Bouwverslag Happy Hunter

Freek ik zou je willen adviseren eerst eens alles goed te bestuderen voordat je echt aan de gang gaat. Ik ben bijna 2 avonden bezig geweest om alles goed uit te lijnen en pas te maken voordat ik de tunnels en assen heb verlijmd. Ga niet te snel aan het werk, meten is weten zeggen ze toch

Hey stefan dat was ook mijn plan ben vanmiddag eerst bezig geweest met uitlijnen en controleren, heb dat vanavond nog eens gedaan en heb daarna alles vast gelijmd. Je kunt beter 2 keer te veel meten dan 1 keer te weinig, denk dat de foto's morgen geplaatst worden

Ik ga je verslag op de voet volgen. Heb onlangs een HH bouwpakket kunnen kopen en verheug me heel erg op de bouw. Hij blijft echter nog in de doos tot mijn Smit NL nagenoeg af is (en dat duurt nog even).

Gr, Doede

Helaas nog niet veel kunnen doen deze week wegens wat betreft omstandig heden, de assen, roeren, roer servo, straalbuizen en de motoren zijn geplaatst tevens zit de de accubak en de boegschroef er in. Ook het dek ik uit gesneden en tot zo ver voor bereid dat deze geplaatst kan worden.
Ik moet nu eerst op zoek naar accu's en regelaars zodat ik dit kan plaatsen heb nu nog alle ruimte zodra het dek er op zit ben ik bang dat ik er niet goed meer bij kan komen

full

Boegschroef geplaatst moet alleen nog wat af gewerkt worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Freek-Johan,

Je bent begonnen zie ik. Eerst een vraagje vooraf. Wil je hem bouwen zoals Robbe dat heeft bedacht of wil je de werkelijkheid meer benaderen? Als je hem meer realistischer wil bouwen ben je voor mijn eerste tip al iets te ver. De straalbuizen bij Robbe zitten namelijk niet op de goede hoogte. Scheelt op onze schaal ongeveer 10 mm. Ook de fundaties van de roerkoningen ( aan de onderkant tegen de romp ) en die van de straalbuizen is niet correct. De nu gemonteerde schroeven zou ik zeker vervangen door 4 blads messing exemplaren, eventueel afgetopt. De scheg loopt bij lange na niet zo rond als die nu is. Ik weet, het is allemaal extra werk. In mijn bouwverslag kun je het één en ander nakijken. Blijf je bij het Robbe concept is dit natuurlijk allemaal niet nodig. In dat geval zal ik in de toekomst deze suggesties ook niet meer doen. Blijf wel volgen uiteraard want het is een prachtig schip.

Sjoerd

Hey sjoerd ik denk dat ik haar voor het meest van de tekening van robbe ga bouwen maar tips of advies zijn natuurlijk altijd welkom, ik zal jou verslag morgen nog een keer door lezen en misschien dat me dat op andere ideeën brengt. En de schroeven ga ik nog vervangen voor messing exemplaren weet alleen nog niet of dat af getopte gaan worden, af getopte kopen vind ik nog al prijzig en om het zelf te doen zie ik niet helemaal zitten ben bang dat ik dag niet voor elkaar krijg misschien dat ik hier nog iets over kan vinden hier op het forum.

hallo Freek.
Het ziet er al best goed uit, voor het aftoppen van een schroef kunt u deze link bekijken, dit is misschien een manier hoe u het kan doen:
Aftoppen schroef.
Ik weet niet of u een draaibank heeft, die hebt u voor deze manier echter wel nodig.
gr Mike

Begin ziet er goed uit Freek. Sluit mij aan bij Sjoerd zijn opmerking over of je het origineel wil evenaren. Ikzelf heb daarin een tussenoplossing gevonden door wel de basis te gebruiken van Robbe, maar waar mogelijk toch geprobeerd aan te passen naar de werkelijkheid.

Hey Stefan, dat is mijn bedoeling ook, het onderwater schip maakt me niet zo veel uit wat er boven komt wil ik wel meer naar de werkelijk heid brengen.

... En de schroeven ga ik nog vervangen voor messing exemplaren weet alleen nog niet of dat af getopte gaan worden, af getopte kopen vind ik nog al prijzig en om het zelf te doen zie ik niet helemaal zitten ben bang dat ik dag niet voor elkaar krijg misschien dat ik hier nog iets over kan vinden hier op het forum.

Freek-Johan: voor het aftoppen van schroeven hoef je niet persé een draaibank te gebruiken, hoor. Wat ik bij mijn HH gedaan heb is het volgende:
4-blads messing schroeven van Raboesch gekocht, met een maat die 1 cm groter was dan de doorsnede van de tunnels. Een kartonnen mal gemaakt om de juiste diameter van de schroeven te bepalen. (1mm kleiner dan de doorsnede van de tunnels op dat punt)
Vervolgens elke schroef op de schroefas geplaatst.
Schroefas in een geïmproviseerde of oude schroefaskoker.
Deze vastgezet op de werkbank.
Met een kraspen (ook op de werkbank vastgezet) op de bladen afgetekend wat er af moest.
Voordeel van de schroef op de schroefas en die in de schroefaskoker is dat je schroef naar voren en naar achteren kan bewegen. Je kraspen blijft muurvast op de werkbank, en de schroef kan alleen maar draaien en naar voor of achter. Niet zijdelings. Je hebt dus een zuivere cirkel op je schroefbladen staan.

Vervolgens met de dremel met doorslijpschijf de bladen grof ingekort. Wel dusdanig dat je de lijn van de kraspen nog blijft zien.
De laatste millimeter moet je met beleid doen.
Dat houdt in: met een zoetvijltje per schroef een uur werk. Telkens passen in de schroefaskoker op je schip, tot je een perfect passende schroef hebt. Aan alle zijden op alle bladen dezelfde ruimte (in mijn geval 1mm) tussen schroef en tunnel.

Het is behoorlijk veel werk, maar de moeite waard: je hebt veel meer stuwkracht tijdens het slepen.

Als je iemand in de buurt kent die een draaibank heeft, is dat uiteraard makkelijker, maar pas op: het afdraaien van schroeven moet je op de draaibank héél rustig aan doen. De beitel iets te snel aanzetten en je bent een schroefblad kwijt...

Hey Roel heel erg bedankt voor deze informatie, op deze manier die je beschrijft is het volgens mij best te doen. Nog maals hartelijk dank.

Freek, Wanneer je spullen hebt om met zilver te solderen kun je de schroeven ook zelf maken. Zelf heb ik ze afgetekend op 1 mm dik messingplaat en met een metaalfiguurzaagje uitgezaakd. Afhankelijk van de asdikte boor je eerst een gat voor de as. Als naaf neem je twee RVS of messing moeren. Aan de wortel van de bladen zaag je aan weerskanten een gleuf net om de moeren heen. In het midden laat je ongeveer 1,5 mm zitten. Op een draadeind klem je nu de uitgezaagde messingplaat en tordeert voorzichtig de bladen totdat ze in de gewenste hoek op de "naaf" staan. Dan de bladen met zilver aan de naaf solderen en af laten koelen. Daarna de toppen van de schroefbladen terugdraaien. Onderstaand 3 foto's van de werkwijze. Gr. Klaas.

RIMG0754_zps527ed60e.jpg

Uitgetekend op de messingplaat

RIMG0755_zps8b3020f9.jpg

Uitgezaagd en geklemd tussen de moeren

RIMG0759_zps198d50d9.jpg

Het resultaat gemonteerd

Laatst bewerkt:
Om je een heleboel werk te besparen.... het origineel had ook GEEN afgetopte schroeven. Blijft wel zo natuurlijk dat de afgetopte exemplaren meer stuwdruk geven. Echter met de motoren die er bij mij instaan heb ik absoluut geen last van te weinig stuwdruk. Jouw keus. Overigens ben ik wel in het bezit van een draaibank dus als je een keer vastloopt...

Hey sjoerd wat voor motoren heb je er dan in staan in die van mij komen 2 robbe 755/40 motoren met elk een accu van 12volt 7 ampère ik hoop dat dit dan voldoende is voor gewone messing schroeven zou me toch weer wat schelen, oke mooi als ik dan ergens tegen aan loop dan doe ik ff een berichtje alvast bedankt groetjes

Ik heb dezelfde motoren er in liggen en ook dezelfde batterijen. Moet goed gaan. Berichtje... altijd goed.

Accus, vaart regelaars voor de motoren en boegschroef, onstoorsetjes voor de motoren zijn vanmiddag besteld, hopelijk heb ik het spul dinsdag binnen dan kan alles gemonteerd worden en kan het dek geplaatst worden. De messing schroeven nog niet besteld omdat ik nog helemaal er over uit ben wat ik ga doen maar dat kan in een later stadium altijd nog.

Back