... En de schroeven ga ik nog vervangen voor messing exemplaren weet alleen nog niet of dat af getopte gaan worden, af getopte kopen vind ik nog al prijzig en om het zelf te doen zie ik niet helemaal zitten ben bang dat ik dag niet voor elkaar krijg misschien dat ik hier nog iets over kan vinden hier op het forum.
Freek-Johan: voor het aftoppen van schroeven hoef je niet persé een draaibank te gebruiken, hoor. Wat ik bij mijn HH gedaan heb is het volgende:
4-blads messing schroeven van Raboesch gekocht, met een maat die 1 cm groter was dan de doorsnede van de tunnels. Een kartonnen mal gemaakt om de juiste diameter van de schroeven te bepalen. (1mm kleiner dan de doorsnede van de tunnels op dat punt)
Vervolgens elke schroef op de schroefas geplaatst.
Schroefas in een geïmproviseerde of oude schroefaskoker.
Deze vastgezet op de werkbank.
Met een kraspen (ook op de werkbank vastgezet) op de bladen afgetekend wat er af moest.
Voordeel van de schroef op de schroefas en die in de schroefaskoker is dat je schroef naar voren en naar achteren kan bewegen. Je kraspen blijft muurvast op de werkbank, en de schroef kan alleen maar draaien en naar voor of achter. Niet zijdelings. Je hebt dus een zuivere cirkel op je schroefbladen staan.
Vervolgens met de dremel met doorslijpschijf de bladen grof ingekort. Wel dusdanig dat je de lijn van de kraspen nog blijft zien.
De laatste millimeter moet je met beleid doen.
Dat houdt in: met een zoetvijltje per schroef een uur werk. Telkens passen in de schroefaskoker op je schip, tot je een perfect passende schroef hebt. Aan alle zijden op alle bladen dezelfde ruimte (in mijn geval 1mm) tussen schroef en tunnel.
Het is behoorlijk veel werk, maar de moeite waard: je hebt veel meer stuwkracht tijdens het slepen.
Als je iemand in de buurt kent die een draaibank heeft, is dat uiteraard makkelijker, maar pas op: het afdraaien van schroeven moet je op de draaibank héél rustig aan doen. De beitel iets te snel aanzetten en je bent een schroefblad kwijt...