Bouwverslag Gry Maritha

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 7 mei 2013.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey forum lezers, onlangs ben ik in het bezit gekomen van een prachtige Gry (half afgebouwd door een anderforum lid).

    Het is nodeloos te zeggen dat dit een prachtige kit is, maar daar ik hem wil gedetailleerd afbouwen mis ik eigenlijk wel wat referentie materiaal, lees detaille foto's.

    Zijn er hier op het forum leden die misschien deze kit eerder hadden gebouwd en hiervan nog een aantal foto's het internet heb ik reeds afgespeurd, het gaat me dus echt over bvb. bridge foto, detailles van hydraulische, elektrische leidingen enz.

    Eerstdaags zal ik een overzichtje posten van de bouwvorderingen, waarschijnlijk zal ik hem ook afwerken in de 2013 kleuren, kwestie van een originele en unieke boot te hebben.

    Heren (dames) alvast bedankt mochten jullie m verder kunnen helpen.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, van wie denk je dat ie af komt?

    Ik heb je alle foto's gegeven die ik heb dus daar kan ik je niet meer mee helpen helaas.
     
  4. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hallo,

    Het heeft even geduurd maar ondertussen ben ik dan toch me de bouw, verbouwing van de GRY gestart, trouwens een erg leuk schip om aan te werken al zitten er erg veel onderdelen aan...

    Waarschijnlijk zitten jullie meer te wachten op foto's dan op woorden, en daar ik al een heleboel heb gedaan zonder echt iets chonologisch op te schrijven. Post ik deze dus maar vanaf nu zal ik het verslag meer opvolgen zodat jullie er kunnen van meegenieten. Trouwens tips, opmerkingen of suggesties zijn meer dan welkom!

    De stuurhut ruwbouw.

    [​IMG]

    De achterbouw.

    [​IMG]

    De luchtkokers en benzine/diesel containers.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Na lang the hebben overwogen heb ik toch maar de zaag in de romp gezet om het bevoorradingsluik werkend te maken... (Wiggie kijk dit waarschijnlijk met lede ogen aan maar hij gaat er veel beter uitkomen zo...)

    Dit impliceerde natuurlijk dat alles terug moest gespoten worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na studie van de talrijke foto's verkregen via Steamship Company
    moest ik hier endaar nog wel wat aanpassing aan de stoot randen aanbrengen.
    trouwens de verschillende wateruitlaten moeten en ook nog inkomen

    [​IMG]

    Natuurlijk moest de side-hatch ook gemaakt worden. Ik probeer de werkende delen uit metaal (cu) te maken zodat ze dan tegen een stootje kunnen en dan detailleer ik ze in styreen ik vind dit best een mooi resultaat neerzetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik moet nog wat flexible hydraulische leidingen en een verstraler aanbrengen maar het beeld is er al min of meer...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  7. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Weer een detaillistische bouwer om te volgen, ziet er prachtig uit.
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kijk inderdaad Jafa, maar niet met lede ogen hoor.
    Wel genietend dat de Gry een goed thuis heeft gevonden. Ik ben abonnee bij deze.
    Erg netjes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2016
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    de side hatch is nog steeds niet helemaal af, de delen moeten nog op / in het deck en romp worden gelijmd.

    Een ander onderdeel waar ik aan begonnen ben was de mast, de originele mast in de doos moest van hout en styreenbuis worden gemaakt maar omdat ik denk dat dit slechts enkele weken ongeschonden blijft maken we hem maar in messing.

    Hij is volledig opgetrokken van hole buis, je kan zien dat alle draden voor de verlichting al zijn doorgetrokken, tjonge wat is dat laatste een shit werk de diameter van die buisjes is niet eens 1 mm dus dat heeft me een hele avond gekost. ook heb ik reeds de "sokkels" van de lampen geplaatst.

    Naderhand wordt alles in styreen afgewerkt zodat de uiteindelijke afwerking best wel ok is.

    [​IMG]

    De draden voor de radars zijn ook geplaatst de twee radars zullen lopen op 12V
    net als alle leds, voor de radars komt er telkens wel een voltgegelaar tussen
    om zo de snelheid mooi te kunnen instellen.
    Ik heb geprobeerd om de aadrijving van deze radars zo onzichtbaar mogelijk te maken maar deze schaal ca 1/43 a 1/50 (niet alles is echt zo schaal vast) maar dat is erg moeilijk verwezenlijkbaar.

    [​IMG]

    Kijk en laat gerust ideeën of opmerkingen na, de decals (FURUNO) moeten nog aangebracht worden evenals alle "danger en elec" tekens...
    voor de rest is hij af eigenlijk. als de voltmeters er tussen staan maar k nog een filmpje...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volt regel modules de motoren lopen op 1-6 volt maar rond de 1,5 a 1,7 zitten ze goed op snelheid. Een oplossing met diodes er tussen kwam nooit echt tot een goed resultaat vaak wilde ze niet starten door een te groot inertie moment teveel amps)... en als de spanning iets groter werd liepen ze te snel...
    Hier de oplossing:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Misschien moeten de antennes bovenaan nog een zilver kleurtje krijgen maar daar denk ik nog eens over na...
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  10. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Gewoon wit houden, is in het eggie ook zo.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ik probeer een beetje de bouw bij te benen vandaar nog wat foto's ditmaal van de achter "cabines" (hoe heet dit normaal?) die zijn afgewerkt en geschilderd.
    Dit weekend of volgende week zet ik het interieur er in en de binnen verlichting.
    De deuren blijven open achteraan zodat de de "werkplaats" en de buizen van de uitlaat enz. kan zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een vraag, de 2 uitlaten per kant zijn zo'n 4 a 5 mm dik (messing) ik zou deze willen aansluiten op een stoom generator (1 of 1 per kant) en ze laten roken proportioneel met de motoren... sound module enz... nu kan dit bij deze diameters?

    En moet de aanvoer buis dan volledig in messing zijn (ik dacht aan verwarming buis 15 a 16 mm) of mag dit in pvc...
    Waarschijnlijk moet ik ook een proportionele fan inbouwen.
    Nu ik zou eigenlijk willen weten of iemand dit als eens gedaan heeft met zulke dunne tubes...

    De reling-staanders bij de Gry zijn gemaakt uit witmetaal, dit zou soldeerbaar zijn maar tijdens het solderen smelten deze gewoon weg net als soldeer, op dit ogenblik heb ik ze gelijmd met zap, maar ik heb erg mijn twijfels of dit op lange termijn duurzaam is?
    Een alternatief is alle staanders uit messing namaken maar dat is echt een hels werk.

    Het achterdeel van de cabine en side hatch compartiment is ook deels af en geschilderd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het voorstuk moet enkel nog groene treden en wat onderdelen krijgen:

    [​IMG]

    allerlei klein grut waar echter veel werk aan is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als laatste de brug met "Sil light" en interne verlichting, ik probeer dit weekend een foto te maken in het donker dit is echt mega goed gelukt lijkt net een cockpit in het donker.
    Ik heb hiervoor de leds in een plexiglas module gezet de randen zijn grof gemaakt om het licht te defuseren en de onder en zijkanten met zilveren verf behandeld, bij deze:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Echt netjes hoor. Ik blijf volgen.
     
  13. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Weer een volger erbij :p, mooi projekt!!

    gr. Herman
     
  14. peter91

    peter91

    Lid geworden:
    21 apr 2011
    Berichten:
    350
    Locatie:
    Emmen
    Ziet er veel belovend uit! Ik volg :)
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bij deze één van de laatste werkjes, mijn zorgkindje van zo'n 2 maand geleden:confused:, de lift.

    Deze komt in de side hatch, en gaat op en neer (nee zeg :rolleyes:) en plooit dan naar buiten. Dit is om de "kade drempel" te omzeilen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals bij de vorige werkjes, is het mechanische in messing en de afwerking in styreen de lift zal worden aangestuurd door een bouden kabel in in de zuigerstang van de lift wordt gelijmd.

    Het in en uit plooien gebeurt door een veer en aanslag op de laatste 1,5 mm van de "travel" van de lift.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    De hele bedoeling was om dit te kunnen doen met een kanaal, ik ga dit instellen als volgt,
    servo uitlag van beneden tot de laatste 2 mm boven van 0 tot 90 met een datum verschuiving van 90 en de laatste 10% voor de buiten plooiing, dit allemaal met een serieuze delay zodat het zaakje realistisch gaat. (dit was het idee daar ik nu een F14 gebruik met analoge uitbereiding zal dit moeten worden herzien...)

    Een filmpje:

     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ondertussen heb ik ook het hele dek gespoten, de cargo hatches, bridge, dak, enz. niet omdat het vorige niet goed was maar omdat het onmogelijk was de kleur terug te krijgen.
    Het originele groen was door de tijd afgebleekt en het restant uit de bestaande potten was vele tinten donkerder dus na 2 dagen alles te hebben afgeplakt het hele zooitje maar opnieuw gespoten.

    Ik ga er nog wel een "satijn" vernis opzetten misschien is "mat" beter dat wordt testen...
    De orginele kluisgaten heb ik ook afgebroken want deze leken niet op die van de echte GRY op het plankje zie je de nieuwe (zoals de orginele gegoten en vast geschroefd).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog wat bouw foto's van de achter kant alle leidingen voor de TL lampen zijn reeds aanwezig om realistische TL lampen te maken moet ik toch nog wat oefenen ik heb dit geprobeerd met 2 smd-tjes in een oorstokje dat dit plat gemaakt om in de TL armaturen ze zetten maar je ziet heel duidelijk de 2 led lichtjes branden en dit is niet mooi, ik op het forum al veel betere exemplaren gezien ik zou enkel eens moeten uitdokteren hoe ze dat doen.

    Ondertussen heb ik iets gevonden hieronder het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was het eerste probeersel, hieronder zie je de buislamp "TL lamp) smd's vastgelijmd op een dun stripje styreen en allemaal vastgelijmd met zap secondelijm. Als de smd's niet te ver van elkaar staan is het net een TL lamp als je het geheel in het buisje van een oorstokje doet. Ik heb een aantal verschillende merken van oorstok-buisjes getest want ze zijn niet allemaal van hetzelfde materiaal en dikte.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De buis is eerst zilver gespoten, in deze verf zitten kleine metaal deeltjes die ervoor zorgen dat het licht niet door de achterkant komt de buis zelf was natuurlijk afgeplakt...

    [​IMG]

    Als je goed kijkt kan je het oorstokje met de sms's erin zien zitten achter de matte plastiek van de buislamp...

    [​IMG]

    Hieronder zie je de jack van de side hatch, enkel het uiteinde, het kopelstuk met de hatch heb ik opnieuw moeten maken, de kracht om de hatch open te laten gaan was veel te groot. De arm was slecht 4mm (geinterpoleerd van het ware schip), dit is dus niet te doen om te laten werken met een servo.
    De nieuwe arm is 12 mm en dit werkt heel soepel. echter moest ik de binnen kant van de hatch hiervoor wat aanpassen maar dat is wel goed gelukt, al is het niet 100% in lijn met de echte Gry, maar ik zou graag alles wilen laten werken dus zal ik hier en daar wat compromissen uit de mouw moeten schudden.

    Foto's van het volledig systeem volgen nog...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    tl verlichting

    Hallo JaFa,

    Ik heb met bewondering naar je werk gekeken! Het is werkelijk prachtig hoe je zo gedetailleerd bezig bent.
    Ergenns ben je bezig geweest met tl verlichting. Je zou Hoegaarden eens kunnen vragen, hij weet er wel raad mee.

    Succes verder en je hebt er een fan bij!
    Grt Dennis
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Tja, de kluisgaten waren nog van het pre- draaibank type dus dat kan wel kloppen dat die niet comform het origineel zijn. ;)

    De binnenzijde van de verschansing heb ik destijds zelf gemengd omdat ik de juiste kleur niet in mijn bezit had. Zoals al eerder geschreven ben ik blij dat de Gry onder jouw hoede terecht is gekomen want je bouwt haar echt heel mooi op. Chapeau.
     
  19. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ankers

    De laatste 2 weken is er weinig gedaan, ik heb enkel 2 ankers gemaakt.
    De doos had ankers in wit metaal, eerlijk, dit materiaal trekt eigenlijk op niets!
    De reling is hier ook van gemaakt en dit valt niet te solderen het smelt gewoon weg. de anker onderdelen:

    [​IMG]

    Na wat soldeerwerk en een paar uur schuren en vijlen komt er dit uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet ik in de romp verbinding buizen zetten, echter hier zit ik met een technisch probleem.
    Op de foto van de Gry zie je dat het linkse anker "tipcovers" heeft.
    Als ik dit werkend wil maken hoe ga ik ooit ervoor zorgen dat het anker mooi in die covers glijdt?
    Een andere optie is enkel het rechtse werkend te maken deze heeft die covers niet. Suggesties???

    [​IMG]

    Mocht iemand een goed idee hebben voor een simpele anker winch, altijd welkom, ik heb die van krick gegoogled maar is wat duur voor wat het is, en een gewone reductiemotor vind ik dan weer niet ok, hij zou moeten vallen +- 1m en dan rustig terug op komen. Graag ideeën...

    Voor de rest enkel nog sjor-ogen gemaakt voor het dek:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
  20. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Witmetaal heeft een smeltpunt van circa 140 graden dus de soldeer die je moet gebruiken moet een lowmelt variant zijn met een smeltpunt rond de 70 graden. Ander alternatief is lijmen met epoxy.

    Ik heb voor de Mississippi zelf een ankerwinch in elkaar gesleuteld. Staat ergens in het begin van het draadje.
     

Deel Deze Pagina