Bouwverslag: Graupner Nemesis

Sleurhutje

Forum veteraan
Tussen alle vele projectjes door en extra winterprojectje: De Graupner Nemesis. In de winkel was het al moeilijk kiezen tussen de versies van 45cm met een heel hoge knuffelwaarde en voor indoor, en de 64cm die wat groter is en leuk voor buiten. Dus allebei maar meegenomen. Eerst maar de 45cm versie bouwen voor in de sporthal. Van het voorjaar zien we wel weer met de 64cm (als ik me zo lang in kan houden :lol:).

Zoals gebruikelijk bij Graupner is alles netjes afgewerkt en een duidelijke bouwbeschrijving. De set wordt verkocht als kant-en-klaar model maar niets is minder waar. Een complete bouwdoos. :? In de doos zit de romp met nog alle spuitgietstukken erop. Alles netjes langs de randjes afgesneden. Alleen over het gehele oppervlak allemaal kleine pitjes van de gietmallen, dus met een schuurpapiertje alles mooi glad gemaakt. Bijkomend voordeel van het schuren is dat straks de verf wat beter "pakt". ;)

Met wat rommeltjes die ik de afgelopen maanden heb verzameld, is er wel wat van te maken.

nemesis45cm_wannabe_a_plane.jpg

De uiteindelijke setup wordt, zoals nu op de plank ligt:
- 2000Kv Micro brushless outrunner (10 gr., 13 gr. incl. spinner en steuntje)
- Turnigy 10 Amp ESC (9 gr.)
- Flitepower EVO Lite 350mAh 2S1P LiPo (22 gr.)
- 2x Spektrum S75 servo (2x 7,5 gr.)
- Spektrum AR6300 Nano-lite ontvanger (2 gr.)
- Multiplex 5x4" propellor (Easy Star)

nemesis45cm_electronics.jpg

Het hele setje bij elkaar op de weegschaal is nu 85 gram. Daar kan/gaat nog wel een paar gram vanaf door alle draden in te korten en te ontdoen van de zware JR-stekers en te vervangen door Micro JST-stekers. Beoogde maximale vlieggewicht is 95 gram. Het oorspronkelijke ontwerp is circa 120 gram dus ver eronder.

Ook de servo's zijn nog redelijk zwaar. Als het modelletje bevalt dan wordt versie 2.0 met 3,5 grams Blue Bird BMS-303 servootjes uitgerust. Aan de andere kant moet het allemaal ook niet te licht worden want dan vliegt het voor geem meter meer. :nooo: ;)

Ik kon de foto's niet zien :(

Laatst bewerkt door een moderator:
*lelijk woord* Ik weet niet welke servootjes Graupner gebruik voor die Nemesis maar die zijn zeker 8mm lager dan de kleinste die ik heb. :evil: Dus nu staan de servos niet naast elkaar maar één SG50/HXT500 (die was het laagst) in het midden van de romp (laagste punt) en een cheap ass 3,5 grams dwars er achter voor het hoogteroer. :?

nemesis45cm_different_servo_placement.jpg

Ook de besturing van de rolroeren is wel heel vaag met hefboompjes. Een beetje als de Depron F-117 maar dan nog beroerder. :( Dus daar gaan we wat anders voor bedenken....

Ik kan de foto's niet zien :(
Ben je waarschijnlijk de enige. :?

Ik kan de foto's wel zien hoor, tevens een erg leuk model en trekt ook al vanaf dat hij op de markt is mijn aandacht dus hij zal er vast nog wel eens komen. Dat motortje dat je gebruikt dat is toch zo'n 10grammer van UH?

Die prop die je gebruikt komt van een easystar zeg je maar is dit niet een duwprop? Natuurlijk als je hem andersom zet zal hij het wel doen maar je kun dan toch beter een normale trekprop nemen.

de propeller van de easystar is universeel, er staat ook ik het handleidingkje bij dat als
je de propeller als duwpropeller wil gebruiken je deze om moet draaien, dus het kan wel
maar een APC'tje is natuurlijk net ietsje beter

Odin

Er kan nog minstens 1 kg af ;-) .... Chinees 2 gram's motortje met bijbehorende regelaar van 1 gram ($14,- + $18,-).... deze combinatie loop op één-S-Lipo van ca. 10 gram .... servo'tjes Falcon Models 1,6 grammers (£14.95 per/stuk)... scheelt toch bijna 38 gram (57 gram startgewicht, en dat is wel 40% lichter .... t.o.v. 95 gram) zonder dat het echt een vermogen kost .... en volgens mij vliegt dat indoor een stuk aangenamer ....

Ik zou het achterwege laten. Heb dit toestelletje zien vliegen en het is een typisch geval van net niet. Te snel voor indoor (ook als je 'm licht bouwt) en te licht voor buiten.

Tenzij je een enorme hal hebt, zou ik er niet teveel in investeren.

Wel zonde, want het is voor de rest inderdaad een schatje..

Wel zonde, want het is voor de rest inderdaad een schatje..
Het is inderdaad vooral het hoge kmuffelgehalte dat het wint. ;) Maar ook de Pico Raven was niet echt een indoor vliegertje maar kon er aardig mee rondkomen. De hal waar wij vliegen is 3 tennisbanen groot en behoorlijk hoog dus toch wel ruim te noemen. Er wordt zelfs gevlogen met de Ikarus SU-27. 8O

Het motortje is inderdaad de 10 grams van UH/HC. Had ik nog liggen voor een ander Depron projectje. Ook de servootjes had ik gewoon liggen. Uit de vele discussies op de internets is gebleken dat het gewicht ergens tussen de 95 en 120 gram ideaal is. Te laag en hij wordt instabiel, te hoog en je moet er een 4000+Kv motortje en 3S LiPo op gaan zetten. :mrgreen:

Posted via Mobile Device

Nou het is wel een ontzettend leuk ding om te zien, mss dat jouw ervaringen beter zijn. Ik weet niet welke setup er zat op de versie die ik heb zien vliegen, dus mogelijk dat die veel te zwaar gemaakt was, alhoewel ik het betwijfel.

Die SG50 is af-fabriek, met stekkers etc, 7 gram. Je kunt 'm naar 4 gram te krijgen door de bekabeling eraf te halen, te vervangen door lakdraad, en de helft van de behuizing er af te slijpen. Je houdt dan alleen het tandwielkastje over, de rest kan weg. Wil je tot het uiterste gaan, kun je ook nog het printje wat er in zit rechtstreeks aan het potmetertje solderen, scheelt je weer 3 stukjes draad.

Rechtstreekse link naar filmpje Odin:
http://s3.amazonaws.com/hobbylobbyvideo/GR9554-Nemesis.wmv

Dat filmpje is wel de 'grote versie' he.. die kan idd sowieso niet in een hal.. en tsja.. 't is een pylonracertje..

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals gezegd, ik heb nog bijna 10 gram marge. Alle onderdelen bij elkaar op de weegschaal zit ik op 85 gram. De servodraden en draden naar de regelaar worden vervangen door dunnere draadjes met Micro JST-ZH connectoren voor de AR6300. Maar ik zou er zelfs een AR6100e in kwijt kunnen. 8) ;)

Topsnelheid is circa 35-40km/u. Da's snel voor een indoor vliegertje. Maar je hoeft niet vol gas te vliegen. ;) De helft lukt ook nog wel bij zo'n laag gewicht. :yes:

Een indoor basketbalveld is genoeg voor de 45cm versie. 8)

Zooo, een hele tijd niets gedaan als gevolg van de feestdagen en ongeveer elke avond wel bezig met indoorvliegen, autootje rijden etc. :? ;) Maar weg gaan weer verder.... :D

De draadjes van de motor wat ingekort en vastgesoldeerd op de regelaar. Gelijk een lekkere klodder epoxy erop om lostrillen te voorkomen. De draadjes naar de ontvanger vervangen door draadjes met steker voor de AR6300 nano-lite ontvanger. Omdat dit micro-JST stekertjes zijn die lastig te krijgen zijn, een aantal ontvangerverlengkabeltjes van Spektrum gebruikt om aan de juiste connectortjes (met draadjes) te komen. Ook deze vastgezet met een extra klodder epoxy tegen lostrillen. ;)

Per ongeluk eerst nog de draadjes verkeerd gesoldeerd omdat ik er vanuit ging dat de pinning hetzelfde zou zijn. Maar bij de micro-JST steker is de volgorde dus +, - en signaal terwijl bij de gewone JST/Futaba dat -, +, signaal is (waardoor verkeerd om aansluiten geen schade oplevert, de plus zit immer is het midden). Op de AR6300 gewoon heel netjes de plus en min gewisseld gedurende een 30 seconden. :oops: Verder geen schade, taai spul dus. :?

Het motortje zit erin. Van een blokje vuren een steuntje gemaakt dat de vorm heeft van het 250-size motortje en de brushless erop geschroefd. Met epoxy nog wat extra vastgezet zodat de schroefjes er niet per ongeluk uit kunnen trillen. Motorsteuntje met epoxy ingelijmd.

nemesis45cm_motor_inside.jpg

nemesis45cm_motor_mount.jpg

Mooi !
haha, jij bent ook zo één die alles met epoxy doet.. snel en stevig, je bent niet de enige.:rolleyes:

grts

niels

haha, jij bent ook zo één die alles met epoxy doet.. snel en stevig, je bent niet de enige.:rolleyes:
Nee, ik gebruik alleen epoxy als het niet anders kan. Voor piepschuim (EPP/Depron/Styropor/Elapor etc.) gebruik ik bij voorkeur UHU POR. Snel klaar, hecht enorm en blijft flexibel dus losscheuren gebeurt minder snel dan bij hardere lijmen als epoxy of CA. Maar voor het plakken van hout op piepschuim en het borgen van draadjes etc. gebruik ik epoxy. Is gewoon een fijn soort lijm die toch redelijk makkelijk te verwijderen is.

Probeer maar eens een lijmpistool;)
Probeer dat maar eens heel en vast te houden bij -5°C. Gegarandeerd dat de lijm kneiterhard wordt en als gevolg van inkrimpen spontaan loslaat. 8O

De bouweritus (is gerelateerd aan Modelbouw ADHD ;)) zit er weer lekker in. De rolroertjes zitten ook vast aan de servo. Het blijft wel een wat vage constructie waarbij de stangetjes aan de rolroeren worden gelijmd en zonder "ophanging" met een haakse omzetting van het pijpje aan het stangetjes naar de servo zitten. :? Eerst maar proberen of dit wat is en anders aanpassen door de servo voorin te leggen en dan directe stangetjes op de rolroeren.

Alle stangetjes even gefixeerd op een vaste afstand vanaf de romp zodat ze niet aan kunnen lopen. Krimpkous is nog niet helemaal gekrompen zodat er nog iets bijgesteld kan worden als dat noodzakelijk is. Met het puntje van de soldeerbout kan de krimpkous nog verwarmd worden zonder verdere gevolgen voor het piepschuim.
nemesis45cm_ailerons_fixed_inside.jpg

En aan de buitenkant de rolroeren even in neutraalstand vastgeplakt om vervolgens de alu buisjes vast te zetten met epoxy. Goed opletten dat er geen epoxy op het scharniervlak komt. :?
nemesis45cm_ailerons_glued.jpg

*bouwt vrolijk verder* 8)

Back