Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Je hebt helemaal gelijk: het draaieind zal zeker ook veel stevigheid bieden, zeker omdat je elke spant afzonderlijk nog eens vastzet met moertjes. Als je de beplanking gelijk op laat gaan (stuur- en bakboord) zullen de krachten redelijk symmetrisch opgevangen worden. Je kunt eventueel nog een of twee extra steunpunten met hoekplaatjes maken in plaats van een balk over de hele lengte, maar of dit nodig is gebleken weet je helaas pas achteraf.

Met wat je in je fotoalbum en verslag laat zien doe je zeker niet onder voor de anderen op het forum, dus ik zou de schutting laten voor wat het is. 't Is overigens ook geen baas-boven-baas competitie. Ik snoep zelf van alle verslagen de trucjes en ervaringen van anderen eruit. Zo kunnen we allemaal wel iets van elkaar leren denk ik.

full

full

De eerste gang zit erop. Kijk niet naar de zwartgekalkte kanonsgangen. Dat zie je straks niet meer.
Ik gebruik ondanks vele meningen toch nagels om ze vast te zetten. Ik druk ze alleen er niet helemaal in maar knip daarna de kop eraf en tik het restant door tot deze gelijk zit. straks als de romp helemaal geschuurd is wil ik ze zwarten met stift of verf. Ik vind zichtbare nagels een goede keus. Ze moeten vroeger toch ook zichtbaar zijn geweest want schepen werden nu eenmaal niet in elkaar gelijmd :wink: De stuiknaden maak ik door de plank met een scherp mes vooraf in te kerfen en het mes een beetje zijwaarts in de groef te kantelen. Hierdoor is het niet van een echte stuiknaad te onderscheiden maar kan zo wel de volledige gang in één keer worden aangebracht zonder onderbrekingen. Het geadviseerde gebruik van witte houtlijm i.p.v. de tubes als bijv hart bevalt uitstekend. Het werkt een stuk rustiger door de langere droogtijd.
Ron

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb hetzelfde met myn groote slagschip, ik heb foto s en enz gezien die 20 x beter zyn dan ik ooit kan maken .

en dat heeft iedereen wel.

grt timberwolf

ik heb hetzelfde met myn groote slagschip, ik heb foto s en enz gezien die 20 x beter zyn dan ik ooit kan maken .

en dat heeft iedereen wel.

grt timberwolf
Och het is maar hobby, maar wel een verdomd leuke maar ons leven hangt er niet vanaf. Aan de ene kant dacht ik toen ik de foto's zag, jee wat een professionals zeg, maar ik betrap me er nu op dat dingen ineens een stuk beter gaan wanneer je dezelfde rust en aandacht schenkt. Iedereen is onderaan begonnen en ik moet zeggen, ik heb nog geen onvertogen woord gehoord en dat motiveert!! enorm!

maar ik betrap me er nu op dat dingen ineens een stuk beter gaan wanneer je dezelfde rust en aandacht schenkt. Iedereen is onderaan begonnen en ik moet zeggen, ik heb nog geen onvertogen woord gehoord en dat motiveert!! enorm!

Ik ben ooit ook met een heel klein eenvoudig bootje begonnen hoor.
En onvertogen woorden over het model ben ik op dit forum nog niet tegen gekomen.
Alle opmerkingen zijn positief bedoeld, en wij jatten onze kennis weer op andere fora en leggen het hiet weer neer.
We leren allemaal steeds weer bij;)

Zo, het beplanken gaat zeer voorspoedig, buigen doe ik met het elektrische "soldeerbout" plankenbuiger van Amati en dat werkt prima.

full

Tussen de droogtijden door heb ik inmiddels een proefje gemaakt met één van de ornamenten. Ze worden door Constructo in een soort tinuitvoering geleverd. Om ze mooi oud goudkleurig te krijgen heb ik Vallego old gold (792) gekocht. Daarna afgelakt met een hoogglanslak op terpentinebasis en ik moet zeggen, dat gaat goedkomen.

full

Ook lees ik tussendoor het boek "Modellen vertellen" van de restaurateur Ab Hoving en gaat over het verhaal achter de modellen welke hijzelf gerestaureerd heeft voor het Rijksmuseum. Ik wil jullie ten zeerste aanraden dit boek aan te schaffen. de verhalen en afbeeldingen zijn prachtig. (Bol.com € 39,95)

full

Wie kan mij helpen? Ik heb gisteren een bezoek gebracht aan het Rijksmuseum en natuurlijk mijn ogen uitgekeken. Wat mij opviel op vele schilderijen dat oorlogsschepen de verschansingen op de kastelen altijd bekleedden met een rood gekleurd doek o.d. Kan iemand hier meer informatie over verstrekken?

Hier de HMS Prince
full

Met een detailfoto
full

Maar ook dit schip was er rijkelijk mee behangen.
full

Eigenlijk is de vraag het beste per tijdsperiode te beantwoorden

Het onderste schilderij is waarschijnlijk 16de-eeuws, de galerij (=het balkon) aan de achterzijde is van boven open zoals gebruikelijk was in die tijd en de gallerij heeft hier waarschijnlijk een afdak van zeildoek. De rode kleden aan de verschansing heten schanskleden en zaten vaak ook om de marsen (kraaiennesten) en het galjoen voorop het schip. De schanskleden werden gebruikt om te voorkomen dat de vijand vanaf zijn schip gericht op de bemanning kon schieten.

In de zeventiende eeuw werden de gallerijen overdekt en de spiegelbeschildering nog erg kleurrijk (de Batavia in Lelystad of de Prins Willem in het Rijks Museum )
Hier mijn model van de Prins Willem:
full

In de achttiende eeuw werd de beschildering eenvoudiger en veranderde de spiegel van vorm, het werd uiteindelijk een soort omgekeerd hoefijzer en werd nog maar in één kleur (glanzend gele oker) geschilderd. (je foto laat waarschijnlijk een Engels oorlogsschip uit die periode zien)

Andy

De rode kleden aan de verschansing heten schanskleden en zaten vaak ook om de marsen (kraaiennesten) en het galjoen voorop het schip. De schanskleden werden gebruikt om te voorkomen dat de vijand vanaf zijn schip gericht op de bemanning kon schieten.

Mag ik je hartelijk danken Andy. Hier kan ik iets mee. Ik ga bedenken of en hoe ik dat erop ga flanzen.
Ron

Ik schiet lekker op zonder haast te hebben. De gangen tot aan het onderste toekomstige berghout zitten er strak op.

full

Niet zo moeilijk want er hoeft hierbij geen lat te worden verjongd. Ook de sparing voor het toekomstige voorsteven is al opgenomen.

full

Maar nu komt het;
Nu moeten de resterende gangen worden geplaatst die wel verjongd moeten worden. Aangezien ik bij de Bounty hier flink de mist inging heb ik nu iets van "bezint er ge begint"
Tijdens de workshop werd uitdrukkelijk gezegd vanaf de kiel omhoog te werken. Ik zie echter in diverse verslagen dat toch van boven naar beneden wordt gewerkt. Ik kies voor enkele beplanking. Ook zal de romp straks vanaf de waterlijn worden beschilderd met een kalkverf van Mia Colore. Dit om de teerlaag zoals door Andy eerder omschreven na te bootsen. Deze watergedragen verf is weliswaar dik als latex maar vloeit toch fantastisch uit. Het dicht ook de nodige onvolkomendheden naar ik verwacht. Wat is wijsheid :help:

Ik heb beide manieren geprobeerd en van kiel omhoog werken beviel me het beste. Volgens mij maakt het voor het eindresultaat niet echt uit dus kan je kiezen wat je het prettigst vind werken

Dat vindt ik nou mooi, iedereen heeft zo zijn manier van beplanken.
Ikzelf werk altijd van het dek naar beneden, dat bevalt mij weer goed.
Zeker als er een tweede laag overheen komt maakt het volgens mij niks uit;)

Wat is wijsheid?

Het maakt voor de eerste beplanking niet veel uit of je vanaf onderen of vanaf boven begint zolang je maar om de paar planken meet wat de vrije ruimte per spant is waar de planken tussen moeten passen. Dan kan je berekenen hoeveel je van iedere plank af moet schuren om de vrije ruimte met hele plankbreedtes te vullen. een plank mag niet smaller worden als de helft van zijn breedte anders moet je gaan verjongen. Handig is om met die techniek te oefenen met de eerste beplanking.

Bij de tweede beplanking is het belangrijk om de plaats van het onderste berghout goed uit te meten en (zo mogelijk) aan te brengen. Soms wordt het berghout op de rompbeplanking geplakt dan moet je de plank waarop het berghout komt aanbrengen.
Daarnaast moet ook de zandstrook worden aangebracht , hiervoor moet meestal een sponning (=sleufje )in de valse kiel worden gemaakt om voor een mooie aansluiting te zorgen.
Bij sommige schepen lopen de onderste 3 of 4 rompplanken over de kielbalk door tot aan het roer, de planken daarboven eindigen bij de kielbalk.

full

"De zandstrook is aan weerszijden van het schip de eerste plank ("gang") tussen de kielbalk en de verdere scheepsromp en loopt van voor- tot achtersteven. Omdat deze gang weinig kromming behoeft, kan hij breder dan de andere gangen worden uitgevoerd. Hoewel duurder, werd/wordt een zo groot mogelijke breedte toegepast, daar dit de kans op lekkage onder de waterlijn verkleint." (bron Wikipedia)

Nu kan je de ruimte tussen de zandstrook en het berghout (per spant) uitmeten de plankbreedte bepalen en gaan beplanken, na een drietal planken meet ik de ruimte opnieuw en bereken de plankbreedte opnieuw etc.

Is dit achter de rug dan kan je vanaf het onderste berghout naar boven verder gaan met beplanken.

Andy

Dank voor alle wijze raad. Ik kan ermee verder maar begin wel van boven naar beneden. Dat lijkt me "veiliger" m.b.t. het uitmeten en uitkomen van de gangen boven de waterlijn. :worship:

Zo, ik heb een tijdje niks van me laten horen maar nu wordt het tijd de stand van zaken te melden :yes. Ik zat met een moeilijkheid om de juiste maatvoering te verkrijgen voor bepaling van de geschutspoorten. De bt laat alleen de zijde zien zonder maatvoering. Wel is de tekening 1:1 dus heb ik een rechte verticale lijn erin getekend haaks op die van de doorgetrokken kiellijn. Daarna het diagonale hart bepaald en de maten ingevuld.

full

Daarna op de bouwplank een verticale richtplank gemonteerd en zo vanaf de onder en voorzijde de juiste maten uitgezet.

full

Toen met een malletje de uit te zagen sparingen afgetekend en uit de erfenis van mijn schoonvader met een minidecoupeerzaagje enkele gaten uitgezaagd. Het werkte perfect.

full

Om de stevigheid tijdens het aanbrengen van de gangen niet teveel te verliezen ben ik na een paar gaten verder gegaan met beplanken. Om ze goed tegen elkaar te kunnen verlijmen plaatste ik halverwege een soort leider en kon zo, met behulp van harthouten wiggen en legoblokjes te gangen perfect op elkaar afstemmen. Ook het verjongen ging dit keer, in tegenstelling tot het eerste schip de Bounty, alsof ik niets ander had gedaan.

full

full

full

Het zal allemaal niet precies volgens de authentieke wijze zijn aangebracht maar voor mij is de exacte vorm en de symetrie belangrijke dan de originaliteit aangezien straks dit toch niet meer zichtbaar is wanneer er een laagje krijtverf over is aangebracht.

En de duploblokjes zijn wachters die met hun twee ogen kijken of alles nog goed zit ...:-)

De dubbele wiggen vindt ik een slimme oplossing!

Die wiggen is inderdaad een slimme truc, en de beplanking ziet er netjes uit ook:cool:
Ik heb wel een vraag;
Op de foto waar de bakboord zijde te zien is, heb je één poort uitgezaagd.
Als ik die positie vergelijk met de andere (getekende) poorten, zit de poort op het dek eronder op dezelfde lijn als die uitgezaagde.
Ze zitten dus recht boven elkaar, hoort dat zo:confused:
meestal zitten ze diagonaal, zoals de overige poorten.
Of is het vertekening van de foto, want op de tekening zie ik dat niet terug.

Ik heb wel een vraag;
Op de foto waar de bakboord zijde te zien is, heb je één poort uitgezaagd.
Als ik die positie vergelijk met de andere (getekende) poorten, zit de poort op het dek eronder op dezelfde lijn als die uitgezaagde.

Hoi Germt,
Dat is denk ik vertekening van de foto. Deze poort betreft de Koningspoort of toegang. En aangezien de Engelsen geen normale toegang met treden eronder bouwden maar een zeer uitgebreide met pracht en praal toegang met een bordes en zijwaartse treden komt dit dus precies uit met de daaronder gelegen geschutspoort. Alleen is het bordes dat volgens de BB van Constructo is weergegeven wel érg eenvoudig. Daar is het bordes van Bijelic een beter alternatief voor :rolling:

full

full

Back