Bouwverslag HET-RC F16

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door beekman, 23 jul 2009.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Dat is dus de reden dat plaatjes in verschillende draadjes weer gewist worden. En voor veel mensen een obstakel om een bouwdraad te beginnen, voor mij ook trouwens, maar daar hangt nog een paar issues meer bij waardoor ik voor alsnog geen donatie zal overmaken.
    Zonder fotos is een bouwdraadje immers niets waard!

    F16 vordert goed zo! hoop er meer van te kunnen zien!
     
  2. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Je kan inderdaad maar 60 foto's in een album zetten en daarna verdwijnt de upload knop in het betreffende album.... vreemd. Nu dus maar een nieuw album aangemaakt en kan weer uploaden. Maar als ik na een tijdje vriend van het forum moet worden (heb ik in principe niets op tegen) om mijn bouwverslag te kunnen voortzetten zou dat nog al jammer zijn. Vooral omdat ik deze informatie nog nergens ben tegen gekomen (bv in FAQ). Een bouwverslag zonder foto's of met kruisjes is inderdaad een dooddoener.

    Maar goed voorlopig maar weer verder...
    Even een plaatje van de nieuwe en oude onderdelen naast elkaar:
    [​IMG]
    Ik heb op de tunnel aardig wat gewicht kunnen besparen; orgineel is 48 gram nieuwe tunnel is 34 gram en zou nog wel een tikkie lichter gemaakt kunnen worden (is nu 2x163 gr en 1x 80gr). Maar goed daarentegen is de uitlaatnozzel een tikkie zwaarder (5 gr).
    Ik ga er verder geen Weight Weenie contest van maken maar het is wel prettig te weten waar het gewicht in gaat zitten en waar te kunnen besparen. Ga dit bakkie nog wat schaal details toevoegen en het zou mooi zijn als ik ergens anders wat kan winnen.

    Ook de servo stuurstangen zijn gereed van M2 schroefdraad stangetjes met MP-jet Kwiklinks waar ik goede ervaringen mee heb, ook op brandstofkisten.
    [​IMG]
    zo eens kijken of ik dit weekend (heb helaas alleen zondag vrij) nog wat kan knutselen

    gegroet, Michiel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Bouw update F16

    Zo ik ben weer wat gevorderd met de F16.
    De uitlaat nozzle is nu gemonteerd door de glasvezel centreer-ring aan de binnenzijde te voorzien van drie M2 moertjes (met epoxy vastgezet). De uitlaat nozzle wordt met drie M2 boutjes met verzonken kop gemonteerd op de centreer-ring. De randen van de uitlaat nozzle heb ik ingesmeerd met lossingswax en waarna de centreer-ring met de gemonteerde nozzle met 24 uurs epoxy met micro-balloons in de romp is gelijmd.
    Om deze makkelijker te kunnen doseren en op lastige bereikbare plaatsen te krijgen heb ik een spuitje gevuld met epoxy met micro balloons (niet te dik aanmaken).

    De uitlaat nozzle gemonteerd op de centreer-ring hier nog met M2 boutjes met vlakke kop:
    [​IMG]

    Nee, dit is geen griepprik maar een sapje van 24-uurs epoxy en micro-balloons zo makkelijk te doseren:
    [​IMG]

    De Nozzle wordt op de centreer-ring gedrukt en de overtollige epoxy wordt zo er uit geperst:
    [​IMG]

    Wel heb ik een foutje gemaakt door de bevestigingschroef aan de bovenzijde te plaatsen (weinig schroeven in het zicht dacht ik nog). Later als de fin gemonteerd is, kun je niet meer met een schroevendraaier bij het schroefje omdat de fin ver naar achter oversteekt. Maar goed als ik een inbusboutje M2 met verzonken kop kan vinden (bestaat dit?) is het op te lossen door een inbussleutel kort af te slijpen.
    Na het uitharden is de overtollige epoxy weggeschuurd en zo ontstaat een strakke naad.
    Door de lossingswax is de nozzle weer makkelijk eraf te nemen.

    In het midden van de romp ter hoogte van de vleugelbevestiging zit een houten rib die niet de onderzijde van de polyester romp raakt. Deze naad met een spuitje met rietje dun ingesmeerd zodat bij buiklandingen het polyester niet scheurt.
    Shotje met verleng-rietje:
    [​IMG]

    Op deze foto niet echt duidelijk te zien maar aan de onderzijde van de rib is een rupsje van epoxy aangebracht zodat de rib in verbinding staat met de onderzijde van de romp:
    [​IMG]

    Omdat ik op het RC Universe forum foto's had gezien van een HET RC F16 waarbij de aanzuig duct plat werd gezogen (de bovenzijde werd naar beneden getrokken) heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de inlet duct voorzien van koolstofvezel string:
    [​IMG]

    Om de F16 wat op te leuken wil ik er enkele schaaldetails er aan toe voegen. Een daarvan is de gunbay die zeker niet mag ontbreken. Om los van de romp een gunbay te maken heb ik een afdruk genomen van de romp met een glasmatje (natuurlijk de romp van te voren met lossings wax ingesmeerd):
    [​IMG]

    Als dit zaakje gedroogd is kan ik met deze vorm aan de slag zonder op de romp te hoeven experimenteren.
    Ook de overgang tussen de aanzuig duct en de romp beviel mij niet (optisch) dus wordt deze een beetje aangepast. Bij het origineel ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Duidelijk een strakke overgang met recht lijnen en een lucht intake (boven het cijfer 1).
    Bij het HET-RC model zit de duct wel wat dichter tegen de romp en zijn de strakke, rechte lijnen niet aanwezig. Dit ga ik oplossen met een dun triplex stripje (dikte 1,5mm) welke in een soort malletje (van balsa) wordt gevormd nadat het stripje is nat gemaakt om het buigen te bevorderen. De voorzijde van de strippen zijn met secondenlijm verlijmd.
    Malletje met daarin de triplex stripjes die tussen de inlet duct en de romp komen:
    [​IMG]

    Ander aanzicht:
    [​IMG]

    Als het stripje droog is dan kan de mal eraf en zal het pas gemaakt worden tussen de inlaat duct en de romp.
    Verder heb ik nog wat geschuurd aan de romp en moet ik nog vulbusjes draaien voor de aansturing van elevons. Ook ga ik eens wat grondverf spuiten om te kijken hoe dat het oppervlak van de romp er voor staat.

    tot zover deze lezing......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Dat gaat er goed uit zien Michiel!
    Ik heb helaas nog steeds niet de tijd gevonden om eens langs te komen met mijn fan.
    Hopelijk gaat me dat over een week wel lukken zodat ik weer kan vliegen met mijn F16.
    Succes met de verdere bouw en tot op het veld ;)
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup: Strak werk Michiel! :cool:
    Een frees/draaibank is toch een fantastisch stuk gereedschap.
    Helaas moet ik het (voorlopig nog) zonder doen. :(
     
  6. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Dank mannen, een draaibank is idd een erg handig apparaat. Het is wel een investering niet alleen de draaibank maar ook de accessoires die nodig zijn, maar dan heb je ook wat. Ik heb mijn draaibank bij de Buitelaar gekocht en het is een taiwanees, op zich werk ie goed maar je moet eerst een aantal uur besteden om hem helemaal uit te lijnen voordat je nauwkeurig werk kan gaan maken. Het Hobbymat bankje wat ik hiervoor had was wel nauwkeuriger.
    Bel me maar even van tevoren Jeroen, dan spreken we wat af. Ik kan ook niet zeggen dat een goed vliegweer is geweest de afgelopen dagen, maar dat kan zo veranderen!
     
  7. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Update: de Gunbay

    Afgelopen week minder geknutseld dan ik had gehoopt, maar goed er zijn vorderingen.
    Een lastig klusje; op basis van foto's een gunbay maken. Ik ben begonnen met een balsa plug te shapen tot de juiste vorm maar dat viel een beetje tegen. Ondanks dat ik het balsa heb doordrenkt met dunne Zap op de dunne plaatsen, ging het vrij moeizaam. Vooral omdat het een klein schaal is en er zowel strakke als vloeiende vormen moeten worden gerealiseerd.
    Hieronder een paar plaatjes van het vormgeven met balsa op de glasmat vorm die ik eerder van de romp had genomen (zie vorige post).
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nou, hier ben ik dus maar mee gestopt en bedacht me dat ik een materiaal nodig had wat makkelijk te bewerken is, goed strak te zetten is en ook nog licht van gewicht is omdat het gelijk het eindproduct moet worden.
    Ik had nog in een bakkie een restje uitgeharde 24-uurs epoxy zitten met veul microballoons en heb hier de Dremel ingezet om te kijken of het goed te modelleren is.
    Om een goede aansluiting op de romp te krijgen heb ik het papje epoxy met een groot aandeel micro balloons op de romp gegoten.
    Om genoeg dikte te verkrijgen en ervoor te zorgen dat het zaakje niet weg vloeit (ondanks de dikvloeibaarheid) heb ik er een klein dammetje van klei gemaakt (ja hollanders en dijken!!). Wel natuurlijk lossingswax gebruikt op de romp.
    Een soort van afsluitdijk!
    [​IMG]

    Nu is het vloed, chappie van 24-uurs epoxy en Microballoons
    [​IMG]

    Een dagje later is het zaakje droog en trek je het van de romp.
    Op schaal de Gunbay getekend en op het afgietsel geplakt, boven op de foto de gestaakte balsavorm.
    [​IMG]

    Even raggen met de dremel en schuurkop, heerlijk is dat spul om te bewerken!
    [​IMG]

    Om de juiste vorm te verkrijgen heb ik 2 schuurhulpjes gemaakt. Een van 12 mm koperen buis en een van 15 mm koperen buis en deze over de lengterichting open gezaagd. De binnenzijde met lijmspray ingespoten en er schuurpapier ingelijmd.
    [​IMG]

    Nu verder met het freesje aan de slag om een kamer te frezen het begint al ergens op te lijken!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eindresultaat:
    de gunbay ligt los op de romp waardoor het lijkt dat ie niet mooi aansluit. Na het vast lijmen zal ik de randen netjes laten overvloeien op de romp zodat het een geheel lijkt.
    Ik ben niet ontevreden het lijkt er aardig op "the real thing" Let ook op the Gun inside!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo dat klusje is geklaard, heb ook nog even de inlet duct voorzien van een strip. Ik heb geen idee waar deze bij de echt voor dient (plat zuigen duct misschien?). Vrij simpel met een carbon stripje gemaakt:
    [​IMG]


    Einde van deze update en misschien wel het einde van dit bouwdraadje!
    Ik heb namelijk net mijn 100ste foto geupload en zit nu aan de tax. En om nu foto's in eerder postings te gaan verwijderen lijkt me ook niet handig. En zoals velen zeggen (en gelijk hebben ze!) zonder foto's geen bouwverslag.
    Misschien had ik minder foto's moeten posten dan had ik het wat langer uit kunnen zingen.
    Ik heb 2 opties: of ergens anders foto's gaan uploaden of betalen!
    Moet er eens een nachtje over slapen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Vervolg bouwverslag

    Hoi Beekman,

    Ik volg je bouwverslag met spanning. Houd vooral niet op...
    Ik zou een tweede account aanmaken (Beekman2) en je kunt weer 100 foto's.
     
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik ga nog eens opperen m de bouwverslagen subforums restrictie vrij te krijgen wat fotos betreft.
    mensen die een mooi verslag maken als dit moeten in mijn mening vrij fotos kunnen plaatsen.

    hopelijk is eea mogelijk.

    tot die tijd is een extra acount aanmaken niet echt een optie, om verwarring te voorkomen.
    wel kan je evt mij de fotos mailen dat ik ze plaats voor je ofzo ?

    gerard
     
  10. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Geen zorgen mannen, ik heb ondertussen op photobucket een account aangemaakt dus ik kan daar gaan uploaden. Het mooiste is natuurlijk dat je de foto's van een bouwverslag op de server van het forum kan zetten zodat er enigzins controle op de retentie is.
    Op dit moment ben ik nog even bezig met het glassen en airbrushen van de Seawind maar over een paar weken ga ik weer verder met de F16.
    to be continued!

    groeten Michiel
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup:

    Het is inderdaad met de huidige uploadmogelijkheden behelpen.
     

Deel Deze Pagina