Bouwverslag Fourstar 60 Electro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Awol, 24 dec 2008.

  1. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Na veel ARF'jes nu dan toch een eerste echte bouwdoos.... Er vliegen veel fourstars op onze club, een aantal 40's, een 60 en binnenkort (gezien het tempo waarin Johan bouwt;)) ook een 120. Ik wilde eigenlijk een 120 bouwen met daarop een benzinemotor maar omdat de 120 geen lasergesneden kit is en ik het wel leuk vond om een wat grotere electrokist te hebben ben ik voor de 60 gegaan. Ik ben absoluut geen bouwer, echt een vlieger..... dus het zal wel een tijdje duren voordat de boel klaar is. gelukkig bouw ik 'm samen met mijn vader die veel ervaring heeft met houtbouw van schepen. Op dit moment leert ie vliegen met een easystar en het zou leuk zijn als ie komende zomer ook met deze kist zou kunnen vliegen. De voornaamste reden om hier een bouwverslag van te maken is dat ik graag hulp heb van ervaren bouwers en zo probeer om grote blunders te vermijdenn:D

    Vandaag kwam de kit binnen via Hobbyin, zal er ff wat fotootjes van plaatsen.
    Wil voordat ik ga bouwen wil ik eerst naar de setup kijken die ik wil gaan gebruiken. Zeker met het oog op de ruimte en bereikbaarheid van de lipo's. Ik heb een viertal 5S 3300 lipo's maar voor mijn gevoel is 5S voor een kist van 1,80m span echt te weinig....... 6S of 8S is wellicht beter. Ik wil geen power te kort hebben maar wel redelijke vluchttijden kunnen maken. Als iemand sugesties heeft qua setup dan graag. De bedoeling is om de hele setup bij Hobbycity te bestellen.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Aan de FS 120 is net zo veel laser gesneden als de FS 60 . ;)

    En Ik zou echt een setup voor de 5S gaan kijken .

    Is geen 3d kist .

    En je kan altijd effe kijken bij de mijne .

    Mvg Johan
     
  3. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
  4. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Gave mods ja!
    Maar ik ben allang blij als ik ´m netjes volgens de tekening in elkaar krijg

    [​IMG]


    @Johan 5S genoeg power?......Ik vraag het me af 3D hoeft er inderdaad niet mee maar wil wel normale kunstvlucht kunnen doen....
    Zou me qua lipo´s wel erg goed uitkomen, ook met laden, heb twee laders die tot 5s kunnen laden.........Misschien dat ik dan wel een paar zwaardere pak. 3300 is qua vluchtduur niet zoveel.

    [​IMG]


    Enne bij Hobbyin gaven ze aan dat de 120 een 'oudere' bouwdoos was waar niks aan gelaserd was:eek:..........Ik zal nog regematig ff je expertise willen lenen Johan. In de bouwbeschrijving staat bijvoorbeeld dat CA een goede lijm zou zijn. Bouwt wel snel maar is dit sterk genoeg? Denk dat ik voor de bruislijm ga..... Nu nog een goede bouwplank vinden......
     
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Echt heel lang geleden had ik mijn 4*40 gewoon met houtlijm in elkaar geplakt. Toen was er al snelle houtlijm en nu is het bijna 5 minuten epoxy zo vlug gaat dat. Nog steeds goede keuze voor triplex.
    Eergisteren ook deze kit gezien en kreeg er wel zin in. Voor de setup zou ik de aandrijving van mijn calmato in kunnen zetten die erg vlot is, maar ik denk dat een lichte setup de lichte construktie volledig tot zijnn recht laat komen. De Calmato vind ik zelf nog wat te vlot zelfs.

    Een 4S pakket is meer als voldoende om lekker mee te kunnen vliegen. Je kan er dan net niet mee prophangen (met de Calmato dan maar die is ook zwaarder) maar dat moet je ook niet van de 4* verwachten toch?

    Abbotje!
     
  6. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Prophangen hoeft er inderdaad niet mee ( wel leuk als het kan)
    Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik m'n 5s 3300 zippy paketten kan gebruiken. Heb ff zitten snuffelen op hobbycity en kwam tot de conclusie dat deze motor het heel aardig zou moeten doen:
    Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 42-60 500Kv / 1475W $41.30

    Een 80A Turnigy plush regelaar is al besteld. Omdat ik toch een aparte voeding wil hebben voor de besturing komt er een 2s lipo bij......
    Als servo's, 5 kg graupner servo's voor richting en hoogte, standaard graupner servo's voor rol.

    Iemand die de motorkeuze kan/wil bevestigen?
     
  7. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Motor lijkt me heel aardig.

    Ik zou zonder meer die 5S accu's gebruiken die je al het. Moet je ze wel goed vast zetten in de toekomst....
    Ik zou geen 2S lipo als ontvanger pakket gaan gebruiken. Maar gewoon een 4 cellen enneloop.
    En her en der wat aanpassen om hem lichter te maken voor electro.
    Geen massive staart bv, maar een opgebouwde.
    Het hoeft al die trillingen van een brandstof motor niet aan te kunnen.
    We helpen je graag als je advies of begeleiding wilt....

    Frank.
     
  8. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Thnx!
    waarom geen lipo voor de ontvanger trouwens. Is een lichte optie om op 6V te werken toch? hele zaakje weegt net 100 gram.
    Ik ben nog steeds op zoek naar een goede bouwplank trwouwens, zag dat sommige mensen zachtboard gebruiken en andere roofmate?


     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik ga er ook een simultaan een mee bouwen .

    De mijne gaat een leskist worden en gaat een elektro motor krijgen op 3S4000 . ;)

    Daar voor word hij afgespekt om minstens 750 gram .

    2500 gram is het streef gewicht , of Ik daar kom is afwachten .

    Mvg Johan
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    2500gr op 3s?:rolleyes:
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ja Alexzzz

    Als leskist is het niet de bedoeling dat hij dat F3A program moet kunnen .

    Mij gaat het er om 20 min te kunnen vliegen op 3S4000 .
    En als er geen motor voor te vinden is ga ik er zelf een maken .

    Maak ik denk er wel een te vinden op www

    Mvg Johan
     
  12. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Johan,

    Mijn Calmato40sport weegt 2 kilo met 6s A123 en mega 22-20-3 en 1:2 vertraging. Het zou een schande zijn als je daarboven zou komen hoor. Aleen al door de 2-poot en afspekken zou je hem tegen de 1600gr kunen tikken.

    4000x.8=3200mAh te verbruiken.
    60/20minuten =3C belasting. Je hebt dus een stroom van 3x3.2=9.6A gemiddeld nodig om de 20 minuten te kunnen halen. Dat is dus 9.6Ax(3.6Vx3)=103W

    Mijn Sig .40 pipercub vliegt met 70W en typhoon 6-3d maar die weegt maar 550gr vliegklaar. Je zal je parameters bij moeten stellen naar 200W/kilo minimaal.Kom je dus uit op ongeveer 8 minuten.

    Succes! Erik
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Was vandaag de FS terug brengen bij Bas maar hij was er niet .

    Hat anders even de balsaply romp kunnen zien .

    [​IMG]

    Hat hem effe droog in elkaar gezet om te kijken of alles past .

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Even wat vuistregels:

    - standaard Calmato Sport 40 (1,55 m span), standaard l.g., standaard servo's
    - motor 320 gram
    - 5S pakketten van 4100 tot 4800 mah
    - AUW ca. 2,5 kg

    Zwaartepunt wordt zonder lood gehaald; het lichtste pakket zit ca. 1 cm achter de firewall.

    Conclusie: ik hoop dat jullie zonder lood het zwaartepunt gaan halen met 5S-3300 en 3S-pakketten. Ik zou de staart zeker niet te zwaar bouwen!
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Eersten hebben we het hier 2 x over de .60 Fourstar .

    Bas gaat er een orginale bouwen voor 5S

    Ik ga er een kopie bouwen voor 3S4000 .
    En ik ben gewend om licht te bouwen . :D

    En als ik zie dat andere piloten een Decathlon [​IMG]van 3,2 meter op 3S vliegen maak ik me geen zorgen .

    De FS heeft maar 1,8 meter span en weegt de helft . :D

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    3.2 meter op 3s? Zou dat niet de onboard starter zijn op 3s?:D
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    nee Alexzzz , deze licht gewicht Decathlon van 4,9 kg vliegt 40 min op 3S2p4400 .

    Mvg Johan
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    4.9kg met 3.2m span:eek: Als je die uit de hand een zetje geeft (motor uit) dan zweeft dat wel een paar km denk ik.

    Is daar meer info over te vinden? (linkje naar bouwverslag ofzo)

    Grt.
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  20. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Konstruktief gezien zal je denk ik naar latjes moeten gaan net als mijn Pipercub.

    Helaas in 2008 niet gevlogen wegens weinig windstil weer. Vleugelbelasting is iets van 19gr/dm^2 gemeten over aleen de rechte stukken van de vleugel. Tippen en romp niet meegerekend.
    http://members.home.nl/ehj.vanschaik/pipercub.zip
    Succes!

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2008

Deel Deze Pagina