Bouwverslag Graupner Nautic

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jsderuiter, 27 apr 2019.

  1. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Beste forum leden,

    Kort geleden heb ik via Marktplaats bij iemand uit Amsterdam een nieuw bouwprojectje gekocht, namelijk een bouwdoos van een Graupner Nautic bootje. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als klein kind uren in de Graupner catalogus van mijn vader kon bladeren om me te vergapen aan al die prachtige auto's, vliegtuigen, helicopters en bootjes. En ik weet nog dat dit bootje daar toen ook al in stond en ik hem toen al mooi vond. En zo zie je maar, dan komt het toch ooit nog eens op je pad.
    Grauper Nautic bouwdoos.jpg

    Volgens de advertentie was er al een begin gemaakt met de opbouw, maar verder nog niet afgebouwd. Ik heb de bouwdoos laten opsturen, maar helaas is deze niet heelhuids overgekomen. Vermoedelijk zaten de romp en opbouw verkeerd op elkaar gestapeld in de doos, waardoor helaas een aantal houten onderdelen van de opbouw weer zijn afgebroken en doormidden gebroken. Maar goed, met een beetje modelbouw vaardigheden en een paar reparaties moet er dan toch nog wel wat van te maken zijn, dacht ik zo.

    IMG_20190427_101616.jpg Opbouw gebroken.jpg

    Zo te zien zit de beslagset er gelukkig wel grotendeels bij. Alleen het roertje en roerkoning ontbreken, maar ach daar is wel aan te komen en anders maak ik er zelf wel eentje.

    Beslagset.jpg
    Het enige wat mij een beetje zorgen baart, is een deuk in de romp. Deze zit rechtsvoor bovenaan de boeg. Het lijkt wel alsof er een deuk (bochtje) naar buiten is ontstaan.

    Deuk in romp 1.jpg

    Op deze foto heb ik even afgetekend hoe de deuk er aan de binnenkant uit ziet. Dit is met zo'n witte romp lastig te zien op de foto maar ik heb de contouren dus even gemarkeerd.

    Deuk in romp 2.jpg

    Nu weet ik niet hoe of wanneer dit ontstaan is, maar ik moet nu wel als eerste uitzoeken hoe dit te repareren is. Ik vermoed dat ik dit met warmte mogelijk weer recht kan drukken en heb misschien wel wat ideeën hoe ik dat zou kunnen doen. Misschien kan ik het plastic zacht maken met kokend water of een strijkijzer met bakpapier ertussen op een lage stand? Maar ik zeg altijd "bezint eer gij begint", dus moet ik eerst uitzoeken wat wel en geen geschikte methode is. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Hoe zou ik deze deuk weer naar binnen kunnen drukken zonder de romp te beschadigen? En ik denk dat ik dan ook eerst moet uitzoeken van welk materiaal deze romp destijds gemaakt is. ABS misschien?
     
  2. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb op dit modelbouw forum al een ander bouwverslag gezien van de Graupner Carina, waarbij de romp en houten opbouw in epoxy filler primer en daarna in tweecomponenten lak gespoten is. Daar moet ik meer van weten, want dat ziet er goed uit! Verder is mijn brein alweer op volle toeren geslagen en zit mijn hoofd al vol met inspiratie wat ik met dit bootje wil gaan doen. Net zoals bij de Kameleon vind ik het leuk om ook hier weer een echt bewegend stuurtje en gashendel op te maken. Ik wil dan ook een popje op de stuurstoel zetten, dus die zal dan flexibele armpjes moeten krijgen die met de bewegende gashendel en stuurwiel mee kan bewegen. Misschien maak ik de armpjes wel van een dik stukje touw.

    Ik wil er ook een ander dashboard op maken met verlichte tellertjes, al denk ik niet dat het mij zal lukken om zulke kleine tellertjes óók nog eens echt te laten bewegen zoals bij de Kameleon. ( :hammer:dit was geen serieuze opmerking) Verlichting is dan mooi zat. Verder wil ik een ander kajuitdeurtje maken met houten lamellen er in, want dat staat wat sjieker dan een houten plankje als deur. Ik wil er ook navigatie verlichting op maken, die je dan wel weer met een knopje op het dashboard kan aan- of uitzetten. :yes: Tot slot lijkt het me gaaf om een volledig gestoffeerd interieur in deze boot te maken, compleet met meubeltjes, vloerbedekking, gordijntjes en sfeerverlichting. Ik ga proberen er een soort "poppenhuis" idee van te maken. En nee, dit zal ook niet weer zo'n beest worden als de Kameleon "turbo", maar een mooi beschaafd bootje met een sierlijk vaarpatroon. Ik vermoed dat een speed 400 daar wel meer dan geschikt voor zal zijn. Die wil ik dan wel zo goed mogelijk proberen uit te lijnen en gedempt in willen bouwen om het geluid te minimaliseren. Daar moet ik ook nog het nodige onderzoek voor doen. Maar goed. Eerst maar eens de onderdelen en bouwbeschrijving gaan bestuderen, en dan een lijstje maken met wat ik in welke vorgorde zal gaan doen.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2019
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk bootje en best wel iets van te maken. De romp is van ABS en als die niet langdurig is blootgesteld aan licht zal die niet bros geworden zijn. De deuk zal waarschijnlijk zijn veroorzaakt doordat de romp klem heeft gezeten. Behandelen met kokend water of een strijkbout raad ik je af. Je zou heel voorzichtig de deuk een beetje warm kunnen maken met een haardroger en kijken of die vanzelf weg trekt of terug te duwen is. In ieder geval niet te warm maken, want dan raakt de romp uit model. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo Klaas, bedankt voor dit waardevolle advies. Ik zal dan eerst eens kijken of er meer te vinden is over hoe je ABS het beste kan vervormen voordat ik ook maar iets op deze romp ga proberen. Maar mijn ideeën liggen al in de prullenbak.
     
  5. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    ik denk ook aan licht warm maken met fohn, helemaal glad krijgen zal niet lukken maar als t naar binnen valt zou je met wat plamuur het glad kunnen krijgen. (wel pas doen als de hele opbouw erop verlijmd is, dan heeft de romp meer stevigheid.
    Leuk project , ga ik volgen !
    gr
    freek
     
  6. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    speed 400 vaart mooi voor dit model, heb ik in de carina's ook gedaan.
    de eerste carina die ik gemaakt heb heeft ook een 'interieur' maar dan van gebeitst en gelakt hout. Staat echt heel leuk als je de electronica een beetje kan wegwerken.
    zie topic : graupner carina (1972) rebuilt.
    mijn tweede carina : topic: Graupner Carina rebuilt (2) is de witte uitvoering, vragen over het verf proces, brand maar los.
    Mocht je materiaal nodig hebben, doe me ff PB,
    groet freek
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Dat het originele graupner roertje er niet bij zit is, gezien de constructie, niet echt een verlies. Ik ben altijd meer een fan geweest van de robbe oplossing van de roerbediening (gladde as met t-stuk, klemring en inbusboutje).
     
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Goedemorgen,

    Hoe gaat het met de bouw?

    Toevallig heb ik uit nostalgie recent ook een (gebouwde) Nautic gekocht.
    Ik ga deze opknappen.

    Rond 1979 was de Nautic mijn eerste RC model.

    Gr. Jan
     
  9. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Leuk jan , was ook mijn eerste RC boot rond 75-76
    Die heeft het helaas niet overleefd.
    Ben ook benieuwd naar dit verdere bouwverslag
     
  10. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Voor de afwisseling heb ik na lange tijd de Graupner Nautic maar weer eens voor de dag gehaald. De deuk in de romp heb ik nog niet aangepakt, maar ben verder gegaan met afbouwen van de opbouw. Ook ben ik alvast aan het nadenken over het spuiten van de ABS romp, maar daar heb ik wel wat vragen over. Ik had zelf in gedachten om daarvoor Motip spuitprimer voor kunststof voor te gebruiken. Heeft iemand daar een goed advies voor? En welke lak kan dan het beste gebruikt worden voor het aflakken?

    Daarnaast ben ik nog aan het uitzoeken welke soort lijm het beste gebruikt kan worden om de ABS romp aan de houten opbouw vast te lijmen. Wie kan daar een goed advies voor geven?
     
  11. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hallo jan. Leuk dat je het op pakt. Ben benieuwd naar het vervolg en de fotos !
    Motip kunstof primer is ok. Ontvetten met was benzine , opschuren met p320-400 en weer ontvetten. Met dunne lagen de primer glad aanbrengen.
    Voor de lak weer opschuren p400 en de lak in dunne lagen aanbrengen.
    Mocht je verschillende kleuren willen aanbrengen gebruik dan een hechtend maar niet al te sterk plakkende tape zoals 3M fineliner tape.
    De lijm die ik gebruik is 2k epoxy van araldite. Gaat prima met hout en ABS. Wel even ABS opschuren en ontvetten voor het lijmen
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Oud draadje maar toch effe proberen,heeft iemand tekeningen van de Nautic of beter nog een PDF.
    Een kit is niet te vinden maar wil die toch ooit weer een keer bouwen, dus hopenlijk is een tekening te vinden zodat ik er een houtbouw setje van kan maken.
     
    Chris van Gaalen vindt dit leuk.
  13. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Mogge ton , nee ik niet.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Jammer maar was te proberen , iemand anders misschien ?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ton, Staar je niet blind op een bouwbeschrijving. Die waren bij de Graupner modellen die ik bouwde prima, maar heb daarbij nooit een spantenplan gezien. Er waren alleen maar zij-, voor- en bovenaanzichten bij. En om een mooie romp te bouwen heb je echt een spantenplan nodig. Voor zover ik weet had deze bouwdoos een ABS romp. Kijk anders eens hier (link) Er zit een duidelijke foto van een onderaanzicht bij dat je misschien kunt gebruiken om een spantenplan te maken.Gr. Klaas.
    https://www.rc-modellbau-schiffe.de...405-baubericht-graupner-nautic/&postID=569376
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank voor de link zal daar eens kijken , moet wel aanmelden.
    Heb enkel een 3 zijde aanzicht nodig met cad maak ik wel een spantenplan
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je moet je inderdaad registreren Ton, maar er is veel moois en nuttigs te zien. Ook wel zinloze dingen zoals een speedschroef achter een sleepboot. Maar in elke pap zitten wel een paar krenten. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina