Bouwverslag Graupner Tipsy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hunter58, 26 mei 2007.

  1. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    In een ander draadje al eens aangegeven dat ik op zoek ben naar een vliegtuigje dat ik makkelijk overal mee naar toe kan nemen, waarmee relaxed gevlogen kan worden (parkflyer) en met goede zweef eigenschappen. Dan denk je natuurlijk gelijk aan een Easystar :)
    Ik heb, nee had, dan ook een Easystar maar deze is na een familie bezoek van Murphy echt naar de eeuwige jachtvelden. Maar dat is een heel ander verhaal over losse roeren, springende paarden en brandende lipoo's:oops: NU EFFE NIET DUS

    De EZ is overigens helemaal niet zo makkelijk mee te nemen met zijn flubberstaart en heeft zowel in de auto als om te vliegen best wel wat ruimte nodig. Ik wilde een HAI gaan maken, maar ben in de tussentijd in het bezit gekomen van een splinternieuwe Graupner Tipsy.
    [​IMG]
    Waarachtig een heel leuk en klein (spanwijdte = 888 mm) vliegtuigje van styrophor met een hoge dichtheid. De plannen voor de HAI zijn in ieder egval even opgeschort. We gaan ons eerst maar eens op deze dronkaard van Duitse makelij storten.

    Inhoud van de kit:

    Als je de doos openmaakt tref je daar een onvoorstelbare berg papier. De hele doos zit er letterlijk mee volgepropt. Maar als je je daar door heen hebt geworsteld komen er toch ook nog spullen te voorschijn:

    [​IMG]

    Een bouwbeschrijving met duidelijke tekening in meerdere talen completeerd het geheel. Alles ziet er best netjes uit.

    In tegenstelling tot wat ik op RCgroups over dit kissie kan vinden vind ik alles er best nog wel stevig uit zien en het voelt ook wel stevig, maar het is natuurlijk geen Elapor. Ik zal dat moeten verstevigen. Verder een hele complete kit. Ik kan me goed voorstellen dat goeroe Jurgen Heilig erg over deze kist te spreken is, ook al geeft hij nu de voorkeur aan de Easystar.


    Over de elektronica zal ik nog wat melden als ik een fototje heb genomen en de weegschaal uit de kast heb getrokken.
     
  2. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Ha leuk... :)

    Weer een tipsy vlieger erbij......
    Dit blijf ik zeker volgen........
    Die van mij heb ik overigens overgenomen van een forum lid en staat, op de kap montage na, hier helemaal klaar voor zijn eerste vlucht.
    Ik worstel alleen nog een beetje met het CG.
    Aangezien jij een nieuwe uit de doos hebt .....wat zegt Graupner over het CG..

    groeten
    Ferdy
     
  3. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    @ferdy:

    Op de tekening staat het CG 75mm vanaf de voorkant van de vleugel bij de romp. Jürgen H. heeft het CG terug gebracht naar 81mm. Op RCgroups vindt je eigenlijk alles tussen deze 2 waarden in, maar NOOIT minder dan 75mm. Zie ook C of G on the Tipsy op RCgroups.

    Laat je weten hoe je eerste vlucht verloopt? Heb je info op het forum?
     
  4. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    De besturing

    De Tipsy wordt gestuurd op het hoogteroer en het richtingsroer. Dus geen rolroeren. Ja en natuurlijk ook een motoregeling. Nu praten we hier over een vliegtuig wat je redelijk dichtbij moet houden. Op 300m in de thermiek is een model van krap 90cm span echt niet meer te zien. Het is dan ook niet nodig om hiervoor super high sophiticated longrange goldplated spul te plaatsen. Ik wil er overigens geen scheurijzer van maken, maar juist een heel relaxed vliegtuig met leuke vliegeigenschappen voor een mooie zomerdag/avond en liefst ook nog goede zweefeigenschappen. Dus gewoon low profile spul, daar had ik nog wel wat ouds van liggen maar ik heb toch alles maar speciaal voor de Tipsy gekocht. Dit is het geworden:
    • Een speed 280 6V van Graupner met een 4.7x2.3" klappropeller in pushermode
    • Een brushed lipo 5A regelaar met power off van Blue Arrow (PP-5B)
    • 2 Hype IQ-115 micro servo's van 9 gram
    • Multiplex Zebra 5 kanaals ontvanger (800 range)
    • Lipo 2SP1 7.4V 800mAh (max 5A belasting) van 41 gram
    [​IMG]

    totaal gewicht van de spullen inclusief de lipo 119 gram.

    Ik heb nog gedacht aan een zwaardere lipo in verband met de vluchtduur. Er zou denk ik nog wel een 1300mAh in passen maar ik heb eerst maar eens even een "benchtest" gedaan. Met een volle lipo en de motor op 80% van zijn vermogen loopt de set met gelijkblijvende stuwdruk (weegschaal) voor 17 minuten. Dan treedt de beveiliging in werking. Na een kort herstel van 30 sec. kan de motor weer aangezet worden en loopt dan nog 6 min en 45 sec. Kortom een vluchttijd van ruim 23 minuten!! In de praktijk zal je meestal niet continue op 80% zitten dus wordt de vluchtduur alleen maar nog langer. Voorlopig hou ik het hierbij, ik heb 2 van die Lipo's dus kan ik 'eindeloos' rond tuffen. Mocht blijken dat ik het "SchwerPunkt" niet goed krijg zonder extra gewicht kan er altijd nog een zwaardere Lipo in.
     
  5. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Cg zit bij mij iets voor de 81 mm op 79mm moet dus geen probleem zijn,
    was even benieuwd naar de "officielle" maat..

    Ik gebruik een 2sp1 van 1300 Mah van 65Gram (was voorhanden.... :wink:)
    CG is netjes dus ea zal wel loslopen.
    2 keer een TowerPro 9 gr
    ACT 4ch micro 4.5 gram
    Blue Arrow 5A regelaar 1.6 gram
    Zelfde motor en prop combi

    Ik hou je op de hoogte de eerste vlucht en nee 'k heb verder geen info op het forum .....

    suc6
    Ferdy

    EDIT: ik heb hem nog niet op de schaal gelegd, zodra ik het AUW weet laat ik het weten.
     
  6. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Opbouw van het model

    Ik heb het model maar eens 'droog' in elkaar geschoven. Dat gaat er dus zo uitzien:

    [​IMG]

    De romp is in essentie een pijp met vooorin een verdikking om ruimte voor de besturing te maken. Het achterste deel heeft een groef waar starks de stuurkabels en de antenne een plekje krijgen. Ook wordt deze groef sraks versterkt met een balsa houten balkje.

    De vleugel en de motorbevestiging zijn één geheel.

    [​IMG]

    De motor wordt met epoxy boven op de steun vastgelijmd, en is verbonden met de ruimte waar de rest van de elektronica moet komen.

    [​IMG]

    Boven op deze ruimte schuift de cockpitkap, die de spullen verder moet beschermen. Al met al een erg goed doordacht ontwerp en de pasvorm is zo uit de doos subliem te noemen. Hier en daar zitten wat ruwe randjes, maar dat is ook alles.

    Door mijn vele leeswerk op met name RCgroups maak ik me wel wat zorgen over de totale sterkte. Op dit forum kan je behoorlijk wat verhalen vinden over Tipsy's die in een volkomen legpuzzel zijn veranderd. Veel voorkomend zijn een gebroken romp en verscheurde vleugels. :oops:

    Epoxy kan wel een hoop in orde maken, maar eigenlijk wil ik dit soort zaken zo veel mogelijk voorkomen. Daarom wil ik romp en vleugel versterken, maar liefst met zo weinig mogelijk extra gewicht.

    Nu heb ik het volgende idee:

    Ik heb bij de Zweedse Meubelboer een hele dunne stof gehaald (Organza) die weegt 16gr/m2. Ik wil daarmee de onderkant van de romp en de vleugellijsten versterken en als het gewicht het toelaat ook de staart. Dus niet de hele vleugel, maar bijvoorbeeld 2 á 3 cm boven en onder. Ik wil dit er op lijmen met Glitsa vloerenlak (acryl) en daarna ook daarmee 2x aflakken. Zou dit inderdaad de extra sterkte geven zonder al te veel gewicht? Iemand ervaring met deze techniek?
    Moet ik onder en boven los van elkaar doen?
    Kan ik beter lijmen met PU?

    Kortom alle tips zijn welkom. Idee is wel dat het licht moet zijn en goed moet ogen. De bekende draadjes tape heb ik op de Easystar al genoeg gezien. Is trouwens behoorlijk zwaar ook en ik wil wel een zwever over houden. Volgens mij heeft Theo Coenen al eens met een dergelijke techniek gewerkt. Ik heb dit nog nooit gedaan dus alle tips zijn welkom. Mijn bouw ervaring beperkt zich tot balsa spantenbouw bespannen met papier en dan gespanlakt. Dat was overigens eerst het idee om de vleugel af te werken met japans papier en houtlijm. Maar dat is lang zo sterk niet.


    Ik zal straks in een ander draadje het relaas van de Easystar met jullie delen, moet ik emotioneel nog even aan wennen :? :cry:

    [EDIT] bij deze Reunie bij een Easystar [/EDIT]
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Makkelijker is om Filamentband te gebruiken.
    Bij 2,5cm breedte hang je er 70kg aan.
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die manier van afwerken doormiddel van lak (Glitsa of PU lak) in combinatie met glasdoek kan allemaal, maar kijk uit met die lak en schuim. Dus eerst op reststukjes van datzelfde schuim je lak uitproberen. Je kan ook 50% verdunde houtlijm gebruiken. Alle manieren voegen extra gewicht toe en als dat niet nodig is dan niet gebruiken.

    Over de gebruikte motor, zodra die kapot is kun je beter een speed 300 7,2 volt nemen, die is iets zuiniger met voor de rest ongeveer hetzelfde vermogen, daarnaast kan die speed 300 7,2 volt ook nog eens heel goed op 3 lipo's draaien voor als je eens een keer een beetje meer vermogen wil hebben.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ook hier geld de vleugels vooral niet glad aflakken, maar gewoon zo laten als ze uit de doos komen .... door het ruwe vleugelopervlak krijg je een rustig vlieggedrag .... maak je het te glad dan wordt het een "hotlinertje" dat alleen nog maar (veel) te snel kan vliegen .....
     
  10. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Dit schrijft "Guru" Jurgen Heilig over scheuren in zijn test op http://www.rconline.net/magazin-2001/tipsy/tipsy.shtml

    die van mij zijn inderdaad voorzichtig opgeschuurd.... ben benieuwd..

    Ferdy
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Daar mee bedoeld hij de "naden" op de neus en achterkant. :lol:

    Niet die "bobbeltjes" , die moet je laten zitten. :wink:

    Mvg Johan
     
  12. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    dat klopt, helemaal mee eens.....maar in de volgende regel staat nog iets anders....

    Vertaald:
    De resterende oppervlakten kunnen zorgvuldig met 400 of fijner schuurpapier worden gladgemaakt. Er mogen geen krassen ontstaan.
    Maar goed misschien is mijn Duits niet meer helemaal wat het geweest is ... :wink:... iig bij mij zijn ze glad...


    groet
    Ferdy
     
  13. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Ik ben begonnen met het versterken van de vleugel, voor zover ik het nu kan beoordelen gaat dat er gelikt uit zien. Morgen zal ik daarvan uitgebreid verslag doen. Is alles ook droog.

    @ferdy: Waar heb jij de antenne van de receiver gemonteerd. Als ik dat volgens de beschrijving doe komt deze tussen servostangen. Dan ligt er aan beide kanten een metalen draad, lijkt me niet zo goed voor de ontvangst.
     
  14. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    Zo jij was er laat nog bij ... :D

    Inderdaad ik heb hem ook tussen de servostangen door lopen...
    Heb hem wel halverwege shuin naar beneden laten lopen. De laatste 20 cm hang dus los.
    Ik heb ook zo mijn bedenkingen maar dit leek mij wel de beste oplossing.

    Ferdy
     
  15. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Afwerken van het vleugeldeel

    Belofte maakt schuld. Bij deze het vervolg van het versterken en afwerken van de vleugel.
    Op basis van de reacties en het leeswerk op diverse sites had ik een aantal dingen duidelijk voor ogen:
    • Het styropor van de Tipsy is niet erg sterk
    • Het moet wel redelijk licht blijven om de zweef/vlieg eigenschappen niet te veel te beïnvloeden
    • Hoe zwaarder, hoe meer kans op schade
    • Houtlijm, Epoxy of PU werken allemaal
    • Glitsa is ook mooi spul om af te werken
    Ik vroeg me af of gewoon opschuren en insmeren met pure houtlijm ook al niet de nodige versteviging zou geven. Dus eerst maar eens een proefje gedaan.

    Ik heb hiervoor genomen 2 staafjes huis, tuin en keuken piepschuim uit een en dezelfde verpakking. Deze staafjes heb ik gesneden op een maat van 1x1cm en 20cm lang. De ene heb ik onbehandeld gelaten en de andere 2x ingesmeerd, met een roller onder stevige druk, met watervaste houtlijm van Bison.

    Na drogen Een kant van de staafjes 5cm diep ingespannen en aan het uiteinde gaan trekken. De onbehandelde brak bij 38 gram trekkracht. De behandelde kon veel meer buiging door staan en scheurde uiteindelijk bij 126 gram. Aardig was ook om te zien dat het scheuren geleidelijk ging.

    Op basis van deze uitkomst en een dosis verstand heb ik het volgende recept aangehouden:
    • Oppervlak licht opschuren en vochtig maken
    • Te versterken deel voorsmeren met watervaste houtlijm
    • Alleen aan de voorkant de vleugel zowel onder als boven versterken met Organza
    • Alleen de onderkant van de romp versterken met Organza en op het landingsdeel dubbel.
    • De versterkte delen nawerken met watervaste houtlijm en daarna licht opschuren
    • De hele kist behandelen met 2 lagen Glitsa vloerenlak op Acrylbasis en dit goed inbrengen met de roller
    • Afwerken met Parket Plus, geeft een mooie bescherming en glans

    vleugellijst verstevigd met organza
    [​IMG]

    De romp wordt ook behandeld
    [​IMG]

    Het uiteindelijke resultaat
    [​IMG]

    De witte waas op de rom gaat nog verdwijnen. De lijm is nu nog niet helemaal droog. Zoals je op de vleugels kunt zien heb ik ook het stickerwerk al gedaan. Daarna is alles gesealed met Parket Plus. Dat is echt wereldspul. Gebruikte ik al vaak en veel in de plastic modelbouw.

    Code:
    Organza is een textielsoort die veel gebruikt wordt voor bruidsjurken en bruidsuikertasjes. Maar ook als vitrage wordt het wel gebruikt. Het is een zuiver syntetisch weefsel van polyester en lijkt een beetje op glasdoek. het is alleen veel lichter (16gr/m2). Bij de Zweedse meubelboer is het te koop onder de naam Sarita en kost dan 2 euro per meter en is 1m60 breed.
     
  16. Ferdy

    Ferdy

    Lid geworden:
    29 dec 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    Wateringen
    :thumbsup: .....ziet er super uit, ben benieuwd naar het eindresultaat straks...

    Ferdy

    BTW: mijn auw is 280gram
     
  17. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    De balsa romplijst

    Zoals op de foto te zien,komt er een balsa versteviging in de romp te zitten. De zwarte streep op de foto (is niet van mij, maar komt van RC-Groups).
    [​IMG]
    In de bouwbeschrijving wordt geadviseerd deze met 30 minuten epoxy vast te lijmen. Op die manier heb je voldoende tijd om de zaak te richten en uit te lijnen. Je moet je voorstellen dat de stabilo al op de romp is gelijmd. Het richtingsroer wordt eerst aan de balsalijst vastgelijmd. Tijdens het inlijmen van de balsa balk moet je dus secuur uitrichten om er voor te zorgen dat stabilo en richtingsroer haaks staan en de gehele staart mooi in lijn met de vleugels. uitkomt. Met 30 min epoxy heb je daarvoor ruim de tijd.

    Ik heb het allemaal in huis. Ik heb 5 min epo en 30 min epo, gewone of watervaste houtlijm en ook polyurethaan lijm (schuimlijm). Nu zat ik me af te vragen of het niet veel beter is om de balk met PU lijm in te lijmen. Deze lijm zet mooi uit en hecht zich zo er goed aan zowel het schuim als het hout. Ook met die lijm heb ik alle tijd. Is deze verbinding niet veel beter en wordt de staart hiervan niet veel sterker bij ongeveer het gelijke gewicht? Advies is welkom :)

    In de tussentijd is er al weer het nodige gebeurd. De cockpitkap is geschilderd, De vleugelbevestiging ingelijmd en de motor is gemonteerd. Ook zit het richtingsroer, samen met de buitenmantel van de besturing al op het balsa balkje. Morgenavond weer verder, de vrije dagen zijn weer over. :cry:
     
  18. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Bij deze nog wat foto's van de huidige situatie:

    De motor is met een beetje 5 minuten epoxy op zijn plek gelijmd.

    [​IMG]

    De regelaar valt weg in de behuizing. De aansluiting naar de Lipo en ontvanger lopen bovenlangs naar de ruimte waar de ontvanger komt te zitten. De cockpitkap komt hier boven op te zitten. De vleugel zit in zijn totaliteit met één kunstof bout aan de romp vast gemaakt.

    [​IMG]

    Om de vleugel en de romp te scheiden maak je deze bout los en koppel je de regelaar los van de ontvanger en natuurlijk de Lipo los. De vleugel kan er dan in zijn geheel worden afgenomen. Ik zelf vind het erg mooi passen en een elegante oplossing.

    Het richtingsroer en de buitenmantel van de besturing worden vooraf al op de balsalijst gelijmd. Ook dit is met epoxy gedaan en met zorg is de stand van het roer gecontroleerd ten opzichte van de lijst.

    [​IMG]

    Tijdens de droogtijd de servo's gepast en gecontroleerd. Dubbel checken kan duidelijk weer geen kwaad, dat is wel gebleken, want een van de servo's heeft een storing. Ergens wordt er geen goed contact gemaakt. Helaas zit het binnenin. Deze servohulzen zijn alleen volledig verlijmd, dus daar kan je niet zo maar bij. Dan maar een paar nieuwe bestellen. Moeten we wel weer even op wachten. :?
     
  19. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Inhuizen van de bewoners


    Het is al weer even terug, maar in de tussentijd heeft de bouw niet echt stil gelegen. Binnen 2 dagen waren de nieuwe servo's binnen en nu waren ze wel volledig in orde. Dus vooruit met de geit en inbouwen dat spul.

    Nu kan ik niet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de bijgeleverde roerhorns. Ik heb er maar gewone slowflyer hoorntjes opgezet, zit een stuk netter. Ook heb ik de antennedraad maar in een losse koker gelegd. De ontvanger kan er nu zo uit worden gehaald.

    De servo's maar voorzien van een instel mogelijkheid. Kunnen we de zaak netjes mechanisch inregelen. Ik heb de electro in het rompje met schotjes gescheiden. Elk onderdeel heeft nu zijn eigen kamertje. Meneer Lipo mag voorin en aan de andere kant van de hal woont mejufvrouw Luistervink met in het achterhuis de gebroeders servo.

    [​IMG]

    Op de lipjes en de magneetjes kom ik nog apart terug :oops:
     
  20. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk verslag :!:

    Zie hem nu pas. Abbo genomen.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina