Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Knap werk de beschildering van de holle wulf!

Andy

Nou dat valt wel mee hoor Andy ik heb de schildering alleen maar wat meer kleur gegeven en bij gewerkt, daarna uitgeprint en op de holle wulf gelijmd.

Ook heb ik in navolging van jou bouwverslag de schoorsteen zelf gemaakt. :-D
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Naderend het eind van mijn eerste bouwjaar,:cool:

full

Begonnen aan de Boeg.

full

Ik heb de boegspriet bijna klaar maar heb een groot kleur verschil met de kleur van de beplanking, het oogt naar een witte boegspriet, en het hout voor de masten zijn ook veel donkerder.

full

Beitsen of in de zon leggen >?:confused:

Het zelfde probleem had ik ook. Het verschil in kleur van lindehout en noten. Ik heb een potje; walnut wood stain van admiralty paints. Dat is een soort van beits. Als je dit 1:1 verdunt met water en je brengt dit aan op je lichtere hout, bijv. lindehout dan krijg je nagenoeg de zelfde kleur als je notenhout. Je kunt het in laagjes aanbrengen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Op de foto zie het verschil tussen A en B, B is één keer behandeld en heeft al bijna de zelfde kleur als de rest van het notenhout (beplanking).
Misschien een idee voor je boegspriet...?

Afgelopen weekend begonnen aan de spiegel, hoewel ik goede voorbeelden heb loopt het toch wat anders dan gedacht qua grootte en kleur, en dat geeft deze Prins Willem zijn eigen identiteit. Hierbij wat foto's "opmerkingen en aanbevelingen" altijd welkom :cool:

full

full

full

full

Ziet er netjes uit Hans, passte jouw Prins een beetje?

Andy

Nee Andy bij mij was de ruimte voor De Prins 3mm te klein, heb de boog waar hij op staat met 1mm afgevlakt, het bovenste ornament bovenin 1mm verkleind, en 1mm van zijn laarzen afgehaald.
:evilbat:
Om eerlijk te zijn vindt ik dat de tekeningen van Corel nogal verwarrend en niet nauwkeurig genoeg zijn, mede door de schaduwlijnen (die dikke).
Maar goed dat is veelal geëlimineerd door Uw :cool::p verslag :p:cool: hier voor nogmaals mijn dank.
.

Onderzijde van het schip mat wit geschilderd, nu mijn vraag. :confused: Is het aan te bevelen om over deze laag (na licht opschuren) een laagje mat vernis overheen te zetten .
full

Iets vergelen is beter als het helemaal wit laten, je kunt het ook met een gelige wash doen waardoor je wat meer tekening (= naden van de planken) in het witte onderwaterschip krijgt

Andy

Ps als je zo doorgaat haal je me nog in;)

Ps als je zo doorgaat haal je me nog in;)

haha nou dat zal niet gebeuren hoor :p heb nog nooit tuigage gedaan of een knoopje gelegd :rolleyes: ben er zelfs een beetje bang voor om er aan te beginnen, maar wie niet probeert weet het niet. Ik plan hier gewoon 1 jaar voor in. :cool:

Ik ben door wat gezoek op verschillende forums en het internet een goedje gaan mengen qua kleur (waarvan ik denk) dat het dicht tegen het mengsel aan zit die men vroeger gebruikte voor onder de waterlijn (de beschermlaag). gevonden kleur benamingen variërend van bruin beige tot alg groen, White stuff, Lime (groene, gele citroen) zwavel (geel) dierlijk vet enz. resultaat is onder te zien op de foto.

full

Het is een geel, wit, groen met veel water op de witte ondergrond aan gebrachte verflaag. Raakt dit kant noch wal zou ik dit graag willen horen :!: Let wel de naden van de beplanking zien er op de foto erg oneffen uit dan het in de werkelijkheid is
.

Helaas zijn kleuren op foto's nauwelijks te beoordelen door de automatische of anderszins aangepaste witbalans in de moderne camara's.
Het beste kan je er een wit papier bij houden of de kleur op de foto goed te kunnen beoordelen, ik durf zo dus niets van de kleur te zeggen.

Wat ik van het onderwaterschip heb gevonden was het volgende:

" In de 16e 17e eeuw werden de onderwaterschepen "gezalfd" met een mengsel van zwavel, talk, loodwit, vistraan en plantaardige teer. Hoe lichter de kleur hoe mooier men het vond. (Bron: Oraio Curti: Enzyklopadie des Schifsmodellbaus)" .....
De Batavia in Lelystad heeft een grenenhouten (of was het vurenhout?) dubbeling op het onderwaterschip dat vervolgens in de kleur "vuilwit" geschilderd is met een moderne verf.

Persoonlijk zou ik voor een iets gelige kleur gaan en het groen weglaten.

Andy

Back