bouwverslag Fokker 27 (Engels)

Erg fraai gebouwd, ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe die vliegt. Zit deze bart niet op dit forum??

Vind het toch jammer dat Bart niet op de Nederlandse forum zijn bouwverslag maakt.
Zou er veel van kunnen leren, maar goed we volgen hem nu in het engels.

Erg mooi project inderdaad! :thumbsup:
Ik had hem in een pm op rcgroups al gewezen op dit forum, en dat er hier ook zeker mensen zijn die dit zouden willen volgen, maar helaas ben ik hier nog geen draadje tegengekomen. :sad:

Wat leuk, ik zie mijn eigen verslag plotseling opduiken. Bedankt voor alle reacties!

De bouw loopt nog steeds voorspoedig. Ik ben bezig met het bekleden van de romp en vleugels met glassvezel en epoxy. Het gewicht van alles zonder bekleding en verf staat nu op 1419 gram. Ik ben dus erg bang dat ik mijn streef gewicht van 1500 gram niet ga halen..... Zal wel ergens rond de 1600 gram worden.

De motoren hebben inmiddels proef gedraait. Elke motor voed ik afzonderlijk met een 1S1P 1500 Kokam Lipo. Met een master airscrew 8x4 trekt elke motor zo'n 13.5 amp (rond de 130watt). Ik hoop met 50% vermogen te kunnen vliegen. De motoren draaien dan rond hun maximale rendement. Vluchten van 10min moeten dan makkelijk mogelijk zijn. Om de motoren controllers en accu packetten beter te koelen heb ik een iets te grote olie koeler gemaakt. Deze zit direct boven op de gondel net als bij de echte. Ik hoop dat deze genoeg koeling gaat geven.

Graag wil ik een 4 blads propellor gaan gebruiken, maar wil eerst weten hoe hij vliegt voordat ik een diepte investering doe in een 4 blads prop.

Voor het landings gestel heb ik bij conrad een vertragings module gekocht. Door deze in te stellen op 5 seconden gaat het landings gestel mooi natuurgetrouw in en uit.

Foto updates zal ik posten op rc-groups. Ik zal proberen wat meer achtergrond informatie op dit forum te geven. In het nederlands gaat me dat toch wat makkelijker af.

Groeten,
Bart

Bart wat fijn dat je reageert , het word en erg mooi toestel.
Even uit nieuwsgierigheid , dit is vast niet je eerste project?
Gr Lex

Joost: Sorry klopt! moet zijn 3S1P

mao: Klopt dat dit niet mijn eerste project is. Al is het pas mijn tweede volledige zelfbouw project. Dat wil zeggen: boom, zaag, vage tekening en tube lijm. Al mijn andere vliegtuigen zijn bouwdozen geweest.

Hans: Dit is pricies de prop welke ik bedoel. Je bent zo rond de 50 euro per prop kwijt. Ik heb verschillende stukken over deze prop gelezen, en men zegt dat je zo'n 20% efficientie kwijt raakt bij zo'n kleine meer blads prop. Dit komt omdat de prop in zijn eigen wervelingen staat te 'happen'.

Als het model goed en met veel over vermogen vliegt komen ze er wel op. Zo'n 4 blads prop staat gewoon heel goed!!

Bart

Hoi Bart,

Volgens mij ben je per prop ongeveer 25 euro kwijt...de naaf 6A kost 19,50 euro en een los blad 1,50 euro. Voor een Typhoon 6 of 15 hoeft er echt geen grotere naaf op volgens mij.

Over het propellorrendement hoor ik trouwens ook erg verschillende verhalen. Er zijn idd mensen die beweren dat een meerbladspropellor meer last zou hebben van de vortex van het voorgaande blad. Een andere aanname zou zijn dat door het lagere toerental de slip-coefficient van de propellor lager is waardoor het rendement juist beter is...

Ongetwijfeld spelen een aantal factoren mee, bladvorm/spoed/snelheid etc.

In ieder geval staat buiten kijf dat je met een mooi klassiek houtbouwproject bezig bent, benieuwd hoe het gaat vliegen!

Hans

Is hier thuis. Er wordt hier over de aandrijving gesproken en niet over de schaal details voor type zus of zo...

Wlek motoren gebruik je?
En hoeveel cellen (vanwege die 1s1p).
Met gewoon typhoon 6/20 kom je ongeveer op de opgegeven waardes.

Moet trouwens met dat vermogen wel lukken.

@ Ron en Harold,
Wel degelijk schaal, kijk maar op het schaalforum, genoeg fantastische schaalprojecten in elektro en waar ook gesproken wordt over aandrijving :!: :wink:

@ Bart
Een erg fraai model.
Vooral de retracts en de flaps in zo'n smal vleugeltje, klasse :!:

Zelf heb ik een aantal jaren geleden ook een F-27 gebouwd.
Span ca. 1,70 met 2 sp400 en 8 sub-c cellen, het pre-brushless en -Lipo tijdperk. :wink:
Gewicht ca 1700 gr. De romp had ik van roofmate en glasmat gemaakt. Om de vleugelbelasting binnen de perken te houden heb ik een beetje gesjoemeld met de koorde, 2 cm breder dan volgens de schaalnorm zou moeten.
Is het jou gelukt om de koorde 'schaal' te houden?
Met twee gunthers vliegt mijn Friendship prima, dus ik zou me niet teveel zorgen maken om de props.

Hier een plaatje van de mijne.

forum.jpg

Ik verwacht dat jouw Friendship ook goed zal vliegen, ik houd het draadje in de gaten!

Hmmmm, electro schaalmodel........ (was vorige week nog een electra schaalmodel :) )

Moet ik dit nu als compliment of als degradatie opvatten :D

Harold: De 1S1P moet natuurlijk 3S1P zijn. Met een 8x4 master airscrew haal ik ongeveer 130 watt per motor (heb helaas geen toerenteller). In totaal dus 260 watt.

WV: Bedankt voor de complimenten. Ik heb de vleugel wel degelijk aangepast. Omdat de echte vleugel zeer taps toeloopt. De echte verhouding is 1 op 3. Ik heb dit vergroot naar 1 op 2, om de tip stall neigingen te verminderen. Daarnaast heb ik de vleugel 10% meer koorde gegeven. Van 19 cm schaal naar 21 cm. Ik heb twee verschillende vleugel profielen gebruikt met verloop van een naar ander. NACA 3415 voor de root en NACA 4412 voor de tip. Om dat de tip zo smal wordt (10,5cm) heb ik een dunner profiel gekozen aan de tip. Meestal heb je met lagere snelheden op zo'n kleine tip last van het loslaten/bellen van 'de lucht' waardoor het profiel eigenlijk dikker wordt. uitteraard zit er wash-out in. Dit is zo'n twee cm.

Door de tip wash-out en meer camber te geven krijg je een profiel dat een groter snelheids berijk heeft. Vaak zijn mensen geneigd om de tip minder camber te geven (werkt tegen tip stall), maar dan krijg je veel meer drag op hogere snelheden.

Mijn huidige gewicht is 1420 gram. Het bekleden met glass en afwerken zal minimaal 200gram gaan wegen denk ik. De totaal gewicht zal dus rond de 1600-1700 gram gaan worden.

Ik zal vanavond proberen weer een foto update te geven op rc-groups.

Bart

Hoi Bart.

Dat ziet er echt super uit.
Ook heeeeeel mooi gebouwd.
Kunnen er nog vele wat van leren.
Ga zo door.
Succes met de afwerking.
Maak er wat moois van, want dat verdiend dit wel.

Groeten Han.

Back