Bouwverslag Griffon 2000 Hovercraft

Hallo Hoveraars
Niet zo heel lang geleden heb ik de euvele moed gehad om een Hovercraft project op te starten. Vanaf het begin heb ik daar wat kiekjes bij gemaakt en het lijkt me leuk om van het hele project hier verslag te doen.

Om te beginnen zal ik in een serie posts een 'inhaalslag' beschrijven en al doende haal ik het project wel in :-)

Om te beginnen moest ik natuurlijk een voertuig selecteren. En zoals velen belandde ik al gauw op Mark's Hovercraft pagina's, alwaar hij gratis zijn tekeningen van de Griffon beschikbaar stelt. Na een paar keer mailen met Mark himself heb ik besloten om ook met dat model te beginnen omdat het mijn eerste Hovercaft is. Het model is geschikt voor first-timers als ik.

De originele tekeningen vind je hier: Mark's Model Hovercraft - Griffon 2000TDX

Mijn uiteindelijk doel is om te komen tot de schaalversie van deze uitvoering:
Griffo1.jpg

Mijn eerste bezoek aan de modelbouwwinkel was om de vereiste 0.8 en 0.4 mm multiplex platen te kopen. Dat liep dus anders. De 0.8 kon ik bestellen, de ander niet. De wachttijd was meer dan 3 weken, dus ik kon nog niet met het bouwen beginnen. Dus heb ik mij eerst op de constructie van de skirt (ook wel rok genoemd) geworpen. (Dat is die opblaas band rondom).

De skirt heb ik gemaakt van modern vliegerdoek.
Het patroon van de segmenten kan je ook vinden op de pagina's van Mark Porter, maar je moet het wel zelf opschalen. Ik heb dat gedaan met MS-Visio, waarin je met echte milimeters kunt werken die na printen nogsteeds kloppen.

Hieronder een paar kiekjes van de opschaling.

P1%20upscaling.JPG

All%20panels.JPG

Daarna heb ik de patronen overgezet op berkentriplex om mallen te zagen waarlangs ik later alle patroondelen makkelijk kon snijden:

Layout%20on%20ply.JPG

Ply%20templates.JPG

Wordt vervolgd,

Thomas

Laatst bewerkt:
Skirt constructie

Nadat alle triplex mallen waren uitgezaagd heb ik daarlangs de dacron vliegerdoek segmenten uitgesneden. Elk segment heeft een vreemde radius als buitenvorm, die er voor zorgt dat na het samenvoegen de rok een driedimensionale ronde vorm kan krijgen.

Alvorens de segmenten met mijn antieke naimachine in elkaar gezet zijn, heb ik de naden geplakt met een zeer dunne tape die ik kreeg van mijn vliegerkennis Emiel, die ook de stof had geleverd.

Hieronder het plakken van een naad:
Seam%20tape.JPG

De gehele skirt bestaat uit een complexe voor- en achterzijde, die met een vrij rechte langszijde worden verbonden.

Het naaien gebeurt op een handnaaimachine, die ik voor 10 euro heb gekocht van een reumatische bejaarde dame die er tot onlangs nog haar kleding op verstelde.

Sewing.JPG

Belangrijk bij het naaien in dit geval is om er voor te zorgen dat de naald niet door de plakstrip gaat.
Dit is een paar keer wél gebeurd en dan wordt de naald zo kleverig dat hij de onderdraad niet meer laat glijden en hetgevolg is dat de steken niet meer vast zitten, dus je kan opnieuw beginnen.

Hieronder een impressie van de deelfasen:
Taped%20sections-1.JPG

De voor- en achterzijde krijgen al vorm:

P1-3d_1.JPG
P1-3d_2.JPG

Skirt%20bow.JPG
Skirt%20B_S.JPG

De gehele skirt gemonteerd:
Skirt-Total_2.JPG

Wordt vervolgd,
Thomas

Laatst bewerkt:
Romp

De romp van de model Griffon is een soort box constructie, die zo licht mogelijk wordt gebouwd van 0.8 mm triplex en verstevigd met 6mm dikke balsa balkjes en segmenten. Ook de spanten worden gemaakt van de dunne plaat en verstevigd langs de randen.

Allereerst de basis box:

Hull-1.JPG

Het gat voor de luchtstroom die de lift oplevert heb ik met een dremel en slijpschijfje uitgesneden.

Later komen er zijdekplaten aan de romp, maar hoe die worden bevestigd moest ik zelf uitzoeken. Ik heb spanten gebouwd met gaten er in. De gaten besparen op gewicht, maar zijn ook nodig om de lucht te verdelen door de skirt.

Hull-2.JPG

Op de foto hierboven zie je ook rechthoekige gaten van de liftsplitter, die een deel van de lucht in de skirt pompt en de rest naar beneden stuurt.

Hierna worden de zijdekken er op gelijmd.
Dekspanten.JPG
Onderzijde.JPG

Romp%20en%20zijdek.JPG

En tenslotte een versteviging rondom, waar ook later de skirt aan wordt bevestigd.
Zijrand%20versteviging.JPG

Wordt vervolgd,
Thomas
http://www.xs4all.nl/~imxtreme/RCmodels/Griffon/Hull/Dekspanten.JPG

Lift Duct

De efficiëntie van de luchtstroom wordt verhoogd als de lucht wordt opgesloten in een koker (duct). Die duct is dan ook essentieel. Helaas kon ik geen 0.4 mm triplex verkrijgen, dus ik heb hem gemaakt van 0.8 mm materiaal. Dat buigt wat moeilijker, maar met geduld en elke dag een stukje verder is het toch gelukt.

LDuct-bend.JPG

Met een half bovendek waar eenzelfde diameter gat in zit wordt de duct gemaakt door de gebogen strip er in te lijmen. Maar voor dat dit kan gebeuren moet de liftsplitter zijn lucht kwijt via rechthoekige boxen die natuurlijk ook de ronding moeten volgen.

LDucts.JPG
LDucts-in.JPG

LDuct-under.JPG

Een kijkje door de splitboxen
PeepHole.JPG

Wordt vervolgd,
Thomas

hoi Thomas,

Leuk om te zien. Mijn hoovercraft is al weer van even geleden. Toen nog met twee brandstofmotoren. Hij kwam goed omhoog, reageerde goed op de voorstwingmotor en de roeren. Lastig was wel het reactiemoment van de hefmotor die zorgde voor een constante zijdelingse afwijking.

Je ervaring in het naaien van vliegers komt weer goed van pas zie ik.

Ik ga je bouwvorderingen volgen.

groet,

Erik

Motor mount

Over de constructie van de motorophangingen wordt alles gelukkig weer aan mijn eigen fantasie overgelaten.

De liftmotor heeft een duwfunctie, waarbij de propellor in de duct zit verscholen. Voor onderhoud e.d. moet de boel dus wel verwijderd kunnen worden.

Ik heb gekozen voor een hulpframe dat ik als een bajonet vastklik aan de romp.

Motormount-1.JPG

Voor de stijgmotor heb ik een propellor met rechte tips gekozen, want het lijkt mij dat de lucht dan nog beter wordt vastgehouden in de duct.

Dit hulpframe valt in twee opnemers:
Motormount-2.JPG
Motormount-3.JPG

De elastieken voorkomen dat het draaimoment de boel weer los werkt en absorberen wellicht iets van de rotatiekrachten bij plotseling verhogen van het toerental. (Jaja, bij de eerste draaiproef vloog de boel meteen los en hakte de prop in de zijwand. Als je goed kijkt zie je de sporen rechtsboven in de duct. :-)

Wordt vervolgd,
Thomas

Foreward Thrust Duct

Vandaag weer een stapje verder met de Griffon.

Voor de voorwaartse aandrijving wordt ook de propellor in een duct opgesloten. Deze is in mijn geval ook van 0.8 mm triplex gemaakt, want de geadviseerde 0.4 mm kon ik niet krijgen.

Door gebrek aan lengte bestaat de omtrek uit 2 delen, maar ook uit 2 lagen. Zo is de boel redelijk stevig geworden. Hij is wel wat dunner dan de schaal van de werkelijkheid, maar misschien dik ik hem visueel wat op naderhand.

Allereerst hieronder het vormen van de circel, rondom een container van een vitamine shake, met precies de juiste diameter :-)

Duct%20Vormen.JPG

Naast de container zie je 3 balsa plankjes. Die gaan het stabilo vormen.
Het originele model heeft 3 vast gemonteerde hoogteroeren, die tevens dienen om de circelvorm vast te houden tegen vervorming. Ik ga dat veranderen en monteer 3 voorlopers als stabilo, waarna ik er 3 hoogteroeren achter monteer die ik kan bedienen vanaf de zender. Hiermee verwacht ik dat ik de luchtstroom kan sturen voor een actieve trim op verschillende snelheden, c.q. verschillende ondergronden.
Hieronder het proefpassen van de middelste stabilo:
Duct%20Vomen-2.JPG

Wordt vervolgd,
Thomas

Back