Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Trekkracht

    Vanavond de trekkracht maar eens gemeten met een unster, tegenwoordig heet dit trouwens een kofferweger:p. Ik kwam 2 keer uit op 4,2 kilo. Volgens mij een goed resultaat.
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dat is een heel mooi getal!!!. Heb zelf ook zo een handige kofferweger. Moet ook maar eens testen. Zo toch ongeveer hetzelfde moeten zijn. Goed bezig.
     
  3. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dank je Sjoerd. Ben wel benieuwd wat die van jou haalt;)
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Begin er weer echt zin in te krijgen. De schijnwerpers zijn geel geworden en zullen worden voorzien van led. De binnenkant wordt nog aluminium kleurig. De stuurhut heeft ook zijn 2 deklampen gekregen en het onderste deel van de mast is ook in elkaar gezet maar staat nog los van het dak. Het bovenste deel wordt van messing, het onderste deel durfde ik nog niet aan om te solderen. Ook het kompas heeft zijn kleurtje gekregen. Alles even samen op de foto.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooi Stefan, toch een paar opmerkingen.:(. De deklichten die je op het stuurhuis hebt aangebracht zitten daar origineel niet. Nu staat het je natuurlijk helemaal vrij om daar wel een paar lampen te plaatsen. Denk er echter om dat de lampen op deze positie voor een gedeelte tegen de kraanboom aan zullen gaan schijnen. Dit kun je natuurlijk voorkomen door ze zo te situeren dat ze OVER de kraanboom heen schijnen. Dat betekent echter weer dat de plek waar je licht wilt hebben, namelijk op het sleepdek, niet bereikt wordt. Vlak achter het sleepschot, waar je de verlichting nodig hebt blijft het aarde donker. Beter, in mijn opinie dan, is om ze op het sleepschot te maken en dan zo hoog mogelijk!!.

    Een tweede vraag is hoe jij je messing gedeelte van de hoofdmast onwrikbaar vast krijgt op het kunststof gedeelte wat je nu hebt gemaakt?

    Verder weer lekker aan de gang:thumbsup:.
     
  6. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dag Sjoerd. Voor wat betreft de deklampen ben ik het met je eens, maar vond het leuk om ze daar aan te brengen. Misschien breng ik ze ook nog wel aan op het sleepschot.

    Het messing deel van de mast wil ik maken van messing buis waarin ik een dunnere buis aan de onderzijde ga solderen. In het middelste buisje van het onderstuk boor ik een gat waarin dit huisje dan schuift. Zo kan ik denk ik een goede verbinding maken. De bedrading laat ik dan langs 1 van de poten zakken tot in de opbouw.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik weet natuurlijk niet hoe diep je het gat in het kunststof gedeelte wilt maken maar voor de sterkte zal dit behoorlijk diep moeten zijn.Persoonlijk zou ik toch minimaal het bestaande verticale gedeelte geheel doorboren.Dat betekent dat je een redelijk precies gat moet boren wat betreft de diameter maar niet minder belangrijk exact verticaal anders staat je mast scheef. Vergis je niet in de krachten die nog op deze mast komen. Je moet er ook nog diverse touwtjes tussen spannen en deze trekken allemaal naar voren. Het boren van een dergelijk gat in kunststof zal je ook nog niet meevallen. De boor heeft heel snel de neiging om het materiaal te laten smelten!!! Weg passing!!! Wat betreft het solderen, juist het onderste gedeelte is het gemakkelijkst te solderen. Voordelen zijn zeer zeker de stevigheid en de mogelijkheid om je draden allemaal door de buizen te laten lopen in plaats van er langs. Succes.
     
  8. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Ik heb er een beetje rekening mee gehouden dat het niet helemaal lukt zoals ik wil, daarom dit deel nog niet verlijmd aan het dak. Mislukt het dan moet ik toch de hele mast solderen, maar daar kom ik snel genoeg achter.
    De voormast ga ik wel helemaal solderen trouwens.
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Nu we het toch over masten hebben. Ik kwam deze foto een keer tegen, de HH met zwarte mast. Heeft zij dit lang gehad of was dit iets tijdelijks. Wie weet hier misschien wat van.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Ondertussen via Facebook ook reacties gekregen over de kleur van de hoofdmast. Waarschijnlijk was hij wit bij de proefvaarten maar is het bovendeel daarna zwart geschilderd. Waarschijnlijk omdat dit deel van de mast steeds zwart werd van het roet.
    Ik ga de hoofdmast ook gedeeltelijk zwart maken zoals op de foto is te zien.

    Verder is het dakje van de stuurhut nu grijs aan de bovenzijde en wit aan de onderzijde. Morgen waarschijnlijk de rand blauw schikderen. Dan kan de reling, de schijnwerpers en het kompas gemonteerd worden.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Kunnen we onze HH's in ieder geval uit elkaar houden haha. Goed bezig man.
     
  12. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dat is ook een mooie meevaller Sjoerd. Heb nog weinig modellen gezien met een deel zwarte mast. Het is me trouwens gelukt een gat van 30 mm te boren in het verticale kunststof deel. Heb zaterdag in Ahoy ook messing buis gekocht en al even wat geprobeerd te passen in het geboorde gat en het voelt stevig aan.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Goed om te horen Stefan. Als jij het stevig genoeg vindt heb ik er ook wel vertrouwen in. Zie eerdaags het resultaat wel.
     
  14. Joop Ham

    Joop Ham

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Amersfoort
    Beter laat dan nooit: In post 127( ja ben net begonnen dit mooie verslag te lezen) spreek je over vertinde draden in een kroonsteen.
    Doe dit nooit want tin "wandelt" onder druk weg waardoor je verbindingen los gaan zitten en er vervelende storingen en corrosie op kan treden. Bij een boot misschien lastig, maar bij een vliegtuig van levensbelang als je je toestel heel wilt houden.

    Voorts een mooi en interessant bouwverslag.
    Met vriendelijke groet, Joop Ham
     
  15. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Dag Joop. Bedankt voor je reactie. Na die post 127 is er veel gewijzigd, er is nog maar 1 kroonsteen die gemonteerd is op de 12v accu. De draden aan de ingaande kant zijn van massief geïsoleerd koperdraad. De draden aan de uitgaande kant hebben kabelschoenen met van die pennen. Vertinde draden in kroonstenen zijn er niet meer.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ook geen ideale constructie.
    Zeker niet als het af en toe beweegt, hoe weinig dat ook maar is.
     
  17. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Voor mijn opzet geen probleem. De massieve draden lopen van de polen direct naar de kroonsteen. Deze kroonsteen zit gemonteerd op een stabiele plaat die met klittenband aan de accu is gemonteerd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    De reling en het kompas zijn verlijmd. Voor de foto het onderste deel van de mast en de 2 schijnwerpers los geplaatst.
    [​IMG]
    Afgelopen weekeind voor het laatst wezen varen met de grote boot, over 2 weken gaat hij uit het water. Dan komt de tijd van bouwen er weer aan, updates volgen dan weer regelmatig. Doel, voor maart de Happy Hunter helemaal klaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Netjus Stefan! :thumbsup:
     
  20. oase

    oase

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    596
    Locatie:
    sliedrecht
    vakwerk hoor

    gr alex
     

Deel Deze Pagina