bouwverslag graupner taxi 2 uit depron

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door robert14, 3 jan 2008.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik ga vandaag dan toch maar beginnen aan de bouw van de graupner taxi, nu heb ik al 1 in de brandstofuitvoering. ik wil er nog 1 bij in electro. dus op naar de depron. ik heb de tekeningen al overgetekend en kan ze zo uitsnijden. als motor wil ik een 540 proberen die ik hier nog heb liggen. momenteel heb ik geen geld voor een brushless motor omdat ik ook nog een boot aan het opknappen ben. voor degenen die niet weten wat de taxi is. dit is hem;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ps het model heeft een span van 150 cm en is ca 1 meter lang

    reacties zijn welkom
     
  2. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Ik zat al op je bouwverslag te wachten , bij deze een abbotje :D
     
  3. Wickinger

    Wickinger Guest

    het verschil tussen borstel motoren en borstelloos is toch zo groot niet meer ?

    leuke afmeting voor electro vliegtuig ik ga het ook zeker volgen , heb je plannen gedownload , of gekocht ?
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    nee, maar ik had die 540 nog liggen. zodoende. de plannen heb ik via iemand van het forum. die 540 zal niet ongelimiteerd verticaal gaan maar dat zal ik ook niet vragen van dit toestel. het is bedoelt om rustig mee rond te vliegen.

    hier dan eindelijk de foto's:

    [​IMG]
    eerst ff de delen overtrekken van de tekening. de orginele wil ik bewaren.

    [​IMG]
    de setup ligt klaar. een 540 motor met prop, 25ammp regelaar en 2 servo's en ontvanger. het wordt een staartwielvliegtuig omdat ik nog maar 2 wielen heb liggen.

    [​IMG]
    de twee rompzijkanten zijn uitgesneden

    [​IMG]
    begint er al een beetje op te lijken met het richtingsroer erop.


    ik ben alleen nog niet uit over de accu's, ik heb 1 2s lipo van 1300mah, maar ook 7.2 volt stickpacks en 9.6 volt accu's (foto setup). ik denk die laatste, niet al te zwaar en een lekker voltage voor die motor.
     
  5. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
     
  6. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    he robert. toch maar begonnen met bouwen? ik zou die 540 motor laten liggen en toch nog ff doorsparen voor een goedkope brushless setup van unitedhobbies. gewoon zo'n
    motor/esc/prop combo. is veel lichter dan die motor, als accu zou ik eerst gewoon die lipo proberen, als die te licht is zou ik een 2s à 3s lipo in de buurt van de 1800 mah kopen.

    ziet er al goed uit trouwens, doorgaan zo!
     
  7. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
  8. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    lijkt me wel een beetje te slap motortje... het word toch best wel een gevaarte........
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik ga het toch proberen, als het niet werkt, pech, dan ben ik alleen 1m depron kwijt.

    hier nog wat nieuwe foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    die eerste foto , daar zie je van die ribbels , die kan je voorkomen door op een vlakke ondergrond te snijden met ee stanley mesje van 6 tot 10 cm ... en dan schuin houen , dan krijg je een perfecte lijn :D
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ja, was inderdaad een beetje verkeerd gegaan, maar zo zal het ook wel vliegen :D
     
  12. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Dat ziet eruit als 8 celletjes penlight/AA??
    Die kunnen nauwelijks een Speed 400 aan, met een 540 heb je die in twee minuten kapotgestookt, die smelten gewoon door je depron heen... ;)

    Speed 600 op 8 cellen SubC lijkt mij het absoluut minimum voor dit toestel.
    Ik zou hem héél licht bouwen, misschien vliegt hij dan.
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    die accu gebruik ik ook altijd in mn easystar, geen probelemen mee. ik ben inmiddels wel al wat verder met de bouw. het hoogte en richtingsroer zitten erop:

    [​IMG]

    nu ga ik beginnen met de inbouw van de servo's en roeraansturingen. eerst schanieren bestellen en control horns.
     
  14. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Een Easystar heeft een Speed 400 die 8 à 10 Ampère verbruikt, met een 540 zit je als snel aan 16-20 Ampère.
    Die motor gaat meer vermogen vragen dan de celletjes kunnen leveren.

    Ik neem aan dat ze in je Easystar ook al aardig heet worden?
    Ik heb zelf 2 packjes met 7 cellen AA NiCd van 1100 mAh en daar moet ik toch erg mee oppassen want anders smelt de krimpkous er zo af...
     
  15. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    die scharnieren hoef je helemaal niet te kopen joh!
    je kan gewoon het binnenste van eenn oude floppie gerbuiken of een strookje oracofer dr over heen ....
    en die control horns kan je zelf ook heel goedkoop maken ! Ude Your Imagination :D
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    goed idee, ik heb hier nog honderden oude floppies liggen. scheelt weer. alleen nog ff ene neiuwe prop en adapter bestellen bij rctechnics


    hmmmm, dan toch maar de lipo proberen. die kan iniedergeval genoeg amps leveren.
     
  17. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    uuhm.... tjah waar kan je die van maken?:p LOL
     
  18. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    Maar die heeft dan weer slechts 7,4 Volt, dan heb je nooit voldoende trekkracht met een 540. :|
    8 Cellen 9,6 Volt met een 540 of 600 (liefst met vertraging) of 7,4 Volt LiPo met een goedkoop brushless buitenlopertje, iets anders zie ik eerlijk gezegd niet lukken..
    Ik probeer je niet van het experimenteren af te houden he, gewoon positief meedenken ;)


    Wat je wél kan doen is de tekening verkleinen naar een 100-110cm spanwijdte (Minimag-formaat) en dan een Speed 400 gebruiken.
    Die motortjes kosten drie keer niks en heeft iedereen nog wel tweedehands liggen.


    EDIT: Speed 400 met regelaar te koop voor 12,50. http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=51443
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  19. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
  20. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts

Deel Deze Pagina