bouwverslag: Hobbico Superstar 40 ARF

Aangezien m'n trainer op niet eigenlijke wijze de grond geraakt heeft en het meer tijd kost om te repareren dan een ARF'je in elkaar te zetten, hier een verslag.

Alléz hé, misschien wel niet het spannenste om te bouwen. Kan eerder spreken van in elkaar zetten.
Maar wellicht dat er hier en daar nog interessante info aan toegevoegd kan worden voor andere beginners zoals ik.

Het gaat om een Hobbico Superstar 40 ARF (monokote).
De bedoeling is, het geheel binnen aanzienbare tijd in elkaar te zetten.
Spullen in bouwen en weer m'n vlieglessen vervolgen.

Hierbij wat foto's van de doos en inhoud, het ziet er allemaal mooi en verzorgd uit. Compleet met brandstof tankje, spinner, wielen etc.
HS_doos.jpg

HS_doos3.jpg

HS_doos4.jpg

En hier alle onderdelen bij elkaar op de bouwtafel.
HS_alledelen2.jpg

In een ander draadje al wat vragen gesteld m.b.t. CA Hinges (welke ik ga toepassen) en de manier waarop de motor wordt bevestigd (m.b.v. straps)
enginestraps.jpg

Hierover ook op andere forums (rc univers etc.) zitten bladeren, maar geen rare berichten gelezen m.b.t. die straps. Zelf even voor de lol de motor gemonteerd op deze manier en het voelt stevig en strak aan....dus....

HS_motorschot.jpg

De romp komt met voorgemonteerde motorsteun en neuswiel. Deze losgehaald aangezien de bouten vanaf fabriek niet voorzien zijn van een threadlock.
En ik de binnenkant van die ruimte eerste nog even wil voorzien van 2 componenten lak.

tot zover

Laatst bewerkt:
Soms gaat het niet zo snel als je zou willen, maar nu dan toch eindelijk weer de tijd om m'n toetstel af te bouwen.

Voor de uitlaat een kleine uitsparing moeten maken.
2klak.jpg

Motorcompartiment in de 2-componenten lak gezet.
2klakinhetmotorcomp.jpg

De CA Hinges gemonteerd en voor alle zekerheid geborgt.
CAHingeslijmen.jpg

airleronsbevestigd.jpg

hingesgeborgt.jpg

De twee vleugel helften aan elkaar gelijmd, en de airleron servo geplaatst.
2winghalfsmetbevestigingshoutje.jpg

geassembleerdevleugel.jpg

airleronsservo.jpg

Stabilo en Vin geplaatst (na het wel verschiedene keren goed op gemeten te hebben dat de boel recht zit/staat).
stabiloenvingeplaatst.jpg

Motorsteun en neuswiel kon weer gemonteerd worden, alle bouten wel met lock-tite vastgezet. Niets is zo vervelend als lostrillende boutjes.
mototmountbevestigt.jpg

Hoofdlandingsgestel geplaats.
landingsgestelgeplaatst.jpg

En alle bijgeleverde kunststof kwiklinks worden vervangen door metalen versies.
Netjes gesoldeerd en geborgt.
kwiklinkeverywhere.jpg

Het brandstoftankje wordt geleverd met twee doorvoer-pijpjes. Ik miste dus de doorvoer om te kunnen tanken/leeg-tanken.
Maar geen nood, dat was snel opgelost.
tankjeongemonteerd.jpg

tankjeklaarvoorplaatsen.jpg

Tankje geplaatst en de aansluiting voor het tanken gemaakt m.b.v. een nippeltje.
tankdoorvoerenextraaansluitingomtet.jpg

Motor even los op de steun geplaatst om te zien of alle leidingen goed passen.
tijdelijkepassenvandemotor.jpg

Het vervolg is het plaatsen van de servo's en stuurstangen en het verder afronden van de bouw.
Dat volgt dus nog, ik heb m'n instructeur beloofd weer snel aan het lesvliegen te beginnen.

Gisteravond heeft tie z'n maiden gehad, en ik weer m'n vlieglessen.
En geen enkel probleem, vliegt als een zonnetje (nu was het weer ook ideaal).

Het inbouwen van de servo's en de steering-rods was een piece-of-cake.
Bij het uitbalanceren bleek dat er toch nog wat gewicht naar de voorkant moest.
Wat extra lood aan de voorkant en gebruik-makend van een alluminium spinner, hangt het nu mooi een beetje naar voren.

001.jpg

De Superstar in vol ornaat.
En hierbij is dit "bouwverslag" af.

Ziet er degelijk uit! Had gister ook in de planning om te vliegen, maar kwam helaas wat tussen.

Groeten uit Hellevoet!

Ziet er netjes uit hoor!! Ben gisteren ook wezen vliegen op Rozenburg (met een rood/witte taxi)

Ah, dat was jij:D (onder begeleiding van Anton dan?)

Ja weet t, zo'n avond krijgen we niet meer voorlopig. Hoe staat t met de Yak?

De 3.30 meter Yak? Ben druk aan het sparen voor de elektronica, en dan kan het hele spul in elkaar:) Zal met een paar maandjes wel vliegen:p

Back