Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hansa, 29 dec 2013.

  1. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Zo hier dan mijn bouwverslag van de Prins Willem (Corel). Ik weet eigenlijk nog niet zo goed wat te schrijven of te vragen, ik heb een heel goed voorbeeld met het verslag [FONT=&quot]Prins Willem 17de eeuws VOC schip[/FONT]van Dhr. A. Brouwer.


    [​IMG]

    Ik ben 12 december 2013 de bouwkit wezen halen en vol goede moet begonnen.:cool:.

    [​IMG]

    We zijn nu twee weekjes verder en hoewel het 33 jaartjes geleden is dat ik met modelbouw bezig was stijgt het enthousiasme ten top. Ben op eens niet meer in de huiskamer te vinden :p.

    [​IMG]

    Mijn Werkplek :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Deze blijf ik volgen dan heb ik twee voorbeelden als ik aan de PW(corel) ga beginnen.
    Sorry maar die kiel klem kan die beter niet uit een stuk??

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Mooi Hans, weer een om te volgen:cool:
     
  4. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ja dat is idd beter ten opzichte van het krom trekken van het schip, de twee bankschroeven zijn identiek dus als ik alles uitgelijnd vast zet valt het best wel mee,

    [​IMG]

    ik gebruik ze dan ook alleen als ik een stevige bouw constructie wil hebben zoals bij het beplanken van de romp. Zodra de latten er op zitten welke ik per keer doe zet ik het schip weer op mijn werk plank.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ho maar dat ziet er stevig uit.
    Sorry van mijn stomme vraag.
    Ben niet voor niets een houtworm der 1e klasse;)

    Groetjes,
    Houtworm der 1e klasse
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Je bent goed van start gegaan Hans.
    Kromtrekken is iets raars, mijn model trok zo krom dat het opeens niet meer in de bouwplank paste.... maar enkele weken later trok ze spontaan weer recht ??
    Controleer nog wel even op de maat van de spanten door er een soepele lat langs te leggen (bijvoorbeeld van lindehout) bij mij was één spant wat te smal en klopte de hoogte ook niet altijd.
    Als je de kopse kant van de spanten een kleurtje geeft gaat het afschuinen van de voorste en achterste spanten makkelijker omdat je beter ziet wat je doet.

    Andy
     
  7. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ik ben niet zo blij had wat latjes 24 uur laten staan in het water en ze kwamen eruit vol vezels.

    [​IMG]

    De droge latjes zien er een stuk beter uit. Ik heb een buig apparaatje en ik kan al buigen nadat de latjes een uurtje in het water hebben gestaan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Dankje Andy, zal ik zeker nog even doen, maar loop soms wel eens te hard van stapel :D moet er aan wennen dat deze hobby geen snel snel snel hobby is :cool: maar ik doe mijn best.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Lijkt me voor de eerste beplanking geen enkel probleem. Je moet de kopse kant van de latten straks toch ook goed ruim in de houtlijm zetten, dan worden die vezels gewoon goed mee verlijmd.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  10. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Dat doe je dat door eerst een paar planken aan stuurboord en daarna aan bakboord aan te brengen dan weer aan stuurboord daarna weer aan bakboord etc. (of andersom natuurlijk;) ). Dan oefenen de planken altijd aan beide zijden de zelfde krachten uit op de romp. Daarnaast is een bouwplank waarbij de hele kiel in vastzit een goed hulpmiddel.

    Andy

    Ps weinig mensen zullen een iets kromme romp kunnen zien maar als je het weet als bouwer zie je het zelf altijd :mad:
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Uiteraard is om en om beplanken zoals Andy al aangaf een goede methode.
    Waar echter over het algemeen te weinig aandacht aan wordt besteedt is de bouw plank of bouwhelling.
    Een stevie voldoende lange en brede plaat MDF met 2 latten er op waar de valse kiel strak in past, verder voldoende steunen maken van voldoende hoogte om het geheel perfect recht te houden.
    Steeds de romp in aanbouw zolang mogelijk op die helling laten.
    Zelf zet ik bij grote en brede schepen tussen de spanten in de langs richting van de romp vaak extra balkjes.

    [​IMG]

    De zgn. kielklemmen bewijzen pas hun nut als de romp volledig beplankt is.
    Maar persoonlijk, maar dat is puur persoonlijk ,ben ik daar ook niet zo weg van;)

    PS; deze is van de WvH, voor mijn Aggy ben ik vandaag begonnen aan een nieuwe, duurt nog even voor die klaar is:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Zo morgen weer eens aan het werk na een paar feest dagen, ben al wel een stukje verder gekomen.

    [​IMG]
    :eek:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337

    Is dit toestelletje de moeite waard om te kopen voor zéér scherpe bochten trekken? Maakt dit beschadigingen aan de nerven van het hout ( zoals het gekende tangetje waar je het plankje elke mm een insnede geeft? )[/QUOTE]

    Er ontstaan ribbels aan de achter zijde van het latje, je kan hen instellen op druk sterkte. Wanneer een latje 24 uur is voor geweekt kan hij inderdaad zeer kleine brochten maken. Ik zal morgen wat close-up foto's maken.
     
  14. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Hi Stp,

    [​IMG]

    Ik heb het latje 20 uur +/- geweekt hem eerst door de bovenste 55mm ring gedraaid toen de 40mm en als laatste door de 25 mm ring. Het profiel van de ribbels in het hout staat ongeveer 1 mm van elkaar totaal geen scherpe inkeping. ik heb het latje als laatste tussen wat spijkertjes gezet. Ik hoop hiermee de vraag beantwoord te hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Zier er heel handig uit. Ik heb een vergelijkbare (simpele) variant meegeleverd gekregen bij mijn Eenhoorn. Meestal leg ik het hout zo'n uurtje of twee in warm water. Ik heb alle huidlatjes en berghouten succesvol in één mal gevormd. De kleine nuances pas ik nadien aan met strijkbout en soldeerijzer. Je zou theoretisch voor een prikkie met resthout een paar versies in verschillende rondingen en vormen kunnen maken.

    Wat me opvalt is dat er ribbeltjes aan de binnenkant ontstaan met het apparaat hierboven. Bij mij is er geen enkele beschadiging van de vezels en blijven de latjes glad.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Vraagje...Wat is het beste om te doen als ik de eerste beplanking heb voltooid en de raamwerkjes voor de geschutpoorten ga plaatsen. Ze worden oker rood,

    [​IMG]

    1. eerst verven dan lijmen (blijft de lijm dan nog vast zitten?)
    2. eerst lijmen dan verven
    3. wachten tot de 2de beplanking is voltooid en dan optie 1 of 2.

    Zelf vindt ik de poortjes wel netjes, maar opbouwende kritiek is welkom :lol:

    [​IMG]

    Is wel heel veel priegel werk ik doe alles apart eerst 4 latjes knippen en dan met 2 pincetten ze aan elkaar lijmen. pffft priegelen met een varifocus bril :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ze zien er zeker netjes uit. Zitten ze er nu nog los in? Ik denk dat ik ze eerst vast zou lijmen en dan schilderen. Het voordeel is dan dat je ze nog even mee kan schuren met de eerste laag beplanking. Bij het schilderen is beetje verf knoeien op de eerste laag niet zo erg. Kan je met een mesje nog wat wegkrabben. En de lijm hecht er aardig op.
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ik vind ze er heel goed uitzien .

    grt timberwolf
     
  19. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Strak werk al hoor, dit gaat er heel goed uitzien na de 2e planking.

    Ik zou inderdaad ook het nu verlijmen, een beetje met de romp mee vlak schuren. Dan schilderen. Als je het vervelend vind op de 1e planken te knoeien, maskeer het dan eventjes met papieren schilderstape. Gegarandeerd geen geknoei. Schilderstape plakt niet super goed maar laat daardoor een geen plak resten achter als je het weer eraf trekt. Maar met een middel klein penseeltje kun je dit ook prima zonder afplakken netjes schilderen hoor :)
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Ook ik zou ze nu op hun plaats lijmen, dan mooi vlak zetten met de eerste laag huidgangen, en dan schilderen, ook een randje mee schilderen aan de voorzijde.
    Zo hoef je straks als de tweede laag er op zit niet te lopen p....len om dat sponnings randje rood te maken.
     

Deel Deze Pagina