Bouwverslag houtbouw Jet van Michael Stern

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 5 sep 2012.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hij staat er klaar voor. Zwaartepunt komt goed uit met alles op de bedachte plek, tikje neuslastig nu maar er kan een accu voor uit, van de verlichting. Alles werkt, turbine heeft gelopen en geen hitte problemen te zien. Morgen lijkt het weer prima dus ben benieuwd. Gewicht weet ik nog niet, komt vanavond hopelijk.

    [​IMG]
     
  2. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    succes Herman als jij goed weer hebt hebben wij het 25 km verderop ook hopelijk
     
  3. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    veel succes

    Herman veel succes morgen.
    Ben zelf aan het plakken maar schiet al weer op .
    Foutje gemaakt ik heb per ongeluk met kleppen schakelaar check tijdens de vlucht de kleppen open gezet .
    Het toestel wilde de bocht niet goed om en kwam verkeerd uit met de landing.

    Was er een beetje ziek van maar de kist en ik zijn weer aan de beterende hand.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ow, dus met flaps stuurt hij een heel stuk slechter? Dan zal ik met rol de flaps mee gaan sturen, moet dan blijven reageren. Was ook met crow bezig maar werkt niet goed in de zender nog :(. Hoe heb jij down mix met flaps? Ik heb nu 20% down.
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Herman, all the best morgen met je maiden! Have fun!
     
  6. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb 15% en is bij mijn model oke was even uit proberen.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Net gewogen..... Slik..... 10.5 kg, ruim............. Degelijk gebouwd....... We zullen zien morgen. Vleugel genoeg maar of die 8 kg motor op 100 meter voldoende is....
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Vast wel, mijn Formost woog leeg ook 10,3 kilo en werd voorgestuwd door een P80.
    Deze vloog ik op Ede met een veld van 80x100 zonder problemen (nu scheelt het wel dat daar de ondergrond zeer hard was en het gras niet zo is als op de meeste velden).

    Maar gaat vast goed komen Herman, alvast succes met de maiden morgen.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Dit is droog he.........
     
  10. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    gewicht

    Hallo Herman.
    Ik zit op 11.5 kg getankt en een stuw druk met de start van 12 kg. bij ons is het een zacht veld de wielen zakken nog al weg. dus rold niet echt lekker.
    Komt wat later los dan de formost.
    heb het geheel op de wielen een paar graden positief staan.
    Vliegen doet hij prima en is goed te landen
    succes.
     
  11. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    nou die van Herman heeft super gevlogen was binnen 50 meter gewoon los met 8 kilo stuw nou kan dat er misschien ook aan liggen dat ons veld er optimaal bij ligt door het vele maaien en rollen zodat er voor komend weekend ook een mooi veld voor alle andere jetvliegers ligt de kist geeft een mooi vliegbeeld en daar gaat Herman nog veel plezier aan beleven proficiat kerel
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Hij vliegt super :) Start geen enkel probleem, had nog geen 1/2 veld nodig leek het. Tikje up en rol trim en hij vloog strak. Hij kwam ook aardig makkelijk los. Snelheid is heel mooi schaal, vlieg gedrag ook. Hij voelt zeker niet zwaar aan. Uitslagen waren ook perfect voor mijn vliegstijl. Flaps werken ook prima, merk je helemaal niets van behalve dat hij iets trager wordt. Blijft perfect reageren bij lagere snelheden met full flaps. Landing was ook een eitje en mooi kort. Er stond geen wind dus dat was mooi.

    1 nadeel, veel gras voorin maar dat was ook te verwachten. Lijkt weinig naar achteren te gaan. Op 2L tank vlieg je 7 min met iets reserve, 1/4 zeker. Motor temperatuur was na het onderhoud ook lager dan ooit, max 688 gemeten.

    8kg is dus prima, ook met dit gewicht. Hij komt snel los en zet verticaal ook aardig door nog. Mag iets meer maar is zeker niet nodig voor een mooi schaal beeld.

    Foto's volgen :)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden Herman.
    Kom maar op met die foto`s :D
     
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Kijk! Jouw oude kist vliegt weer en je nieuwe ook! Van harte met je geslaagde vlucht
     
  15. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    maiden

    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden Herman.
    Kom maar op met die foto`s
    gr Gerrit Jan
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Nog geen foto's van de fotograaf... mmh....

    De kist lag vol met gras, maar bij de turbine niet zoveel. Ik dacht dat het voor bleef... maar naast de pijp lag er ook redelijk wat. Compressor zal wel groen zijn nu :) Om de volgende keer niet te hoeven stofzuigen na elke vlucht maar een kapje gemaakt van balsa, weegt niet veel.

    [​IMG]

    Ook met de verlichting begonnen. Ik had transparante giethars gekocht en dat lijkt me handig om mooie lampen van te gieten. Mochten ze niet los laten uit de kapjes dan gaan er ze er compleet op, anders kan ik die nog een keer gebruiken. Hars koelt ook de led in de buitenlucht. Led's die continu branden gaan ook op een lager vermogen (0.3W) draaien, dat is genoeg. Flitsers krijgen wel ruim 1W maar die kunnen dat zonder koellichaam al aan.

    [​IMG]

    Voor achter moet ik nog bekijken wat ik ga doen, daar staat zo'n druppel niet gek maar een dop is beter. Eens kijken of ik iets kan vinden om een mal van te maken.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nice!
     
  19. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    :thumbup: mooie kist Herman in ik was onder de indruk van de bouw kwaliteit en vliegeigenschappen!!!
     
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Very Nice!

    Mooi gedaan Herman prachtig en geslaagt veel plezier ermee
     

Deel Deze Pagina