Bouwverslag Höllein Climmaxx

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door noroot, 7 jun 2013.

  1. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Hallo iedereen,

    Na een stop van 10 jaar de hobby weer opgepakt :). Na enkele weken (weer) leren vliegen met een stuk vliegend schuim (Multiplex Fun Cub) wilde ik toch graag zelf iets bouwen, het is jammer hoe weinig (of geen??) houtbouw er nog te zien is op de vliegclub :(.

    Een heleboel research later kwam ik toevallig op de Climmax van Höllein uit, wat mij gezien de eerdere bouwverslagen een erg goed toestel leek om wat bouwervaring op te doen! Het zou erg vlot en simpel te bouwen moeten zijn, wat voor een leek als mijzelf natuurlijk erg positief is.

    Ik hoop 3 dingen te bereiken met dit topic:

    • Het bouwproces wat documenteren, wie weet kan er iemand evenzeer genieten van dit verslag zoals ik van de vele verslagen hier.
    • Hulp vragen waar nodig aan de ervaren bouwers hier op het forum
    • Hopelijk iemand weten aan te zetten om ook eens een houtbouw kit te proberen in plaats van ARF.


    Het wachten op een postpakket duurt altijd zo lang, of dat lijkt toch zo. Geduld wordt beloond, want uiteindelijk lag er toch het volgende pakket voor mijn deur:

    [​IMG]

    Het uitpakken van zo'n doos is altijd erg leuk :D:

    [​IMG]

    Oeps, wat is de roze/magenta oracover in het echt toch wel erg fel roze... Wat bezielde mij eigenlijk en wat had ik nu verwacht?!

    [​IMG]

    En wat heb ik mij mispakt op de grootte van het toestel... De plaatjes in de webshop leken niet bijzonder groot, het plan is te groot voor de 'bouwtafel' (lees, keukentafel, gelukkig geen vrouw die gaat zeuren dat ik 2 maanden de keukentafel zal gebruiken om te bouwen :cool:). Achja, zolang het in mijn fietskar past is het prima.

    [​IMG]

    Ondanks dat ik nog geen 'ondergrond' gevonden heb voor onder het plan (kurk? spaanplaat?) kon ik het toch niet laten om even wat te friemelen. Een beetje in het plan lezen en wat droog passen kan nooit kwaad.

    [​IMG]

    En hier komt direct de eerste vraag... Er lijkt iets niet te kloppen, de carbonnen liggers zijn te lang?! Ik kom er niet direct aan uit, iemand die het weet? Ik heb ze op de foto's links uitgelijnd met de buitenkant van de meest linkse rib. De handleiding spreekt erover dat deze carbonnen liggers 1 meter zijn, wat klopt. De vleugel is echter maar 98.5cm op het plan? Zoals te zien is mijn eindlijst ook iets langer dan voorzien op het plan, al scheelt dat niet erg veel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was het voor vandaag. Hopelijk kan ik snel verder met bouwen, ik heb er echt zin in! Hopelijk verlies ik deze motivatie tijdens dit eerste project niet :). Ik kijk er al enorm naar uit om deze ribben, latjes en plankjes te zien vliegen :cool:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Onderdelen die te lang zijn kun je inkorten. Onderdelen die te kort zijn....daar kun je niks mee. Precies de goede lengte is erg lastig met verlijmen. Je zult zelf dus wat dingen af moeten schuren.

    Succes!
     
  3. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Wat is dan de beste manier om zo'n (al verlijmde?) carbonnen buis in te korten? Ijzerzaagje? Gewoon lomp schuren? Andere?

    Alvast bedankt voor je feedback :).
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met een fijn ijzerzaagje gaat het prima.
    Wel eerst transparante tape strak om de buis wikkelen op de plaats waar gezaagd wordt.
    Deze tape moet het delamineren voorkomen.

    Gaaf project, veel plezier met bouwen!

    Johannes
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb ze na het verlijmen met een ijzerzaagje gezaagd.
    Mooie kist!...ik heb er al een tijdje erg veel plezier mee!
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik hiervoor een diamantbezet slijpschijfje in de Proxxon of Dremel.
    Hiermee is vrijwel geen gevaar voor delaminatie.

    Rick
     
  7. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Dan heb je geen stukje tape meer nodig omdat de verlijming het delamineren voorkomt?

    Een ijzerzaagje komt alvast op het lijstje van de benodigdheden van de bouwmarkt te staan. Hopelijk vind ik er straks een goede ondergrond voor op de bouwtafel, ik heb er zin in om de eerste ribben te 'verkleben mit dunnflussigem Sekundekleber' :cool:. Eenmaal mijn vingers vol met 'ZAP' hangen is het bouwen pas echt begonnen!

    Gelukkig dat de kit van Hollein zo 'simpel' is, en er hier gul advies gegeven wordt, anders zou ik weken niet kunnen slapen ;). Het zal een leerrijk traject worden, bedankt voor alle reacties!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat heb ik inderdaad niet gebruikt, gewoon heel rustig de zaag het werk laten doen en dicht tegen de wortel afgezaagd. De rest met een sleutelvijltje en vervolgens de CA over het uiteinde gedruppelt.

    Ik heb de vleugels op mijn bureau gebouwd. Met een zeemansoog gekeken of die recht was en plasticfolie over de tekening om vastplakken te voorkomen. Als je eenmaal met de lijm aan de gang bent gaat het erg hard hoor.......je wil ineens ook niet meer stoppen en voordat je boe geroepen hebt ligt er een mooie vleugel voor je neus!
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    vergeet niet om aan elke rib de carbon ff wat op te ruwen, zodat het beter verlijmt raakt.
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo

    En voordat je begint te schuren eerst erg goed ontvetten, er zitten lossingswas resten aan de carbon.
    Je hebt anders echt geen hechting, ben ik al eens achter gekomen:confused:

    succes met dit moois

    groet

    Terence
     
  11. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk! Weer een Climaxx, als je hem netjes bouwt, wat bijna niet kan mislukken dan heb je een heerlijke zwever! Met de Climaxx vlieg ik regelmatig en het bouwen was heerlijk, zit snel in elkaar. Ik heb nog een bouwverslag, wellicht handig om nog eens door te lezen.

    Nu al vast 2 tips van mij:
    1. De stuurkabels voor de staartvlakken uit de bouwdoos niet gebruiken, heb ik echt spijt van, lopen mij veel te zwaar. Ik zou op zoek gaan naar iets wat echt soepeltjes loopt en niet van kunststof is, dus geen Sullivans.. want anders blijf je trimmen. Er zijn er hier vast wel een paar soortgenoten die een advies kunnen geven. Weet nu even geen alternatief, mooiste is nog kleine servo's direct in de staartvlakken. Qua zwaartepunt moet dat kunnen. Mijn motor is stevig (verticaal stijgen!!) en achterzijde accu ligt op zwaartepunt, dus je kunt rustig achter op de staart wat massa toevoegen in de vorm van servo's..
    2. De aansturing van de staartvlakken moet je echt zo ver als mogelijk ondersteunen, Justus heeft er een crash aan overgehouden. ik heb het zo opgelost. Dat zit dan wel weer strak.

    Veel plezier met de bouw en nog veel meer plezier met het vliegen straks.

    Groet,

    Jacob
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2013
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Oh, en gebruik een gewone cover ipv Oralight ivm flutter... (ik lees bij jou Oracover, dan is het wel goed)
     
  13. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    Wow, lang geleden dat ik als nieuweling ergens zo enorm vriendelijk onthaald werd en zo enorm veel tips en hulp kreeg. Het is echt fantastisch om zoveel bouwtips te krijgen!

    @Justus: Alles verlijmen en dan voorzichtig kort bij de rib afzagen, wat bijvijlen en daarna wat CA erover is wat ik ga proberen te doen.

    @fireforx309, @Terence: Daar had ik zelf nooit aan gedacht, om het carbon eerst wat te ontvetten en te schuren zodat het beter te verlijmen valt. Dat had wel eens slecht kunnen aflopen :rolleyes:.

    @jacobbos: Je bouwverslag heb ik gelezen tijdens het zoeken naar een nieuw model :D. Toch goed om het te vermelden, ik ga het zeker nog eens doorlezen!

    De tip om de stuurkabels achteraan zo ver mogelijk te ondersteunen ga ik zeker toepassen. Je andere opmerking kan ik lastiger plaatsen, door een gebrek aan ervaring. De meegeleverde stuurkabels zijn van metaal, met een kunststoffen omhulsel, dit lijkt redelijk vlot te bewegen? Waarom zou dit ervoor zorgen dat je vaker moet trimmen?

    Ik heb geopteerd voor de 'power set' die Hollein adviseert, volgens mij zal die ook geen gebrek aan power hebben :D. Deze bevat een Hacker A30-14L motor. De servo's in de staart proberen te monteren durf ik precies niet zo goed, dat is wel een 'grote' wijziging ten opzichte van het plan, wat als het zwaartepunt dan absoluut niet meer goed te krijgen is :confused:. Zeker omdat ik servo's heb van 16 gram...

    @SRS: Dat had ik inderdaad ergens gelezen, ik heb dus de gewone oracover :). Bespannen zal nog spannend worden, zeker omdat de hele vleugel in 1x moet tesamen met een 'foliescharnier'. Maar dat zijn zorgen voor later ;).



    Verder met de bouw. Ondanks dat ik met veel plezier ga werken, zou ik dit weekend toch graag wat meer tijd gehad hebben voor mijn nieuwe speelgoed ;). Alleszins, gisteren de 3 ribben die bestaan uit balsa en 'sph' (??) aan elkaar gelijmd met wat houtlijm.

    [​IMG]

    Met pijn in het hart heb ik toch besloten om de tekening te 'verknippen' omdat dit gewoon veel praktischer werkt op een relatief kleine tafel. Het deel van de vleugel netjes op de tafel geplakt met wat folie erover :). Vervolgens opnieuw 'droog gemonteerd', de achterlijst was nog even prutsen. Volgens mij zou ik het nu kunnen verlijmen (ja, ik weet het, op de foto staan er nog enkele ribben niet helemaal recht :p).

    Toch durf ik niet zo goed, haha. Zeker met die vloeibare secondelijm gaat het erg hard en zijn fouten lastig te corrigeren... Achja, ik ga zeker niet overhaast beginnen lijmen als ik over een uurtje naar mijn werk moet vertrekken. Hopelijk kan ik vanavond weer verder en durf ik het aan om van dit vleugeldeel alles vast te lijmen. Wel prachtig hoe mooi alles past!

    Helaas hadden ze in de bouwmarkt geen geschikte 'ondergrond' voor onder het plan. Ik dacht aan kurk omdat je hier met speldjes in kan prikken. Een houtsoort lijkt mij direct zo hard, een soort van hard isolatieschuim is dan weer erg gevoelig voor putten en oneffenheden... Al is het niet erg noodzakelijk om alles te 'fixeren' op de bouwtafel, het zou mij toch wat zekerheid geven tijdens het lijmen dat alles recht zit en blijft zitten :D.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Nogmaals erg bedankt voor alle reacties! Als nieuweling is het erg fijn om zo ontvangen te worden en zoveel hulp/tips te krijgen, dit zie je niet vaak meer online!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    sph=Sperrholz ofwel triplex :)
    Als ondergrond kun je bij de bouwmarkt platen zachtboard krijgen. Fixeren op je werkblad is wel aan te raden want je bouwt anders ongemerkt vrij makkelijk een kromme vleugel....en dat krijg je niet meer goed.

    [​IMG]
     
  15. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    1. De meegeleverde stuurkabels zijn inderdaad opgebouwd met een staaldraadje in een kunststof buitenmantel. De buitenkabel moet je zo recht als mogelijk in de romp in bouwen naar de roervlakken toe. Dat is gelijk het probleem, mij lukt het bijna niet om dat echt recht naar achteren te krijgen. Betekent dat de staaldraad de 'buiging' de buitenkabel moet volgen en stukken minder soepel loopt. Ik weet nog dat ik de kabelset gewoon vlak op het werkblad had liggen en vond toen dat het mooi soepel liep. In de romp liep het na inbouw heel stroef. Daar kwam nog bij dat bij het insteken van de staaldraad en doorvoeren naar achteren er in de buitenmantel kleine braampjes ontstaan door het aanlopen van de staaldraad in de 'buigingen'. Deze hebben er bij mij voor gezorgd dat 1 kabel op een gegeven moment echt vast zat. Door een gat in de romp te maken op de juiste plek heb ik een stuk van de buitenkabel verwijderd en zo deze vastloper weer aan de gang gekregen.

    Als ik hem opnieuw ging bouwen zou ik zo ver als mogelijk naar achteren met een koolstof staaf gaan werken en pas het laatste stuk een binnen/buitenkabel gebruiken.

    Met een volkunststof kabel krijg je door temperatuurwisselingen een uitzetting of inkrimping van de kabel en dus een andere neutraalstand. Dit moet je wegtrimmen.


    2. Gebruik niet die secondenlijm die zo dun is als water, je hebt ook 2 andere diktes: middel en dik. De middelste gebruik ik het liefst, vloeit allemaal net even wat mooier dan dat waterdunne spul.

    3. Hebben ze wel :D, kost je 2-3 euro: gipsplaat! Gebruik ik al jaren met veel plezier. Mooi vlak, prima spelden in te prikken en allerlei maten leverbaar.

    Succes met de bouw en blijf je vragen stellen!

    Groet,

    Jacob
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Over de bouwplaat. Ik heb een dikke MDF plank, mooi recht, en daarop een stuk zachtboard gelijmd. Gipsplaat is inderdaad ook een goeie!
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als je jezelf niet genoeg vertrouwt om een foliescharnier te maken dan kan je altijd nog los de vleugel en de roeren/flaps bespannen en de roeren aan de vleugel hangen met tape. Dat is optisch iets minder mooi dan een foliescharnier, maar werkt ook prima.
    Als je wel foliescharnieren gaat maken: van tevoren goed bedenken wat je alvast moet bespannen (onderkant en zijkant roer?) en hoe je volgorde van werken gaat zijn. Dat is zonder foliescharnieren overigens ook al erg belangrijk...

    Veel plezier met de bouw, het is een mooi pakket en een mooi model.
     
  18. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ikzelf een 18mm dikke multiplex plaat van 1.6m en daarop kurk vloertegels op gelijmd. mijn bouwplaat gaat haast eeuwig mee, en je kan er met kleine speldjes in werken!
    (ben de kurk gaan uitzoeken in de winkel waar ze kurkvloeren verkochten, want er zit veel verschil in grof en fijn...)
     
  19. noroot

    noroot

    Lid geworden:
    10 mei 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Regio Leuven
    1. Over die aansturing moet ik nog eens goed nadenken wat ik daarmee ga doen. Het meest verstandige zal zijn om je raad op te volgen ;). Heb je toevallig weet waar dat ergens beschreven staat, het idee van een koolstof stang tot redelijk ver vanachter, en dan iets met een binnen- en buitenkabel? Het zal vast wel ergens in een bouwverslag staan met foto's en uitleg.

    2. Bijgeleverd heb ik de meest vloeibare ZAP gekregen. Ik heb nog een potje CA van een ander merk staan wat volgens mij medium is. Zal wat experimenteren zijn wat het beste werkt :).

    3. Grappig, daar heb ik nog naar staan kijken in de bouwmarkt. Om een of de andere reden heb ik die gipsplaat afgekeurd als bouwplaat op dat moment. Ik was eigenlijk op zoek naar kurk, maar dat hadden ze niet. Morgen een herkansing.

    @fireforx309: Zoiets had ik in gedachten, helaas geen kurk in de bouwmarkt te vinden. Een winkel waar ze kurkvloeren verkopen heb ik nog niet gezocht.

    @Japie.G: Dat is ook een optie, al zag ik dat 'zachtboard' niet direct liggen in de bouwmarkt.

    @Fotor: Eerder een gebrek aan kennis op dit moment. Het principe staat veelvuldig beschreven op internet (en nog eens in de handleiding). Als ik nog met vragen zit daarover tegen dan hoor je het wel ;). Anders is scharniertape ook nog steeds een optie, maar dat is opgeven.

    Dringend tijd om wat minder te typen en de CA aan mijn vingers te laten kleven.... :rolleyes:
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Beplank de bodem van de romp niet en gebruik je boer'nverstand, dan kom je er zeker uit volgens mij. Zo gaat het met mij althans wel, kan soms een uur naar een ding kijken om te visualiseren hoe het allemaal zal moeten lopen.

    Jacob
     

Deel Deze Pagina