Bouwverslag Gaui X5

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door crash1000, 25 okt 2011.

  1. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ziet er allemaal mooi uit man :cool:
    komt me trouwens ook bekend voor deze bouw, hmm vast op een ander forum gezien ....

    Groeten Ray....

    EDIT Aaaa ik zie dat JacobsT "Hobbymaniac"
    opnoemd daar heb ik de build eerst gezien eHehe JA dat moest ik er nog FF in EDItten :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 okt 2011
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ben wel benieuwd hoe ze nou die druklagers in de kop gemonteerd hebben. Vanuit jouw beschrijving lijkt het alsof de complete functie van de druklagers niet meer gebruikt word, omdat ze geen krachten meer opvangen.
     
  3. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Mooie build en ik hou van de onderdelen die je erop stopt. BLS servo op de tail, Vstab, Jive, ... :)
    Vind het wel raar dat je zoveel premium dingen erop knalt en dan de cyclic's gaat houden? Gewoon ook vervangen. Maakt je setup helemaal af! ;)

    Heb ook net een X2 besteld bij jullie en ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen.
    Dun frame ben ik 'gewend' van de Atom. (Trouwens tijd dat jullie eens Compass gaan verdelen bij Hobbymaniac ;))
     
  4. Tangman

    Tangman

    Lid geworden:
    20 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    's-Gravenzande(Westland)
    Hoe beviel de maiden Sam???
     
  5. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    DEEL 4 & Maiden!

    Nou maiden was zaterdag en ging goed…. Maar dat komt nog wel. Eerst de rest van de bouwverslag ;)
    Staart was al in elkaar gezet, dus ook allemaal los gehaald en alles nagelopen;
    Staartunit wordt geborgd met een zij schroef. Ik heb zelf wel die gaatje net een 1mm groter gemaakt. Zo kan je de tailunit meer naar achteren trekken en geef je torguetube nog meer ruimte om heen en weer te gaan en zijn plek te vinden en zorgt als het goed is voor nog minder trilling.
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Tailshaft recht zetten tegenover mainas;
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Op de tailshaft heb je 2 plekken waar je hem kan vastzetten, waarschijnlijk wordt ie ook gebruikt op andere kits van gaui. Ik gebruik de buitenste, zo haal je dan meer pitch.
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Op de motor zit 4mm goldconnectors, maar die haal ik eraf en zet ik 5mm erop. Lekker overkill ;)
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Voor lipo ga ik een hyperion s 35C 4200mah gebruiken.
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Alles is nu klaar, nog linkages en de servos afstellen en ben ik dan klaar;
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Jumper van kontronik heb ik verlengd, zo kan ik altijd makkelijk erbij om te programmeren.
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Alle draden met hotglow vastgezet, zo komen ze niet per ongeluk eruit.
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Ik was even mee bezig, maar hij is perfect in balance nu, regelaar moest wat naar achteren.
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    En klaar is ie. Alleen bladen erop en kan ik vliegen.
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    .
    [​IMG]
    Wat stickers erop ;)
    [​IMG]
    ===================================
    Nou Zaterdag was maiden. Ik had nog niet mee gevlogen en had ik mijn eerste crash al! hij viel van de dak van mij auto :( en ja hoor een van de skids was gebroken, gelukkig had ik seconde lijm bij me en kon ik na 5minuten toch de lucht in. In een woord WOW! Wat me meteen opviel was hoe licht en snel hij was. 4 points tictoc was gewoon perfect en dat kwam puur door een mega hangtime. Want met 4point tictoc ben ik meestal niet echt op mijn best. Voelde net als mijn logo 600 toen ik 600Se van had gemaakt. Hangtime was in een keer enorm geworden! Ik zat eerst wel te twijfelen om carbon staart bladen erop te zetten tijdens het bouwen, maar org plastic tailbladen wat erbij zit deed gewoon wat ie moest doen. Hij voelde zo lekker licht aan dat ik moest gewoon direct gaan wegen. Er waren meer mensen bij van HCW club dus gingen we alle hellis een voor een wegen.

    Gaui X5 was 1.98kg

    Trex550 2.35KG

    Outrage550 was 2.63kg

    Logo500 hadden we ook gewogen maar weet ik niet precies meer uit mijn hoofd. Die was
    ook zwarder.

    Alle helis gewogen zonder lipo.

    Vandaag weer gevlogen, meteen na 10 seconde viel de motor uit en kontronik geeft overcourent aan door 8 keer knipperen! Dat kontronik nou soms met scorpion motoren niet goed werkt is geen nieuws. Ik denk dat ik mode 10 KSA moet gaan programmeren. Schade was skids en een van de linkages. Het was meer een hele harde landing dan crash, daarom valt de schade reuze mee gelukkig.
    Morgen een nieuwe skids en linkage erop en ga ik met mode 10 vliegen. Anders gooi ik YGE erop en ga ik vbar gov uitproberen. Daar zit ik al heel lang aan te denken. Paar mensen die ik ken vliegen met vbar gov en zijn zeer tevreden.


    Al bij al ben ik erg tevreden, maar eerst afwachten of hij nog steeds goed vliegt na 50 vluchten of er geen gekke dingen naar boven komen.
     
  6. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Wrm niet gewoon de YGE gov? Samen met de Jive zijn dit toch wel de betere gov's die je kan vinden?
     
  7. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nou vbar gov schijnt erg goed te doen, zelfs beter dan kontronik en YGE.
    Bert dekker vliegt er ook mee en op zijn voodoo en doet die vbar gov erg goed moet ik zeggen + de bailout functie is te goed voor woorden.... vandaar mijn keuze. Waarschijnlijk ga ik op mijn logo600 ook proberen als het een succes wordt op de Gaui X5Het is niet zoals kontronik plug&play maar eenmaal afgesteld moet perfect zijn.
     
  8. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Laat alleszinds weten hoe het bevalt. Ben best nieuwsgierig. Geen ervaring met de Vbar gov. Als er een nieuwe heli komt is de kans groot dat het een Logo600 zal zijn en een BeastX op een Logo is een beetje zoals de paus de koran laten preken nietwaar ;)
     
  9. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hé Tim, ik heb altijd mijn Logo 500 SE gevlogen met een BeastX erop hoor en daar was absoluut niks mis mee .....

    maar back on topic : super bouwverslag hoor ! Ziet er vet uit.

    Grtz,
    Dirk
     
  10. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ja geloof ik best Dirk dat dat perfect werkt :)
    Zou graag wel eens wat ervaring krijgen met een Vstab dus een Logo lijkt me daarvoor wel leuk ;) (Zal trouwens gaan tss een Logo en een 7HV)

    Heb me trouwens laten vertellen dat als je de stekkers met hotglue vastmaakt op je FBL controller dat je dan kans hebt op extra vibraties? Dat de kabels te weinig bewegingsvrijheid zouden kunnen hebben?
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Liever iets meer vibraties dan een stekker die eruit vliegt:bye:
     
  12. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Net door die vibraties dat je controller zou kunnen overcompenseren waardoor hij onbestuurbaar wordt... Zo'n stekker zie ik er niet snel zomaar uitfloepen.
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Stekkers schieten er dus wel behoorlijk snel uit. Je moet de kabels niet bundelen en geen braided sleeve tot aan de vbar laten lopen. Dus gewoon alleen hotglue op de connector en behuizing. Die hot glue geeft niet meer trillingen.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2011
  14. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    nou dan vindt ik een beetje overdreven, als je naar de fotos kijkt zijn de draaden ook niet helemaal los wat dus volgens vele niet mag. Vaak gebruikt men ook fullsize omdat mini dan meer gevoelig is voor trilling. Ik zie het simpel, zorg dat je geen trilling heb. Probleem is de trilling en dat is wat je dus moet aanpakken en niet verbergen of blokkeren met een hoop trucjes. Ik heb zo vaak mini en fullsize op dezelfde heli gebruikt zonder problemen hoor. Maar goed zo denk ik ;) Ik heb zo iets van als je zo veel trilling heb dat je heli gewoon slecht vliegt, moet je gewoon achter de oorzaak aan.
     
  15. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Bij jou zal het ook geen probleem zijn en het zit vergelijkbaar in mijn logo. maar sommige mensen hangen er een hoop meer gewicht aan en zetten het vast me tyraps oid. En als je pech hebt creer je dan vibratie op de vbar die in de heli amper aanwezig zijn, oftewel resonantie. Dus dan is er met de heli geen probleem maar toch zie je pieken in de vibe analysis.
     
  16. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb wel een keer een velcro erom heen gedaan, na eentijdje trekt ie sensor schuin en ik maar zoeken waarom hij niet meer mooi pioret .lol
     
  17. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Nou probleem van uitvallende motor is ook gevonden, er zat een breuk in de ESC draad van kontronik, meestal gebruik ik altijd een niewe maar nu had ik gewoon dezelfde draad gebruikt die uit mijn kogo400 kwam en niet goed gecontroleerd.

    Maar goed vandaag ook lekker mee gevlogen. Er was wel behoorlijk wat wind. Meerdan wat ik leuk kan noemen. Het valt me wel elke keer op dat die standaard staartbladen zo goed doen. Staart is echt perfect wat je dus meer vertrouwen geeft tijdens het vliegen.
    Nou hopen dat of Logo Xxtreme of gaui X7 snel uit is, want het kriebelt weer om een nieuwe heli te bouwn ;)

    Hier ook een filmpje.
    Zowel cameraman als piloot waren onervaren, dus verwacht niet al te veel..lol


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Beter sam dat je het probleem gevonden hebt. Was wel raar zondag :(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Hier ook een filmpje.
    Zowel cameraman als piloot waren onervaren, dus verwacht niet al te veel..lol


    Nou nou Sam, ik wou dat ik zo "onervaren" was als jij en zo kan vliegen ;)

    Ziet er goed uit die Gaui maar als je de Goblin in het assortiment opneemt weet ik zeker dat ik een maand niets ga/kan eten :black:
     
  20. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ja dat is ook een echt zieke heli. maar het is ook een stuk piloot hoor. Die tareq is gewoon een robot.
     

Deel Deze Pagina