Bouwverslag Hawker Sea Fury FB-11 (Jerry Bates)

Binnenkort ga ik beginnen met de bouw van de Hawker Sea Fury. De tekeningen van Jerry Bates heb ik zojuist besteld bij John Mackie dus ik moet nog even wachten voordat ze opgestuurd worden en hier arriveren. Ook de cowl en de canopy heb ik bij hem besteld.
Hij wordt best groot vind ik zelf, twee meter spanwijdte, :oops: ''Bigger Is Better'' zeggen de Amerikanen en daar geeft Jerry dus gehoor aan. Maar goed, dit is nog de kleinste versie. De andere is 2,5 meter en de grootste 3 meter!
Ik zal bouw vanaf de start hier gaan posten en zodra de tekeningen arriveren zullen de eerste foto's gepost worden van de spantjes die uitgezaagd zullen worden.

He Ruben.

Weet niet of je al wat gepost hebt op rcscalebuilder.
Maar daar moet je tegen woordig betaald lid zijn.
De eerste 5 posten zijn gratis.

Zo succes met bouwen. (gelijk dus arbotje.)

Han.

dat vind ik op zijn zachtst gezegd dom, ik vind het hier op ons forum beter geregeld, je kunt doneren als je wilt en als je gewoon mee wilt kijken zonder te hoeven betalen mag het ook, ook mensen met minder geld kunnen dan meegenieten, maar dat dan opeens RCSB gaat zeggen dat niemand mee mag doen als ie niet betaald vind ik gewoon dom...

ik ga hem trouwens volgen, het bouwverslag, op ons mooie forum :wink:
al hou ik niet echt van het toestel zelf, maar ieder zijn smaak en ik denk dat er meer mensen zullen zijn die hem wel mooi vinden dan dat er mensen zijn zoals ik :lol:

Mooie kist!
Hoort wel een 5-blads prop op. :wink:
Nederlands schema?

Ik heb nog wel een x-zijdenaanzicht en kleurenschema voor je.

Tja, wat zal ik zeggen..........

Abbootje dan maar :wink:

Heb je al nagedacht over motorisering, landingsgeste, wat er allemaal schaal gaat wroden etc.?
Ben zeer benieuwd en gaan we dan ook nauwgezet volgen.

Succes alvast :P

Hij zal in ieder geval veel meer schaal worden als de P-47. Landingsgestel heb je twee keuzes in, de schaal of de sportschaal. Sportschaal is uiteraard goedkoper :wink: Intrekbaar staartwiel en dat soort dingen zal er waarschijnlijk ook wel inkomen maar ik beloof nog niks! Motorisering heb je ontzettend veel keus in dus dat weet ik nog niet. Kleurenschema weet ik al wel, waarschijnlijk de Nederlandse. Voor de rest is er nog genoeg om over na te denken wat wel en niet te doen bij deze kist maar dat zal allemaal wel komen, hoewel het natuurlijk wel belangrijk is dat je van te voren rekening houdt met bepaalde dingen. Vijf blads prop is trouwens ook mogelijk, alleen statisch. Kleurenschema's en zijde aanzichten zijn natuurlijk altijd welkom :D
Ik heb al een aantal posts gedaan op RC Scalebuilder dus zit al over m'n vijf heen. Dat je er nu voor moet betalen is misschien een beetje jammer, maar het is niet veel en de enige manier om de site op het web te houden! Er werdt al langer gezegt dat ze krap zaten in het geld en ze hebben te weinig donatie's en geld uit advertenties gekregen. Logisch gevolg is dus dat je moet betalen als je gebruik wilt maken van de ruimte die zei beschikbaar stellen om posts met foto's up te loaden. En aangezien er een schat aan informatie op die website staat heb ik er misschien wel een paar euro voor over.

Ruben Jansen zei:
Ik heb al een aantal posts gedaan op RC Scalebuilder dus zit al over m'n vijf heen. Dat je er nu voor moet betalen is misschien een beetje jammer, maar het is niet veel en de enige manier om de site op het web te houden! Er werdt al langer gezegt dat ze krap zaten in het geld en ze hebben te weinig donatie's en geld uit advertenties gekregen. Logisch gevolg is dus dat je moet betalen als je gebruik wilt maken van de ruimte die zei beschikbaar stellen om posts met foto's up te loaden. En aangezien er een schat aan informatie op die website staat heb ik er misschien wel een paar euro voor over.

Helemaal mee eens,

En als je i.p.v. een donatie geef een CD bestel voor $15,- geeft dat hetzelfde effect. Ze beschouwen dat als donatie en je heb nog een mooie CD op de koop toe incl. verzendkosten.

Wij doneren hier toch ook om de boel in de lucht te houden :?: en omdat we er veel info afhalen :?:

Doen toch............... :P

gr. Teus

Het volgende schema heeft op zich ook wel wat :yes:
seafuryor5.jpg

De tekeningen zijn binnen gekomen dus het bouwen kan beginnen :banana: Ik denk dat ik eerst met de vleugels begin en het stabilo en het kielvlak. Morgen ga ik hout kopen. :P
Ik heb het draadje van Ton zijn cessna maar eens bekeken want ik kon me daar een methode van herinneren waarbij hij de onderdelen op het hout strijkte zodat de vorm op het hout terecht komt. Lijkt goed te werken dus ik ga dat ook proberen. Zal helaas gelijk de schaar in de tekeningen moeten zetten om de deeltjes op A-4 formaat te krijgen.

Ton van Munsteren zei:
eerst een kopie maken.

of een scan :)

Ik heb nog ergens een artikel uit Modelbouw in Plastic (IPMS) over de Seafury liggen.
Geef maar even aan of je interesse hebt.

Dan eerst maar eens kijken waar je zo'n enorm formaat kan kopieen :?
Dank voor de link Ton, ik heb nog niet veel aan documentatie. Ik heb vooral veel website's over de sea fury bekeken maar heb verder nog niet veel. Alles welkom :D:D Ik heb al wel een paar boekjes gedownload met interessante foto's en info erin, misschien ga ik het squadron/signal boekje wel kopen aangezien daar ook een paar 3-views in staan. Mag je die gebruiken als documentatie voor de F4C klasse? Wouter, het artikel uit Modelbouw in Plastic lijkt me leuk om te lezen. Heb je het digitaal? Dan zou je het kunnen opsturen.
Kleurenschema voor de Nederlandse is leuk hoewel die wel iets donkerder moet zijn. Of je kunt voor het standaart schema gaan met de Nederlandse markering gaan. Eerst maar eens een groot kopieerapparaat vinden.....

Hoi Ruben!

Heb de tekenig van de beech voor 5 euro gekopieerd.
In zijn totaliteit.

Is echt een aanrader om tedoen.
Je weet niet hoevel plezier dat opleverd.
En als je dan ook nog de onderdelen die dubbel moeten opelkaar plakt met fototape(dubbelzijdig)
Gaat het helemaal super!!

Han.

Back