Bouwverslag Graupner Wiesel S142A

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Klex, 29 mei 2013.

  1. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Hallo allemaal,

    Waarschijnlijk het zoveelste verslag van deze kit, maar het blijft net zo leuk natuurlijk.

    Na een hele tijd met heli's bezig te zijn wilde ik m'n modelbouw activiteiten wat uitbreiden naar de boten. Ik heb een tijdje de "te koop" sectie in de gaten gehouden en daar kwam de voor mij interessante Graupner Wiesel van Eric voorbij. Ik heb deze gekocht en vandaar nu dit draadje.

    Omdat dit de 1e keer is dat ik met boten begin kan ik alle hulp en tips goed gebruiken en zal daarom hier en daar ook wat vraagjes hebben. Maar ik heb in deze rubriek gezien dat er genoeg collega's zijn die willen helpen.

    Groeten,
    Alex.
     
  2. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    De eerste stappen en vraagjes.

    De electronica die nog in de boot zat heb ik maar verwijderd vanwege de roestplekjes op de motoren en de ouderdom van de regelaars.
    Ook ga ik de romp eens goed onder handen nemen:
    - oude lijm verwijderen en opnieuw verlijmen van de balsa schotjes en schroefassen. De lijm ervan is niet meer van de beste kwaliteit.
    - opnieuw van een verflaagje voorzien.

    Vandaar al de 1e vraagjes.
    - ik wil graag brushless motoren gaan gebruiken op een 3S LiPo, welke zijn het best geschikt?
    - kun je gewoon een auto regelaar gebruiken (vooruit-achteruit)? (ik zou er dan 3 in stoppen zodat de middelste motor apart erbij gemixed kan worden via de zender op een apart kanaal.)

    Waar kun je het best online de verf/spuitbussen kopen?

    Groeten,
    Alex.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Volgens mij zij er niet zoveel verslagjes van deze schoonheid.

    Alvast deze... aardig wat te vinden via Google...
    RC-Modellbau-Schiffe Forum | Marinemodelle | neubau graupner Wiesel / Jaguar
    Je kan het receptje van Roel van Essen overnemen? Robbe Roxxy etc in z'n Schnellboot gebouwd.
    Vaart als een bezetene.
    bouwverslag-8ste-schnellboot-flottille-italeri-1-35-a

    Bij een brushless wordt je 'gedwongen' per motor een regelaar aan te sluiten. Kan er maar 1 aansturen...
    Verder kan het lastig zijn 3 regalaars en motoren tegelijkertijd te laten starten.
    Bij een computerzender kan je nog een hoop tweaken... niet bij een eenvoudig RC-setje...

    Algemeen draadje wat tijdje terug is opgestart...
    brushless-aandrijving-en-werkschepen-voor-elkaar-gemaakt-niet-praktische-tips-ervaringen-post-ze-hier

    Origineel, Zobel klasse, voer met 4 supersnelle turbodiesels (de basis ervan ontwikkeld in WOII)
    V20 motoren, 3.000 PK Hochleistung (dat is meestal kort, maar toch...)
    42 knoop

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Bedankt voor de info Bas,

    Ik ga eens aan het lezen.
    Ik vermoed dat 2 regelaars op hetzelfde kanaal voor de buitenmotoren en een 3e op een apart kanaal voor de middenmotor moet toch mogelijk zijn?
    De motoren die ik zie in de verslagen, Speed400, Speed500, De Roxxy van Roel lijken allemaal lastig te krijgen.

    Groeten,
    Alex.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Alex,

    Ja, afhankelijk van het merk zender is dat geheel geen probleem.
    Heb zelf een Multiplex Evo 9 (computerzender, ook al weer uit 2003!). Daar kan je iedere functie, welke dan ook aan een kanaal hangen. Gas op 1, 2 of 8 of 9 etc. Of aan welke pook, shuifpot of switch dan ook. Erg praktisch.
    In m'n FL-8 heb ik twee regelaars/motoren in het model zitten. Ieder op een eigen kanaal. Zou ik een gasmix via een V-mix , de knuppel zo kunnen programmeren, dat je met de motoren een stuurfunctie kan inzetten.
    Bij een derde motor zou je de gascurve zo aan kunnen passen dat de middenmotor pas bij een gevorderde knuppelstand inzet, en achteruit niet aanslaat... of op een schakelaar.
    Via Jeti Interface 2,4 Ghz kan ik gelukkig eenvoudig 0-punten tweaken. Via negatief exponentieeel de gascurve mannipuleren voor een meer of minder geleidelijk oppakken van toerental. Ik bemerkte dat de regelaars niet geheel gelijk opgaan. Een motor start eerder dan de ander.
    Een toekomstig model van mij komen er ook drie. De motorsetup daarvoor ben ik nu aan het testen. Mogelijk 3x identieke drives, maar verschillende props.

    De Roxxy's van Roel? Hmmm... Duitsland? Bestel zeer vaak ver over de grens. Je kan ook een alternatief zoeken met ongeveer dezelfde specs.

    In dat Duitse Draadje noemen ze een 1700kv motor...
    Overigens... uit een pestpokken klein motortje komt al vaak een puist aan vermogen. Meer dan genoeg.
    Is het juist kiezen van het schroeftoerental. Koppel hebben de meeste brushless zat.
    Er is een grens waarbij propellers nog een afdracht van power hebben... en in damp gaan draaien.

    Overpower het model niet. De romp is van vrij dun ABS. Met overpower zou de zaak best eens kunnen gaan torderen en door moeheid kunnen gaan scheuren? Schaalsneheid + 10 tot 25% oversneheid geeft al een mooi vaarbeeld bij zo een mooi scherpe romp.

    Zelf ben ik een fan van reductiekasten. Klein mogelijke motor, een Kv dat via de gearbox zich laat vertalen in een geschikt schroeftoerental. Dan gebeuren er wonderlijk mooie dingen.

    Bij de weg... zou je diep in de details willen duiken... is deze site een must om te bezoeken
    http://www.sbw-modellbau.de/

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2013
  6. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Bedankt voor de geweldige info Bas. Ik word er flink wijzer van!

    Alvast wat fotootjes van de vooruitgang, of beter, eerst een paar stapjes terug.

    De romp zoals ie was:
    [​IMG]

    De romp zoals ie nu is:
    [​IMG]

    Kwa kleuren heb ik de volgende RAL kleuren gevonden die ik ga gebruiken:
    Brücke Ral 7035
    Deck Ral 7012
    Rumpf Ral 7035
    Wasserpass Ral 9005
    Unterwasser Ral 3009
    Beschriftung Ral 9001
    Schijnt voor de oudere variant te zijn.

    Voor de motoren heb ik het volgende op het oog:
    Turnigy D2836/11 750KV Brushless Outrunner Motor
    [​IMG]
    x3 op 3S LiPo
    Jullie mening?

    Zal nu even een paar weekjes rustig zijn wegens vakantie.

    Groeten,
    Alex.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... 3x Marx Jumbo 2000 motoren. Die maar netjes poetsen en bewaren voor de verzameling. Oude 5-poligen.. doen het beter op een reductiekast 3:1 en overspanning.

    Kleuren :rolleyes: Yep! Hier uit de handleiding...

    [​IMG]

    Motor zal ik even ergens in een rekenprogramma knikkeren... als ik de waarden van de motor volledig kan aantreffen... kijken wat dat orakel aangeeft... bij 3S en een slim propellertje...
    Goede vakantie!
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-

    Ja, die motor kan best.

    Neem een prop met maximaal 35 mm, metaal of kunststof.

    Neem je spoed 1.1 dus bijvoorbeeld een Raboesh driebladig draait het net rond de 7000 geschat rpm, (hier even correcties, wegens 3 bladsschroef... moet het effe wel goed invullen!) trekt het 6,5A per motor op volle snelheid.

    Je kan er ook 2 blads 1.6 spoed, speed props op zetten. De prognose blijft dan min of meer gelijk, trekt het 6,8A heb je een hogere eindsnelheid (veel te hard natuurlijk)
    Mooiste zou zijn als je er dan weer 3 mm assen in zet. Dan heb je progressief minder wrijvingsweerstand in het hoge toerenbereik. Schroefas 4 mm is gangbaarder natuurlijk maar is de draaiweerstand bij deze hoge toeren weer hoger.

    Ga je naar bijvoorbeeld 2 blads 30 mm speedprops 1.6 spoed... zakt de stroom onder de 4A per motor. Draait de as 7600 toeren. Draaien de motoren nog een heel net rendement. Gaat het alsnog als een speer.
    Zou je 40 mm props willen hebben, ontkom je denk ik niet aan een reductie of je stromen worden te hoog, de vaartijd verkortend, snelheid buitensporig. (zoiets is even leuk, later niet meer)

    Je zou kunnen overwegen 3 identieke lipo accupakketten in te bouwen, ieder een regelaar voedend?

    Daarbij bijvoorbeeld de middenmotor-BEC als stroombron te gebruiken. Bij drie regelaars op de ontvanger mag er maar één voeden.
    Daarbij wordt het rode + draadje uit de stekker geschoven en naar achteren geklapt met een krimpustje of teepje er om. De min en signaal blijven dan gestekkerd.

    Verder zou ik gaan voor grotere regelaars 60 Ampere of hoger... 100A, ook al zijn je stroompieken niet hoog.
    De FET's in de regelaar kunnen het afknijpen van de motor beter aan, betere warmte huishouding ect (zo heb ik begrepen)
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
  9. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Bas, je bent hartstikke bedankt.

    Ik ga voor die setup. Met een 3-tal LiPos. Die heb ik nog van m'n 450 heli en dat kost minder lood ;-) .
    Ik bestel alles tijdens m'n vakantie zodat ik het mooi kan testen als ik weer terug ben.

    Groeten,
    Alex.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohja... Schaalsnelheid volgens formule is 12.23 kmh :)

    Let wel... de directdrive vraagt meer stroom dan een met reductiekast.
    En extra snelheid kost meer stroom (Ampéres) ook met een ruductiekast.

    Zou je met een reductiekast a la deze werken, is het mogelijk de schaalsnelheid te halen met een lager Ampere verbruik en met grotere propellers. Qua kosten loopt het wel iets op.

    Daar ik dus ook nog zo een bouwdoos heb staan, puzzel ik dus effe mee :)

    Beste rendement onder de boot geeft 1 motor... maar dat is geen ponem!
    3 props is mooi, 4 is helemaal mooi, maar heb je 4 regelaars te bedienen bij brushless... 4 accu's te laden, 4 schroefassen heet te stoken. Bzzzz...

    Lees voor als je er zin in hebt nog even m'n bevindingen in dit draadje... zie je het type gearbox.
    brushless-aandrijving-en-werkschepen-voor-elkaar-gemaakt-niet-praktische-tips-ervaringen-post-ze-hier-12
    Het hoeft ook niet zo hard... dus het stroomverbruik pakt gunstiger uit. Toeren zijn 1/2 zo laag.
    Schaal is 8 kmh, model vaart 10-11 kmh, dat is bij deze boot netjes genoeg.

    Sluit op de assen van motor en schroef goede Nayy Kardans aan. Geen enkele kruiskoppelingen...
    Let ook op maten die je straks gaat voeren, dat alles goed centreert.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    PS: Stuur me even je email via Pb, dan kan ik je de schatting als pdf sturen...
    Hmmmm... Mocht je de oude Wiesel kardans niet meer willen gebruiken, wil ik ze best van je overnemen!
    gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2013
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even wat extra napluizen... Met deze Robbe Roxxy 2827 34 zit je ook heel behoorlijk. (kwalitaief betere motor dan Turnigy)
    Propeller Ø 32 mm tweeblads, spoed 1.6 Nr: 2305.32 Graupner prop, trekt het mogelijk 4,4A.
    Neem je die Turnigy 750 kv, trekt het mogelijk 4,9A. op 3S

    Neem je daarbij weer deze propellers, Propshop 30 mm en spoed 1.4
    Prop Shop | Model Propellers, Boat Propellers, Brass Propellers, Scale Brass Propellers, Precision Castings, Loss Wax - Store | Part of the Swan Group
    en
    Prop Shop | Model Propellers, Boat Propellers, Brass Propellers, Scale Brass Propellers, Precision Castings, Loss Wax - Store | Part of the Swan Group

    Kom je met de Turnigy weer uit op zowat 4,5A per motor.
    De Roxxy 2827-34, 760 kv, bij deze props, zit je om ende nabij op net aan +4A per motor...

    Wat een gepuzzel. Ander probleem... voorradigheid Graupner props... ramp!

    Roxxies? Indien niet in NL, dan bij Lindinger in Oostenrijk....
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2013
  13. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    daar geraak ik het noorden bij kwijt ze die berekeningen , komt heel wat bij kijken he
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hahaha en dan zeggen
    effe een bootje bouwen
    daar komt echt wel meer bij kijken als je denkt
    als je zoals ik van nop begint dan is het een heel gezoek naar een degelijke motor
    daarom neem ik steeds dezelfde in al mijn boten omdat ik van die roxxy motoren tevreden ben
    liever iets te groot dan ellende nadien want in een boot heb je de ruimte in een duikboot heb je die niet

    gr raf
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Alex.

    Ik heb hier ook nog een Wiesel liggen. Nieuw in doos, twee jaar geleden voor een prikkie overgenomen van een ander forumlid.
    Moet er nog aan beginnen, dus ik kijk hier stiekum af...;)
     
  16. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Hallo Roel,
    Ik ga m'n best doen en ben redelijk perfectionistisch maar het is nog steeds m'n 1e boot, dus kijk niet al teveel af ;-).
    Ik zal meer jullie hulp nodig hebben.
    Groeten,
    Alex
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    "Is there anyone out here? "
    Het is vrij stil sinds juni 2013.
    Jammer!
     
  18. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Ja hoor, ben er nog.
    Het project heeft "even" on-hold gestaan wegens allerlei zaken maar zeker niet uit het oog verloren.
    Inmiddels is de romp weer kaal, van binnen (alles eruit gehaald) en van buiten (geschuurd).
    Ben alleen een beetje huiverig voor het spuiten, niet m'n sterkste kant.
    Kwa electronica is inmiddels wel alles binnen. De bedoeling is wel binnen een maand of 3-4 te water te gaan.

    Groeten, Alex
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi!
    Dan varen er over een paar maanden wellicht twee van deze dames op de Nederlandse modelvijvers...:

    bouwverslag-torpedoboot-zobel-klasse

    (Ik ben 14 dagen geleden met de mijne begonnen:D)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina