Bouwverslag HET-RC F16

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door beekman, 23 jul 2009.

  1. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Na een te korte tijd van de HET-RC Sniper te hebben kunnen genieten heb ik nu gekozen voor de HET-RC F16. De Sniper is aan zijn einde gekomen door een breuk van de vleugel (te zwak verbindingstuk). Door coulance van RBC en HET-RC heb ik deze F16 opgestuurd gekregen. Een goede service is weer iets om je achterhoofd te houden als je een nieuw model aanschaft!
    HET-RC F16 in de grijze uitvoering:
    [​IMG]

    Ik ben van plan om wat meer schaaldetails toe te voegen en andere kleine aanpassingen te maken. De inlet-duct heb ik losgemaakt van de romp om deze te verstevigen om het plat zuigen te voorkomen. Verder heb ik heel de romp geschuurd om het geheel wat strakker te maken. Zowel de vleugels als de tailerons zullen worden ingedekt met 25 grams glasmat voor een betere afwerking.
    Model is geschuurd en de inlet duct is eruit gehaald:
    [​IMG]
    De setup is alsvolgt:
    Motor: HET-RC 2W20
    FAN: HET-RC 70mm EDF
    ESC: nog aan te schaffen 70Amp
    Accu: lipo 4s1p 3300 hyperion 3G
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hey Michiel,

    Das een mooi kistje! Heb je al een schema in gedachte?
    Ben benieuwd hoe hij gaat worden, maar dat zal in jouw handen wel goedkomen.

    Groeten,

    Jeroen
     
  3. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Ha Jeroen, ik kan natuurlijk niet achter lopen door geen F16 te gaan vliegen! :cool:
    Het kleurenschema zal toch het nieuwe demo schema worden, niet op de laatste plaats om de zichtbaarheid in de lucht.

    De romponderdelen zijn gemaakt van polyester en dat heeft wat nadelen: De pasvorm van de onderdelen is wat minder door krimpspanningen als het droogt. Minder flexibel dan glasmat en epoxy hierdoor sneller scheurtjes. Het bewerken ervan in een stinkend zaakje met veel kleine stofdeeltjes.
    Ook de pasvorm van de canopy is erg matig:
    [​IMG]

    De aansturing van de tailerons wordt met een stalen pivot-as en een stuurhevel uitgevoerd.
    In het midden van de tailerons zit een vierkant gat om de colar die de stalen as borgt te kunnen monteren. Ik vind dit geen mooie oplossing en heb na spieken op Gerald Rutten zijn draadje voor zijn methode gekozen. Een vaste carbon buis wordt in de tailerons gelijmd en in de romp wordt deze in een huls gelagerd en via een hevel aangestuurd.
    De folie is verwijderd van de tailerons:
    [​IMG]
    Originele aansturing met messing buis die de stalen as zou moeten geleiden:
    [​IMG]
    De messing buis is eruit gehaald en er is een carbon buis voor in de plaats gekomen. Om het een en ander uit te lijnen zijn de 2 tegen elkaar gelegd met afstand blokjes en in de carbon buis een binnen pijpje:
    [​IMG]
    Hier na is het zaakje weer ingedekt, strak gezet en geschuurd:
    [​IMG]

    Ook de twee ingedekte vleugels zijn ontdaan van de folie, ik moet wel zeggen dat deze er mooi strak opzat!
    Om straks de sidewinder houders te kunnen monteren is er een M2 inslagmoertje in de vleugeltippen gemaakt. Tevens is de tip ter hoogte van het moertje met secondenlijn doordrenkt om wat meer stevigheid te geven:
    [​IMG]

    Dat was het weer voor nu!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Weer iets verder met de aansturing van de tailerons. Om een goede toegang te krijgen tot het gedeelte in de romp waar de lagering van de tailerons bevestigd gaat worden, heb het de airbrakes afgezaagd.
    [​IMG]

    De romp is nu goed toegangkelijk om de lagering en de aansturing van de pivot-as te monteren. Op de aangegeven plaats heb ik de gaten geboord om de as door de romp te steken. Op de onderstaande foto's een idee hoe dat het er uit moet gaan zien. De 2 taileron-servo's zullen ook in het gedeelte van de romp komen waar de lagering zich zal bevinden. De aanstuurhevels komen in de buitentunnel van de romp.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voordat ik verder ga met de montage van de tailerons zet ik deze eerst in de 25 grams glasmat. Ik gebruik 24-uurs epoxy van R&G dat heb ik nog voldoende op voorraad.
    Eerst is de glasmat op maat geknipt, net wat groter zodat deze netjes om de randen heen valt. Gebruik wel een goede schaar anders raakt de verweving uit zijn verband. Zorg er ook voor dat alles goed strak geschuurd is en er zo min mogelijk stof op zowel de glasmat als het in te dekken oppervlak bevindt. Dit voorkomt overbodig schuurwerk en zo blijft de glasmat ook na het schuren in takt.
    [​IMG]

    Ik smeer eerst het oppervlak dun in met epoxy en positioneer dan de glasmat op het in te dekken oppervlak. Met een kwast strijk je dan voorzichtig de glasmat tegen het oppervlak en worden de plooien voorzichtig weggestreken. Hierna smeer ik het oppervlak dun in met epoxy tot over de rand en strijk daarna met een plastic (credit)card de overtollige epoxy er weer af. Na dat het zaakje droog is dient men deze behandeling te herhalen en eventueel is er een 3e maal noodzakelijk als de glasmat-structuur nog zichtbaar is.
    [​IMG]

    later...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.794
    Het is jammer dat de polysther zo veel vervormd. Bij mijn versie (epoxy) was het perfekt dus het zit hem niet in de mallen ;)

    glassen doe je te zwaar. Beter eerst spanlak of haarlak (erg licht) dan de mat erop leggen en de epoxy erop kwasten. het overtollige err met gerecycled wc papier en rollertje eruit zuigen. de glasmat zit nu genoeg vast op het hout en het balsa is mooi afgesloten. Dan licht opschuren en de 2e laag erop aanbrengen en met een plamuurrubber straktrekken. Daarna weer licht opschuren en met spuitplamuur de weefsel vullen en schuren. Geen grondverf maar meteen in kleur tenzij er erg grote kleurverschillen in de andere onderdelen zitten.

    gebruik een 45A regelaar en een 4s1p 2200mAh pakket. hoe lichter des te beter (en minder scheuren)

    Dit was mijn f16:
    het-rc-f-16-lubach-f16

    Laatste mijlpaal met 2w20 :262kmh ;)
    Uriah-BU (mk2) - RC Groups
    let op glaswerk! :)

    RC Groups - View Single Post - A123/LiMnPo blog: Jepe A10

    suc6!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Bedankt voor de tips Erik, ik heb jou manier van glassen doorgelezen op RC-Groups, ik ga het de volgende keer zeker eens proberen.

    De twee romphelften zijn koud tegen elkaar gelijmd met een rups hars. Omdat deze aan de achterzijde niet netjes zijn opgelijnd is deze verbinding erg matig. Omdat ik in dat deel toch de lagering van de tailerons wil maken, heb ik het zaakje verstevigd met een 161 gr/m2 glasmatje:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat het kleurenschema betreft heb ik op de F16 demo team-site van de luchtmacht wat mooie prenten kunnen downloaden. Er staat ook een filmpje op over het spuiten van de demo F16 J015: Home of the dutch F16 solo display team RNLAF
    [​IMG]
    [​IMG]

    Weet iemand hoe je aan deze kleurcoderingen kunt komen (stalen):
    Orange = Federal Standard FS783216
    Red = Federal Standard FS783218
    Black = Federal Standard FS27038
    (Hint naar LT.Lowenfast :pim:)

    binnenkort meer....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Zo even weer een update. Ik lees net het beroerde bericht in "de spuitcabine" over de F16 van Gertjan. Deze mooie demo F16 heeft de maiden niet overleeft....

    Na het glassen is alles licht geschuurd om daarna het zaakje voor de tweede maal te voorzien van een dun laagje epoxy. Het blijft opletten dat je niet door de mat heen schuurt. Als dit zich voordoet dan komt er een ruwe structuur van balsa aan de oppervlakte. Bij kleine plekken is dit vaak alleen zichtbaar als je een eerste spuitlaag aanbrengt. Met een beetje secondenlijm is dit wel bij te werken maar dit is moeilijk schuurbaar, met risico op verder doorschuren van glasmat. Het is gewoon erg belangrijk dat je voor het glassen alles glad en strak hebt gemaakt, achteraf corrigeren is niet mogelijk.
    Na het glassen en schuren:
    [​IMG]
    elevons ingedekt met glas:
    [​IMG]
    Voor het aanbrengen van de tweede epoxy laag heb ik wat bevestingspunten aan de onderzijde van de vleugel aangebracht om later eventuel bewapening/externe tanks te kunnen monteren.
    Ik heb gekozen om 3 mm carbonbuisje met epoxy in de vleugel te lijmen, om daar later met 2mm buisjes de wapenhouder te kunnen monteren. Of ik dit daadwerkelijk ga gebruiken weet ik nog niet maar het kan er al maar in zitten.
    De positie heb ik bepaald van 3-zijden aanzichten die ik van het internet heb gedownload. Ook had ik nog wat documentatie uit mijn diensttijd bij de KLU te Volkel:
    [​IMG]
    De weapon suspensions:
    [​IMG]

    [​IMG]
    Na het inlijmen van de carbonbuisjes is alles weer vlak geschuurd en met epoxy behandeld. Na de tweede schuursessie is alles weer zo glad als een babay-kontje en klaar voor de primer:
    [​IMG]
    De primer die ik heb gebruikt komt van Airbrush Service Almere. Het ziet er uit als melk en ruikt naar zeep?! Maar het schijnt een zeer goede hechting te hebben en is zeer geschikt als basis om af te lakken:
    [​IMG]
    Alle vleugeltjes in de primer:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo en nu weer verder klussen aan het kistie....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.794
    Fijne service daar in almere. Ben daar een keer of 3 met mijn F16 geweest voor advies. Ze waren erg verrast dat het mijn eerste "oefening" was ;)
     
  9. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    638
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Federal Standard kleuren

    Hoi Michiel, "F-16 jockey to be"

    Ik weet niet hoe ze bij het demoteam aan die FS nummering komen, kleuren zijn namelijk niet ontwikkeld uit een FS standaard. beats me....
    De lichtoranje kleur is een tweelaags kleur, een basis-oranje met daarover een transparant effect-oranje.
    De donkerder kleur voor de "lion" is enkellaags metallic.
    Meer bijzonderheden krijg je wel mondeling op 't veld.

    Wordt een fijne afplak-job ;-)

    Greetz,
    Frank
     
  10. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Het zal inderdaad een aardige klus worden dat afplakken/spuiten. Ik ga denk ik geen metallic lak ga gebruiken dat wordt te lastig voor mij. Ik ben sinds kort in het bezit van een airbrush-set (goede instuctie gehad bij Airbrush Services Almere) dus moet er nog veel geoefend worden!
    Ik denk dat ik toch maar eerst een maiden in de primer ga maken voordat ik een hoop tijd in de afwerking ga steken.
    Ik spreek je nog op het veld Frank...

    groeten,
    Michiel
     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Bouwverslag update

    Zo, eindelijk weer een update van het bouwverslag. Na een lange zomerstop, waar ik meer tijd aan vliegen en andere hobbies heb besteed,
    wordt het de hoogste tijd om verder te gaan met de bouw.
    Het scharnierpunt en de aansturing van de elevons is nu punt van aandacht.
    De bijgeleverde servo-bevestiging met de wat lompe multiplex blokken heb ik niet gebruikt. Om de servo's netjes in de romp te bevestigen heb ik eerst een balsablok passend gemaakt zodat deze netjes in de romp past. Hierachter heb ik een triplex montage steun gemaakt waarop de servo gemonteerd kan worden. Als alles netjes past, lijm ik het balsablok met de servosteun in de romp. De servo's zullen achteraf demonteerbaar blijven.
    [​IMG]
    Voor uitlijning kan de servo met steun nog in de lengte richting verschoven worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat betreft het aansturen van de elevons, het is zeer belangrijk dat dit betrouwbaar wordt uitgevoerd. Omdat ik hier geen eerdere ervaring mee heb test ik deze op sterkte, voordat ik deze ga toepassen.
    Ik heb een hevel van aluminium gemaakt die op de carbon buis wordt geklemd met een M2 boutje en moertje.
    De basis voor de hevel een uitgezaagde aluminium strip.
    [​IMG]

    Het maken van een dergelijk klein onderdeel is het wel lastig opspannen om te bewerken.
    Na een stukje vijl-arbeid naar oud hollands gebruik is de onderstaande hevel ontstaan:

    [​IMG]
    De hevel is nu klaar alleen het gaatje voor de kwiklink moet nog geboord worden. Nu de tweede hevel nog!
    [​IMG]
    Na het goed aandraaien van het M2 boutje klemt de hevel super sterk op de as zodat er geen (roterende) beweging mogelijk is. Ik had niet verwacht dat dit zo'n sterke klemwerking op de carbon as zou hebben.

    Nu verder met de tweede hevel en het scharnierpunt welke dwars door de balsa-blokken gemaakt gaat worden. Ik moet nog wel wat bedenken om het zaakje netjes uitgelijnd en onder dezelfde hoek te monteren.
    Zo dat was ie weer....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.913
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er netjes uit!
    Succes met de verdere bouw.
     
  13. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Update bouwdraadje

    Hallee,
    even een update na wat geknutseld te hebben.
    @ Wouter thanks, ik mag ook graag naar jouw projecten kijken.

    Het 2e heveltje voor de elevons is ook gereed na wat verspanende technieken:
    [​IMG]

    De volgende stap is het monteren van de carbon scharnierhulzen door de balsa blokken.
    Hier stuitte ik op een probleem hoe deze netjes uit te lijnen zodat de elevons onder exact dezelfde hoek gemonteerd worden. Om het wat referentie lijnen te kunnen aftekenen heb ik in de "kont" een multiplex plaat geklemd. Nu is het lastig om bij de F16 romp refentie-vlakken/lijnen te gebruiken:
    [​IMG]

    Nu kan ik klakkeloos "op zicht" monteren, maar ik controleer het liefst wat hoofdzaken.
    Gezien dat de romp van polyester is en het algemeen bekend is dat dit materiaal krimpt als het uit de mal komt, ga ik de vleugelbevestiging aan de romp controleren en als referentie aanhouden.
    De houten vleugel "braces" heb ik met een dun laagje triplex (0,8mm) dikker gemaakt zodat er geen speling meer op zit in de romp:
    [​IMG]

    Door tijdelijk 2 aluminium hoeklijnen aan de zijkant van de romp te monteren en uit te lijnen op de vleugelkoorde kan ik controleren of de vleugelbevestigingen aan de romp in lijn liggen.
    Eerst over de lengte-as de hartlijn getrokken met een touwtje:
    [​IMG]

    Nu ook eens geprobeerd met het low budget lazertje van de blokker:
    [​IMG]
    Dit gaat best goed moet ik zeggen.

    De 2 aluminium hoeklijnen zijn tijdelijk gemonteerd om deze als referentie te gebruiken voor verdere uitlijning.
    [​IMG]

    Tijdens controle blijkt dat de 2 hoeklijnen parallel lopen dus dat is goed nieuws.
    Maar wat ik al eerder gezien had tijdens het uitzetten van de lengte as met het touwtje en laser, is dat de neus vanaf de air-intake naar voren een aantal graden naar links getordeerd is (polyester!). Maar goed niks aan te doen en ik kan nu de vleugelbevestiging als refentie aanhouden voor bijvoorbeeld de elevons.
    dat was ie dan,
    groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Bouwverslag HET-RC F16 update

    Het is weer eens tijd voor een update!
    De servosteunen met de balsa blokken heb ik inmiddels in de romp gelijmd met epoxy. Omdat ik de servo's in de steunen heb laten zitten heb ik voor het lijmen de servo's met schilderstape afgeplakt om te voorkomen dat er epoxy aan de servo of servokabel komt.

    Om alles op te lijnen heb ik eerst de romp waterpas gezet in de steun. Als referentie heb ik de vleugel braces aangehouden en dit ook nog even gecontroleerd met de vleugels er opgestoken. De romp ligt op twee aluminium kokertjes welke ik gebruik om de elevons op te lijnen. Om alleen uit te gaan van de zijvlakken van de romp was geen optie daar deze niet symmetrisch uit de mal zijn gekomen. De hoek waaronder de elevons staan is 10 graden negatief (gecontroleerd aan de hand van een 3-zijden aanzicht). Om het mezelf wat makkelijker te maken, wat het uitlijnen betreft, heb ik een malletje gemaakt van multiplex waarmee ik het zaakje kan uitlijnen.
    Uitlijnen van de elevons mbv mal op 2 alu kokers:
    [​IMG]

    Hierna heb ik eerst met een kleinere boor de gaten door de romp en de balsa blokken geboord om daarna te controleren of alles in lijn ligt. Hierna de juiste diameter geboord en de koolstof bussen erin gestoken. Als alles goed past dan de bussen gelijmd alvorens de binnenzijde met wat dunne olie te hebben ingesmeerd om verlijmen van de scharnieren delen te voorkomen.
    Bussen zijn erin gelijmd en alles is opgelijnd:
    [​IMG]

    Controleren of de hevels vrij kunnen bewegen en op welke afstand deze van de romp moeten zitten om in het verlengde van de servohevel te zitten:
    [​IMG]
    Rechterzijde elevon-aansturing:
    [​IMG]

    De stuurstangen van de servo's kunnen nu op maat gemaakt worden en de pendel-assen worden nog wat ingekort om de binnen-tunnel niet in de weg te zitten.
    [​IMG]

    TIP: tijdens het maken van de scharnierpunten met de koolstofbuizen merkte ik dat de homogeniteit van deze buizen nogal te wensen overlaat. De wanddikte blijkt serieus af te wijken en ook is de buitenzijde niet rond. Dit is natuurlijk een slechte zaak want je gebruikt koolstof niet omdat het er leuk uitziet maar voor de gewicht/sterkte verhouding
    Dus als je weer koolstof buizen/staven or whatever gaat halen controleer dan even de kopse kant op centriciteit en schuif ze eventueel in elkaar om de rondheid te checken.

    Ik heb er een foto van gemaakt maar op dit kleiner formaat is het moeilijker te zien dat de wanddikte van de bovenzijde veel dunner is dan de onderzijde van de buis.
    [​IMG]

    next time more....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. firefox309

    firefox309 Guest

    nee hoor, is duidelijk te zien op t fototje, dat de wand ongelijk van dikte is bij de carbon.

    ik zou zeggen, opletten als je volgende keer carbonstangen koopt ;)

    voor de rest ziet alles er toch strak uit :)
     
  16. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
  17. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    Dat ziet er top uit Hans, ik heb nog even op je site gekeken ik ben erg onder de indruk van wat jij allemaal met depron kan maken, respect!
    Heb jij beide HET RC F16 kisten nog en hebben ze dezelfde vliegeigenschappen?

    groet, Michiel
     
  18. TITA

    TITA In Memoriam

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Leeuwarden
    Helaas RIP van mijn toestel, die ander is gespoten voor de eigenaar van HET. (die woont bij mij in de buurt).
    Ik heb wel een ander gekregen van de eigenaar van HET maar die
    moet ik nog bouwen. Ik denk dat ik hem gewoon wat camouflage kleuren geef.
    Het gaat mij hier alleen om de snelheid.

    Hans.
     
  19. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Groesbeek
    update

    Weer wat geklust aan de F16 afgelopen week. Ik heb een paar nieuwe onderdelen gemaakt om de volgende redenen; de uitlaattunnel leek mij nogal aan de zware kant en hoopte hier nog wat grammetjes te winnen, in de uitlaatcone (of hoe heet dat ding?) zat al een scheur in het broze polyester en elke keer dat je deze in je hand houdt kwam er weer een scheurtje bij. Ook heb ik nog een verbindingsring gemaakt om de uitlaat netjes te kunnen monteren zodat de fan later makkelijk demonteerbaar is voor eventueel onderhoud.
    Ik heb de onderdelen van glasmat gemaakt met behulp van de "verloren mal methode". Ik heb Roofmate styrofoam isolatieplaat gebruikt om een mal te maken. [​IMG]

    Met een mes eerst wat blokken gesneden en met een hittedraad rond gesneden in verband met de beperkte center hoogte van de draaibank.
    [​IMG]

    Daarna zijn de blokken op elkaar gelijmd met UHU POR om de juiste dikte te verkrijgen.
    Voor dat ik de blokken heb gelijmd is er eerst een gat in geboord om het zaakje later op te spannen met een draadeind van M12 of zo, zodat ik het kan inspannen in de draaibank.
    [​IMG]

    Als eerste is de uitlaat-nozzle in de juiste vorm gedraaid, dat geeft wel een lekker rommeltje!
    Het oppervlak is nu erg ruw maar dat komt later met schuurpapier helemaal in orde.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het draaien nog even wat kleine deukje strak zetten, het schuin is vrij zacht als de toplaag eraf is dus je moet oppassen met stoten. Om het schuren na het plamuren wat makkelijker te maken heb ik er eerst een laagje met Wik lak op gezet (2K).

    [​IMG]
    Nu had ik het eerst met lossingswax moeten insmeren maar het blik had ik al weg moeten gooien omdat er roest in ontstaan was. Lees ik later in een boek van R&G dat dat inderdaad kan gebeuren en dat je het dan moet weggooien. Verpak het dan niet in een BLIK prutsers! Dusse even geen lossingswax maar alleen PVA Folientrennmittel (sorry voor de Duitse benaming..). Nu dacht ik ik kan het weer op de draaibank inspannen om in de glasmat te zetten kan ik het met de hand lekker ronddraaien:
    [​IMG]
    totaal 3 matjes 163 gr/m2 en 1 matje 80 gr/m2 erop gesmeerd. Achteraf had ik met 1 matje 163 gr minder ook nog een voldoende solide uitlaat-cone gehad.

    [​IMG]
    Ook de verbindingsring in het glas gezet:
    [​IMG]

    Na uitharding (24h) heb ik de Roofmate eruit gesneden met een hittedraad. Ik had problemen met de PVA die als een dun hard laagje aan de epoxy bleef kleven. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam door het niet gebruiken van de lossingswax maar dan zou alleen de Roofmate juist aan de PVA blijven kleven en niet aan de epoxy.
    Dus toch maar naar de LHS voor lossingswax en een nieuwe bus PVA en nu blijkt R&G de blikken lossingswax niet meer te gebruiken maar het in een glazen pot verkoopt....
    De meeste produkten van R&G hebben een houdbaarheids datum van 1 jaar of minder dus dat kun je gerust in de gaten houden of een proefstukje maken bij twijfel.
    De uitlaattunnel heb ik wel met lossingswax in de het glas gezet maar dit gaf geen verbetering, het is toch het verouderde PVA middel, weg ermee dus.
    De uitlaatnozzle op het model:
    [​IMG]

    Nu heb ik nog meer foto's maar die krijg ik even niet geupload, de uploadknop is pleite?? Mag je niet meer dan 60 foto's uploaden of zo?

    hier moeten jullie het weer even mee doen.
    binnenkort meer...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    foto's uploaden:
    Als "teaser" mag je een aantal maanden foto's uploaden. Maximum 60 per album. Dan moet je een nieuw album maken.

    Na je demo periode moet je vriend van het forum worden (kost iets van 17.5 euro per jaar) om deze mogelijkheid te houden. Je kunt dan (nog) wel oude foto's verwijderen, waarna je een gelijk aantal nieuwe foto's kunt uploaden, die de vrije plekken opvullen.
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009

Deel Deze Pagina