Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Om met Ko paozee te spreken, ik ga als een kogel :D Vanmiddag zijn de laatste benodigdheden bezorgd dus ik ben nog een poosje aan de slag gegaan.

Motorschot voorzien van koelgaten en inge-epoxied

080611ASW012.jpg

Past prima zo. Wat een knoeperd van een motor trouwens. Dat is even andere koek dan wat ik toe nu toe in mijn handen heb gehad...

080611ASW013.jpg

Daarna de stickers er op. Het cockpitdak zit er nog los op, is nog niet afgewerkt. Dat wordt dus nog wel beter.

080611ASW008.jpg

080611ASW010.jpg

080611ASW009.jpg

En de eerste laag blanke lak.

080611ASW011.jpg

Beste Arjan

Correctie als een speer ( Hi )
Hij wordt erg mooi je spuitwerk is goed gelukt.
Zo te zien werkt je camera weer.

Groet

Ko

Gisteravond nog even als een speer doorgegaan en de electra in elkaar gesoldeerd.
De keus is uiteindelijk gevallen op een Towerpro BM3520 (237 gram, kV670),
een Himodel 70A Opto regelaar, een Himodel 5A UBEC en een Flightpower 4s 3300 mAh accu.
Het geheel aangestuurd door een BMI Sexta met failsave. En dan krijg je dit:

080612ASW003.jpg

Vanochtend de romp in de tweede laag blanke lak gezet en die hangt nu te drogen. Tijd voor wat anders: de vleugeltips.

Ik heb lang getwijfeld maar de tips met winglets zijn toch wel erg g**l.
Ze zijn opgebouwd uit 15mm in profiel geschuurd balsa. De bevestiging aan de vleugel met 4mm koolstof in messing buisjes.
De afmetingen van de winglets zijn overgenomen van een foto van de Triple Yankee; waarschijnlijk dus niet de meest optimale afmetingen om er werkelijk wat aan te hebben maar wel schaal. Als profiel neem ik het vleugelprofiel, ook om wat sterkte aan het balsa te geven; ongeprofileerd zijn ze of te lomp of te dun en zwak.
De vorm en afmetigen heb ik gekregen door een foto van de echte te vergroten tot de tipkoorde op mijn beeldscherm overeenkwam met mijn model en daarna de winglet vanaf het beeldscherm over te trekken.
Het vleugelprofiel aan de tip heb ik overgetrokken op papier, gescand en in Photoshop verkleind tot het paste op de winglet wortel en einde. En dan maar schuren...
Ben nu halverwege de linker winglet en ik moet zeggen, het lijkt wel mooi te worden.

080612ASW001.jpg

080612ASW002.jpg

De tips zet ik in 25 grams glasvezel met lamineer-epoxy en daarna worden ze gespoten. Dan moeten ze zo worden:

YYY-11.jpg

Beste Arjan

Als ik de foto goed beoordeel, heb je een losse Bec.
Hoe voorkom je nu dat de accu zo leeg wordt getrokken dat je ontvanger niet genoeg spanning overhoud?
Je wingtips zien er goed uit.

Groet

Ko

Heb je wel genoeg kanalen vrij op die ontvanger?
Lijkt mij 5-kanaals, en je moet er volgens mij in totaal 6 kwijt (motor, hoogteroer, richtingsroer, 2x ailerons en remkleppen) of doe je de ailerons via een splitter?
Dan kan je geen differentiëel instellen...

Edit - beter gekeken, ik zie dat het een 6-kanaals is...

Laatst bewerkt:
Hallo Ko,
Hetzelfde als bij een gewone regelaar met ingebouwde BEC.
De ESC regelaar stopt de stroom naar de motor (en alleen de motor) als de spanning onder de 3V per cel zakt. Dat is in dit geval dus als de spanning van mijn accupack onder de 12V komt. De BEC, of UBEC in dit geval, kan dan echt nog wel een half uur de ontvanger en servo's van stroom voorzien zonder dat je accu kapot gaat. Je kunt alleen de motor niet lang meer gebruiken.

Een BEC of UBEC schakelt nooit de stroomvoorziening naar je ontvanger uit.

@Bart: Sexta=6 :-)
Mijn zender is ook 6-kanaals, vandaar dat ik geen flaps of intrekbaar wiel kan monteren. Eén van beide kan op zich wel maar dan moet ik de ailerons op 1 kanaal zetten en dat wil ik dus niet.
Ik moet wel twee Y-kabeltjes gebruiken omdat alle kanalen zoals je geheel correct hebt uitgerekend bezet zijn. Op de Y-kabels komt dan nog de UBEC en de vario.

Laatst bewerkt:
Hallo Arjan

Deze ziet er gelikt uit volgens mij heb je veel schuurstof geproduceerd als ik de eerste foto s bekijk.(hi)

Wat betreft de regelaar kan je de cut off spanning instellen of is deze vast.?

Groet

Ko

Natuurlijk moest ik een foutje maken....
Ik heb de winglets precies loodrecht op de vleugels gemaakt. En dat moet niet! In vlucht moeten ze precies verticaal staan. En als hij vliegt zitten de vleugels op de romp onder een hoek van 3 graden. Plus een graadje buiging maakt 4 graden. Ofwel mijn winglets staan straks onder een hoek van 4 graden naar binnen negatieve lift te leveren, de rotzakken.:hammer:

Dusssss een malletje met een hoek van 4 graden gemaakt, chirurgische incisie aan de onderzijde loodrecht op de vliegrichting gemaakt, naadje vol laten lopen met epoxy en gefixeerd met het malletje. Probleem opgelost.....

080613ASW.jpg

Winglets in de glas en epoxy gezet

080615ASW002.jpg

Daarna in de spuitplamuur....

080615ASW003.jpg

En weer schuren, schuren, schuren.
Verder het richtingsroer aangesloten, servo's ingebouwd, sluiting voor het cockpitdak gemaakt en de motor op z'n plek gezet. En dan moet alles natuurlijk even in elkaar.

080615ASW001.jpg

Blijft over:
Winglets spuiten
Vleugels in de folie
Ailerons aansluiten op de servo's
Staartwieltje erin
Rommel opruimen in de cockpit (accu/regelaar/UBEC/ontvanger)
Cockpit bouwen

En dan is ze klaar......

Net even gewogen. Zonder Oracover op de vleugels maar verder helemaal vliegklaar kom ik op 3945 gram. 4300 moet uiteindelijk haalbaar zijn denk ik.
En dan het zwaartepunt. Om haar goed te balanceren zal de accu net voor het zwaartepunt moeten komen, dus achterin de cockpit. En daar had ik niet op gerekend. Zal mijn spanten een beetje bij moeten werken om de accu naar achter te krijgen. Op zich is dat goed mogelijk maar het geeft wel te denken voor de afwerking van de cockpit. Die mag dus niet zwaar worden. Zit te denken aan depron. Dat kun je mooi bewerken en schilderen. Mmmmmmm

Laatst bewerkt:
Je zet er toch wel een piloot in hè?
Ik vind een lege cockpit altijd zo'n lullig gezicht... maar dan moet je natuurlijk ook een lichtgewicht piloot zoeken of maken.

(Ik kom alvast niet in aanmerking)

Absoluut. De cockpit zelf hoeft nog niet eens maar wel een stoel en piloot. Anders is het net een spookvliegtuig, helemaal mee eens.
Als iemand suggesties heeft wat daarvoor zeer lichtgewicht opties zijn? Wellicht een Actionman, daarvan de handen en het hoofd amputeren en de rest van depron oid?

Misschien het volgende te overwegen... op de manier waarop wel cockpitkapjes gemaakt worden:
Als je een "te zware" piloot hebt, PET fles eromheen en in de oven?
Geen idee hoor, maar als het lukt is-ie superlicht.

(Ik dacht aan alleen hoofd en schouders, maar jouw vorige post herlezend begrijp ik dat je er een heel mannetje in wil leggen...)

Laatst bewerkt:
Het moet wel een heel mannetje worden ja. En dat wordt lastig, poppen 1:4 zijn óf erg duur óf erg lelijk (Graupner heeft er 1 maar die is niet mooi). Misschien maar eens proberen er eentje helemaal zelf te maken.

Vandaag weer flink opgeschoten.

Staartwieltje zit er in

080616ASW004.jpg

Winglets wit gespoten. Mooi strak geworden

080616ASW003.jpg

Registratie en callsign voor de onderzijde van de vleugels geprint en in de blanke lak gezet

080616ASW001.jpg

En de accu kan nu wel fatsoenlijk naar achter. Er zit klitteband onder en er komt nog een hersluitbare brede trekband omheen.

080616ASW002.jpg

Het rijtje werkzaamheden wordt steeds korter. De maiden begint te naderen........

Beste Arjen

Het geheel ziet er mooi uit en als je met deze snelheid doorgaat kunnen we binnenkort de luchtdoop verwachten.
Wat me wel opvalt is dat de lipo maar een klein ding is en waarschijnlijk tot grote kracht inspanning in staat is.

Groet

Ko

Hoi Ko,
Dank.
Je vroeg nog naar de cut-off van die regelaar; die is vast, op 3,0V per cel.
Het is deze regelaar: RCtechnics Internet Store
Die lipo is een aardige knoeperd maar in zo'n romp vant hij wat weg ja. Moet er wel bij zeggen dat hij een eind de romp in gaat. De lentgte en breedte komt overeen met een 7 cellen Sub-C pakket, alleen ietsje dikker. Een 3 cellen pakket heeft precies dezelfde afmetingen als 7 cellen Sub-C; hier ligt dus nog een 4e cel bovenop. Maar dan heb je wel 14,8V en 3300 mAh. Dat moet voldoende zijn voor een minuut of 6 vol gas motorloop.

Jakkie takkie is ook bijna klaar met zijn ASH25 dus we zijn langzaam aan plannen aan het maken voor een duo-maiden sessie.

Ik ben een tevreden mens.....

080617ASW001.jpg

Niet gedacht dat ik ze zo mooi zou kunnen maken. Klinkt misschien verwaand maar ik ben er erg trots op.

Back