"BOUWVERSLAG" Gaui 500x quad flyer, met naza + gps controler + HD maiden-flight & loiter filmpje

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 23 sep 2012.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk dat je dit leest...

    Het is weer tijd voor weer een verslagje...
    De gaui, welk ik gemaidend heb, is nu uitgerust met de naza + gps module...
    Het is allemaal even goed passen en meten. Dit meerdere keren, want echt veel ruimte heb je niet.

    Wel vindt ik dit frame op deze manier wel erg mooi, en was ook zeer benieuwd hoe dit nu zal worden.... (deze multi heb ik in opdracht gebouwd) Dit nadat ik de eigenaar van de gaui even kennis had laten maken met mijn f450 dji set... ;)
    Enfin genoeg geleuterd...

    We gaan van start:

    Het kale frame, met gedemonteerde ontvanger en gaui controller:
    [​IMG]


    De remote switch voor de leds te schakelen via de zender, en de Naza controller:
    [​IMG]


    Stroomdraden van de regelaars:
    [​IMG]


    Solderen van de stroomdraden (4x regelaar, 1x v-sen unit, 1x accu en 1x remote switch)
    [​IMG]


    De draden gesoldeerd en voorzien van krimpkous:
    [​IMG]


    De regelaar draden vrij maken:
    [​IMG]


    Soldeerstationnetje:
    [​IMG]


    Foamtape:
    [​IMG]


    Foamtape op remote switch:
    [​IMG]


    Remote switch dubbelop vastgezet:
    [​IMG]


    V-sen unit een plekje gegeven:
    [​IMG]


    V-sen unit ook dubbel vast gezet:
    [​IMG]


    Accu draden vastgezet op het frame:
    [​IMG]


    Anti vibratie plaatje vast gezet met foamtape, normaal zit dit vast gemaakt met rubbertjes.
    [​IMG]


    Regelaar draden op hun plek gelegd:
    [​IMG]


    De onderkant:
    [​IMG]


    Kapje passen voor de V-sen unit:
    [​IMG]


    Kapje passen aan de voorkant:
    [​IMG]


    Led van V-sen unit uitlijnen op het frame:
    [​IMG]


    Naza en ontvanger een plek geven:
    [​IMG]


    Dit past niet:
    [​IMG]


    Nu wel ( lipje eraf halen )
    [​IMG]


    Stekkertjes in de ontvanger stoppen:
    [​IMG]


    Vervolgens in de goede volgorden op de Naza aansluiten:
    [​IMG]


    GPS onderdeeltjes:
    [​IMG]


    Plak, lijm, tyrip, en goed uitlijnen:
    [​IMG]


    Geplande plaats van de GPS module:
    [​IMG]


    Gaten boren in het topplaat voor de GPS:
    [​IMG]


    Ruwe gaten in de kap, voor de moertjes van de gps unit:
    [​IMG]


    Dit is het idee:
    [​IMG]


    Hier een gat?
    [​IMG]


    Of hier een gat?
    [​IMG]


    Breedte van de GPS stekker:
    [​IMG]


    Toch iets anders, een sleufje:
    [​IMG]


    Ruwe opzet:
    [​IMG]


    Gaatje om de GPS kabel vast te zetten:
    [​IMG]


    Netjes wegwerken van de kabeltjes:
    [​IMG]


    Rode leds op de achter armen:
    [​IMG]


    Yes hij doet het:
    [​IMG]


    Hier de test opstelling:
    [​IMG]


    Aansluiting van de leds op de remote switch:
    [​IMG]


    De twee draden van de leds:
    [​IMG]


    Draden netjes weggewerkt aan de voorkant:
    [​IMG]


    Accu connector solderen:
    [​IMG]


    De uiteindelijke connector:
    [​IMG]


    De sleuf ging helaas niet werken, dus toch een gat:
    [​IMG]


    Totaal aanzichtje:
    [​IMG]


    Kapje met GPS en vast gezette kabel:
    [​IMG]


    Instellen in de software:
    [​IMG]

    Belangrijk:
    Voor het compleet instellen van de naza, verwijs ik u door naar deze post:(het bouwverslag van een djif450 met naze + gps)



    [161961] manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes


    Achterkant aangepast voor usb stekker:
    [​IMG]


    Vanuit een andere hoek:
    [​IMG]


    Mijn soldeerhulpje:
    [​IMG]


    Stekker gemonteerd op accu:
    [​IMG]


    Nog een accu:
    [​IMG]


    Alle drie klaar:
    [​IMG]


    Hij is af:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Balen, bij de maidenflight werkte het zelf stabiliserend vermogen van de Naza niet, bij nameten bleek alleen de manual mode te werken. Alles lijkt goed te gaan, de instellingen in de assistant software, en de bijbehorende ledcodes en kleuren, maar toch niet werken.

    Uiteraard motoren en draairichting in orde,alles driedubbel gechecked en getest.. Het is immers niet de eerste quad die ik bouw.

    Ter test, en voor mijn eigen gevoel, even mijn eigen Naza gepakt, en weer naar buiten.....
    Hier nog even een foto van mijn eigen Naza unit:
    [​IMG]


    Totaal overzichtje met mijn Naza, en alles keurig weggewerkt:
    [​IMG]


    De setting weer in mijn naza gezet,en dan is het tijd om te kijken wat er gebeurd...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gezien de naza nieuw is aangekocht, heb ik overlegd, en besloten mijn naza erop te doen zodat de nieuwe eigenaar gewoon kan vliegen. Zijn nieuwe naza zal worden omgeruild vanwege garantie..

    Ik overleef wel een paar dagen niet vliegen ;)

    Dus tijd voor de maiden flight!



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. cor123

    cor123

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    484
    Locatie:
    Poortugaal
    Service!! :)
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nieuwe is al weer onderweg ;), dus ook goede service van degene waar hij gekocht is ;)
    Moet enkel de boel weer netjes wegbouwen, das wel het jammere ervan, maar goed...
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2012
  5. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Ziet er goed uit. :)
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx! Probeer zo goed en duidelijk de "verslagen" te maken, zodat anderen er ook veel aan hebben....
     
  7. yamahaman

    yamahaman

    Lid geworden:
    9 dec 2009
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Flevoland
    gaui 500

    Inderdaad zelfde project op de gps na thanks maar dat wist je al ;)
     
  8. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Ziet er tof uit. Ik heb via v-nix een samengebouwde gekocht. Vandaag met een vriend van me gevlogen die al eens eerder met de 500X gevlogen had. Hij kwam er ook achter dat er iets niet klopt. Ik ben nog echt een onbekende op dit gebied maar wilde deze voor mijn fotografie gaan gebruiken.
    Nu blijkt de quad gewoonweg niet op zijn plek te blijven hangen nadat de controler los gelaten wordt. Ik zoek eigenlijk iemand met jouw kennis in mijn regio (Eindhoven) om er eens na te kijken wat er mis is. Ik weet het ook even niet meer.
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Wat voor controller zit erop dan ?

    Desnoods stuur je alles, dus zender en qaud en accu, op in een grote doos, en stel ik alles in/af , etc, en stuur ik de boel weer retour..
     
  10. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Pff, ik weet niet hoe lang het zo rijden is maar ik kan ook langs komen me de zooi. Ik zie een 2 uur rijden naar Hoogeveen. Tja, ik kom graag een keer langs. Ben zelfs morgen de hele dag vrij. Ik wil dat ding gewoon zo graag de lucht in hebben. Mail me anders maar. Ik zal je een pb sturen.
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Prima, handelen we dat even via pb af..
    Geen probleem...
     
  12. ultimeci

    ultimeci

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik woon zelf in Eindhoven, ik kan wel een keer komen kijken. Verder is er ook Garbungel die ook wel verstand van zaken heeft. Scheelt je wel een aantal uur rijden en kom ik en/of garbungel er niet uit, dan kun je altijd nog die afstand rijden.
     
  13. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Je kan natuurlijk ook gewoon contact opnemen met Vnix. De aftersales is opzich prima van ze en de mannen daar vliegen zelf ook veel met multirotors. Vraag bijvoorbeeld eens moderator 'student' van dit forum... Scheelt je wellicht veel reistijd.
     
  14. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Garbungel had ik al aangeschreven. Die kan vandaag niet dus rijd ik naar Emil. Zie ik ook nog eens wat van het land en kan ik meteen de gastvrijheid van het noorden meemaken ;-)
    Emil heeft ook dezelfde Quad dus dat moet dan wel goedkomen. Ik zal uiteraard nog wel meer op het forum en in de regio te vinden zijn dus als ik vragen heb kan ik daarna me ook tot jullie richten.
    V-nix heeft het in mijn ogen al niet zo goed gedaan. Veel op de quad zat los en niet goed gebout. Daarnaast had ik verwacht dat het product per direct al zou werken wat in mijn ogen dus niet zo is.
    De levering heeft ook 2 weken op zich laten wachten en dat werd goed gemaakt met een gratis sd kaart. Is an sich prima maar men nam pas contact met me op na wat reacties op hen op facebook. Is dus een beetje jammer allemaal. Zeker als je kijkt wat je moet betalen voor de quad met alle opties.
    Dus, Noordholland i'm on my way ;-)
     
  15. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Ok, duidelijk verhaal idd! Maar zet wel even je TomTom aan... als je Emil wilt zoeken in Noord Holland ga je verkeerde kant op. Assen ligt in Drenthe.. haha
     
  16. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    kom anders ook naar de MBF multicoptermeeting 14 oktober.
    zie je weer wat meer van het land en van het forum.:p
    er zijn dan een hoop mensen waar je mee kunt praten die veel weten, en met de spullen in de hand (of de lucht natuurlijk :D ) praat het nog makkelijker.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    En 2 weten meer dan 1, laat staan een heel horde quadvliegers ;)
    hahahah
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    En was het gelukt avdakker? Ben benieuwd wat het was dan?
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    @emil,

    even een algemene vraag over je verslagen. je maakt leuke verslagen, maar inmiddels worden het er steeds meer en word het rijtje stickies boven aan het forum steeds groter, waardoor ik telkens als ik voor nieuwe berichten ga kijken(zeker op kleine schermen) een behoorlijk eind naar beneden moet scrollen... is het niet een idee 1 stickie bovenaan te zetten met de linkjes naar al je verslagen, en die gewoon als normaal draadje zetten? lijkt me een mooiere oplossing, en misschien nog wel overzichtelijker ook.

    groet vincent.
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Heb hier eerst de instellingen nagelopen, en waar nodig aangepast, (naar eigen inzicht)
    Hij vliegt iig wel weer.;) Wel in een verkerde mode voor mij, maar dus was erg lastig ;)...
    De eigenaar zelf kon ook nog niet echt vliegen
    , dus dat was ook niet makelijk.

    Maar het vliegt nu weer strak, en levelt zich zelf weer keurig zoals het hoort..
    Bleef nu ook redelijk hangen, maar toch nog het toiletbowl achtig effect op gps. Iets wat niet hoort...

    Terwijl hij wel alle satts had. Beetje vreemd, moet gewoon zo strak als een hoentje kunnen.

    Heb iig de tip gegeven om de bedrading netjes weg te werken.
    En eventueel de gps op zijn stokje te zetten. Deze zit nu kaal op de kap geplakt. Zonder iets van "bescherming". Zelf had hij de boel ook nog weer losgehaald voor de led update van gaui, dus ik heb ook geen idee hoe het van origine gezeten heeft... (de bekabeling)Wat ik wel weet is dat het nu niet echt optimaal zit. Werken doet het wel maar netjes is anders ;)

    Wbt gps montage:
    Normaal heb je eerst nog een alu plaatje wat eventueel storing weghoud, en zit hij op een stokje, wat ook weer prettig is tegen storing. Sommige Rx Tx combinaties, en plaatsing, zorgen toch voor zoveel storing dat de gps minder goed werkt.
    Tevens kan het compas van de wijs brengen ook al calibreer je het 20x. Soms is het ook een combinatie van deze factoren...Nogmaals soms , lees veelal gaat het goed, maar soms ook niet..

    Bovenstaande Heb ik helaas een aantal keer mogen mede maken. Soms werkt het prima, maar soms ook niet. Zie ook de opmerkingen in mijn bouwverslag met het gebruik van bv normale boutjes en moertjes voor het vast zetten van de gps/compas module....

    Voor de rest ook even verteld dat ik op hobby basis werk, en dat dat niet te vergelijken is met bedrijfsmatig. De tijd die ik er in steek kan je als bedrijf er natuurlijk niet in steken. Ik heb geen commercieel belang, en werk vanuit mijn visie. en heb dus geen beperkingen met betrekkking tot leveranciers,tijdsdruk, spreekwoordelijk blauwe maandagen,voorraad, en of winstmarges, en weet ik veel wat allemaal meer..
    Daarnaast is mijn visie ook erg persoonlijk. Het is slechts een weg om van a naar B te komen.. Iets wat niet vergeten moety worden...

    Dat is totaal niet met elkaar te vergelijken. Daarnaast heeft hij nog een crash gemaakt, dus het is ook voor mij totaal niet meer na te gaan wat er nu mis gegaan is en of was, en of er sprake is van gevolg schade. Laat staan wat de oorzaak is.. Allemaal onzekere factoren.. De settings die erin stonden zouden op zich prima gewerkt moeten hebben. En denk ook echt wel dat hij voorgevlogen is, en toen in orde bevonden moet zijn. Maar goed das iets waar ik NIET tussen in wil zitten, of ga zitten.. Heb al genoeg gedonder gehad met klaarblijkenlijke belangen verstengelingen, daar houd ik me afzijdig van, dat zoeken ze onderling maar lekker uit! Ik ben hierin geen partij en dat wil ik ook niet worden.

    Helaas stond hij wel op tijd, iets wat niet erg handig is, als je info wilt, want ben nog niet eens tot 30% gekomen wbt uitleg... ;) Maar ik heb me best gedaan om in de beschikbare tijd te doen wat ik kon doen...

    Ding vliegt iig stabiel en gps doet hij me twat TBE effect in een 4kant van ongeveer 2 meter. Dat moet gewoon veel beter kunnen. Tot zover zijn we gekomen in een dik 1,5 uur..Waarvan een groot deel opgegaan is , in theorie en zo..En die tijd die we hadden,das als je echt totale beginner bent, Way veel te weinig.

    mvrg: Emil

    @Vinny
    Helmaal gelijk! Dat gaan we maar even regelen, zal een van de mods daarover contacten komt goed!
    Beter 1 draadje sticky dan een heleboel, ben ik helemaal met je eens, en is ook nog duidelijker ook! Kan daar ook nog mijn kkquad enzo bij.. Die is ook heel uitgebreid...
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2012

Deel Deze Pagina