Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hansa, 29 dec 2013.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    prachtige prins hoor.

    alleen de rusten vind ik wat aan de brede kant 1/100 +/- 4 mm en ook de knieén boven op de rusten werd in holland niet gedaan .

    ook je focke rust lijkt me erg lang te zijn tegen over de middelste .

    maar voor de rest pracht van een schip hoor 8)
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zondermeer prachtig gebouwd!! Ik moet Amazone wel gelijk geven wat de rusten betreft, die zijn wat aan de brede kant.
     
  3. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er top uit :cool:
     
  4. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Oepps 8O alles toch conform de tekeningen gemaakt. Normaal gesproken zou ik het demonteren en weer opnieuw opbouwen :). Als ik dit nu ook zou doen maak ik waarschijnlijk meer blijvende (zichtbare) schade de rusten en knieen zitten met pin in gat gemonteerd alle putting ijzers 42 stuks zijn vast gelijmd en genageld. :confused: pffffffft dat zie eff niet zitten :confused:. Ik kan nog net <1mm winnen door de voor randen van de rust te vervangen voor een stripje 0.5 mm.

    haha eff laten bezinken misschien toch slopen :infinity:

    .
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou de boel niet gaan slopen hoor, tenslotte heb je volgens tekening gebouwd. Dat doen de meeste kit-bouwers en daar is helemaal niets mis mee. Juist als je zo,n verslag maakt dan krijg je dit soort kritiek van de kenners, wat natuurlijk goed bedoeld is!

    Als je correct wilt bouwen, kun je beter eerst je foto,s in dry-fit laten zien want dan kun je altijd nog wat aanpassen.
     
  6. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Constateringen en kritiek zijn altijd van harte welkom ik kan hier heel goed mee omgaan en doe daar dan ook mijn voordeel mee, idd dry-fit had in dit geval ook beter geweest.. :p denk maar zo het is mijn eerste schip er volgen er nog meer.

    .
     
  7. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het was helemaal niet als kritiek bedoeld hoor , ik denk zelf dat andy ook de brete van zijn rusten het zelvde heeft als jij, bij jou viel het me op.

    afbreken zou ik zeker niet doen dan maak je alles gewoon kapot wat ik niet zou willen.
    gewoon mee nemen naar de volgende bouw, en zeker niet persoonlijk opnemen hansa want je bent een erg mooi schip aan het maken hoor dus petje af voor je voortreffelijk werk dat je al gedaan hebt.
     
  8. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Amazone, Pietsan, jullie hebben wel een punt met de breedte van de rusten en groote van de knieen, en daar is het juist fijn dat dit genoemd wordt. Zoals je zelf al aan gegeeft Amazone.

    "the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself"

    Wordt het niet genoemd gebeurd het misschien wederom bij het volgende model dus !!

    :)Thanks:)
     
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Goed keus Hans. Alleen iets slopen als het er mooier van gaat worden.

    Andy

    Ps De volgend fout die je in de kit tegenkomt is de vorm van de knieën op de marsen
     
  10. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Masten zijn gereed voor het plaatsen permanent op het schip, is er nog advies hoe en in welke volgorde deze te verlijmen? handigheidjes? :confused:

    [​IMG]

    Mijn plan is met de middelste (de grootste) te beginnen en als laatste de boegspriet.

    [​IMG]
    .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    prachtig , alleen de onderste delen zetten van de masten dan wanttouwen en zo bevestigen en dan het volgende deel er op zetten.

    midden en bazaan mag 4 * achterover hellen en de boegspriet mag bijna tegen de krol boven de leeuw zitten maar aangezien je mastje dan scheef staat zou ik de boegspriet zo laten , en aan welke mast je begint maakt niet zoveel uit zie gewoon dat het voor jou goed werkt
     
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooie boot hansa mooi gemaakt.

    grt timberwolf
     
  13. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    :confused: Even een vraag aan Andy en of de kenners, Op de bouw tekeningen is de verbinding blok grote stag in 1 keer door rond de boegspriet zie blauwe pijlen. Bij de PW van Andy is deze onderbroken zie rode pijlen. Als ik hem conform mijn grote voorbeeld (Andy) :cool: maak zou ik niet weten hoe hem door te verbinden. De makkelijkste weg is zoals "Corel" voorschrijft. Maar wat is nu juist.:confused:

    [​IMG]
    .:teacher:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ter aanvulling:
    [​IMG]
    Stag loopt door het gat in het zwarte gegolfde blok dat bovenop de galjoensscheg is aangebracht. Bij Corel staat dit niet op de tekening, ik heb het toegevoegd op de wijze waarop het bij de Batavia is aangebracht.

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    woelingknie.
     
  17. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    x14051501.jpg

    Zeer vervelend dat de foto's van bouw verslagen nog niet gepubliceerd zijn kan nu niets na zoeken zonder te vragen :) mja......

    Hier boven op de foto 2 rode pijlen grote blok aan stag met 3 gaten ik heb hier de trek touwen door gehaald en de uiteinden aan de blokken vast gezet zoals ik de tekening van corel kon lezen. Is dit juist of moet er 1 uiteinde aan een haak of oog vast gezet worden.

    x14051502.jpg
    En weet iemand waar het uiteinde van van de 2 stag blokken vast aan de groot bramstag, op de tekening staat niet dat deze helemaal nar beneden aan dek moet worden bevestigd.
     
  18. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Gepriegel eerste klas ;)

    Jufferblok.jpg

    De eerste jufferblokken zitten er op, nu de rest nog op 1 lijn krijgen maar dat zal ook wel goed komen o_O
    .
     
    marcelvdl vindt dit leuk.
  19. San Peter

    San Peter

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    90
    Ziet er netjes uit. Met mijn schuit ben ik ook met de jufferblokken bezig, maar krijg ze er iets minder mooi op. Zou je eens een paar foto's kunnen plaatsen waarop te zien is hoe je het touw om de jufferblok knoopt?

    gr

    Peter
     
  20. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    @San Peter voor mij is het ook de eerste keer hoor dus er zullen best meer ervaren bouwers een beter idee of manier hebben.

    Ik heb eens op het forum, internet, Google weet niet meer precies waar, gelezen over een stukje hulp gereedschap. Het is een dubbel 3 pootje ik heb deze gesoldeerd van 0.8mm messing draad de lengte is de afstand gegeven van de bouw tekening de3 pootjes passen precies in de gaatjes van het blok.

    xx3poot.JPG

    Op de onderste foto In het meest linkse setje, juffer blokken zit het tooltje deze houd ze op de goede maat zonder dat je hem moet vasthouden. Dan trek je het touw van het kruiswand rond het blok naar boven en zet deze vast met een knijper. Nu heb je 2 handen vrij voor het knopen.

    3poot2.JPG

    De manier van de knoop volgorde heb ik uit een boek.


    Jufferblok touw.JPG
    Bron: Rigging period ship models by Lennarth Petersson.
     
    marcelvdl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina