Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ChrisVanDerLinden, 2 jan 2014.

  1. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Dit is mijn bouwverslag van de "Friesland" van Mamoli op schaal 1:75
    Ik bouw hem primair volgens de tekeningen van Mamoli dus "Out of the Box", met hier en daar wat aanpassingen om het schip naar mijn smaak te verfraaien. Ik ben zeker geintereseerd in feedback omtrent wat er beter kan, mijn hoofd doel is een mooi ogend model maken, dat hoeft niet altijd 100% historisch correct te zijn.

    [​IMG]

    De Friesland was een tweedeklas schip met tachtig kanonnen gebouwd rond 1663, deel van de grote vloot van de Verenigde Provincieën van Holland, bestaande uit 1700 eenheden. Het is inmiddels algemeen bekend dat het schip en zijn historie niet daadwerkelijk heeft bestaan, maar een soort "samenvoegsel" is van Hollandse schepen uit deze periode en vanwege onder andere zijn uiterlijk een populair model.

    Specificaties:

    • Schaal: 1:75
    • Lengte: 75,5 cm
    • Hoogte: 71,4 cm
    • Volledig spanten en lattenbouw
    • Inclusief beslagwerk

    --------------- NOTE ---------------

    Over deze kit:
    Dit is al een oudere (maar blijvend populaire) kit op de markt. Ondanks de prijs van de kit ( die doet verwachten dat de kwaliteit hoog zal zijn) kan de nauwkeurigheid van de meegeleverde onderdelen beneden verwachting zijn in vergelijking met modernere gelaserde kits. Met name de meegeleverde kiel, spanten, dekken worden met de hand gezaagd en kunnen licht tot sterk afwijken van de meegeleverde bouw tekeningen. Ook zijn soms de insteek kannonnen te lang en sommige blokken voor tuigage te groot.

    Overweeg vooraf of dit voor jou een "probleem" vormt of juist een "uitdaging" en neem dit mee in je keuze voor aanschaf.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2014
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat heb je snel gedaan ;)
    Succes met dit mooie model, kijk uit naar je verslag.
    Mag aannemen dat er een Engelse handleiding bij zit, en meestal zit hier ook een stukkenlijst achterin

    Succes
     
  3. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Succes met de bouw. Deze staat ook op mijn verlanglijstje, dus zal je zeker gaan volgen.

    gr

    Peter
     
  4. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat is een mooi schip Chris succes met de bouw.
     
  5. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :cool:
    Je plan van aanpak lijkt degelijk. Kijk inderdaad eerst wat er aan informatie bijzit. En natuurlijk veel naar andere verslagen kijken, (waar je volgens mij al goed mee bezig bent).
    succes en veel bouwplezier,
    Diederik
     
  6. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    veel succes met deze dame.
    we zien graag veel foto's komen hier.
    mocht je ergens tegenaan lopen plaats een foto en er is altijd wel iemand die je een goede tip kan geven
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ga hem ook zeker volgen. Na het fluitschip staat de Friesland als volgende op mijn lijst. Veel succes en plezier ermee.
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Mooi schip Chris,
    Rust en geduld, een goede voorbereiding, tekeningen en bouwbeschrijving vooraf bestuderen bespaard je een hoop ellende.
    Uiteraardbij vragen, gewoon stellen, je weet hoe het hier werkt;)

    Succes!!
     
  9. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Veel succes met de bouw chris
     
  10. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Mooi schip Chris, succes met de bouw ga ik zeker volgen.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vind dit een mooi schip, ben inderdaad benieuwd hoe je het pakket en de bouw ervan ervaart.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Nu op naar de werf luie donder ;), er is veel werk te doen.

    Mooi uithangbord trouwens :cool::

    Op de helling: Friesland (Mamoli)
    Afgemeerd: Pinta (Amati)

    ..., echt groen achter de oren kun je jezelf niet meer noemen (of hooguit nog wat Green Stuff dat is blijven plakken uit je Warhammer verleden ;))

    Succes en veel plezier,
    Diederik


    PS: hoewel z'n optreden maar kort was ga ik captain Stubing wel missen:(
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2014
  13. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Bouwplank, voorbereiding

    Mn pa had aangeboden een grote bouwplank te maken naar jullie voorbeelden. Maar hij zou mijn pa niet zijn alstie niet lekker eigenwijs zijn eigen "design" erop los laat :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgens hem kun je met de vleugelmoeren nu een kiel van elke dikte inklemmen. De schotten rechtop weet ik niet hoe dat die vastgezet worden, ik denk gewoon met metalen L-haken. Ik ben benieuwd, hij komt hem woensdag brengen dus dan zullen we het zien hoe geniaal het is (of niet haha).

    In de tussen tijd ben ik de tekeningen verder aan het bestuderen, alsmede alle andere bouwverslagen. Bij eerste inspectie was al duidelijk dat ik veel werk ga hebben met mijn meegeleverde spanten, misschien dat ik er toch een paar opnieuw maak, sommigen zijn simpelweg krom getrokken en anderen staan 5mm uit het midden naar de rechterkant uitgelijnd. Hier ga ik nog even over nadenken.

    Ik overweeg verder toch de metalen geschutpoorten te gebruiken, ik vijl ze eerst mooi recht, spuit ze dan mat zwart, en maak een houten sponning binnenin voor wat extra detail. Ik zie niet echt meerwaarde al die metalen geschutpoorten zelf opnieuw te maken, de buitenrand verdwijnd toch volledig onder de planken als ik het goed heb?

    Testje:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Zou je eens wat van die slechte spanten kunnen laten zien? Ben erg benieuwd.

    gr

    Peter
     
  15. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Mooi verwoord!
     
  16. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Dryfit Keel - Bulkheads

    Hallo,

    Iedereen bedankt voor alle uitgebreide feedback. Ik heb de info en afbeeldingen opgeslagen, en de posts verwijderd zodat dit bouwverslag beetje overzichtelijk blijft.

    Met dank aan mijn oude heer kon ik vandaag met mijn nieuwe bouwplank aan de slag. De werf is geopend :)

    [​IMG]

    De bouwplank is geinspireerd op Germt zijn voorbeeld, met een aanpassing dat de kiel klem over de lengte met 2 vleugelmoertjes los en vast te draaien is, zo kan er in theorie iedere dikte kiel in. Al twijfel ik daar wel een beetje aan ;) Maar goed mijn Pa stond erop het zo te doen.

    Een paar spanten zal ik zelf opnieuw zagen, het hout is simpelweg aan een kant helemaal krom getrokken. Dus even zelf plaatje berken triplex en zagen maar. De kiel is ook heel erg krom, maar volgens mij komt dat wel goed omdat ik hem in de bouwplank helemaal haaks heb en zo alles ga verlijmen.

    Ik zal binnenkort maar eens echt gaan beginnen, heb nu genoeg ingelezen en voorbereid :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Germt

    Germt Guest

    Die vleugelmoeren vindt ik wel een slim idee hoor:eek:
    Mooi, de contouren van de Friesland zijn er:cool:
     
  18. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Veel succes ermee Chris leuk om weer een hollander te zien verijzen
     
  19. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    M'n complimenten voor de mooie bouwplank. Heeft je vader netjes gedaan. Ik denk wel een degelijke constructie.

    Wat betreft de kiel weet ik niet of hij recht blijft als je 'm klemt en verder bouwt. Als je 'm nat onder een gewicht laat drogen heb je meer kans dat t na t plaatsen van spanten en hout recht blijft staan.
    De allerbeste optie is inderdaad het zelf uit een perfect vlak stuk hout uit te zagen. Op zich is dit niet zo heel veel werk. Zelfs met de hand met een figuurzaagje en vijl.
     
  20. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Kiel, Spanten, Dek voortgang

    Na een periode van inlezen en voorbereiden (bestuderen van andere builds) ben ik vandaag goed begonnen met bouwen. Hier de voortgang:

    1. Spanten en baardlijn aftekenen op de kiel met carbon papier:


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het aftekenen van de spanten lijnen helpt me bij het lijmen te kijken dat alles goed in positie staat.

    [​IMG]

    Omdat vrijwel de hele onderkant van het schip wit word geschilderd heb ik besloten bij het achtersteven een stukje los te zagen zodat ik makkelijk de verdunning uit kan vijlen voor de beplanking. Ik durfde het niet aan om het met een dremel op iets dergelijks te proberen.

    [​IMG]

    Daarna de stukken van de kiel er weer aan lijmen en voila: een mooie sponning voor de beplanking. De rest van de lijn vijl ik er met een diamant vijl in. Eventueel geholpen met een dremel. De naadjes werk ik mooi dicht en dan word straks alles geschilderd.

    [​IMG]

    Nadat ik alle spanten heb laten zakken tot op de juiste hoogte ben ik ze haaks gaan verlijmen met de lego blok methode. Dankzij de sneldrogende houtlijm was dit eigenlijk snel klaar. Bij de boeg heb ik de opvul stukken gelijmd voor de beplanking. De voorste spant heb ik alvast een klein beetje afgerond omdat ik daar straks moeilijker bij kan met de vijl.

    [​IMG]

    Om scheeftrekken en draaien van de romp te voorkomen geeft de handleiding aan twee lange latten in het midden te verlijmen, met 2 opvul blokjes ter hoogte van spant 6 en 10. Aangezien de spanten bij mij zeer slecht van vorm waren heb ik met een bijtel flink wat millimeters (soms een halve centimeter) weg gekapt om te zorgen dat de latten mooi recht in lijn staan.

    [​IMG]

    De tekening van Mamoli en mijn geleverde onderdelen wijken een halve centimeter af wat betreft de lengte van de kiel en de sponningen. Het dek past dus waarschijnlijk niet als je de standaard kiel en spanten posities gebruikt. Ik heb alle uitsparingen verbreed totdat het dek er netjes in past.
    Opmerkelijk genoeg ligt het dek wel al mooi vlak, op een paar spanten na die bovenop een paar milimeter opgevult mogen worden. Ik had erger verwacht :)

    [​IMG]

    De zij gallerij op het achtersteven word opgezet door twee in een boog lopende planken. Onderdeel 31 en 2x 32. Het is verstanding om de inkepingen (roze cirkels) passend te maken voordat je de spanten op de kiel lijmt. Het achterstuk is zeer fragiel en dat maakte het moeilijk om de sponningen nog uit te vijlen. Klem met een paar knijpers de onderste plank rond oplopend omhoog vast. Als je wilt kun je de onderkant van spant 18 (de laatste) schuin vijlen zodat je meer lijm oppervlak hebt voor het plankje. Onderdelen 32 komen op de zelfde manier er boven.

    Ok dat was het tot zover. Dit weekend vier ik mijn verjaardag dus dan is er geen voortgang.
    Volgende week zal ik starten met aanbrengen verstevigings balkjes tussen de spanten, de spanten afronden voor de vorm van de romp en de geschutspoorten plaatsen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina