Bouwverslag Hawker Sea Fury FB-11 (Jerry Bates)

Ik ga zo even naar een winkel die misschien de tekeningen kan kopieeren.
Aan documentatie heb ik nu het volgende:
Squadron-Signal - In Action n°117 - Hawker Sea Fury
Warpaint - 016 - Hawker Sea Fury
Twee leuke boekjes met aardig wat foto's, tekeningen en kleurenschema's. Verder heb nog wat internetsite's bezocht. Als iemand nog meer heeft is dat altijd welkom!

meer info:

- hardcopy van warpaint series no. 16
- Dutch profile, Hawker Sea Fury History, camouflage and markings, door Nico Geldhof en Luuk Boerman
- dvd Sea Fury at war

oh jee, was een verassing.......tot vanmiddag, leg die eurootjes maar klaar........ :wink:

Dank je Matthijs!
Ik heb al een paar spantjes geprobeert. Het strijken werkte aardig. Probleem is alleen dat de lijntjes er niet op komen als je hem te laag zet en het hout krom trekt als je hem hoger zet. Gelukkig buigt het vanzelf weer recht.....
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de sterkte van de vleugel ribben. Op de tekening staat 2,5 mm balsa alleen het balsa dat ik nu heb lijkt me niet sterk genoeg. Volgens Peter bij Hangar modelbouw zijn ze sterk genoeg maar ze zijn erg flexibel. Weet iemand of ik sterker balsa nodig heb en waar ik dat dan kan kopen?

Tja Ruben.....

Als er een ene Han is geweest bij Peter.
Ja dan loop je het risico dat de mooi plankjes opzijn :lol:

Groet van Balsaplankje.

Een prima 3 View die met de controle verbluffend goed blijkt te zijn.

seafury2tf5.jpg

seafury1bj2.jpg

seafurycheckye0.jpg

seafuryneusps3.jpg

seafurystaartew0.jpg

Ton

Op de tekeningen staat ''plans developed from scale drawnings by ''John Levy'' en ''scale documentation: John Levy scale drawnings''
Dit komt dus heel goed uit Ton! Mag je deze tekeningen gebruiken als schaaldocumentatie voor de statische beoordeling in de F4C klasse?

Ruben,

Als de 3 View van John op de tekening staat, kun je die copieren en gebruiken.

De bouwtekening van het model zelf kun je niet gebruiken, is geen 3 View.

Maar let op :teacher: de foto's van de echte zijn heel belangrijk en daarmee controleren geeft uiteindelijk het beste resultaat.

Om maar een voorbeeld te noemen;
kijk uit met onderstaande versie want er zit een luchthapper op de neus en die kom je op de 3 View of de andere Sea Fury's niet veel tegen.
sea_fury_fbii_n24sf_01_of_26.jpg

Kun je een foto maken van de romp tekening genomen van zo ver mogelijk weg, zodat tie zo min mogelijk vervormd is.

Dan zet ik je tekening wel over een foto van een Sea Fury om te controleren, kijken of dat wil lukken.

Belangrijk; Selecteer eerst de Sea Fury die je wil gaan nabouwen, zodat je nu alles kunt controleren en niet achteraf moet hakken en zagen.

Ton

Wanneer gaan we nou eindelijk eens wat hout zien? :evil:

Overigens: licht 2,5 mm. balsa is denk ik best genoeg, maar alleen vanaf de retracts tot de tip.

Daarbinnen zal het wat sterker moeten.

jan.

Ton, de 3-view zelf staat niet op de tekeningen maar er wordt aanbevolen om die 3-view te gebruiken als schaaldocumentatie.
Ik zal eens op zoek gaan naar een Sea fury die ik na wil gaan bouwen. Er staat er één in het militair luchtvaartmuseum in Soesterberg. Dichter bij huis heb ik ze nog niet kunnen vinden. Ik ga daar eens kijken of ik foto's kan nemen. Hij staat wel in een hal dus van ver af kan daar dan helaas niet lukken. Er zijn nog zat vliegende exemplaren waarbij dat wel kan lukken maar ik weet zo niet waar ze staan.
Jan, ik zal jullie de foto's besparen van wat ik tot nu toe gezaagd heb :lol: Is niet veel goeds. Morgen ga ik naar de gamma om liteply te kopen en daar maak ik de ribben van. Schijnt sterker te zijn, makkelijker om te bewerken en niet zo gek veel zwaarder.

Back