Bouwverslag Flair North American Harvard: klaar!!!!!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 28 jul 2006.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    De spanning stijgt nu toch wel tot erg grote hoogte! :?


    jan.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    :schrik: en??????????
     
  3. Bar

    Bar Guest

    zou die nu nog aan het vliegen zijn? :wink:
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Het weer is er goed genoeg voor ik wou dat ik van m`n werk weg kon :(
     
  5. Bar

    Bar Guest

    neem je toch een modelvliegtuigje mee naar je werk ? je kan daar wel opstijgen denk ik ? je bent nu toch immers ook niet aan het werk :lol: hehehe
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Om modellen zit ik niet verlegen, het werk is tevens mijn stallingshangaar dus modellen genoeg :)

    Ik krijg alllen gezeik met de havenmeester en dat probeer ik te voorkomen, een x-twinnetje in de hangaar is ook leuk maar verveelt op den duur toch ook :lol:

    En de Shocky? ach leuk maar ik ben meer een brandstofmotorman :wink:
     
  7. Bar

    Bar Guest

    helemaal mee eens !!brandstof motoren is veel leuker :wink:

    jammer dat ik op het werk te weinig ruimte heb om te vliegen , wel es geprobeert met een parkflyertje , maar t valt toch altijd tegen hoeveel ruimte je werkelijk nodig hebt .

    ik begin me nu toch echt zorgen te maken over Danny zn maiden met de Harvard :roll:
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Geen bericht, goed bericht. :teacher:


    jan.
     
  9. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Toen ik om 16.00 uur van het veld wegging had de Harvard nog niet gevlogen. Er was wat speling op het hoogteroer, dwz dat de twee helften t.o.v elkaar tordeerden.
    Weet niet of dat ter plekke opgelost kon worden.
     
  10. Bar

    Bar Guest

    zou dat te maken hebben met de manier waarop de servo`s bevestigt zijn? ik zag op eerdere foto`s dat ze zijdelinks staan in plaats van in lijn , ik vroeg me ook al af waarom ze zo geplaatst zijn en niet liggend zodat alleen de servo arm uit de vleugel steekt .




    (ik zie nu pas dat het om het hoogte roer gaat in plaats van rolroeren , toch vraag ik mij bovengenoemde nog steeds af)
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hij heeft gevlogen!!!!! en wel om....... 10 over half 8 :roll:
    2X zelfs. er zat wel veel speling op het hoogteroer wat om 6 uur was verholpen door middel van een 2mm triplex plankje om de stuurstang op de rompachterkant gelijmd. ook ging bij het aanslaan de motor steeds op bijna volgas, wat naderhand veroorzaakt bleek te zijn door een losgetrilde carburateurschroef. er werd valse lucht aangezogen door het gat waar de schroef zat. de schroef hebben we niet meer teruggevonden, waardoor gecombineerd met het losse hoogteroer de vliegdag voorbij leek. dit was om half 5. toen kreeg van de clubgenootjes tips over hoe ik toch nog kon vliegen, waardoor ik met gespitste oren zat.

    de tips:
    -plaatje hout om de stuurstang zodat deze niet kan verbuigen.
    -carburateurschroef van de charter halen en op de harvard zetten.

    dus ik met goede moed mijn pa opgebeld en gevraagd of ie me op wou komen halen.

    thuis even het triplex op maat geknipt, boormachine gepaktl, boortjes, secondelijm, tape enz. , maar toen ik decarburateurschroef uit mijn charter wou halen bleek het even niet goed... de irvine op mijn charter is nog van de oude serie, die hebben een inbusbout van 2MM dikte die achter de carburateur loopt in plaats van 2 schroefjes in de zijkant.....
    dus ik met de balen terug naar de club om mijn toeestel op te halen ( stond nog op het clubveld), waarna we onderweg johan ( clublid, zeer goeie gast, gaf ook de tip van een plankje hout op de rompzijkant) tegenkwamen, die kwam net van de club en ging zijn zwevertje ophalen van thuis. ik aan hem gevraagd of hij nog een schroefje van een OS carburateur had liggen ( de nieuwe irvine motoren hebben OS carburateurs met een irvine logo er voor op). hij wist het niet zeker maar hij zou kijken.
    op de club alvast het stuurstangeje van het hoogteroer gefixt, en na een tijdje kwam johan aan MET.....HET SCHROEFJE!!!!!!!!!!!!
    had ie even van zijn nieuwe OS gehaald ( zijn die dingen toch nog ergens goed voor :lol: ). erop gezet, tanken, en hij was vliegklaar!! :D

    stickmodus omzetten voor johan ( 30 jaar vliegervaring, zal hem de maiden dan maar laten doen :lol: ), en starten die hap.

    dan, netjes motor afstellen, loopt net iets te hard, niet uit te trimmen, maar dat geeft niet ( yeah right...).

    paar achtjes taxien, en dan...neusje in de wind ( ikke knikkende knietjes...), gas erbij, op snelheid, staart omhoog, beetje up, en schaal wegtrekken die hap :p
    op het eerste gezicht wat venijnig op zijn rol, en er is maar een kwart gas nodig om hem op tempo te houden. stallsnelheid ligt redelijk hoog.....
    johan trok hem heerlijk in schaalbochten, ook met het bij het echte toestel zichtbare zakken in de bochten ( was bij mij naderhand niet).
    paar prachtige low-passes waarbij de folie lekker glom in de ondergaande zon. landen ging moeilijk omdat het gas niwt dicht wou, dan maar geforceerd het gas eraf ( vraag me niet hoe ie het deed, kan ook zijn dat de tank leeg was) en landen.

    mijn beurt, hier die zender!!!!!!
    tanken, modus weer terugzetten, servokruis voor het gas anders zetten, en gassen maar!!!
    het kruis stond verkeerd waardoor bij kwart gas op de zender het motortje stationair liep, kon ook niet getrimd worden, ach sheiss, vliegen.
    neus in de wind, gassen, meer gas, beetje up en whow, hij hangt bijna op zijn rechterzijkant..... rolroer staat inderdaad een beetje te vinnig.
    maar goed, snel aan gewend geraakt en leuk doorvliegen. wel een aantal keren aan de stallsnelheid gezeten :oops: . bij een fly-by bijna de boomtoppen in gestalld, dan is het fijn dat je nog een halve knuppel gas over hebt :lol: . hoppa, nog net tussen de toppen door gesprongen.
    tweede keer stallsnelheid bij het landingscircuit, valt over een vleugel weg, gas erop en weer rechttrekken. nog een keer landingscircuit en hem maar neergezet.

    nou, hoe ie vliegt? als een harvard natuurlijk!!!!

    volgende keren maar wat minder uitslag....ja jan, je had gelijk.....

    johan saves the day once again, enne, het schroefje komt eraan :wink:
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hij vliegt !!!!!!!!!!!!

    Bij iemand die zelf helemaal zijn eerste kist bouwt moet je natuurlijk niet op fouten gaan letten die een ervarene bouwer niet (meer) zou maken.

    Hij is door iemand anders ingevlogen en ik moet zeggen dat hij perfekt vliegt.

    Als ik naar huis ging wou hij hem zelf ook nog vliegen.
    Hij zal zelf nog wel berichten.

    Mvg Johan
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    was me tweede zelfbouwkist. en ik was je lekker net even voor :twisted:
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden, maar ff een vraagje:

    Heb je niet in eerste instantie de waardes aangehouden die ze voorschrijven???

    Zoals Jan al voorspelde stonden de rolroeruitslagen dus wel vrij groot :-(
    Maar als je nu de waardes aanhoudt die ze voorschrijven en als je deze dan iets vergroot weet je zeker dat je op de goede uitslagen zit.

    Naderhand kun je ze altijd nog iets bijstellen.

    Want geloof het of niet maar roeruitslagen kunnen ook te groot staan.


    Ik heb vaak de waardes die voorgeschreven staan onder m`n Dual Rate schakelaars zitten en vlieg met de iets vergrotere waardes (bijv. 70% is voorgeschreven waarde, 100% daar vlieg ik mee) mochten ze dan veelste groot zijn tijdens de maiden kan ik altijd even terug schakelen :lol:
     
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hmmm, bij deze kist als 100% was aangegeven vloog ik vandaag 300% :lol: .

    uitslagopgave van flair was veeeel te weinig naar mijn zin, 8 mm up en 1cm down dacht ik, kan ook omgekeerd zijn....
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Zal omgekeerd zijn inderdaad, en 8mm is meer dan je denkt over zo'n heel roer.. maar goed, je gaat het nu bijstellen en hij vliegt.. niets mis mee dus :)

    Er zijn genoeg maidens met schade geweest en wat ik er van begrijp is deze helemaal heel gebleven.. met andere woorden.. mensen kunnen lullen wat ze willen maar je bouwt een toestel helemaal zelf en het vliegt en blijft nog heel ook nog :)
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Het is goed gegaan. :?

    Wat niet wil zeggen dat het voor hetzelfde geld maar dan ook helemaal fout had kunnen gaan. :evil:

    Ik heb je verhaal nog niet helemaal gelezen, maar dit is niet zoals het moet. :nooo:

    Ik begrijp het allemaal wel, maar toch . . . :nooo:

    Als het niet 100% voor mekaar is, is het jammer maar helaas: dan is er geen maiden. :teacher:

    Anyway.

    Ik ben blij voor je dat 'ie nog heel is. :p

    :wink:


    jan.
     
  18. Phoenix

    Phoenix Guest

    Gefeliciteerd met je maiden, altijd goed te horen dat alles heel is gebleven.
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gefeliciteerd!

    vwb de roeruitslagen, mijn ervaring is dat die meestal te groot staat aangegeven.
    bv bij mijn excel comp. III, vrij vertaald: Houdt in het begin deze (ik weet even niet meer welke) waarden aan, later kunnen ze naar wens vergroot worden.
    Ik was blij dat ik de dual rate bij de eerste vlucht op 60% had staan, als je aan een bocht dacht lag tie al op z'n kant...
     
  20. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    gefeliciteerd met de maiden :p
     

Deel Deze Pagina