Bouwverslag: FPV DJI F450 met GoPro voor film en fotografie

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 21 apr 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk man..
    Heb hier ook een f450 met naza en gps, en daar zit ook een fpv set op,samen met een losse cam, omdat er een gopro 3 op komt... Het is echt een lief schattig dingetje, maar open straks wel even een topic als die klaar is, wil je topic ook niet kapen...

    Ontopic, nee, meestal is dat geen probleemSpul mengt prima...... Maar je kan beter even het kleine stukje draad wat vertint is even afknippen,(paar mm is he tnormaal maar) dan weet je zeker dat het geen probleem vormt.
     
  2. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Bedankt! :D ben ook al erg te spreken over de huidige set.
    Ahh die OSD werd hier tweedehands door Roni aangeboden! Was nog zo aan het twijfelen en uiteindelijk niet gedaan. Vrijwel direct verkocht.

    Toch zit ik te denken aan de Remzibi omdat die zo ontzettend bewerkelijk is. Ook de mogelijkheid om 2 voedingen te zien waar dat bij de Skylark niet mogelijk is (?). Solderen is voor mij geen probleem :)

    Ik bekijk nog even voor welke props ik ga. Flyduino's schijnen ook prima te zijn. Die van HobbyKing laat ik liggen, heb er nog zo veel van maar dat is voor op de budget quadcopter die ik inmiddels gebruik voor de gekste manoeuvres haha! Durf nog geen loops en rolls te maken maar dat zal niet lang meer duren :cool:

    Leuk al die Flamewheels hier haha! Heuse familie is het aan het worden.
    Vind het ook niet gek, die dingen schijnen echt super te zijn.

    Goede tip van die draadjes! Had daar nog niet eens zo over nagedacht. Hopelijk is de tin niet te ver in de draad gevloeid, zal morgen wel eens kijken.
    Ik verwacht elk moment een hoop spul van Conrad zoals soldeer en wat materiaal voor LC filters. Wil er een aantal gaan produceren en eventueel verkopen voor de FPV enthousiastelingen onder ons.

    Groeten,
    Peter

     
  3. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Ik had 'm ook bijna gekocht van Roni, was net te laat ;)

    Die Remzibi was inderdaad eenvoudig programeerbaar waar je alles op je scherm wilde hebben, dat was mooi ! De tweede voeding (separate Vtx) werkte ook prima. Maar ik vond 'm nogal groot en 'draderig' op een F450. En het duurde soms een hele poos voor ik 6-7 GPS locks had.

    Die Graupners zijn erg schaars heh .. zelfs TBS die twee pallets 9" en 10" van Graupner had afgenomen (tot woede van vele webshops) heeft er geen meer. Ik kan je écht de 10x4."5 inch van RCTimer adviseren (4 paar usd 30). Ik zag ook dat RCTechnics nog APC 10x3.8" op voorraad heeft (7 van elk). De 10x4.7" zijn daar ook op.
     
  4. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik denk dat ik maar eens naar die carbon RC timer props ga kijken. Ze zien er gaaf uit en nog genoeg op voorraad.

    Overigens ben ik even de voeding aan het uitzoeken voor de FPV set.
    De transmitter en camera draaien beide op 12v. Het vermogen van de transmitter is slechts 200mw dus het stroomverbruik zal echt erg laag zijn. Hiervoor zou een 3S 460mAh Lipo toch al voldoende moeten zijn?

    Ik ga overigens voor de camera en transmitter een aparte Lipo gebruiken, dus niet op dezelfde Lipo als de motoren e.d. Dit is persoonlijke voorkeur, kan niet echt beargumenteren waarom. :p

    De ontvanger zou in principe ook op een 460mAh 3S Lipo moeten kunnen werken maar ik wil eigenlijk vanuit dezelfde voeding ook mijn FPV monitor voeden. Niet dat ik in mijn ground station 2 Lipo's moet hebben; 1 voor de ontvanger en 1 voor de monitor, dat lijkt me maar onhandig.
    Ik zit er tevens aan te denken om de monitor en de ontvanger op een pult te monteren en 2 Lipo's zal dan erg zwaar gaan worden.

    De monitor daarentegen heeft een vermogen van 8 Watt en opereert op 12V. De vereiste stroom komt dan neer op maximaal (slechts) 0,6A. Een 460mAh (0,46A) Lipo is dan niet voldoende.
    Kan het kwaad om een zwaardere Lipo te gebruiken voor zowel de ontvanger als de monitor tezamen? Bijv een 850mAh (0,85A) 3S Lipo? Ik weet dat de monitor dat wel aankan maar het is toch niet zo dat ik door de grotere stroomsterkte de ontvanger opblaas?
     
  5. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Laat die carbon props maar van RC-timer , die zijn niet zo goed.
    Veroorzaken veel trillingen , geen lift en maakt de multicopter onstabiel!
     
  6. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    De transmitter en camera draaien beide op 12v. Het vermogen van de transmitter is slechts 200mw dus het stroomverbruik zal echt erg laag zijn. Hiervoor zou een 3S 460mAh Lipo toch al voldoende moeten zijn?

    Ik ga overigens voor de camera en transmitter een aparte Lipo gebruiken, dus niet op dezelfde Lipo als de motoren e.d. Dit is persoonlijke voorkeur, kan niet echt beargumenteren waarom.

    Ik heb die Foxtech Vtx ook veel gebruikt. Ze werken tussen 7-12V. Alles boven de 7V wordt omgezet in warmte. 2S kan maar zal tzt beneden de 7V zakken. Een 3S lipo kan ze aardig warm maken, maar dat is niet erg. Op het laatst werkte ik met een simpele HK ubec welke de spanning van een 3S lipo naar een steady 9V bracht. Perfect.

    De voeding kan uiteraard via de hoofd lipo of via een separate lipo, als je het extra gewicht kan hebben. Op een F450 vondt ik het allemaal wat veel. Op een grote hexa met 2x 4S 4500 heb je plek zat. De separate 460mah de je voorstelt is goed voor een paar vluchten. Neem er wel twee en zorg dat je voor het vliegen goed test of ie vol is.

    Kan het kwaad om een zwaardere Lipo te gebruiken voor zowel de ontvanger als de monitor tezamen? Bijv een 850mAh (0,85A) 3S Lipo?

    Dat kan geen kwaad. Ik heb met mijn laatste ground station alles op 1 x 3S lipo (4000mah) aangesloten. 2x Vrx, LCD monitor, DVR, Eagle Eyes, Fatshark goggle voeding, 3x spannings lcd. Daar kon ik een heel weekend mee zoet zijn. Er staat op het forum nog wel wat foto's van mijn koffer.

    Voor jouw met 1x Vrx en LCD monitor zou ik een grotere kiezen dan 850mah. Het kan wel, maar dan met een goede buzzer en een stuk of 2-3 accus en dan goed in de gaten houden. Ligt eraan hoe lang je vliegt. Ik had een opzet van 1x Vtx, monitor en Goggles met een 1600-2200 3S en daar kon ik een aantal uur mee vliegen. Ik zou voor die paar euro een grotere kiezen.

    Ook met de Foxtech Vrx (8-12V) geldt, alles boven de 8V wordt omgezet in warmte. Een 3S gaat prima, maar ik had hier wederom een ubec (9V) tussen zitten. Niet noodzakelijk, maar die paar euro hielden de boel wel op een constante spanning en koel. Ik wilde de gok niet wagen.

    Just my 2 cents, ik hoop dat je er wat aan hebt. ben erg benieuwd naar je resultaat ! Gr.
     
  7. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Gek, ik heb die ervaringen niet. En enkelen die ik goed ken ook niet. Ik gebruik de 9inch op de TBS Disco op 4S, de 10inch op de F450 met 3S en de 11inch op een 70cm Hexa op 4S. Allen geen trillingen.

    Ik geef toe dat de graupner 9inch ietsje meer trekracht hebben en dat de RCTimers een wat meer rauw (gaaf) geluid geven. De XOAR is op 11inch weer een stuk beter maar daar is de prijs dan ook naar. Maar ze zijn hard en goed gebalanceerd, heb er nog geen gebroken.
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Die 9x5 carbon props van rctimer zijn wel leuk voor de foto, maar lift is teleurstellend. En ze komen absoluut niet in de buurt van de lift die ik met graupner 9x5 krijg.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Das ook mijn ervaring...
     
  10. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Hebben jullie dat ook ervaren met de 10" en groter ? Ik weet het van de 9" maar ik vind ze dan altijd nog beter dan de el-cheapo gemfans etc. M'n Disco vliegt goed met de 9" op 4S. En de F450 ook goed met de 10" op 3S.
     
  11. Peter P

    Peter P

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Veghel
    Hoi Naamgenoot!

    Haha leuk topic ga ik volgen, ik ervaar ongeveer hetzelfde als jij. Echter ben ik een 7 maanden geleden begonnen en nu pas met FPV aan de gang.
    Mooie setup, jaloers op de tiger motors, ben dan ook heel benieuwd hoe de F450 daar mee vliegt.

    Ik ben benieuwd welke lipo je gaat gebruiken, ik zag dat je in de Calc nu 3300MAH had met een hovertijd van 12.2 min, wanneer je hier 5000MAH van maakt ga je naar 18,7 min.. volgens de calculator. Echter rekent hij zijn totaal gewicht er hier niet bij op volgens mij.

    Ik ben namelijk benieuwd omdat ik bijna dezelfde setup heb, echter komt mijn quad uit op +- 1700 Gram met 5000MAH, en heb een klein vermoeden dat dit bijna te zwaar is voor het beestje.
     
  12. kammetje

    kammetje

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    498
    Locatie:
    Eindhoven
    leuk topic om te volgen.
    ik vlieg momenteel met een F450 clone frame voorzien van kk.20 fc.
    sinds 1 week fpv maar dan nog zonder gril...deze volgt hopelijk spoedig.

    succes!
     
  13. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik ga even mijn huidige 3300 Lipo gebruiken maar ik heb een aantal gens ace Lipo's op het oog die ik wel zou willen.

    Nu al merk ik dat mijn DX6i zender te kort aan het schieten is voor de doeleinden die ik op 't oog heb. Had ik maar geluisterd naar hen die mij daarvoor waarschuwden haha!

    Overigens heb ik de Naza al een aantal dagen binnen maar heb ik er nog niets mee kunnen doen. Ik ben steeds ontevreden over mijn soldeerpunten dus die ga ik nu voor de tweede keer over doen.
     
  14. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Peter, koop die MX-16 HOTT van PF .. Goeie deal. Ik heb 'm ook en hij is super voor multirotors. Die 3 knoppen zijn mooi icm de NAZA en gimbals etc.
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    is dat die van 250,00?? nieuw zijn ze "maar" 260..
     
  16. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik had er al op gereageerd :D het extra aantal kanalen is zeer aantrekkelijk. Ondersteunt deze zender ook een failsafe op alle kanalen? Ik weet dat failsafe op een switch mogelijk is maar wat als het signaal van de zender wegvalt? Is automatische RTH dan ook mogelijk?

    Ja volgens mij wel. Ik heb een nieuwe mx-16 HOTT met ontvanger nergens voor €260 gevonden! Weet je de link naar de bron? Als het verschil tussen nieuw en tweedehands maar €10 dan ga ik vanzelfsprekend voor nieuw.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Sorry geen link, ik appte de adv door naar een kennis, omdat hij er ook een zocht en kreeg via whats app terug dat ze nieuw maar 260 waren. ex verzend (dat wel), denk dat hij uit duitsland of zo komt.... Daar zijn ze meestal wel iets goedkoper dan hier...

    Maar die van de adv is ook nieuw... mail hem gewoon en doe een leuk bod, kom je der vanzelf ook leuk aan lijkt me....
     
  18. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik heb de adverteerder al een pb gestuurd maar helaas heeft hij daar nog niet op gereageerd. Die nieuwe uit Duitsland heeft overigens geen verzendkosten omdat het duurder is dan €90.

    Overigens kan ik ook redelijk goedkoop aan een 2.4GHz Futaba T8FG komen. Iemand daar ervaring mee?

    Edit: ik heb inmiddels een PB terug :) eens even lezen!
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    telemetrie is grauner vooruitstrevend, en de mx16hott heeft 3 draaiknoppen , wel zo prettig!
     
  20. flash1

    flash1

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    497
    @ptrtjee

    Moest jij douane rechten of inklaringskosten betalen over de aankoop van Securitycamera2000?
     

Deel Deze Pagina