Bouwverslag HK 250 GT door beginner

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Chow, 18 apr 2011.

  1. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Om mijn FP topic verder niet te vervuilen met mijn eerste schreden richting CP heb ik besloten toch een apart bouwverslag te maken. In eerste instantie dacht ik maar een RTF helicopter te kopen. Maar omdat ik nog best wel wat tijd nodig heb om voldoende skills te hebben deze 250 te vliegen dacht ik dat het leuker zou zijn m'n eigen helicopter te bouwen. Ondertussen oefen ik door met een simulator, de Solo Pro voor orientatie en de Walkera V100D01 voor de specifieke CP eigenschappen.
    Ik heb de kit gekocht bij rc-addict omdat ik aan het eind van de rit ook door hun de boel laat nakijken, afstellen, invliegen en mij te laten voorzien van de nodige instructies.

    Zo kwam de kit aan..

    [​IMG]

    Ik hou me vooralsnog wat betreft de electronica aan de specs zoals ze zijn voorgesteld.
    - Brushless Outrunner Motor (Turnigy 2627 3800 Kv)
    - 3 x Servos voor swash (HXT 900)
    - 1 x Servo voor tail (HXT900 of de MG16)
    - Gyro (Turnigy ivm de afmetingen)
    - Ontvanger
    - ESC (HK 25-30A programmeerbaar)
    - Lipoly Battery (800mAh 3S)

    De zender wordt een KDS-K-7X met bijbehorende ontvanger. Er zit geen handleiding bij de kit dus heb ik gebruik gemaakt van een serie filmpjes op Youtube IiV-BW2ttuI[/media] - HK 250 Build Guide Part 1 - What You Get en verder hulp gekregen van een forumlid voor de details (hiervoor mijn dank uiteraard).

    Eerst de kit maar een beetje uitleggen zodat ik inzicht krijg wat waar hoort..

    [​IMG]

    Daarna begonnen met de body. Dat verliep eigenlijk redelijk eenvoudig. En na wat puzzelen en vragen had ik hem eigenlijk vrij vlot in elkaar.

    [​IMG]

    Jaja en toen kwam de tail dus. Het bleek dat het gedeelte waar de tail in gaat een probleem had. Een bolt was lam. Dus ik kreeg in eerste instantie de tail er niet goed in. Ik besloot de helicopter maar even te laten voor wat het was om een oplossing te verzinnen. Echter een uurtje later nog maar een keer geprobeerd (dat moet je soms gewoon even doen) en weliswaar met wat moeite kreeg ik de tail erin en de belt om z'n wieltje.. Alles gecontroleerd of de rotoren de juiste kant opdraaiden en toen vastgezet. Het was inmiddels al nachtwerk geworden dus ben een dutje gaan doen..

    [​IMG]

    Vanmorgen vroeg op.. Kind naar school, boodschappen gedaan.. Wat werkzaamheden afgehandeld en toen de boel afgerond.. De heli is klaar voor de electronica :)

    [​IMG]

    Ik heb in dit stadium de metaal op metaal verbindingen bewust nog niet vastgezet met loctite. Ik wil dit pas doen als ik zeker weet dat ik alles goed in elkaar heb zitten. Dus dat betekend dat ik nog wel wat onderdeeltjes even los zal moeten halen maar dat is geen probleem. Ik weet nu hoe dit gedeelte werkt.
    De zender en ontvanger zullen volgende week binnen komen. De rest van de electronica zal ik eind van de maand bestellen. Dus nu ligt de bouw eventjes stil maar ik kan wel alvast kijken naar mijn schoonheid. De spuuglelijke plastic canopy wordt wel snel vervangen. Er zijn twee canopies onderweg uit Hongkong..
    Morgen de Walkera repareren en dan flink veel oefenen ondertussen zodat de maiden flight met de 250 ter zijner tijd hopelijk een beetje soepel verloopt :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ben wel benieuwd hoe dit ukkie vliegt!
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Anders ik wel :) Ik ga hem overigens pas vliegen als ik in de sim wat beter presteer en de Walkera flybarless behoorlijk onder controle heb. Dus het bouwen heeft geen haast. Hobbyking heeft wel vandaag de canopies verzonden dus volgende week heeft dit ukkie een heel ander gezicht ;)
     
  4. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Netjes, je bent mooi opgeschoten! Is de walkera intussen weer klaar en ben je er weer mee aan het vliegen? Ik zag dat je je accu's ontvangen hebt, ik heb mijn onderdelen net gemist maar ik kon ze vandaag al ophalen van het postkantoor, ik heb de onderdelen al geinstalleerd en ben intussen voor een groot deel klaar met mijn helikopter alleen nog een paar stekkertjes solderen.

    Dit zijn de onderdelen waar ik op moest wachten ( zonder werkt ie niet)
    [​IMG]

    En geinstalleerd intussen!
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sorrie voor de topic vervuiling maar ik dacht dat dit hier ook wel kon aangezien we samen al steeds aan het bouwen/overleggen zijn.
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Geen probleem hoor. We overleggen veel samen dus prima. De Walkera is weer gefixed. Vliegen wordt het nog niet. Ik ga eerst maar eens rustig het hoveren opbouwen. Ben wel blij dat ie weer in orde is :)
     
  6. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Hoe is het nu met je 250 zelfbouwheli?

    Jeukt het nu niet ontzettend om deze af te bouwen?
    Heb je ook al een idee wanneer de electronia binnenkomt.
    Ben ook wel erg nieuwschierig naar je zender die je hierbij gaat gebruiken.:D
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Het heeft geen haast. Eerst de Walkera leren vliegen. De 250 komt vanzelf af. De zender wordt er eentje van KDS. Is prima te betalen inclusief ontvanger.
     
  8. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Vandaag nog toegekomen aan wat oefenen met de sim? kan je hem al beter stil houden?

    Deze beginner heeft vandaag zijn eerste centimeters gevlogen, morgen de echte maiden- flight op een plek waar ik wat meer ruimte heb!
    KEoYsGsWtEY[/media] - HK600 GT (eerste centimeters)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Wat een monsterlijk groot ding :) Nee was te mooi weer vandaag om te simmen. Heb hele dag in de tuin gehangen.. Gisteravond nog wel even op de sim geweest in multiplayer. Was een Italiaan bezig die ook z'n Walkera gelijk had gesloopt net zoals ik. Waren dus samen aan het hoveren :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Twee extra canopies erbij omdat ik toch wat spul moest bestellen..

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Mooie kappen! ben benieuwd hoe deze heli je bevalt als je hem afgebouwd hebt en er mee gaat vliegen!
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Eerst nog een tijd simmen.. Bouwen doe ik rustig aan. Binnenkort zal ik de electronica verzamelen.
     
  13. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    Nice die canopy's, vooral de rode! :cool:
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nou, even niks gedaan aan de 250 maar we gaan weer verder.. De zender en receiver heb ik inmiddels..

    [​IMG]

    Verder heb ik een Align featheringshaft en belt besteld. Begreep dat je deze het beste kunt vervangen gelijk.

    Voor het bling verhaal heb ik Align tailbooms. Verder witte flybarpaddles en witte tailrotor. Door de foto's van de heli van Stef Stuntpiloot wil ik een heli met witte accenten. Dus er is ook een andere canopy onderweg.
    Binnen nu en max 2 weken ga ik de electronica regelen en dan moet de heli redelijk vlot in elkaar zitten. Als ik de electronica bestel dan bestel ik gelijk carbon blades mee. Ik heb begrepen dat dit het vlieggedrag ten goede komt t.o.v. de standaard plastic blades.
    Tijdens het wachten op de electronica ga ik de boel nalopen op locktide. Heb eerlijk gezegd nog niet helemaal door welke schroefjes allemaal gelocktide moeten worden. Moet de hele rotorkop uit elkaar?
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ikzelf heb inmiddels ervaring met het zusje van CopterX.

    Ik zou lekker beginnen vliegen met de goedkope plastic blades, het zou jammer zijn als je meteen de carbon versies stukvliegt en het verschil merk je toch niet meteen. Ook de canopy zal nog wel eens sneuvelen, dus zou ik de originele daarvoor inzetten.

    De hele rotorkop hoeft niet uit elkaar, maar je moet even geduldig alle schroefjes nakijken met het speciale tooltje daarvoor. (HEX 1,3mm) Ook zo met de frameschroefjes. Alles wat los zit borg je met blauwe Locktite. Dit type heeft het voordeel dat het ook nog loskan, ooit als het nodig mocht zijn.

    Succes, Marco.
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Die canopies kosten gelukkig bijna niks.. Was niet van plan er een hele dure op te zetten. Bij de maiden gebruik ik dus de stock canopy of zo'n goedkope van een paar dollar. Thuis op de plank zet ik dan wel weer m'n favoriete canopy erop :)
    De Align carbon blades zijn best prijzig. Bij Hobby King verkopen ze goedkopere. Als ik dan toch de electronica ga bestellen kan ik net zo goed een paar setjes mee bestellen. Maar duur ga ik het allemaal niet maken voorlopig.

    Morgen heb ik e.e.a. aan upgrades binnen en zal ik gelijk alle schroeven langslopen. Ik heb blauwe locktite ;)

    Heb wel vreselijk veel zin om hem nu af te bouwen hoor :)
     
  17. MrJohien

    MrJohien

    Lid geworden:
    23 mrt 2011
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Boeien
    :thumbsup: Goed bezig, vakmanschap is meesterschap :)
     
  18. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat moet nog blijken. Maar met geduld en beleid kom je een heel eind denk ik..
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nog een vraagje trouwens.. Bij de aan te schaffen electronica staat 1 x Servo voor tail (HXT900 of de MG16). Wat is het voor en nadeel van de MG16? Of maakt het niet uit welke ik voor de tail gebruik?
     
  20. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Zo, geknutseld. Mainframe vervangen. De vorige had een probleem. Moest alles dus weer even uit elkaar. Gelijk alles nagelopen en wat niet meer los hoeft gelocktite.. Paar upgrades uitgevoerd. Helaas passen de skidbars van Align er niet op.. De skids verder wel dus dat was even een kleine domper. Maar wellicht los ik dat nog op een andere manier op. De canopy is tijdelijk. Ik heb een andere onderweg die beter past bij de witte paddles, rotor en tailrotor..

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina