Bouwverslag Flyer 15' Hydroplane

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jaap Meijer, 15 mei 2020.

  1. Jaap Meijer

    Jaap Meijer

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    Na 25 jaar en met een zomervakantie-in-eigen-huis voor de boeg heb ik mijn oude hobby weer opgepakt: scheepsmodelbouw. In mijn schooltijd meerdere modellen gemaakt, zij het niet van hoogstaand niveau. Altijd veel plezier aan beleefd. Na googlen kwam ik op een klassieke motorboot uit 1936. Een set tekeningen en foto's vond ik op http://www.shipmodell.com/index_files/0PLAN6A.html
    De tekeningen naar Photoshop gehaald, spanten gespiegeld en alles naar A3 vergroot. Dus geen officiƫle schaal, maar gewoon praktisch maatje. Teruggerekend komt dat op ongeveer 1:12.
    Een hele oude gekopieerde artikelserie uit De Modelbouwer uit 1997 doorgenomen om de basis weer op te halen. Daar kwam ik ook op een hellingplankje. Voor mij niet helder beschreven, maar met hulp van Google kreeg ik een aardig idee. Vervolgens bedacht wat mij praktisch leek en daar mee aan de gang gegaan.
    En dan natuurlijk gaan zagen. Een plaat van 6mm multiplex van de Gamma in stukken gezaagd en een paar dagen in de zaagtafel gezet om echt vlak te krijgen. Mijn oude figuurzaag uit de HAVO tijd erbij gepakt. Bleek het na 35 jaar nog prima te doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Jaap Meijer

    Jaap Meijer

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    De kielbalk zet ik op de hellingplank. Hij wordt ingeklemd tussen zes stoelhoekjes. Op de hellingplank staan ondertussen ook alle spanten ingetekend.
    De spanten nam ik vroeger over via carbonpapier. Dat heb ik niet meer, maar ik las elders van het opplakken op het hout. Inderdaad net zo handig. Vervolgens een lijn 1cm verder naar binnen, zodat ik open spanten krijg. Niet direct nodig, want ik ga niets inbouwen. Maar toch handig, omdat de lijmklemmetjes dan meer grip hebben.
    De hellingplank blijkt top. Ik kan de spanten nu naar drie kanten uitrichten. Netjes parallel aan de op de 'vloer' getekende spantpositie, netjes rechtop met behulp van een paar blokken Duplo lego en met een getekende hartlijn bovenop elke spant, kan ik de top ook netjes in lijn houden. Uiteindelijk heb ik twee spanten los moeten breken, omdat ze toch niet helemaal lekker stonden.
     
  3. Jaap Meijer

    Jaap Meijer

    Lid geworden:
    15 mei 2020
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Gelderland
    Nu alle spanten staan, kan ik verder. Tot mijn verrassing blijkt er een grote modelbouwwinkel in de buurt te zijn. Met een voordeelverpakking meranti latjes.
    Voor de zekerheid maar wel nieuwe Bison Professional Houtlijm gehaald. Niks vervelender, dan dat iets niet werkt, doordat je te goedkoop spul gebruikt.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina