Bouwverslag Flair North American Harvard: klaar!!!!!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 28 jul 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ter info, in Burgh-Haamstede bij de ingang van camping Duinzicht aan de Hoge-Weg staat een Harvard op een hoge paal, Mischien kun je daar eventueel eens heen gaan om foto's te maken van die kist, en daar kun je ook perfect zien hoe het landingsgestel eruit ziet.
     
  2. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Gaat als een speer Danny! En een erg mooi kleuerenschema heb je uitgezocht 8)
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Uitgeschoten met je hobbymes?

    Model ziet er goed uit!

    Die tubes secondenlijm zijn nogal onhandig. Misschien eens een flesje overwegen.
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nee, hij ging steeds in de cockpit zitten, zat ook in de weg en gaf een veel te grote mond als ik hem vroeg weg te gaan, ben het een beetje zat geworden dus vroeg ik hem om de luchttoevoer even uit te testen (mosterdgas in de luchtslang :lol:) .
    maar goed :roll: .

    ik bouwde eerst ook met die bison secondelijmtipper, maar die was na de middenvleugel al leeg, en mijn vader en moeder hebben dit spul uit kleve (duitsland) meegebracht, 6 tubes voor €1,00, en daar haal je zeker geen secondelijmtipper voor :D .
    ook hebben ze kwastjes meegenomen zodat ik die dooie piloot even wat minder bleek kon maken, waar ik ze ook dankbaar voor ben, en ook hebben ze schoolspullen meegebracht, waar ik ze niet zo dankbaar voor ben :wink: .

    :offtopic: oh, en voor ik het vergeet, 19 augustus fly-in MVC The Wings, we hebben véél meer inschrijvingen nodig,lees ook mijn onderschrift :wink: .
    er word door ruiterman modelbouw een toestel beschikbaar gesteld die verloot word onder de deelnemers, dus schrijf je alsjeblieft in :puppydogeyes:
    :eek:ntopic:
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    vandaag even de balans opgemaakt over wat ik nog nodig heb:

    aan oracover:
    -3meter geel
    -2meter zilver
    -1m rood
    -0,5m zwart
    -0,3m blauw
    -0,3m wit
    á €7,95 de meter komt uit op €56,45

    óf een irvine .46 van €129,00
    óf een irvine .53 van €149,00

    Futaba ontvanger R136F €60,00

    kost voor de 7,5 cc € 245,45
    en voor de 8,5 cc €265,45
    dan moet ik nog een in-cowl muffler hebben :roll:

    en dan vliegen :D

    moet ik alleen nog 4 servo's voor mijn charter kopen, want die zitten nu in mijn harvardje :roll:
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ok, wat moet er nog gebeuren:
    bespanning kopen (gebeurt morgen)
    wielpootplaten maken (ook morgen)
    vleugelbevestiging boren (wederom morgen)
    die ronde strips maken tussen het zilver en geel van de vleugel (je raad het al......)
    balsa stuurstangen monteren( need I say more? :lol: )

    overmorgen bespannen, servo's inbouwen

    en als de spaarpot weer is bijgevuld een motor+demper, ontvanger, en accu, en dan vliegen :yes:

    overigens komen rond 18 augustus ongeveer pas weer foto's, want morgenavond vertrek ik voor een week naar mijn oma...
    ik ga op vakantie en ik neem mee: een oracover strijkbout etc. :lol:


    groeten, en bouw ze, tot over 10 dagen :bye:
     
  7. Singularity

    Singularity

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Moordrecht
    Beste Danny het is een leuk verslag van je en een erg leuke kist om mee te vliegen.
    Heb hem namelijk zelf ook. Vlieg met een 7,5 cc irvine erop en dat is meer dan genoeg vermogen. Let eventjes op met je uilaat, in je romp moet je een kleine inkeping maken.
    En de allerbelangrijkste tip, eigenlijk wil ik zeggen dit moet je doen :!: , maar goed je bent een modelbouwer :wink: , is de wielen naar voren gaan buigen zodat de as van de wielen gelijk komt met de voorvleugel.
    Als je de wielen positioneer conform tekening zit je nagenoeg op het zwaartepunt. Er hoeft maar een hobbeltje in het veld te zitten en je staat op je neus.
    Ik hoor iedereen al zeggen een beetje up erbij, maar de kans dat je vroegtijdig los komt is zeer groot. Heb dit namelijk zelf proefondervindelijk ondekt :oops: Kan je weer leuk bouwen....... :lol:

    Succes verder
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Neem idd die tip van Chris maar aan. En nog eentje, een incowl muffler dempen voor geen meter en geven dus muchas herrie... Hou het dus bij de standaard demper en maak idd een uitsparing in de romp waar hij op past of koop een 4T bv een saito .56 (misschien tweede hands goed te krijgen??)

    succes!
     
  9. davyke

    davyke Guest

    Hoi,

    Ik vlieg al zo'n 6 jaar met deze AT6 van flair. Bij mij staat er een saito 56 op met een 12*6 APC schroef. Hier vliegt hij zeer goed mee. Ik heb maar een kleine opening van onder in de motorkap moeten maken waardoor de uitlaat juist uitsteekt. De bevestiging van de wielen heb ik ook naar de voorkant van vleugel gebogen. Verder heb ik op elke aileron een aparte servo staan. Jij zegt ook dat de bijgeleverde tank te klein is. Met de originele tank kan ik ongeveer een kwartier vliegen en dan moet je niet zuinig zijn met de gashendel. Om rustig rond te vliegen is het een ideale vlieger. Hier is een link naar een foto van mijn AT6: http://users.skynet.be/fa847017/at6.html
    Als je nog vragen hebt over de bouw mag je die altijd stellen.

    Groetjes,

    David
     
  10. davyke

    davyke Guest

    Hoi,

    Ik vlieg al zo'n 6 jaar met deze AT6 van flair. Bij mij staat er een saito 56 op met een 12*6 APC schroef. Hier vliegt hij zeer goed mee. Ik heb maar een kleine opening van onder in de motorkap moeten maken waardoor de uitlaat juist uitsteekt. De bevestiging van de wielen heb ik ook naar de voorkant van vleugel gebogen. Verder heb ik op elke aileron een aparte servo staan. Jij zegt ook dat de bijgeleverde tank te klein is. Met de originele tank kan ik ongeveer een kwartier vliegen en dan moet je niet zuinig zijn met de gashendel. Om rustig rond te vliegen is het een ideale vlieger. Hier is een link naar een foto van mijn AT6: http://users.skynet.be/fa847017/at6.html
    Als je nog vragen hebt over de bouw mag je die altijd stellen.

    Groetjes,

    David
     
  11. davyke

    davyke Guest

    Hoi,

    Ik vlieg al zo'n 6 jaar met deze AT6 van flair. Bij mij staat er een saito 56 op met een 12*6 APC schroef. Hier vliegt hij zeer goed mee. Ik heb maar een kleine opening van onder in de motorkap moeten maken waardoor de uitlaat juist uitsteekt. De bevestiging van de wielen heb ik ook naar de voorkant van vleugel gebogen. Verder heb ik op elke aileron een aparte servo staan. Jij zegt ook dat de bijgeleverde tank te klein is. Met de originele tank kan ik ongeveer een kwartier vliegen en dan moet je niet zuinig zijn met de gashendel. Om rustig rond te vliegen is het een ideale vlieger. Hier is een link naar een foto van mijn AT6: http://users.skynet.be/fa847017/at6.html
    Als je nog vragen hebt over de bouw mag je die altijd stellen.

    Groetjes,

    David
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.495
    Locatie:
    groningen
    David!


    Is het een idee om een bouwverslag van die Helcatt van Taylor te plaatsen? :?

    Kisten van Taylor zien we hier niet veel, en het zijn wel de mooisten! :p


    jan.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nounou, vandaag eindelijk weer terug van vakantie ( bij oma :lol: )
    harvard is helemaal bespannen ( of moet ik zeggen texan? :wink: )

    foto's volgen zeer snel.

    en david, jouw harvard heeft zeker nog een ronde tank?

    deze worden niet meer bijgeleverd, zijn nu vierkante.

    nu nog even foto's uploaden, en dan naar de kermis om mijn modelbouwspaarpotje te verbrassen of had ik dat niet moeten zeggen....
     
  14. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5 f5

    Wanneer komen ze nou :roll:

    (hoezo verslaafd....)

    :wink:
    Stefan
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    F5 werkt bij mijn PC niet om te verversen :lol:

    nouja, hier eerrst foto's van de laatste dag thuis 10 dagen terug, toen de zon nog scheen, ik had vreemd genoeg geen tijd meer om te uploaden :roll: .

    hier de bodem uitgesneden, nog niet af.
    [​IMG]

    hier de tailstringers en de stabilizer seat erop
    [​IMG]

    hier de rear top sheeting erop.
    [​IMG]

    spreekt voor zich ( ja, ik weet dat het krom is :wink: )
    [​IMG]

    opvulstukje tussen tailfin en stabilizer, zie ook mijn pyamabroek, helemaal vuil.....
    [​IMG]

    spreekt ook voor zich.
    [​IMG]


    En dan nu, het moment waar stefan riemens zo lang op heeft gewacht.....

    [​IMG]

    linksboven rekt een klein wit/zwart mormeltje zich uit.
    [​IMG]

    ik weet niet wat die pin in het echt is, dus heb ik het hier maar in een geweer veranderd 8) is gemaakt van een satéprikker.
    [​IMG]


    ik had toen ik bij hobbyin bespanning ging halen in plaats vam witte en blauwe oracover maar een stikkervel meegenomen, en daar zaten deze stikkers ook op, net als de tekst op de vleugel, en die luchtmachttekens.
    op de stikker stond oorspronkelijk FA-770, maar dat was te groot :wink: .
    [​IMG]

    De dummyuitlaat met erboven de tekst "no step" op de roeren staat ook "no push", stond allemaal op het stikkervel, waarom dus moeilijk doen als het makkelijk kan?
    [​IMG]

    wat moet er nog gedaan worden?
    -servo's inbouwen
    -motor inbouwen, waarschijnlijk saito .56
    -ontvanger inbouwen, accu is al ingeschoven.
    -wheelwells en luchtinlaten bevestigen.

    en vliegen :D
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er goed :thumbsup:

    En die "pin" is op de echte de Pitotbuis voor de snelheidsmeting.
    Het is zeker geen geweer want een trainer is hier niet mee uitgevoerd.

    Het verschil tussen een Texan en Harvard is bijna niet te zien. De naamsaanduiding "Texan" slaat op waar ze toenertijd gemaakt werden.
    De harvard is ergens anders gefabriceerd en dus ook vernoemd (waarna dat weet ik niet precies).

    Het is wel een feit dat er meer Harvards rondvliegen dan Texans.
     
  17. Phoenix

    Phoenix Guest

    Danny, ziet er allemaal goed uit :thumbsup: ! En in een razend tempo gedaan allemaal, nu nog de lucht in en veilig weer landen.

    Zo zie je maar, je (=ik) kunt niet even op vakantie gaan of je mist een heleboel op 't forum.
     
  18. Bar

    Bar Guest

    wel ff de canopy er knap op lijmen heh !!

    maar de rest ziet dr prima uit Danny :wink:
     
  19. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    De Harvard is vernoemd door de Canadeze en Engelse vliegers. Om dat het een leskist is uit USA en Harvard een van de bekenste uni's is.
    Denny die kist zie er perfect uit. Moet zeker aanwezig zijn 19 Augustus op de fly-in. Al is het toestel nog niet af.

    Groetjes Rob
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    en hij zal er zijn!!!!! :D
     

Deel Deze Pagina