Bouwverslag: Graupner Nemesis

Het moet natuurlijk sneller en verder dus voor de zichtbaarheid maar een flitsend kleurtje erop gespoten. 8O

nemesis2x-race_paintjob.jpg

Ik heb op mijn zender voor de 64cm de D/R ingesteld zodat bij de start de uitslagen +/- 1mm zijn en eenmaal in de lucht en met wat snelheid zijn de uitslagen +/- 1,5mm voor hoogte- en +/- 3,5mm voor rolroeren. Hoeken is geen enkel probleem, rondje op de vierkante meter op half gas.

Vanwege de harde wind gisteren (windkracht 4+) een bijbehorende harde landing gemaakt als gevolg van veel turbulentie vlak boven het veld. Aan komen vliegen, gas een beetje dicht en in glijvlucht lager en lager tot 30cm hoog, toen *kwak*. Complete neus eraf. Neus weer met POR vastgezet, twee carbon strips over de lengte van de romp geplakt (van punt neus tot 2/3 romp). Ook heb ik de motorkap nu ter hoogte van de cockpit doorgesneden en de voorstel helft vastgelijmd op de onderkant om meer stevigheid te krijgen. ;)

In handen van Theo moet alles wel goed komen. :thumbsup:

Citaat: "In handen van Theo moet alles wel goed komen."

Zoals een collega van mij altijd zegt ; "Alles komt goed! P&W (op zn engels)!" (Prettig Weekend)

Maar inderdaad, alles komt goed, en wanneer het niet goed komt wordt er gewoon een nieuw motortje besteld! Voor die paar dollar kun je nu ook weer niet lopen klooien, haha.

(moet wel mijn vriendin weer eens heel lief gaan aankijken dan, ze wil sparen)

En thanks voor die uitslaggegevens, moet straks even iets wijzigen haha

Plak ook tape aan de bovenkant van de roeren als je dat nog niet gedaan hebt. Het piepschuim is erg hard en scheurt snel. Om het tape extra goed te laten hechten kun je op de plek waar het tape komt een beetje UHU POR heeeeeeel dun met je vinger uitsmeren, 10 minuten laten drogen en dan de tape plakken. Gaat nooit meer los. ;)

Die tape heb ik al gedaan ja, ik heb er van die scotch tape overheen geplakt. Die gaat ook niet los. (Die tip had ik al meegekregen van een zekere heer Coenen ;P)

asje lijkt nu recht, motor in de hand en voel geen trillingen.

Heb gelijk ook maar eens de motor gemeten.
motor Tyrnigy B2030-3500
Accu: Kokam 2s 3200 mAh
regelaar: CC phoenix 45
Prop: 4,75x4,75

Ampere 12,5
volt 7,3
Watt 91
Toeren 14.500
Verder niet durven gaan ivm temperatuur
Lijkt me een ideaal motortje voor edf met een maat van 55 tot 64 mm. en dan op 3s....

Motor wordt warm.

En thanks voor die uitslaggegevens, moet straks even iets wijzigen haha

Geen wonder dat hij zo fel was op alle roeren...............

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen wonder dat hij zo fel was op alle roeren...............
Bij het opgooien moet je echt flink snelheid hebben. De eerste paar meter is erg onstabiel. Eenmaal een beetje snelheid en het dingetje vliegt superstrak. Zal je zien dat het echt een te gek kistje is. Jammer dat het schuim zo hard is, Elapor had mooier geweest, kan toch wat meer klappen opvangen. ;)

klopt, maar de roeruitslag was ruim 4 keer zo groot als jij opgaf. Toen ik dat door had was het goed te controleren en vloog hij strak. Ben toen geland om expo in te stellen, maar dat gaf geen verbetering, met als resultaat een rommel landing waarbij het motorasje krom werd.

Theo,

Uiteindelijk is het mijn eigen stomme fout om niet na te slaan wat de uitslagen behoren te zijn, toch van mijn kant uit nogmaals een bedankje voor de poging tot invliegen en het recht maken van het asje. Ook voor de metingen, hier kunnen we meer mee.

Dat het motortje warm wordt herken ik, dat was al eerder zo, toen heb jij mij geadviseerd de schroefjes korter te maken omdat je vermoedde dat de schroef tegen de wikkelingen aanliep. Ook hierna bleef hij warm worden, en op de site van hobbyking word er bij de reviews ook over gesproken bij enkelen. Misschien maar ergens een gaatje maken voor luchtstroming, aka koeling.

a.s. zaterdag gaan we een nieuwe poging doen!

Tot dan

Roy

Ik heb de 2030-4300 en die verbruikt met een 2S LiPo ruim 14A. Deze wordt met een APC-E 4,75x4,75 ook al snel zo'n 65°C. 8O Ik heb naast de oorspronkelijke opening in het piepschuim aan de onderkant van de motor ook aan de bovenkant waar oorspronkelijk het magneetje zat een gat gemaakt zodat de lucht geforceerd langs de motor kan stromen. Dat scheelt toch wel aanmerkelijk.

Verder heb ik diverse maten Graupner CAM Speed propellortjes besteld omdat die toch wat efficiënter zijn gebleken bij hoge toerentallen. Resultaten volgen nog. ;)

Back