Bouwverslag HAWK F5B van Staufenbiel

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guus4, 16 jun 2009.

  1. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Na met veel verschillende elapor vliegtuigen te hebben gevlogen wou ik naar de next level van mijn BLIZZARD softliner (met 600 watt power).
    De keuze is gevallen op de INSTAP hotliner HAWK F5B van Staufenbiel, dit vanwege het feit dat hij FULL GFK is en naast mooi uiterlijk ook een interessante prijs heeft.
    Er zijn meerdere van dezelfde zoals de V-max eco maar ook moeilijk leverbaar.
    De Hawk was ook al vanaf april toen ik aan het checken was ook al uitverkocht dus heb nu er voorraad is maar alvast aangeschaft.
    Het afbouwen en vliegen zal nog wel even duren daar ik na de vakantie pas motor etc kan aanschaffen.
    Nu kan ik wel alvast kleine spullen zoeken en bestellen en alvast bedenken hoe het er allemaal in moet passen.
    De motor wordt waarschijnlijk een geared KONTRONIK 500 met een RFM prop advies is 16x16 ondanks dat deze wel zal passen wil ik liever een 14 of 15 inch prop omdat dit fysiek beter vind staan, zoek de juiste KV hiervoor uit zodat de output power max 700 watt is voor het begin genoeg.
    Hieronder wat begin fotos voor een bouwbeschrijving heb ik erg gekeken naar de V-max deze is nagenoeg gelijk

    http://shop.lindinger.at/pdf/72487.pdf


    Foto 1

    [​IMG]

    De folder

    Foto 2


    [​IMG]

    de doos

    Foto 3

    [​IMG]

    De sticker op de doos

    Foto 4

    [​IMG]

    Honey comb struktuur dus erg stevige doos


    Foto 5

    [​IMG]


    De inhoud 1

    Foto 6

    [​IMG]

    De inhoud 2

    Foto 7
    [​IMG]

    Manual, hoogteroer en small parts

    Foto 8

    [​IMG]

    de bovenkant van de vleugel

    [​IMG]

    De onderkant vleugel

    Foto 9
    [​IMG]

    De servos 3 x Dymond D60 mooi plat en sterk.

    Foto 10

    [​IMG]

    Plek voor hoogteroer servo



    Touwtje voor servo doorvoer
    De roeren vlakken zitten wel heel mooi gestreamlined en spellingsvrij

    Foto 12
    [​IMG]

    De romp, slechts 150 gram vindt hem in verhouding met de sterke vleugel erg teertjes dus ga deze wel versterken met koolstof zover het past.

    Foto 13
    [​IMG]



    Foto 14
    [​IMG]

    De neus

    Foto 15
    [​IMG]

    Na lang zoeken gevonden
    Deze speciale koolstof motorspant voor kontronik 500 komt erin
    Deze heeft precies de gewenste diameter van 38 (meerdere diam zijn te leveren) hoeft dus niet bijgewerkt te worden


    Foto 16
    [​IMG]

    De verlijming had iets mooier gekund weet ook niet hoe dit eruit ziet bij andere modelen.

    Foto 16
    [​IMG]

    Onderkant hoogteroer hier zit geen gaatje voor horn bevestiging en is niet bijgeleverd dus moet ook naar gekeken worden.

    Foto 17
    [​IMG]

    Links voor de rolroeren zitten er wel bij

    Meer fotos en betere resolutie kun je bekijken op mijn site



    Nu zoek ik nog een site waar je koolstofvezel doek kan bestellen
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2011
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ziet er goed uit guus!
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ziet er zeker strak uit Guus. Als je een keer wat af wilt kijken bij die van mij dan geef je maar een gil dan neem ik ze wel een keertje mee.

    Koolstof doek kun je onder andere bestellen bij emc-vega. Welke soort je precies nodig hebt weet ik niet, dat vult Nando vast wel aan.

    Als je versterkt met wat koolstof rovings dan zou het wellicht ook wel sterk genoeg kunnen zijn.

    Wel grappig om te zien dat dezelfde romp waarschijnlijk ook voor andere zwevers gebruikt wordt aan de uitstulping voor het richtingroer te zien.
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik zie op die site geen cfk matten... maar mijn Duits is ook erg slecht.

    Hier wel,
    Modellbau Lindinger Onlineshop

    Ik weet niet welke grote en hoeveel, maar elke mat rond de 100-160g/m² moet het doen.

    Robin en ik moeten nog wel wat op de club hebben liggen, je hebt volgens mij niet veel nodig, ofwel?

    Wij halen het altijd in Dortmund, daar verkopen ze "afval" maar dat zijn toch nog best grote stukken en niet duur.

    Wat ook belangrijk is goede kwaliteit 24uurs epoxie, r&g zoals bij lindinger te koop is werkt goed.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2009
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    EMC-Vega - Herzlich Willkommen! -> zum shop -> faserverbundwerkstoffe -> gewebe

    Lamineerepoxy van R&G mag je wel van mij gebruiken, anders krijg ik het toch niet op tijd op, rovings heb ik genoeg en ik heb ook nog een Kontronik motorschot liggen van 34mm. Maar die is wellicht net te klein.
     
  6. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    @johan

    Wil graag wat lamineerexpoxy en rovings van je overkopen
    Kom volgende week wel naar de clubavond voor de exchange

    Het motorshot is te klein ik heb de 38 mm versie nodig (reeds besteld)

    Het is vandaag (woensdag) mooi weer dus ik ga vanmiddag ook vliegen op het veld in uddel



     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even wat randinformatie voor de medelezertjes en instijgers...

    Staat overigens in de USA bekend als F5b Tiger! (Wilco, Topmodel-CZ)
    Onderstaand een bouwverslagje en wat filmpjes.
    Absoluut een hebbedingetje!
    All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review
    Een vriendelijke set up voor de aandrijving.
    Is bij HobbyLobby uitverkocht.

    Nog een verslag
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=568652

    Verkrijgbaar onder andere namen....
    Als Topmodelcz ´Wilco´
    http://www.topmodelcz.cz/index.php?...ack=&desktop=eshop&action=zbozi_detail&id=737

    http://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61316787/Products/WILCO

    Graupner Speed...
    http://shop.pigs-airlines.be/catalog/product_info.php?products_id=53421&osCsid=3f7074a65c05

    PAF heeft de Topmodel-cz Wilco nog wel in het programma staan, maar kan niet leveren.
    Ook bij Topmodel zelf staat de Wilco niet meer in het programma... wel via een achterdeurtje met Google? Niet geheel duidelijk.

    Wel in Taiwan
    http://www.ty1.com.tw/new9170.html
    Welke weer moeizaam te leveren via deze meneer in Zwitserland. Attendeerde op de hoge verzend/export/importkosten.
    http://www.ty1.ch/ty1/planes.htm
    http://www.ty1.ch/shop/index.htm

    Of heeft z'n oorsprong in China...
    http://www.lanyumodel.com/English/En_Product.asp?EnBigClassName=%B3%C9%C6%B7%B7%C9%BB%FA
    Ja... de site kan aardig worden vertaald door Google!
    http://www.modelflight.com.au/rc_model_sailplanes_gliders/lanyu_f5b_hotliner.htm

    Dan heb je de Wildflug Aktivist. Wisselende kwaliteit? Ik weet het niet.
    Wellicht wordt er ook te zwaar belast gevlogen. Alles heeft z'n grenzen.
    Had een paar leuke links over een gespleten vleugel...
    hierover later... als ik het nog terug kan vinden.
    Een deel...
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=551195&page=33

    Overigens... het hele draadje is waardevol.
    Ken/kan/kun je geen Engels? Wederom in het geheel via Google te vertalen naar het Nederlandski

    Hier nog een link. Kale F5B rond de 300 Euro, model gelijk aan Lindinger V-Max-Evo?
    https://eshop.t-online.de/epages/St...tegories/"Flugmodelle ARF"/Sailplane/Hotliner

    Na een weekje overigens weer wat wijzer...
    Beschikbaarheid in het 'betaalbare segment?' beperkt verkrijgbaar.
    Aanvullingen van de lijsten zijn welkom...
    De site van Freudenthaler mag niet ontbreken...
    Beziet ook daar de excentrische turbospinners...
    http://shop.modellbau-freudenthaler.at/index.php?cat=19

    Hot onderwerp niet?
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2009
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn Hawk is vandaag ook gebracht.. buurmeisje zei: ik heb een grote doos voor je!
    Dus ik al blij, maar het bleek de Hawk te zijn.

    Ik vind de kwaliteit erg goed voor het geld.
    Passing en afwerking is prima.
    Geen beschadigingen of rare dingen.
    Vleugel is redelijk sterk, kan er behoorlijk op hangen.
    Let op, dit is dus niet de Tiger zoals ie op diverse fora staat, dat was de eerste serie, de huidige Hawk is verbeterd, vandaar dat hij ook even niet leverbaar was!

    Wat gewichten:
    de vleugel: 405 gram
    de romp: 160 gram
    stabilo: 47 gram

    De romp kan lichter, is erg zwaar, als ik zelf bouw kom ik op 120 gram of zo.
    Stabilo is wel echt te zwaar, moet op 30 gram gebouwd kunnen worden.

    Ik ga er alleen 1 ding aan veranderen, dat is de opening in de romp, onder de vleugel.
    Omdat ze gebruik maken van 3 boutjes om de vleugel te bevestigen wordt het moeilijk om een Kokam 4S 3200 er in te krijgen.
    Dus ik moet behoorlijk wat weefsel wegslijpen, zit er ook aan te denken om het achterste boutje weg te laten en de lip van de vleugel vast te zetten met textieltape.

    Er kan maximaal een 17" prop op, ik zit te denken om hem een keer met een Hacker B507L 6.7:1 te vliegen met 120A.
    Denk dat ie sterk genoeg is.
    De ligger ligt netjes in de vleugel, hij is van kops balsa en ik hoop dat ze een meerlaags ligger gebruiken met carbon tussen de lagen.
    Maar dat zien we wel als ie gecrasht is, op het eerste oog ziet het er OK uit.

    Morgen de kist naar Gerben brengen, die bouwt hem op.

    Nog even wat foto's:

    De kist zelf, in elkaar
    [​IMG]


    De vleugelaanvorming, ook prima!
    [​IMG]


    De aanvorming van het stabilo, netjes en haaks!
    [​IMG]


    De ligger gezien via het servogat, stukje carbon waar de servo komt.
    [​IMG]


    Dit gaat dus de 19e juli op de F5B meeting de lucht in....

    Grts Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2009
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er goed uit!
    Overweeg zelf ook. Flink ingelezen op de andere fora.
    Ik heb contact gehad met Lindinger. Die heeft per augustus weer voorraad met de V-Max Evo.
    Doch las ik over die kist weer wat op RC-Network iets over. Dat de instelhoek van het stabilo niet geheel klopte bij de afgelopen editie. Daar moest +0,2 mm opvulling onder de voorlijst van het stabilo... ik moet het nogmaals eens aandachtig doorlezen... internetduits...
    Flutter in de duikvlucht.... Verlies van lift onder bepaalde omstandigheden.
    Het kan zijn dat de kist gewoon te zwaar is.... of een maandagmorgenserie.
    Instelhoeken zijn af te stellen... zo ook flutter is te behandelen.
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=143471

    Verder heb ik nog de Activist in het oog.

    Het te hoog opvoeren van deze betaalbare klasse leid tot desintegratie in de lucht. Dan moet je kiezen voor de zwaarder en torsie stijver gebouwde wedstrijdkisten.... zo ervoer ik uit de verhalen. Hebben we het over 400-800 euro kale kist...
    Naja... tot zover maar even...

    Minder gewicht in glas leidt tot een minder stijve romp?
    De Wildflug Activist weegt totaal 450 gram, romp uit koolstof.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2009
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Vmax evo is volgens mij te zwaar.
    De Wildflug Aktivist is ook te zwaar maar wel sterk, de snelste op de Speedcup 2008 was Stefan Penz met een Aktivist (417km/u) en die bleef ook heel, geen flutter of andere rare dingen.

    Maar laten we bij de Hawk blijven (on topic).
    Ik kan met korting kopen bij Staufenbiel en oko bij Axi.
    Ik heb contact gehad met Axi en ik ga even wat specs aan Axi doorsturen en dan komt er een custom motor voor de Hawk.
    Denk als je een budget klasse wilt starten dat je onder de 60A moet blijven en dus 700 Watt vermogen.
    En dat kan de Hawk wel aan.
    Maar ik wil hem zelf even testen met 1200-1400 watt , kijken wanneer hij stuk gaat.
    Dat is ook wel handig voor iedereen die er 1 wil kopen.

    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Activist te zwaar? 450 gram!
    Let op... Dat is een stuk lichter dan de Hawk.

    De V-Max staat voor 580 gram
    De Hawk... 657 gram

    Ik ga er even uit... kijk over morgen weer verder.

    Was het topic Hawk of F5B... anders is er straks geen opkomst voor het evenement. Wat overbodig is haal ik wel weer weg.
    Overigens een Topmodel-cz Wilco is onderweg.

    PS:
    Met dat hoge vermogen zit je aardig op of zelfs over de grens. Hoewel slechts van korte duur? :D
    Als ik de verhalen zo lees op RC-Groups
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2009
  12. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    @GJVO

    Romp te zwaar ?? ik heb juist het idee dat deze iets meer versterking kan gebruiken bij de vleugelbevestiging en ivm G-krachten.
    En de Romp wou ik iets meer torsie en landing versteviging geven met behulp van rovings.

    De vleugel lijkt mij stevig genoeg om flink te raggen :)
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    @Guus

    Zwaar is iets anders dan sterk.
    Sterkte krijg je niet door meer epoxy toe te voegen, sterker nog, hoe minder epoxy hoe sterker.
    Naderhand rovings inlijmen heeft mijns inziens geen zin want dan zul je de romp van binnen eerst heel goed moeten schuren en ontvetten en je komt er niet echt makkelijk bij.
    Ik heb ooit een rompje gemaakt van 110 gram, was volgens iemand veel te dun..
    Dit rompje heeft al 3 crashes overleefd, de dikkere zijn allemaal stuk.

    De romp van de Hawk is stevig genoeg, daar maak ik me geen zorgen om.
    Ik verlijm alleen het motorspant met wat rovings, daar komt de meeste kracht op te staan als de regelaar vol in de rem gaat.
    We hebben bij diverse kisten regelmatig het motorschot eruit geramd met de rem.

    Ik zou dus gewoon de romp opbouwen zoals ie is, hij is ook behoorlijk torsiestijf.

    GJ
     
  14. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Ok ik zal je advies opvolgen, hoe verlijm je het motorspant met roving ?

    Ik doe er een KONTRONIK 600 in met in het begin niet te grote prop zodat er een power output van zo'n 700 Watt uitkomt.
    Dus een goede verlijming/verteviging van het motorspant lijkt mij ook wel nutig.:)

    P.S Bij mij op de club werd geadviseerd om een paar inkevingen in het motorspant te doen voor betere verlijming
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2009
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eerst maak ik de rand van het spant ruw, eventueel kartels erin zagen.
    Dan de binnenkant van de romp schuren en ontvetten.
    Spantje erin fixeren met dunne CA.
    Dan een stukje roving nat maken met epoxy, net nat genoeg dat de vezels doordrenkt zijn.
    Dan dik je de overgebleven epoxy een beetje in met aerosil en katoenvlokken.
    Het ingedikte papje leg je voorzichtig rond het spant (aan de buitenkant van de romp).
    Als je spant gekarteld is krijg je een soort spiebanen als het uitgehard is.
    Rovinkje leg je in het natte papje, tegen het spant aangedrukt, in de ronding van de romp.
    Dan weer een beetje ingedikt papje er overheen.
    Aan de binnenkant van de romp even met je vinger alles gladstrijken (kwastje verlengen en via de accu opening naar binnen).
    Dat alles laat je goed uitharden.
    Voorkant gladschuren zodat je spinner niet aanloopt
    Op deze manier krijg je het spant er bijna niet meer uit.

    Het ziet er dan ongeveer zo uit.

    [​IMG]


    GJ
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Net terug uit Heist op den Berg.
    Nog even wat spullen bij Freudenthaler gehaald en de Hawk bij Gerben achtergelaten.
    Hij bouwt hem verder op.
    Niet alleen ik ben onder de indruk van de kwaliteit/prijs verhouding maar ook Gerben.
    Misschien dat hij ook wel iets over het bouwen kan schrijven.

    GJ
     
  18. guus4

    guus4

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    263
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik ben op moment nog niet aan het bouwen maar eerst spullen verzamelen voor bouwen
    Ik heb al
    1) Roving
    2) GFK stuur link
    3) Stuur stang hoogteroer
    4) speedcontroller (onderweg)
    5) servos 3x Dymond D60

    moet nog kopen
    1) Motor KONTRONIK 600-30 geared
    2) CFK Prop spinner met beluchting
    3) klap prop aeronaut 15x13 ( om mee te beginnen) later RFM prop
    4) top LIPO (Kokam) heb meeste lipos van HC
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Guus, als je wat van RFM nodig hebt, laat het me even weten.
    En Kokam H5 kan ik ook wel aan komen.

    Grts Gert-Jan
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina