermotors toen toch langer mee dan maar een vlucht.
     
  3. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Die bouwdoos van de prima is verkrijgbaar bij henk van hoorn evenals al die reserve materialen. Kan wel aan zijn email komen als je die wil.

    Misschien gingen de rubbers een tijdje terug wel vaker dan 1 vlucht mee. Maar tegewoordig niet meer. Elke vlieger kiest er meestal ook voor om een nieuwe motor te nemen voor optimaal resultaat.



    Bernard
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Wie kan mij advies geven?? :?:

    Dit model wat ik ga bouwen zal aardig wat koolstof bevatten. Dit is voor mij nieuw. Op de club heeft nog nooit iemand ermee gewerkt dus dit wordt lastig. Heb nog geen onderdelen thuis en vraag alleen advies over het volgende:

    Hoe kunnen ribben het beste aan een koolstof ligger gelijmt worden?
    Hoe breng je koolstof capstrips aan op de ribben?
    Een koolstof achterlijst aanbrengen hoe moet je dat doen?

    Het gaat dus vooral op welke manier alles gelijmt wordt en met welke lijm. Ook de motorpijp en staartboom wordt van koolstof hier komt een triplex nek op. Moet deze met een speciale lijm worden bevestigd of gewoon met epoxy of iets dergelijks.

    Wie kan me helpen :?:




    Bernard
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoe kunnen ribben het beste aan een koolstof ligger gelijmt worden?
    Hoe breng je koolstof capstrips aan op de ribben?
    Een koolstof achterlijst aanbrengen hoe moet je dat doen?

    Je maakt een bouwplank waarop je kunt bouwen. deze heeft de vorm van de onderzijde van de vleugel.
    Hierop teken je de vorm van de vleugel en waar de ribben komen.
    Je legt de ligger achterlijst en voorlijst erop (ik naam aan dat er geen torsiedoos gebruikt word).
    Vervolgens plaats je de ribben die je al in vorm geschuurt hebt ertussen ( ik laat deze zelf an de achterlijst kant dikke en schuur dit op maat als ze op de bouwplank zitten, met een grote schuurplank).

    Voor en achter een druppie secondenlijm ertussen en de ribben zitten vast. Nu kan de capstrip erop. eerst aan de voorkan vastzeten, ff wachtten,
    lijm op de rest van de rib en de capstrip aanduwen.

    Voor het lijmen van de capstrip gebruiken veel bouwers soms epoxy is maar net wat je makkelijk vind.

    Klaar.
     
  6. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Dank je voor je advies. Het wordt waarschijnlijk een D-doos constructie. Maar nu weet ik tenminste hoe ik t kan lijmen. Nu alleen het model nog ;)



    Bernard
     
  7. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Ik heb net mijn eerste wakefield af, de Prima ( Wel met vit en startknop en aan gepast kielvlak )
    Maar als je een simpele wakefield wilt bouwen raad ik iedereen de prima aan.

    Nu in het weekend kijken oftie ook een beetje wil vliegen maar dat zal wel want ik het er goede reacties over gehoord.

    gr. kevin
     
  8. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Ben benieuwd kevin. Ik ben er ook komend weekend op het clubkamp.
     
  9. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    ja, mijn model vloog volgens mij wel aardig.

    foto's volgen nog...
     
  10. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Na lange tijd afwezigheid en drukte met school kan ik me eindelijk weer concentreren op mijn projecten.


    Waaronder natuurlijk mijn wakefield project. Ben afgelopen vrijdag naar nijmegen geweest om wat materialen op te halen. Denk hierbij aan een stel bouwmallen. Een paar koolstof liggers, een half af nekje voor op de romp. De timer krijg ik nog.

    Dit tripje vanuit enschede naar nijmegen was het zeker wel waard want kan nu vrij snel bezig met dit model, ondanks dat ik ergens pas in september begin. Tenzij het te erg begint te jeuken en dan begin ik eerder. Het gaat hierom een model met 1,40 m spanwijdte en ongeveer 20 cm koorde. De vleugel wordt met een d-doos constructie gebouwd en heeft natuurlijk koolstofliggers en capstrips eindigend in een koolstof achterligger. Ook het stabilo wordt grotendeels met koolstof vervaardigd. De romp en staartboom kan ik kopen. Dus maar s beginnen met de vleugel, stabilo en kielvlak en dan s verder kijken.



    Bernard
     
  11. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Kleine update,

    Mijn buurman was zo aardig om mij een standaard in elkaar te draaien, dus deze is nu ook in mijn bezit zal m binnenkort in elkaar zetten en even in de tuin in de grond slaan en een foto maken.



    Bernard
     
  12. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo het is inmiddels alweer half augustus. Ik ben ondertussen na het teleurstellende bericht dat we niet naar het EK mogen begonnen met mijn wakefield model. Natuurlijk moet ik eerst wat koolsotf materiaal bestellen. Dit is inmiddels gedaan ook zijn we druk bezig met ribbenmallen maken om de ribben te schuren.

    Als ik wat foto's heb zal ik posten.



    Bernard
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Waarom mogen jullie niet naar het EK? Is dat prive, dan ok. Voldoe je niet aan de eisen ok. Maar als je wel aan de eisen voldoet dan zou de "bond" je toch moeten laten gaan cq inschrijven, of zie ik dat alweer verkeerd.
     
  14. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Het is geen prive kwestie.

    Het is opzich wel een beetje aan ons te wijten dat we geen NK hebben gehouden voor de selectie maar goed wij dachten dat t niet nodig was. Dit omdat er maar 3 senioren maximaal zouden vliegen en 1 junior vlieger. Dus echt een rede voor selectie zagen we niet.

    Maar dit was dus voor de subcommissie niet goed genoeg. Ook omdat wij volgens hun zo laat waren met het aangeven van onze plannen was er geen geld meer beschikbaar om maximaal 4 personen het inschrijfgeld van te vergoeden. Dit terwijl er veel vrije vlucht vliegers zijn die altijd veel geld betalen om te mogen strijden voor NK, EK en WK wedstrijden. En als er dan een groepje mensen is dat een klasse terug wil brengne in nederland is er geen geld beetje onzinnig maar goed. We hebben ons er bij neer gelegd en gaan gewoon over een jaar ofzo het weer proberen.

    Nu voorlopig eerst voorbereiden op het NK vrije vlucht outdoor. Dus vandaar dit model in de F1B klasse.



    Bernard
     
  15. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo al het koolstof voor de vleugels en stabilo zijn onderweg. Dit komt volgende week mee met een aantal vliegers uit zulpich. De schuurmal voor de vleugelribben is bijna klaar. Als deze volledig klaar is komen er natuurlijk foto's.

    De planning is dat het model volgend jaar april mei klaar moet zijn. Dit zodat ik nog in kan vliegen voor een wedstrijd in nior en poitou. Deze wordt rond augustus in frankrijk gehouden. En natuurlijk mooi vliegen en trainen met het NK in nederland zelf.



    Bernard
     
  16. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Update!!!

    Dinsdag ga ik weer naar nijmegen spul ophalen voor mijn wakefield zal dan wat foto's maken van het model dat ik ga bouwen. Dus even geduld en je kunt zien wat moet gaan worden.



    Bernard
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ben gisteren naar nijmegen geweest om alvast wat onderdelen op te halen. Heb meteen enkele foto's kunnen maken van het model.

    Hier komen ze.

    [​IMG]

    De vleugel. Met houten d-doos constructie en capstrips op de achterdelen.

    [​IMG]

    De tip met daarbij de zelfde constructie.

    [​IMG]

    Verloopstuk tussen de staartboom en de motorbuis.

    [​IMG]

    Het kielvlak hiervan schaniert alleen het achterste deel. Hoe dit werkt wordt nog wel duidelijk op de foto's als het model gebouwd wordt.

    [​IMG]

    Het stabilo. De bovenkant wordt met zilver mylar bekleed om een schittering te zien als het model naar beneden komt. En de onderkant met doorzichtig folie om te kunnen controleren op eventuele breuken.

    [​IMG]

    Hier kun je zien dat er een koolstof ligger in het stabilo zit die door de ribben heen loopt.

    [​IMG]

    Dit is de nek waarin de elektronica zit. Denk hierbij aan de timer, de zender en de pieper.

    Nu mijn taak om dit model op de zelfde wijze te maken.



    Bernard
     
  18. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Wie veel werken met koolstof onderdelen zullen vast wel het probleem hebben hoe haal je ergens een stukje vanaf.

    Hier zit ik nu ook mee ik moet een stukje van mijn achterlijsten afhalen en moet een buisligger op maat maken. Hoe doe ik dit het mooist zonder dat het koolstof splijt ofzo???




    Bernard
     
  19. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Hoi Bernard.

    Dit gaat het beste met een dremel (of een kloon).
     
  20. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    oke dank je.

    Het zou dus ook kunnen met een slijpsteen op een soortgelijk apperaat als een dremel.


    Bernard.
     

Deel Deze Pagina