Bouwverslag Happy Hunter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 30 nov 2011.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Ik ben al geruime tijd lid van dit forum en heb hier al veel informatie vergaard en ook regelmatig contact gehad met medebouwers. Ik vind het geweldig dat er zoveel informatie wordt gedeeld. Ik ben niet nieuw in de modelbouwwereld en heb de laatste jaren een Smit Nederland en de Bounty van DelPrado gemaakt. Daarnaast ben ik in het bezit van een romp van de Smit Lloyd 14 in een gevorderd stadium. Deze ligt op dit moment even stil door omstandigheden. Echter heb ik een begin gemaakt met een Happy Hunter in de schaal 1:50. Het is geen romp van Robbe maar een polyester exemplaar. Deze heb ik overgenomen samen met tekeningen van de heer Nijenhuis uit Zevenaar. Volgens mij zijn deze echter niet compleet. Er was al een begin gemaakt maar ik heb besloten om de niet goed gemonteerde schroefassen en de schroeftunnels er uit te dremelen en opnieuw te plaatsen. Ook het motorspant en de houder voor de stuurservo zijn verwijderd, evenals diverse houtconstructies voor het dek. Daarnaast behoeft de romp ontzettend veel schuurwerk. Deze is zeker niet zo glad als die van Robbe. ( wel steviger) In ieder geval wil ik hiervan een bouwverslag bijhouden en uiteraard met bijbehorende foto,s. Met die foto,s wil het nog niet echt lukken maar ik blijf het proberen. ( Suggestie's?) Gezien mijn eerdere ervaringen op dit forum zal ik hopelijk tijdens het bouwen voldoende feedback krijgen om deze mooie sleper tot een goed einde te brengen. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

    Met vriendelijke groet
    Sjoerd
     
  2. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hallo Sjoerd,

    Ik heb de Hunter ook nog op de plank staan wachtend op betere tijden ( ook gebouwd via de tek van dhr Nijenhuis ). Geen tijd eigenlijk en andere prioriteiten. Er zwerft hier nog een topic van mijn bouw maar daar zijn helaas alle foto's uit verdwenen wegens reorganisatie van forum onderdelen dus daar heb je weinig aan denk ik.
    Maar bij deze een abbo ;)

    Gr Martin :D
     
  3. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    foto`s !!! :):)
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Sjoerd. Veel succes en heb een abo genomen. Kunnen we elkaar helpen.
    Heb je de foto nog ontvangen van de beslagset?
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    @Stefan;

    Bedankt alvast voor het volgen en ja, ik heb de foto ontvangen. Valt me nog een beetje tegen wat je krijgt voor je € 100. Kijk nog even wat ik er mee doe. Heb het nog niet direct nodig. Het elkaar helpen is natuurlijk de steunpilaar van dit mooie forum. Ik reken er ook wel een beetje op.:)

    @Algemeen; Als iemand nog een beslagset heeft liggen ter overname houd ik me aanbevolen.;)

    @Kuperus;
    Tja, het is mij nog niet gelukt om foto,s in het verslag te zetten. Is zekerwel de bedoeling.:(
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Heb foto,s genomen, gerisized naar 800x600 pixels en in mijn fotoalbum gezet. Is dus wel zichtbaar voor iedereen. Ik krijg ze echter niet vanuit "Mijn fotoalbum"in deze discussie. Wat doe ik niet goed? Ben geen digibeet maar ook geen wiizkid. ?????? [​IMG]

    Groet
    Sjoerd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Hoi Sjoerd,

    Bij deze een abbo op je verslag..

    Er staat onder de smiley's een tekst Mijn foto's en daaronder [toevoegen]

    Die link gaat rechtstreeks naar je foto album, die opent een aparte venster en daar zie je je foto's, klik op 1 en hij plaats de link automatisch waar je cursor staat,

    [​IMG]

    1x klikken is genoeg, en als je klaar bent klik je gewoon op het kruisje...

    Suc6....

    Grtz Vincent,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Vincent,

    Bedankt. Ik had een andere manier gevonden , het werkt zoals je kunt zien maar is wat omslachtig.:(
    Ik ga jou manier ook proberen. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
    [​IMG]
    Schroefassen eruit gedremeld
    [​IMG]
    Tja, als je gaat slopen kom je dit tegen!!!!


    [​IMG]

    Zo zag het er dus uit.
    [​IMG]

    Uitgesloopte delen die ook niet juist waren gemonteerd
    [​IMG]


    En zo ligt ze er nu bij.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Een begin gemaakt met de straalbuizen. Mal voor de juiste maat. Deze foto,s op jou manier gedaan Vincent. Gaat super. Bedankt nogmaals.:)

    Groet
    Sjoerd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Sjoerd,

    Je gaat die straal buizen toch niet gebruiken ? die lijken niet op het origineel. Bedoel als je toch alles gaat slopen zou ik nieuwe maken.

    [​IMG]

    Gr Martin :D
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
     
  11. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Sjoerd,

    Het zijn nog niet de org schroeven, maar er. Zaten geen afgetopte schroeven in de straalbuizen maar moet nog op zoek naar de juiste en anders maak ik ze zelf. Wat betreft de schroef as kokers zie de tekening
    Wat betreft het model dat is inderdaad van mij, ik zal mijn foto archief van de hunter er nog eens op naslaan wat betreft de askokers.

    Gr martin
     
  12. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Sjoerd.
    Ik gebruik ook de straalbuizen uit het pakket. Wel ga ik de roerkoningen opdikken en voorzien van grotere schijven. Voor de schroeven zit ik te twijfelen tussen 4 blads afgetopte of gewone 4 blads schroeven. Zit namelijk nogal wat prijsverschil in. De 60 mm 4 blads afgetopte schroef van Raboesh heeft trouwens 5 mm draad terwijl de as 4 mm heeft.
     
  13. Stefaan

    Stefaan

    Lid geworden:
    7 jan 2005
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Wijnegem
    Hoi Sjoerd,

    ik heb mijn foto's nog een bekeken en er is wel degelijk een kleine verdikking naar de schroef toe. dit begint een kleine 50cm voor de as ophanging. de dikte van de as is ongeveer de dikte van het middenste deel van de schroef (hub).

    het zijn inderdaat gewone schroefbladen, geen afgetapte. wel met verstelbare pitch.
    een modelbouwer uit duitsland heeft hiervoor de verstelbare schroeven van marx gebruikt deze lijken erg op de originele. (maar niet meer te verkrijgen.)

    als je de Happy Hunter gaat bowen dat zijn de 2 roeren hetzelfde, de Smit Hunter heeft in zijn levensloop een probleem gehad met zijn rechter roer en dit is afgeschuind onderaan.

    hopende meer info gegeven te hebben.

    groeten,

    Stefaan
     
  14. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)

    deze is overgens ook in m4 te bestellen...............
     
  15. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Deze kwam ik in Dortmund tegen:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Happy Hunter

    @ Rovman ??????
    @Bart Cornet, Dit is inderdaad wat ik bedoel en ook zo maak. Het enige aan dit model wat niet ( Zover ik het kan zien) goed is, is dat het roer met een vierkante plaat is vastgezet. Dit behoort natuurlijk rond te zijn. Ook hier zie ik trouwens geen verdikking op de schroefkoker.
    @Stefaan, weer bedankt voor je info. Die verdikking op de schroefas, volgens mij heb ik die ook niet op een foto staan, zou je zo vriendelijk willen zijn?;) Inderdaad was mij al opgevallen dat het stuurboord roer een afschuining had aan de onderkant. Was een vraag die ik nog wilde stellen, maar niet meer nodig, bedankt.
    @Etapje, De reden dat ik de geleverde straalbuizen gebruik heeft twee redenen. Zoals ik ze nu opbouw ziet het er gewoon goed uit, en ten tweede probeer ik toch de kosten wat in de hand te houden. Als Vutter is de knip snel leeg.:( Ik weet trouwens niet wat het merk is van de straalbuizen. Nogmaals het is geen Robbe pakket maar een polyester romp en de rest is scratchbouw. Deze straal buizen zaten erbij incl. een paar perfecte schroefkokers met assen. Goed gelagerd en voorzien van een waterkeerring. Daaraan bevestigd twee hele mooie schroeven die perfect in de straalbuizen passen. Ze zijn niet afgetopt.
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hai Bart,

    Deze heeft wel een erg grote kist op zijn dek staan. Mogelijk vrije fantasie van de bouwer of ruimtegebrek onderdeks? Ook is de naam volgens mij niet correct. Het was toch de Smit Hunter met als plaats Nassau? Ik kan het niet goed zien maar de straalbuizen zitten wel erg laag. Bij de HH zitten deze duidelijk een behoorlijk stuk boven de onderkant van de kiel.
    Groet
    Sjoerd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Die foto klopt toch... De SH heeft in meerdere verbouw stadiums gevaren.

    [​IMG]
     
  19. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    @Sjoerd,

    Inderdaad, de straalbuizen zitten te laag ten opzichte van het origineel.
    Bij mijn weten heeft de bouwer dit model gebouwd aan de hand van de kit van Robbe,
    en bij de Robbe kit zitten de buizen ook te laag. Dit is dus (helaas) een fout in het bouwpakket.
     
  20. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    ben verbaast dat deze boot als thuishaven A'dam had, zowat de hele vloot heeft of had Rotjeknor als thuishaven, en dan Antwerpen en Nassau.
    het is voor mij onlogisch
    groet Loek
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina