Bouwverslag F3P YAK

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door br@m, 10 okt 2007.

  1. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    Na een leerzaam seizoen F3A-C wil ik het ook eens binnen proberen.

    Dat begint natuurlijk met een leuk beginnersmodel. Na uitgebreid advies te hebben gekregen op dit forum (zie de rubriek Kunstvlucht F3P) is de keus gevallen op de bekende YAK van Ikarus.

    Maar... geen bouwdoos. Het leek me leuker en leerzamer om helemaal 'from scratch' te bouwen.

    Maar wel zodanig dat de leerervaring maximaal is en het uiteindelijk resultaat wel enigszins F3P-waardig is. Dus gewicht is wel een aandachtspunt. Streven is beneden de 150 gram uit te komen.

    Qua opbouw heb ik daarom gekozen voor het bekende 'Van der Vecht' concept met de carbon tuidraadjes.

    En het oog wil ook wat, dus het geheel moet wel geverfd worden. In het bouwverslag wil ik aan de hand van foto's de gehele bouw laten zien.

    Over de electronica heb ik lang lopen prakkizeren. Uiteindelijk heb ik besloten om de 'veel voor weinig' koers te nemen. Dus goedkope onderdelen met een maximale prijs/kwaliteit verhouding en een laag gewicht.

    Dit is mijn eerste indoor model - als het bevalt kan ik altijd een tweede maken met betere electronica.

    Ik hoop dat anderen iets aan dit verslag hebben.

    Om te beginnen het basismateriaal. Na een paar autoritjes en postorders was ik in het bezit van
    - vier platen depron van 1x1 meter, 3mm dik
    - een hele bos koolstof stangetjes in diverse diktes
    - drie setjes shockflyer beslag (wielen, rudderhorns, motorplaat)
    - drie spuitbusjes styro verf
    - Styro sekondenlijm
    - Aktivator spray

    Dus materiaal voor drie toestellen.

    Christiaan Vis was zo vriendelijk voor mij sjablonen te zagen op basis van zijn eigen Ikarus YAK.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het depron heb ik gesneden met een afbreekmesje. Al gauw bleek dat het snijden langs de 12 mm dikke sjablonen niet echt lekker gaat, er ontstonden lelijke rafels aan de randen van de onderdelen.

    Dus heb ik de sjablonen op het depron overgetrokken en daarna gesneden langs een dun aluminium liniaal. Dat ging al veel beter en na een avondje had ik alle onderdelen gereed.

    De vertikale romp bestaat uit twee delen. De twee houten sjablonen sloten echter niet perfect aan. Om verzekerd te zijn van een goede passing later heb ik de romp daarom eerst als één geheel gesneden, en daarna de onderste en de bovenste helft los gesneden. Met tabjes voor het lijmen, later.

    [​IMG][/URL][/img]
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Leuk Bram, en een tip erbij omdat het de eerste keer indoor wordt voor je; bouw alvast een reserve :lol:

    Grt.
     
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Ik zag op de foto zon setje liggen met wieltjes etc. Waar kan je die vandaan halen(ben zelf ook bezig met een shocky).
    Owjah, heeft iemand de originele ikarus yak 54 tekening digitaal(kan ik die ook nog bouwen)
     
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    @Alexzzz: ik begrijp de hint en heb alvast wat extra materiaal ingeslagen :D

    @fabianvzwol: de shockflyer setjes heb ik bij Hangar gekocht.

    Nu verder met het verslag:

    Na het snijden heb ik de delen meteen een kleurtje gegeven. Omdat ik met drie kleuren heb gewerkt heeft dat een paar avonden gekost.

    [​IMG][/URL][/img]

    Het schema is eenvoudig gehouden.

    Voor het afplakken heb ik tesa afplakband gebruikt. Dat is geen succes - er blijven lijmresten achter op het depron. Ook heb ik zo hier en daar een foutje gemaakt, dat zie je bijvoorbeeld op de ene vleugel. Dat moet een volgende keer anders...

    Alle onderdelen bij elkaar geeft al een aardige indruk van hoe het er uit gaat zien.

    [​IMG][/URL][/img]
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    @Alexzzz: thx voor het compliment.

    En wat betreft het invliegen, de 28e was stiekem inderdaad mijn doelstelling. Maar inmiddels bestaat de mogelijkheid dat ik van 22-26 oktober in het buitenland ben (ivm werk) en dan is het toch kort dag.

    Maar ik doe m'n best.
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan heb je nu nog 11 dagen, moet lukken toch :lol: Als je er een paar hebt gebouwd, lukt het zelfs op een regenachtige zaterdag :D (bij mij wel in ieder geval)

    We houden het in de gaten!

    Grt.
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    eej Bram, goed bezig! ziet er leuk uit! succes!
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    @Christiaan Vis: thx.

    De electronica is binnen (op de ontvanger na):

    [​IMG][/URL][/img]

    Dus verder met de bouw. Na het spuiten van de onderdelen nog even de neus netjes afwerken. Side-thrust 1 graad, downthrust nul.

    [​IMG][/URL][/img]

    Dan nog even alles op de weegschaal:

    [​IMG][/URL][/img]

    44 gram schoon aan de haak voor alle depron delen inclusief verf. Dan heb ik nog zo'n 100 gram te besteden aan de rest om binnen de doelstelling van max. 150 gram te blijven. Ben benieuwd.
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    IK ZIE DAT DE VERF EEN BEETJE OVERLOOPT, ALS JE DIT WILT VOORKOMEN, KUN JE BETER EERST SPUITEN MET WIT EN DAN MET DE KLEUREN. DAN LOOPT HET NIET ZO OVER, EN SORRY VOOR DE HOOFDLETTERS. DE CAPS LOCK BLIJFT HANGEN :evil:
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Shift indrukken, worden ze weer klein :wink:
     
  12. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.087
    @robert14: mij bevalt het ook niet dat de verf wat uitgelopen is. Echter jouw voorstel heeft als nadeel dat je dan ook witte verf moet spuiten, wat eigenlijk onnodig is omdat het depron al wit is. Dus ik bespaar liever dat gewicht van die witte verf. Als iemand een tip heeft om die randjes strak te krijgen zonder witte verf, houd ik me aanbevolen.

    Na het spuiten en netjes afwerken van de neus begint het echte bouwen. Allereerst de vleugels op het vlakke rompdeel gelijmd. Netjes uitgelijnd natuurlijk. Dat uitlijnen heb ik makkelijk gemaakt door bij het snijden van de vleugels ervoor te zorgen dat er een rechte hoek (90 graden dus) is tussen de vleugelwortel en de achterlijst.

    [​IMG][/URL][/img]

    Gelijmd met 'Graupner styropor sekundenkleber'. Nadat dit uitgehard is volgt het onderste deel van het vertikale rompdeel. Het vliegtuig wordt namelijk ondersteboven gebouwd. Met behulp van een paar akku's wordt het vertikale deel mooi haaks op het vlakke deel gezet. Bij het lijmen van het rompdeel heb ik aktivatorspray gebruikt, dan gaat het wat sneller.

    [​IMG][/URL][/img]
     
  13. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hey Bram,

    Het doorbloeden van de verf onder je afplaktape kun je voorkomen door niet teveel verf in een keer te spuiten.
    Je hebt waarschinlijk de kleur er in een keer willen opzetten zodat deze te lang vloeiblaar is gebleven en onder de tape is gekropen.
    Als je zoiets spuit moet je er echt de tijd voor nemen en misschien wel 10 keer een heel dun laagje erop zetten tot dat hij helemaal dekt.
    Hierdoor heeft de verf bij elk laagje geen tijd om te gaan kruipen omdat deze vrijwel meteen opdroogt.

    Groeten,

    Jeroen
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Als iemand een tip heeft om die randjes strak te krijgen zonder witte verf, houd ik me aanbevolen.

    8) Gewoon met een stift in de kleur die uitgelopen is de lijn natrekken met een lat , lijkt me het simpelste :wink:
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ziet er goed uit, gaat het bij mij toch ook weer jeuken.. maar ja.. schijnt dat je een euro maar 1 keer uit kunt geven :p

    Wat betreft die randjes, zou die vloeibare masking niet iets zijn? Geen flauw benul of dat spul toepasbaar is op depron.
     
  16. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    waarmee plak je het beste af om na het verwijderen van de tape het depron niet te beschadigen? Ik heb al geprobeerd met eerst de tape op mijn broek te plakken, maar als het zo weinig nog kleeft dat het niet beschadigd, laat het soms los op momenten dat ik dat eht niet wil of kruipt de verf er gemakkelijker onder.
    Papier met prit ging redelijk, maar was nog niet echt ideaal.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat papieren afplaktape is wel ideaal denk ik, dat plakt precies genoeg. Maar voor depron neem ik gemakshalve geen verf maar stiften, is ook lichter.....

    Grt.
     
  18. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Voor de mensen die problemen hebben met tape en depron beschadigingen kunnen eens low tack tape proberen.
    Deze tape wordt gebruikt om b.v. behang af te plakken wanneer je een kozijn ernaast wilt schilderen.
    Ik heb erg goede ervaringen met de low tack tape van het merk KIP.
    Deze tape is paars van kleur en is ook meerdere malen te herpositioneren. Enige nadeel is de prijs ca. 4 a 5 € per rol.
     
  19. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Met de gele KIP tape heb ik ook goede ervaringen. Heb een rolletje van een airbrush leverancier, maar HornBach heeft ook KIP in het assortiment.

    Of helemaal niet afplakken, gewoon een stuk papier met wat moeren (maatje M10-M12 en groter) op het depron leggen. Je moet dan wel de spuitrichting aanpassen zodat je niet onder het papier blaast natuurlijk. Met een airbrush is dit goed te doen, een spuitbus kan wel eens te hard blazen (heb ik geen ervaring mee)

    Rick
     
  20. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    heel dun spuiten
    mischien de cv op 30 graden zetten
    of electro kachel aan zetten dat de lucht temperatuur hoog is
    als je gaat spuiten kachel uit en dun nevelen
    denk dat je verf sneller droog is
     

Deel Deze Pagina