Bouwverslag: HK/TMPro/Nitroplanes Predator (Balsa)

Ik vond het tijd om eens wat contructiefs bij te dragen aan het forum...

Een tijdje geleden werd ik door een plaatje op HK getriggered om een model te kopen. Ja, ik ben behoorlijk impulsief - iets wat je met deze hobby eigenlijk niet zo goed kan hebben. Zolang de bankrekening het toelaat haha;)

full

Anyway, ik heb het model ontvangen met een kleine scheur in de canopy, het hele ding was bekleed in olijfgroene oracover en daar overheen waren -heel erg lelkijk en grof- de camouflagestrepen ge-airbrushed. Het zag er niet uit. Tot overmaat van ramp ontbraken de stickers ook nog (HELP CRISIS :D)

full

Omdat ik de boel toch wel lelijk vond heb ik besloten het ding maar te strippen en te gaan bekleden met grijs, zoals hij hoort.
full

Het model is bedoeld om in één stuk vervoerd te worden, dus er is van fabriek af geen mogelijkheid ingebouwd om de vleugels te demonteren. Voor mij is dat een must, sinds ik maar een Peugeot 306 hatchback heb, en mijn cub met 1,40m span er met moeite in past op de achterbank. Hier gaan we dus ook wat op verzinnen.
full

[edit: afbeeldingen toegevoegd]

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is geen half werk ;). Leuk om te zien dat van een ARF een 'kitje' gemaakt wordt. Benieuwd naar het resultaat.

Zo. De kabels in de rechtervleugel zijn getrokken.

Ik heb zo'n LED kitje van RCTechnics (merk GT Power) ingebouwd, met op deze vleugel de groene LED voor stuurboord en de strobe LED. Gezien we hier in Europa alles op de + schakelen, had ik de de - parallel gezet op beide LEDs...
full

FOUT: die sukkels in de USA doen ze het precies andersom zei een (ex)collega van me ooit eens. Boel omgedraaid en voilá! Een groene steady LED en een witte strobe. Dit met een parallelle +.

full

Op de mpx connector zit ook de servo, dit was eigenlijk de hoofdzaak dat er zo'n connector in de vleugel ging... Dit is trouwens de male kant, gaat in de romp maar zit nu op de vleugel om de LEDs te testen.

Straks maar een blinde moer er in zetten en dichtfoliën... Eerst koffie.

Heb de koffie overgeslagen :)

Niet slecht voor iemand die nog nooit eerder een kist heeft gefolied!
full
full

Er wacht een klemmende deur in huis op me. Morgen doen we de andere vleugel.

Ik heb vorige vleugel niet alles laten zien. Zojuist heb ik de ~+- van de aileron servo in de linkervleugel aan de mpx connector gesoldeerd. De andere kabels gaan naar de rode en witte LEDs aan de tip.

full

Vleugel open maken, en een 4mm gat maken voor de blinde moer:
full

Alles op z'n plek:
full

Nog even kijken of alles het wel doet:
full

Dan nu de folie uitsnijden voor de onderkant:
full

Hallo Martijn,

ik zag op een van uw foto's dat u "CA" lijn gebruikt om een blinde moer vast te zetten, is het niet beter om deze vast te zetten met "Epoxy" lijm.

Groeten
Astula

Eerst rondom vastzetten:

full

Nu afwerken met de verfbrander op de laagste stand. Zo krijg je zonder veel moeite alle kreukels uit de folie. Gebruik wel een breed opzetstuk, zodat je niet per ongeluk een gat in je folie brandt!!!

full

Nu eens kijken of alles past. Voor de V tail gebruik ik "standaard" 9 grams Hextronic servo's. Die zijn spotgoedkoop en hebben mij nog niet in de steek gelaten. Het gat is te groot.

full

Twee stripjes hout er op plakken en de servo's kunnen vast gezet worden.

full

hoi Martijn
lekker bezig zie ik
ben benieuwd naar het resultaat
ziet er erg goed uit en zeker voor de eerste keer folien doe je het goed:o
hopelijk zie ik de maiden, want dat wil ik niet missen natuurlijk
ikzelf heb nog een en ander te doen bij de F16 en de Rafele
moeten bij beiden nog een en ander aan gedaan worden maar hopelijk volgende week 1 van de 2 de lucht in

gr en laterrrr
albert

Hoi Martijn.
Echt een apart vliegtuig, eigenlijk vraagt dit toestel om een camera, of nog mooier een FPV setje.
dat met die verfbrander gaat wel heel goed zo te zien, en ik maar sukkelen met mijn strijkijzer.

Mvg Pascal.

Hoi Martijn.
Echt een apart vliegtuig, eigenlijk vraagt dit toestel om een camera, of nog mooier een FPV setje.
dat met die verfbrander gaat wel heel goed zo te zien, en ik maar sukkelen met mijn strijkijzer.

Mvg Pascal.

Ik heb gemerkt dat je zo de ruimten tussen de spanten mooi op kunt spannen. Zodra je echt moet gaan hechten kun je nog altijd beter het ijzer gebruiken.

Laatst bewerkt:
4 grams aileron servo's ingebouwd. De vleugels zijn behoorlijk dun, dus dan maar wat lichtere servo's. Ik ga er trouwens toch niet 3D mee vliegen :lol:
full

Als je een BEC gebruikt (zoals ik nu, omdat Spektrum ontvangers nogal kritisch zijn met hoeveel volt ze krijgen, en HK ESC's niet altijd netjes zijn) kun je het beste de + van de ESC verwijderen, je hebt immers je voeding extern via de BEC lopen:

full

Back