Bouwverslag Graupner Tipsy

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door hunter58, 26 mei 2007.

  1. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Eigenwijs zijn

    Ineens is het zover. Het vliegspook komt brutaal op mijn schouder zitten.

    He joh, fluistert hij in mijn oor, die kist is gewoon klaar hoor. Een beetje wind kan je toch niet tegenhouden en dat forum komt wel. Ga nou toch vliegen met dat ding!
    Ja maar ik wil nog foto’s maken en er komen vanavond eters ik heb helemaal geen tijd, sputter ik zwakjes tegen. Ik tuur naar buiten en zie de bomen behoorlijk bewegen. Zie je wel het waait ook veel te hard.

    Maar in de avond wordt de wind altijd minder. Ga je eerst eten en koffie drinken en dan tegen zonsondergang toch nog even? Houd het spookje volhardend aan en hij weet al dat de winst binnen is. Frits we gaan vanavond vliegen, roep ik tegen mijn zoon. En ik begin alles in orde te maken.

    Nu is mijn zoon enig realisme niet vreemd dus ik hoor mijn eigen argumenten weer terug en ook nog het moet toch windstil zijn voor de maiden? Welnee dit kistje vliegt zo goed we gaan het gewoon proberen. Zoonlief kijkt me vertwijfeld aan. Schat zijn kansen in en haalt dan berustend zijn schouders op. OKE mompelt hij, ik ga wel mee en met een blik van ik heb je gewaarschuwd ouwe, maar als je eigenwijs wil zijn moet je dat zelf maar weten verdwijnt hij in zijn eigen domein.

    Diezelfde avond ongeveer een uur voor zonsondergang vertrekken we naar onze vliegstek. Er staat nog best behoorlijk wat wind, maar dat houd me niet tegen. De rangecheck verloopt zonder enig probleem en ik controleer alle aansluitingen en de balans nog maar eens.

    Met een ferme zwaai werp ik de Tipsy zonder motor vlak weg. Het hart klopt in de keel en maakt stevig overuren. Niet nodig. De Tipsy beschrijft een kaarrechte lijn en komt zo’n 20 meter verder (jawel!) zachtjes met een buiklanding in het gras tot stilstand. Gesterkt door dit gedrag, slik ik nog eens stevig en mik haar met vol gas de lucht in. In een rustige stijgvlucht vertrekt ze naar hoger sferen. In de wind kan ik geen afwijking in de trim ontdekken. Dat kistje vliegt als een zonnetje, fantastisch, geweldig, kijk , zie je nou wel! Dan draai ik haar dwars op de wind en weet gelijk waar ze haar naam aan te danken heeft. Als een dronken droppie dwarrelt ze door het firmament, maar ze blijft wel bestuurbaar. Ze reageert stevig op het roer en heeft de neiging om bij dieper sturen over een vleugel weg te vallen. Maar verder vliegt ze stabiel en de 280 motor levert voldoende vermogen om met wat wind te kunnen vliegen. Het is duidelijk een zweefkist met hulpmotor, zeg maar een zelfstarter en geen acrobatisch wonder.

    We maken allebei 2 vluchten van een minuut of tien en als Frits haar land is het al ruim na zonsondergang en behoorlijk donker. We hebben zo’n 40 minuten gevlogen en de 1300 Lipo is nog lang niet leeg. Mijn zoon is al een beetje aan het opruimen, maar ik kan het niet laten. Voor de vijfde maal kiest ze het luchtruim. Na de 2e bocht weet ik het. Dit was niet handig een grijs vliegtuig tegen een grijze lucht en bijna donker is geen goed combinatie. Maar snel landen dus. Ik denk dat ik haar indraai voor de landing maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb geen idee wat de stand van het vliegtuig is. Een flinke stuurfout en een windvlaag en ze duikt over een vleugel weg in een vrille. Niet meer te corrigeren en vanaf een meter of tien stort ze nose first ter aarde. Ik heb in ieder geval het gas er af kunnen halen.

    Met een houding waaruit meer dan overdadig spreekt “ik had je nog zo gewaarschuwd” zegt Frits , ik zal wel gaan kijken en hem ophalen. Tegen beter weten in hoop ik op een schadevrij vliegtuig. Maar Frits komt terug met de vleugel in drie delen. Via de canopy en de starre vleugel zijn alle krachten op de motorophanging terecht gekomen. De bovenkant van de motor bevestigsteun is er af en de vleugel zelf is precies in het midden door twee gegaan. Precies de delen die ik niet heb versterkt. Positief is dat het aangebrachte doek het blijkbaar goed doet. Op het net staan foto’s van dergelijk crashes met Tipsies in honderden stukjes. Dit is gelukkig goed en makkelijk te herstellen.

    Met gemengde gevoelens gaan we huiswaarts. Je kent dat vast wel.

    In de auto kruipt het vliegspook, alsof er niets is gebeurd weer op mijn schouder. Is maar kleine schade hoor wat vliegt dat ding he?

    Ja antwoord ik, maar nu wel op mijn manier. Eerst netjes afmaken en dan met goed weer pas weer vliegen, en nou wegwezen @#$ :evil: :evil:

    Verongelijkt verdwijnt het spook in het niets en ziet niet meer dat ik met een glimlach achter het stuur zit.


    Wat kan dat ding vliegen! :) :)
     
  2. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
  3. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Afmaken zoals het hoort

    Dat hadden jullie nog tegoed. De eerste vluchten zijn al achter de rug en het wordt nu tijd mijn modificaties aan het forum toe te vertrouwen.

    Goed zoals jullie weten had mijn escapade met het vliegspook een gebroken vleugel opgeleverd. Maar niets wat door kwasten met een beetje schuimlijm was op te lossen. Waarom de kist precies daar was gebroken was eenvoudig te verklaren. De canopy zit met houten pinnen in de neus en het motorhuis vast. Bij een nose in wordt alle energie van de neus verplaatst naar de motorsteun. Door de bevestiging van de vleugel met een nylon bout kan die kracht nergens anders meer naar toe en PATS/BOEM ziedaar twee vleugelhelften :p

    Op het net zwerft een PDF met een review waar gebruik gemaakt wordt van neodym schijfmagneten om de vleugel op zijn plaats te houden. Via Ipacity zijn die magneten voor een habbekrats te bestellen. Zo gezegd zo gedaan en ik zag op de site dat ze ook een kleine variant hebben. Misschien is dat wel wat voor de canopy :!:

    De vleugel is met schuimlijm weer in elkaar gezet en daarna is het wachten op de magneten voor de eindmontage.

    de reparatie:
    [​IMG]

    Enkele dagen laten kwamen de magneten binnen en die zijn inderdaad BERE-sterk. Ik stond daar echt verbaasd over en vol vertrouwen ben ik aan de modificatie begonnen.

    Magneet bevestiging van de vleugel.

    Wat is het idee achter een bevestiging van de vleugel met magneten. Eigenlijk heel simpel. Magneten zijn sterk in trekkrachten, maar schuifkrachten zijn ze niet zo goed in. Als de vleugel normaal wordt gebruik, moet de romp worden gedragen. Dit zijn primair trekkende krachten, ja ook in een looping :lol:
    Bij een wat hardere landing of een nose-in wordt de vleugel op schuiven belast. De magneten houden dit niet en de vleugel komt los. Een deel van de impact wordt dus gebruikt om de magneten te lossen, hierdoor is de kans op grote schade een stuk kleiner geworden.

    Tot zover de theorie. In de praktijk ziet dat er als volgt uit. Aan de voorkant komt een constructie om de vleugel achter vast te haken. Even wat waterijsjes eten en ik had voldoende materiaal voor een houten brug constructie met twee lippen.

    op onderstaande foto kan je de constructie goed zien. Idee is dat de vleugel wel wordt vastgehouden, maar ook weg kan klappen/glijden.
    [​IMG]

    Aan de achterkant van de vleugel komen zowel in de romp als in de vleugel twee magneten te zitten. Hierdoor kan je de vleugel achter de houten lippen haken en vergrendelen met de magneten. Een foto zegt denk ik meer dan tig woorden:

    de magneten in de romp:
    [​IMG]

    en de magneten bij de achterlijst van de vleugel:
    [​IMG]

    De twee gele lijnen die je ziet lopen zijn overigens de markeringen voor het zwaartepunt.

    Ik was zo tevreden over het resultaat dat ik besloot om de kleine magneten ook maar in te zetten en de canopy van magneetsluitingen te voorzien. Vier kleine putjes in kap en romp was alles wat er nodig was om een perfect sluitende kap te maken.
    [​IMG]

    Misschien moest het wel zo zijn, want zonder verder gewicht kwam de tipsy met de 1300 lipo prachtig in balans op het aangegeven zwaartepunt. Volgens Graupner en Jurgen is 300 gram een mooi gewicht om ook in wat wind nog te kunnen vliegen. Zoals hij hier kant en klaar op de foto staat zet deze Tipsy 295 gram op de schaal, dus mooier kan het haast niet. :eek: :D

    [​IMG]

    wordt vervolgd met een vliegimpressie :p
     
  4. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Hunter, leuk gedaan met die magneten :D

    Welke magneten heb je gebruikt? 7x10m?? Was dat het juiste formaat?
    Ik snap de bedoeling van de magneten, maar bij een crash is het toch vaak zo dat de vleugel naar voren wil schuiven? Daar zitten de lipjes die de vleugel tegenhouden, zie foto hieronder :?

    De vleugel kan dan niet naar voren schuiven en de boel krijgt dan nog de volle mep, of zie ik iets over het hoofd????

    Ben benieuwd naar de vliegimpressie :D Niet vergeten fototoestel en camera mee te nemen ;)
    [​IMG]
     
  5. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Dag Mijnheer Rob,

    Ik heb de grote versie (10x4) gebruikt voor de vleugel en de kleine versie (5x2) voor de kap. Zie ook het overzicht.

    Wat betreft de constructie, als je echt loodrecht op de neus terecht komt klopt het inderdaad dat de lipjes de volle mep krijgen te verwerken. Mogelijk heb je daar dan wel wat schade, maar waarschijnlijk komt een van de lipjes los en dat is alles. In de meeste gevallen kom je echter op de een of andere manier scheef neer en krijgt een van de vleugels een oplawaai. Dan schuift de vleugel er gewoon af. De lipjes zitten overigens zo gemonteerd dat de vleugel er omheen kan klappen. Bij een volle nose-in komt de vleugel alsnog los van de magneten en klapt naar voren om.

    Ik heb er al mee gevlogen en het werkt echt. Ik heb hem niet op zijn neus gezet, dat ging me te ver :lol: , zal toch nog wel eens gebeuren :? Wel full speed het hoge gras in gevlogen. De vleugel lag evenwijdig aan het vliegtuig en de canopy een halve meter verder. Weer vast klikken en vliegen :!:
     
  6. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Vliegen in weer en wind

    Ik was nog niet tevreden over de gebruikte propellor. Zo'n klapprop is leuk maar dan mot ie wel klappuh :!:

    Alleen om in te klappen is een motor regelaar nodig met een rem. Als het gas er dan af gaat wordt de motor kortgesloten waardoor verder draaien wordt tegen gegaan. De door mij gebruikt blue Arrow regelaar heeft alleen geen remfunctie dus de prop blijft ook bij zweven meedraaien. Op mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik op RC groups een hele discussie tegen over de gebruikte prop. "Scooter" had uitgevonden dat de Gunther prop die speciaal voor de speed motoren is gemaakt veel betere prestaties levert dan de door Graupner aangegeven klap prop. Vooral bij wat meer wind zou de Tipsy veel handelbaarder zijn.

    Nu heb ik bog wat van die propjes liggen en die zit er natuurlijk zo op. Gewoon klein gaatje maken in het dopje en de prop omgedraaid monteren (duw configuratie). Aan wind geen gebrek. De magneten zouden de nodige zekerheid moeten bieden bij crashes enne .... nou nie zeure ... vliegen met dat ding.

    Windkracht 3 tot 4 en behoorlijk vlagerig ook nog eens soms wel eens een uitschieter naar windkracht 5. Met de gunther is de Tipsy echt heel goed te vliegen. Op driekwart gas hou je hem stil tegen de wind. Je moet natuurlijk wel redelijk snel kunnen reageren om de windstoten op te vangen, maar zelfs als dat even niet lukt stabiliseert de Tipsy zichzelf vrij snel als de wind even afneemt. Ik heb zoonlief maar even laten vliegen en een videotje geschoten. Bij deze ter afronding van dit bouwverslag:

    [/media]

    en zoals je kunt zien houden de magneten zich prima :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. FritsieBoy

    FritsieBoy Guest

    Hey hunter58,

    ik heb het wel lekker goed gevlogen :p
    het was ook best moeilijk, maar het leukte miscchien net.
    Op vol vermogen SCHOOT hij omhoog, en was niet moeilijk om naar beneden te halen.
    Gewoon neus beetje omlaag doen en klaar is kees, hij zakt dan erg hard (oppassen bij de landing).
    maar uiteindelijk is het toch gelukt, na 10 filmpjes :p

    Frits
     
  8. zander

    zander

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    295
    Locatie:
    vroomshoop
    kan ik ook mijn acht cellen accu nimh erin leggen of wordt dat te zwaar
    mvg
     
  9. hunter58

    hunter58

    Lid geworden:
    10 jun 2005
    Berichten:
    441
    Locatie:
    Voorburg, The Netherlands
    Dat kan denk ik wel. Hangt een beetje van het gewicht af en de gebruikte motor. Let wel op dat je zwaartepunt niet te ver naar voren komt want dan is er niet meer mee te vliegen. De standaard motor kan best wel wat power leveren, dus vliegen zal het echt wel maar verwacht geen topprestaties.

    Ruud
     
  10. zander

    zander

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    295
    Locatie:
    vroomshoop
    ok ik wacht nog verder af. maar het is gewoon een vliegtuigje dat kleiner is dan de easystar(die heb ik ook) dus makelijker te vervoeren. want ik heb nog geen auto. dus als ik wil vliegen moet ik met de fiets. maar bedankt.
    mvg
     

Deel Deze Pagina