Bouwverslag Happy Hunter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 8 feb 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Netjes hoor begint al ergens op te lijken, ik heb even op Google gezocht en ben de volgende foto's tegen gekomen Hopelijk kun je er wat mee.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
  2. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Top hier kan ik zeker wat mee. De motoren zitten vlak tegen het schot gemonteerd. De schroefassen lopen dus evenwijdig.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  3. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vandaag weer verder gegaan met wat details waaronder stickers op de bovenbouw, de ankerlier en nog wat reling werk.
    Let nog maar even niet op het geel van de schoorstenen, dat is met spuiten vreselijk fout gegaan. Ook is de belichting van bepaalde foto's niet helemaal goed gegaan.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  4. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Ik weet wel dat ik jouw detail foto's hard nodig ga hebben! Heb je het trappetje naar de stuurhut zelf gemaakt of zitten die delen ook ergens in voorgedrukt.
    (ik heb zelf de treden al uit restmateriaal gehaald) ik zie bij jou een zijbord bij de treden die ik (nog) niet heb.

    Nu ik het meeste ABS uitgesneden heb denk ik toch wel wat te missen.Potdeksel bijvoorbeeld? Mis ook de ketelsteunen voor de ketel op het luikhoofd.

    Ook de (messing?) patrijspoortjes mis ik helaas. Dus zelf maken of nabestellen.

    Nog uitdagingen zat.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    De patrijspoorten die in beslagsets zitten zijn doorgaans veel te grof met een te dikke rand. Veel mooier wordt het wanneer je zelf randen maakt en die om het gat plakt. Patrijspoorten, die je van binnenuit kunt openen zijn te simuleren met een stukje dunwandige pijp met daarom heen een 12-tal bolkoppige schroeven. De moeren zitten bij die dingen op een flens aan de binnenkant. Patrijspoorten met aan de buitenkant een verdikte rand om het gat (zwart op de foto) worden in het echt met verzonken schroeven van buitenaf vastgezet. Hieronder een plaatje met patrijspoorten op een binnenschip. Zijn waarschijnlijk iets kleiner, maar het principe blijft gelijk. Bij zeevaart hebben de naar binnen openslaande patrijspoorten nog een metalen deksel. Gr. Klaas.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Patrijspoort

     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2017
  6. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Ja dank je voor de foto,

    Ben net nieuw op dit forum en we kennen elkaar natuurlijk niet, Naast de HH heb ik nog een sleepboot. Die 13mtr lang. Daar zitten inderdaad wel wat praktijk voorbeeldjes op. :bye:

    Grappig detail? Mijn vader (76jr) ziet gisteren de HH bij mij in de kamer staan en verteld doodleuk dat hij daar op proefgevaren heeft voor dat ie overgedragen werd. Mijn vader werkt toen bij het NSP nu Marin.

    Ik heb op mijn werk hele mooie messing busjes met een randje die goed voor een poortrand door kunnen gaan dus, dat komt wel goed.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het schip op de foto was mijn thuis van 1955 tot 1966. Voer er twee jaar op als matroos en stuurman. De man op de foto is mijn vader. Maar goed, je hebt voorbeelden op je sleepboot en dat wil een heel eind helpen om zelf iets te maken. Een verhoogd randje om een gat/opening is ook goed te maken door dun koperdraad om een rond voorwerp van de juiste diameter te wikkelen. Dan in de lengte doorsnijden en je hebt tig ringetjes. Dan rond het gat fixeren met een drupje CA lijm. Die kruipt tussen draadring en ondergrond. De verf doet later de rest. Kost alleen een beetje moeite en de voldoening is des te groter. Succes met je Happy Hunter. Veel bouwverslagen lezen, verslag bijhouden en zo af en toe iets vragen. Hulp zat op het Forum. Gr. Klaas.
     
    Freek-Johan en Mslb Busco vinden dit leuk.
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Goede tip over die patrijs poorten klaas, ik ben er namelijk ook een paar kwijt.
    Op dit moment ben ik bezig met de schijnwerpers op de stuurhut. Hopelijk lukt het me vanavond om daar een paar foto's van te plaatsen. Een fijne zondag voor iedereen.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mocht je geen dunwandig pijpje in de juiste diameter hebben Freek, dan lukt het ook wel met een dun reepje metaal of kunststof. Mooi rond buigen, klem in het gat zetten, fixeren met een drupje CA-lijm en dan de naad vol laten vloeien met verf. Gr. Klaas.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dat kan natuurlijk ook nog, zal eens kijken wat ik nog heb liggen.
     
  11. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Bert V en Freek-Johan vinden dit leuk.
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Oh dat is ook nog een idee, ziet er goed uit. Bedankt voor de link zal er eens over nadenken
     
  13. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Dat zijn mooie poortjes! Zouden de bouten en moeren er ook bij zitten?:)
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad schitterende poortjes, maar reken de afmetingen eens terug of omhoog naar schaal.
    Op een voorbeeld te nemen. Op de door mij geplaatste foto zijn de patrijsopoorten (open gedeelte) 8 duimers = 20 cm. Reken daar voor het (reken) gemak even 5 randbreedte bij, dan zitten we op 30 cm buitenmaat. Bij een schaal van 1:50 zou dat dan 300/50 = 6 mm worden. Dan zie je op de 3e foto dat bij 6 mm buitendiameter de opening nog maar 3 mm is. En in plaats van 12 boutgaten zijn er nog maar 5.
    Je zult dus ergens een compromis moeten maken. Als je een hele rij van dit soort poortjes zet worden ze erg overheersend. Maar ieder z'n meug natuurlijk. Ik heb ze ook wel gebruikt, maar dan een enkele en dus geen hele rij. Dan valt het niet zo op dat de verhoudingen wat scheef zijn. En je snapt wel dat op deze schaal boutjes niet haalbaar zijn en je iets zult moeten improviseren. Bij een schaal van 1:50 is een 25 mm dikke boutkop nog maar 0,5 mm! Bij 1:33 zit je nog onder de 0,8 mm. Niet om je te ontmoedigen, maar puur om te bedenken of je zoiets wel wilt. Gr. Klaas.
     
  15. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Was een grapje. Vind het hele mooie gedetailleerde poortjes, maar inderdaad de juiste schaal? En het mooiste van de poortjes, de montagering, zit binnen en daar zie in de Happy Hunter dus niets meer van.
    Heb hier op mijn werk beschikking over messing busjes 6mm/8mm/10mm/12mm .
    Dus als de poortjes in de scheepshuid 30cm waren neem ik een handvol 6mm mee.

    Gr Frank
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Mijn roots liggen in de binnenvaart en daar hadden de patrijspoorten meestal een iets kleinere afmeting. Bij ons was de opening zoals in het rekenvoorbeeld 20 cm. Denk dat voor jou 30 cm/ 6 mm wel aardig past. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    In mijn sleepbootje zijn de poortringen volgens mij ook iets van 20cm. Op zeegaande boten kunnen ze wel een stuk groter zijn maar 30cm oftewel 6mm lijkt me prima.
    Gr Frank
     
  18. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    59FD6455-19C1-4062-927B-A88AF052D212.jpeg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
  20. Mslb Busco

    Mslb Busco

    Lid geworden:
    7 sep 2017
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Wageningen
    Waarom die foto nu op zijn kant komt?
    Afijn , kon het niet laten. Ik ben ook de brug aan het inrichten en dus moeten de deurtjes ook echt open kunnen!

    Nu ik ook gezien heb dat de poortjes in de opbouw bovenzijde gelijk met de bovenzijde ramen horen te zijn overweeg ik deze weer dicht te maken en opnieuw te boren. Hoe langer ik er naar kijk hoe meer het me stoort..
     

Deel Deze Pagina