Bouwverslag Frisch Wilga 1/3,5

Hezik,
ik heb van dat 17 grams glasweefsel hier liggen,
alleen blijkt dat als ik die 3m² die in het zakje zit op het weegschaaltje leg... 96 gram.
Dus bijna het dubbele...

To paint or not to paint, that's the question...Shakespeare was er al vroeg bij.

Het is zoals altijd een compromis: een machine die mee moet gaan doen aan een schaalwedstrijd, tja, dan is het bijna een "must" om alles te spuiten, maar in dit geval is (neem ik aan) het slepen nummero uno.

Tot op heden geen spijt van de mix die op mijn ST is toegepast: romp gespoten en de vleugels gefolied met zelfklevende Ora (is dikkere kwaliteit)
Naast een enorm tijds en gewichtsvoordeel betekent een gefoliede vleugel minder werk bij kleine reparaties. Tot nu toe het enige echte nadeel is dat de onderkant (die ooit eens erg vochtig is geworden tijdens een natte overnachting...) geen goede hechting meer biedt (vanwege olie die door het water uit de abachi is gekomen) en slechts moeizaam de folie vasthoudt.

Klopt, een gefoliede vleugel is minder resistent tegen indrukken bvb met de nagel. Een combo van G4 met dunne glasmat is knalhard, maar het is zoals gezeid schandalig veel werk, zeker met die grote oppervlaktes.

Bedenk dat alle moeite die je in de afwerking stopt, vanaf 2 meter al nauwelijks meer te zien is...laat staan op onze normale sleephoogtes......

Richard,
het kan stom lijken, maar het is pas nadat ik je ST op foto in vlucht zag, dat ik bemerkte dat er aan de onderzijde een rode folie opzit.

Net hetzelfde had ik voor met de Wilga van Ernst, waar de laatste halve meter van de onderzijde van de vleugels knal oranje zijn.
Life nooit opgemerkt.

Daarom volgend vraagje (ik kan het niet echt makkelijk terugvinden op een foto): waar start die rode folie?
Ik vermoed dat je de aanvalsboord nog volledig wit hebt, en pas echt aan de onderzijde van de vleugel start

de wilga 2000 komt volledig in glas en zal dan ook kompleet gespoten worden.

de stabilo is reeds spuitklaar, toemane gewicht : 30 gram.

als basis is een filler aangebracht op basis van polyuethaan (of zoiets) van de firma BOSS.

glas is 25grams en epoxy wordt met een mengverhouding van minstens 1/1 met methanol aangebracht. zo zitten er 2 lagen op met goed schuren, laatste laag geschuurd met water.

dit geeft een prachtige afwerking en de gewichtstoemane aanvaardbaar.

er gaat gespoten worden met 2K lak verf dus meteen blinkend en geen blanke lak over een basecoat verf.

een kist dat 20kg weegt of 22kg maakt volgens mij nu ook niet zo'n wereld van verschil uit.

ik denk dat volgende week begonnen gaat worden om de vleugels in te dekken, als je zin hebt kom je maar eens af.

groeten,

Peter

Evert,
Klopt, de donkere folie laat ik pas beginnen, enkele cm's vanaf de voorlijst, of aanvalsboord zoals jullie zeggen, zodat de voorkant wit is. Idee erachter is dat je een witte voorlijst in de landing beter ziet als een donkere, omdat je dan vaak tegen een donkere achtergrond vliegt, beneden de horizon.
Verder is de gehele onderkant bordeauxrood, zoals bekend zowat de meest ideale kleur om op grote hoogte mee te vliegen.

318_1851-01a.jpg

Hoi Evert,
leuk dat je de bouw weer hebt opgepikt!
Vwb. oracover of glasmat hier mijn overwegingen:
bedenk dat je de wilga achter zo licht mogelijk moet houden om lood voorin te vermijden, dit pleit toch voor oracover op het stabilo en kielvlak.
ik heb zelfs overwogen om grote ronde gaten in het hoogteroer te maken (voor het bespannen uiteraard..) om zo 50 gram gewicht uit te sparen zodat de 200 gram lood uit de motorkap gehaald kan worden die ik helaas nodig heb.
Als je het zwaartepunt van Frisch aanhoudt (de kist aan de alu stang ophangen met stabilo horizontaal) krijg je een te achterlijk zwaartepunt waar de kist wel mee vliegt maar zeker niet lekker, hij moet echt wat voorover hangen dus je hebt meer gewicht voorin nodig dan je misschien denkt (of minder achter..)
Verder is het abachi vrij hard zodat je niet zo snel schade oploopt met folie op de vleugel.
Wel heb ik (zelfs met mijn zilverkleur) al wat hitte-luchtbellen op mijn vleugel die er niet meer helemaal uit te strijken zijn, vooral windstille warme dagen (zoals altijd op BIGGS-weekenden..) zijn de boosdoener.
Maar ja, ook echte vliegtuigen worden van tijd tot tijd gereviseerd dus als mijn wilga over 10 jaar nog leeft, krijgt hij gewoon nieuwe folie..

Ernst

Hallo Evert,
Blij dat je weer bezig bent met de wilga.
Ik heb mijn wilga bespant met oracover en toen gespoten.De ondergrond is mooi glad en prachig om te spuiten als je folie gebruik.
Voordeel is dat je de folie er makkelijk af kan halen als je de kist na een aantal jaren opnieuw wil spuiten
En dat het lichter is dan epoxy en glasmat,dit is een behoorlijk gewicht op zoeen kist.
Succses met de bouw en als er wat is help ik je graag.
Grt Appie

waar heb je trouwens die bollinks kogelkoppen en busjes vandaan???

gisteren begonnen aan het stabilo + hoogteroer.
de positie van de scharnieren heb ik ook iets veranderd.
Ik zal vanmiddag eens een foto maken. (gisteren geen camera bij de hand)

daarna maar eens beginnen aan de vleugels en roeren.
dan heb ik ze tenminste al ver gereed als de nieuwe romp komt........

krijg net een mailtje van Frisch.... De romp wordt begin week 4 verzonden. ze zijn nu weer nieuwe aan het maken.........
:lol: :lol: toppertje........

Ernst,
Die bubbels heb ik dus ook aan de onderkant van de ST, is ten dele opgelost door sneetjes te maken in de folie en er secondenlijm onder te laten lopen, uitwrijven en klaar.

Hallo Evert .

Ik volg dit draadje al geruime tijd met veel interesse
( al van voor de grote pauze :-)).
Ben zelf een kwart schaal Wilga 2000 van Geori modelbouw aan het bouwen.
Ik vind het leuk te zien dat er zoveel overeenkomsten zijn (nauw ja het is eigenlijk ook zo goed als het zelfde toestel).

Groetjes Pieter

Gisteren even een eerste klein pogingske gedaan met kleurtjes. veel geleerd in fotoshop...
Het is me nog net iets te druk.
picWilga1.jpg

Hoe langer ik erover dub, hoe meer mijn voorkeur uitgaat naar scenario 2:
* buikje van de wilga in't rood,
* top motorkap in mat zwart,
* rest van de romp blijf zoveel mogelijk onaangeroerd (misschien stukje kielvlak in rood)
* opsmukken met vynyl stickers
* vleugels en staart in oracover of orastick
* groot deel van de onderzijde van de vleugels en hoogteroer in rood
* bovenkant in wit
* en een leuk Biggs embleempje op de staart.

SlowPoke zei:
Hallo Evert .

Ik volg dit draadje al geruime tijd met veel interesse
( al van voor de grote pauze :-)).
Ben zelf een kwart schaal Wilga 2000 van Geori modelbouw aan het bouwen.
Ik vind het leuk te zien dat er zoveel overeenkomsten zijn (nauw ja het is eigenlijk ook zo goed als het zelfde toestel).

Groetjes Pieter

AHA jij bent de Nederlander naarwaar de "kleinere" 2000 naartoe is. Matthias vertelde dat er eentje naar Nederland gegaan was maar hij wist geen naam.

Er is nu dus in België zijn grotere broer in de maak.

Peter

Pietervisser, aangezien ik die bol-links hier in België niet onmiddellijk vond, heb ik ze via internet besteld bij topmodel in frankrijk.
hier het linkje: https://www.topmodel.fr/product_detail.php?id=6694

Peter, Ik zou graag eens komen kijken.
Geef me maar een PB, dan kunnen we afspreken.
Ik zou graag eens zien hoe jullie glassen.
30 gram voor de stab, komt overeen met wat ik uitrekende. nu nog het roer dat iets groter is dan de stab, dus nog een 35 gram.
Uiteindelijk zal je ook aan die 100 gram extra komen voor de staart.

hey Ernst, dat is lang geleden.
Ja, oracover en zon... Daarom wordt het waarschijnlijk wit aan de bovenkant.

Slowpoke, Welkom.
Plaats misschien ook eens een paar fotokes van de Georgi Wilga.
Ik dacht dat vooral het landingsgestel een totaal andere constructie was

Appie, heb jij bovenop de oracover gespoten, of heb ik dat slecht begrepen?
heb je het dan over oracover of oratex?
Dan heb je enkel een clearcoat over de oracover gespoten, of heb je ook kleuren gespoten?

Evert het is 30 gram voor stab en hoogteroer samen hoor.

de georgi wilga heeft een totaal ander landingsgestel.

de poten bestaan elk uit 3 delen.

eerst een gedeelte KHK gfk landingsgestel dat langs de zijkant in de romp gaat en vastgeschroefd wordt op een ingelijmde bodemplaat.

op dit gfk landingsgestel wordt een buis verlijmd waaronder dan uiteindelijk de veerpoot komt.

over de buis en gfk stuk komt een afdekking dat je volgens georgi met wat silicone kit tegen de romp kleeft.

Peter

Evert als je foto's wilt zien van de Wilga 2000 moet je op www.modelhobby.org zien.
Onder "Altenrheine gross segler treffen" vind je een aantal Wilga's in allerlei maten en soorten (dit was trouwens waar ik mijne van Matthias heb gekocht).
Onder "Wilga 2000" vind je close ups van de kwart schaal van Matthias.
Onder "De bouw van een Wilga 2000" staan de foto's tot begin december, ik ben inmiddels verder.
Als het weer mee zit ga ik morgen mijn motor laten inlopen op de club. de foto's van het inlopen komen onder "Regionale Modelvliegclub Friendship" en dan onder "een zondag bij RMF".

Groetjes Pieter

Inmiddels de nieuwe romp van Frisch ontvangen.
deze ziet er een stuk beter uit....

nu maar weer beginnen met het uitzagen van de ramen.

Hello, you have some newness of your wilga. I want to make one for tow and to know to me that result has had. happy flights from Spain

Enrique

enrique royo zei:
Hello, you have some newness of your wilga. I want to make one for tow and to know to me that result has had. happy flights from Spain

Enrique

supongo que nadie habla español?

enrique,
Con las traducciones de Babelfish, puedo leer a españoles, y puedo escribir español.
Si usted escribe su pregunta en español, le daré un intento.

Evert

Back